Microsoft Flight Simulator kommer till Steam den 18 augusti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Badmondy:

Ryzen 7 4800h med 1660ti(80w) med bra kylning. Hur tror du det flyter?

Sannolikt helt okej, åtminstone i 1080p.
Enligt Notebookcheck är laptop-1660 Ti (okänd TDP) omkring 84% av desktop-prestandan, så där ett 1070 skulle få drops till 35 fps bör du rimligen ligga omkring 29 fps.
På det stora hela bör du kunna köra High på det mesta och ligga runt 35-45 fps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Sannolikt helt okej, åtminstone i 1080p.
Enligt Notebookcheck är laptop-1660 Ti (okänd TDP) omkring 84% av desktop-prestandan, så där ett 1070 skulle få drops till 35 fps bör du rimligen ligga omkring 29 fps.
På det stora hela bör du kunna köra High på det mesta och ligga runt 35-45 fps.

Låter som värt att testa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Badmondy:

Låter som värt att testa

Det tycker jag!
Är du tveksam så kan du ju köra via XBox Game Pass för PC och testa det för $1 för första månaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det tycker jag!
Är du tveksam så kan du ju köra via XBox Game Pass för PC och testa det för $1 för första månaden.

Får bli så, tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyriak:

Nöjd att jag köpte det via Microsoft Store. Bra sätt å stödja både Microsoft som vågar satsa och har en stor del med sitt tekniska bidrag och Asobo som av allt att döma, gjort en grym insats som utvecklare.

Ser ingen anledning å ge Steam 30% eller vad dom nu tar. Lite som när jag köpte Witcher 3 via GoG (kör Steam för andra spel)

Bra poäng faktiskt, kan nog bli ett köp även för mig även om jag tänkt nöja mig med via Game Pass. Flygsim är väldigt smalt, även om de största entusiasterna har i det närmaste obegränsad budget. Någon på Microsoft måste ha brunnit rejält för att få fram detta spel, speciellt då spelet inledningsvis inte kommer någon Xbox alls.

Kan ju vara så enkelt att Microsoft vill få ut spel i alla genres, men även så är det ett spel för en väldigt nischad del av marknaden. Genialiskt att göra spelet till en Game Pass titel, fler kommer kunna prova och kanske fastnar för speltypen och vi får fler flygentusiaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Ryzen 7 4800h med 1660ti(80w) med bra kylning. Hur tror du det flyter?

Jag håller tummarna för dig! Sitter nämligen med en R5 3600 och ett 1660 Super (överklockat cirka 10% och 150 watt power-limit) så typ samma prestanda som du.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra poäng faktiskt, kan nog bli ett köp även för mig även om jag tänkt nöja mig med via Game Pass. Flygsim är väldigt smalt, även om de största entusiasterna har i det närmaste obegränsad budget. Någon på Microsoft måste ha brunnit rejält för att få fram detta spel, speciellt då spelet inledningsvis inte kommer någon Xbox alls.

Kan ju vara så enkelt att Microsoft vill få ut spel i alla genres, men även så är det ett spel för en väldigt nischad del av marknaden. Genialiskt att göra spelet till en Game Pass titel, fler kommer kunna prova och kanske fastnar för speltypen och vi får fler flygentusiaster.

Ja, så kan det vara mycket väl, sen kanske historien väger in också, det är nog en spelserie som ligger Microsoft varmt om hjärtat. Håller med att det är ett smart val att ha spelet tillgängligt via Game Pass, dels får man in flera spelare som du säger men man ger också Game Pass ett mervärde genom att visa "Kolla, de nyaste spelen kommer också hit"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Blu Ray är det enda vettiga format ifall man vill ha spel filerna på ett fysiskt medium idag problemet är att Blu Ray läsare är hyfsat ovanliga på PC så inga tillverkare släpper större PC spel med filerna på skivan längre då DVD förmodligen skulle innebära 10 skivor till de större spelen om inte fler.

Edit Glömde komprimering av spel filerna så kanske inte 10 skivor men ifall ganska många skivor för de flesta större spel

Tror nästan ett flash-media (USB) hade varit både smidigare och dugligare i dagsläget, dock finns det ju som bekant vissa andra drawbacks med dem.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tror nästan ett flash-media (USB) hade varit både smidigare och dugligare i dagsläget, dock finns det ju som bekant vissa andra drawbacks med dem.

