Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon42512:

Vad gör du på en sån dator som kräver mer?

Min nuvarande Samsung 9-serie är en gammal relik med Haswell och 8 GB RAM. Det är inte en fråga om vad jag gör idag som kräver mer, utan vad jag gör om fem år.

Minns att jag valde mellan den här jag har nu och en Asus Taichi, den föll på att den hade 4 GB RAM som inte gick att uppgradera. Den hade jag varit tvungen att lägga på hyllan för länge sedan.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

jag köpte också en 12TB och shuckade den, dock tycker jag den låter högt när den arbetar. Är det normalt? det låter inte illa, bara högre eller hur man ska förklara det.

Vet du om det går att använda kabinetten till andra diskar? tänkte om man kunde ha det till att testa hårddiskar med.

Det går utmärkt att använda cabben eller bara interfacekortet till valfri SATA disk.

EDIT: FEL! Det går inte, testade olika drivar, men ingen blev synlig inkl en ca 10 år gammal 1TB WD.
Tidigare kunde man använda shuckade controllers.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Synd att den säljs med 8 GB RAM som inte går att uppgradera.

...Och tÿskt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Produkt: Logitech Wireless Touch Keyboard K400 Plus (svart/vit)
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mus-och-t...
Kategori: Tangentbord
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3187058
Pris: 299 kr

Jag har haft detta tangentbordet i kanske två år, och de tär perfekt när jag behöver styra datorn framför TV:n, det är sjukt bra för det här priset enligt mig! Det är extremt tåligt (jag har tappat det många gånger i golvet men fungerar som när det var nytt). Batteritiden är enormt bra, tror bara jag bytt batteri en gång under dessa två år, och då använder jag inte "stäng av-knappen" på tangentbordet utan låter det vara på hela tiden. Mottagaren du sätter i en USB-port är extremt liten och nätt men ger ändå bra räckvidd. Trackpad och knappar känns bra enligt mig (med tanke på priset då).

Jag rekommenderar alla som på något sätt har en dator kopplad till TV och enkelt vill styra den - tex kunna surfa, skriva något inlägg på SweClockers kanske, kolla film osv, och inte vill ha en separat mus och tangentbord då det blir mycket otympligare. Jag skriver detta inlägg med tangentbordet framför TV:n.

Det enda som jag saknar är upplysta tangenter om man sitter i mörker, men för att få den funktionaliteten så får man gå upp en bra bit i pris, och batteritiden skulle garanterat bli mycket mycket sämre.

Finns i både svart och vit version för detta priset.

Håller med överlag men även om trackpaden fungerar är den rätt kass.
Surfa lite lätt är ok men gör man det i någon större utsträckning blir den snabbt ett irritationsmoment.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Håller med överlag men även om trackpaden fungerar är den rätt kass.
Surfa lite lätt är ok men gör man det i någon större utsträckning blir den snabbt ett irritationsmoment.

Håller med. Jag köpte precis logitechs andra, dyrare, mediatangentbord (k830) som ersättare och det är ganska mycket bättre. Bättre trackpad och upplysta tangenter främst men det har också inbyggt uppladdningsbart batteri, vilket ju är bra speciellt med belysningen. Det har också BT i de flesta varianter så man kan exempelvis koppla det till datorn och smart teven och byta med en knapptryckning. Det brukar ligga över tusenlappen dock men netonnet har de för typ 600, utan BT enligt deras hemsida men med i butik.

Fortfarande är det samma dåliga räckvidd med deras unified receiver, men det verkar vara svårt att komma från. MS liknande produkt är inte bättre exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Produkt: Logitech Wireless Touch Keyboard K400 Plus (svart/vit)
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mus-och-t...
Kategori: Tangentbord
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3187058
Pris: 299 kr

Jag har haft detta tangentbordet i kanske två år, och de tär perfekt när jag behöver styra datorn framför TV:n, det är sjukt bra för det här priset enligt mig! Det är extremt tåligt (jag har tappat det många gånger i golvet men fungerar som när det var nytt). Batteritiden är enormt bra, tror bara jag bytt batteri en gång under dessa två år, och då använder jag inte "stäng av-knappen" på tangentbordet utan låter det vara på hela tiden. Mottagaren du sätter i en USB-port är extremt liten och nätt men ger ändå bra räckvidd. Trackpad och knappar känns bra enligt mig (med tanke på priset då).

Jag rekommenderar alla som på något sätt har en dator kopplad till TV och enkelt vill styra den - tex kunna surfa, skriva något inlägg på SweClockers kanske, kolla film osv, och inte vill ha en separat mus och tangentbord då det blir mycket otympligare. Jag skriver detta inlägg med tangentbordet framför TV:n.

Det enda som jag saknar är upplysta tangenter om man sitter i mörker, men för att få den funktionaliteten så får man gå upp en bra bit i pris, och batteritiden skulle garanterat bli mycket mycket sämre.

Finns i både svart och vit version för detta priset.

Bra tips och jag kommer köpa, men det kanske kan vara bra att informera i Tipstråden att det är engelsk QWERTY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Bra tips och jag kommer köpa, men det kanske kan vara bra att informera i Tipstråden att det är engelsk QWERTY.

Detta är värt att kolla upp innan köp för säkerhets skull, ska jag vara ärlig missade jag det själv innan du påpekade det!

Dock bör det vara ett skrivfel från Elgigantens sida, EAN-koden för produkten är Nordic QWERTY (googla på EAN 5099206059382). Något som också styrker att det är nordiska varianten är att den säljs i Elgigantens varuhus - det är sällan företag som Elgiganten med fysisk butiker i Sverige tar in Engelska tangentbord. Det brukar också stå i produktnamnet när det inte är en svensk modell enligt vad jag har sett tidigare på Elgiganten då andra företag sålt engelska tangentbord via deras webbplats.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@aMp: Låter bra. Jag köper det i butik, så jag kan kolla, men mig gör det inte så mkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

@aMpari: Låter bra. Jag köper det i butik, så jag kan kolla, men mig gör det inte så mkt.

Du får gärna återkomma hur det blev. Jag lade även till din observation i tips-tråden nu så att alla blir informerade om din iakttagelse!

Skål och ha en trevlig kväll!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Är 99% säker på att det är nordic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

EDIT: FEL! Det går inte, testade olika drivar, men ingen blev synlig inkl en ca 10 år gammal 1TB WD.
Tidigare kunde man använda shuckade controllers.

Som sagt går det åtminstone på MyBook-varianterna att klippa ett av benen till flash-chippet som innehåller WDs firmware så laddar den istället en generisk firmware som fungerar med andra diskar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Som sagt går det åtminstone på MyBook-varianterna att klippa ett av benen till flash-chippet som innehåller WDs firmware så laddar den istället en generisk firmware som fungerar med andra diskar.

Tack. Såg det, men just detta PCB vill iaf jag slippa, märklig vinkel etc om man vill ha det som ett löst interfacekort att ha tillgängligt.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk

Är det problem- och skattefritt att beställa hem från amazon.de? Tänkte på att det finns en tråd för hur man beställer från Mindfactory etc. Sorry om frågan tagits upp förr 🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Är det problem- och skattefritt att beställa hem från amazon.de? Tänkte på att det finns en tråd för hur man beställer från Mindfactory etc. Sorry om frågan tagits upp förr 🙂👍

Skattefritt? Nej, du får se priset i tyskland 16/19% eller vad det nu är för tillfället och