Priset är ett problem men det går att kringgå ifall konsumenten är villig att betala premium det större problemet är lång tids lagning då flash minne inte kan bevara data längre perioder utan ström men det problemet har inte Blu Ray eller DVD.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Är också osäker på om jag ska köpa via MS eller Steam. Ingen tvekan om att jag ska ha det i alla fall! Men finns det någon anledning att förhandsbeställa i stället för att köpa när det lanseras? Har väl inte sagts något om att det är "rea" nu innan launch?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prebz:

Är också osäker på om jag ska köpa via MS eller Steam. Ingen tvekan om att jag ska ha det i alla fall! Men finns det någon anledning att förhandsbeställa i stället för att köpa när det lanseras? Har väl inte sagts något om att det är "rea" nu innan launch?

Den största anledningen att förboka är i mitt tycke att hinna ladda ner spelet. Då det ska ta 170GB, om jag inte minns helt fel, så vore det skönt att ha detta förladdat och klart vid lanseringen. Extrema mängder data att skicka.

Jag har "installerat" via Game Pass, men det är i dagsläget en 15MB nedladdning som bara är någon form av placeholder. Riktiga datan dyker förhoppningsvis snart upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Den största anledningen att förboka är i mitt tycke att hinna ladda ner spelet. Då det ska ta 170GB, om jag inte minns helt fel, så vore det skönt att ha detta förladdat och klart vid lanseringen. Extrema mängder data att skicka.

Jag har "installerat" via Game Pass, men det är i dagsläget en 15MB nedladdning som bara är någon form av placeholder. Riktiga datan dyker förhoppningsvis snart upp.

150 ska kravet vara på, men det gäller bara premium deluxe och är utrymmeskrav, inte bandbreddskrav.
Eftersom det finns på 10 DVDs så bör standard edition hamna under ~90 GB att tanka iaf. Däromkring ligger även beta-builden i diskanvändning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

150 ska kravet vara på, men det gäller bara premium deluxe och är utrymmeskrav, inte bandbreddskrav.
Eftersom det finns på 10 DVDs så bör standard edition hamna under ~90 GB att tanka iaf. Däromkring ligger även beta-builden i diskanvändning.

Spelet kommer ju ändå kräva en hel del nedladdningar då MS kommer uppdatera spelet hela tiden och strömma in nytt innehåll. Jag kommer köra mobilt bredband tills fibern är dragen, förvisso "obegränsat", men känns som det kommer kunna bli mycket uppdateringar. Men jag är lite CoD Warzone skadad, gigantiska uppdateringar i tid och otid.

Med en normal anslutning är detta inget bekymmer alls förstås, eller ja, såvida man inte sitter på ADSL eller än mer skrämmande, 56K.

Permalänk
Medlem

Verkar som att fysiska utgåvan kommer att kosta 649:- på Inet/Webhallen. Då verkar det även ingå en 70-sidor instruktionsbok, och den vore ju kanske trevlig att ha!? Lär väl finnas för nerladdning att printa ut själv också, men det blir ju inte riktigt samma sak... Sen antar jag att även om man köper fysiska versionen med DVD-skivor, så får man en kod så man kan ladda ner och installera från nätet ändå? Anybody know?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Verkar som att fysiska utgåvan kommer att kosta 649:- på Inet/Webhallen. Då verkar det även ingå en 70-sidor instruktionsbok, och den vore ju kanske trevlig att ha!? Lär väl finnas för nerladdning att printa ut själv också, men det blir ju inte riktigt samma sak... Sen antar jag att även om man köper fysiska versionen med DVD-skivor, så får man en kod så man kan ladda ner och installera från nätet ändå? Anybody know?

https://techraptor.net/gaming/news/microsoft-flight-simulator...

Ser ju ut som en kort med licensnyckel där i lådan, men vad som gäller exakt lär vi väl få veta den 18:e.

Manualen lär ju finnas som pdf, så bortsett ifrån att den är fysisk i boxen är det ingen större fördel.

Visa signatur

Dator: Mac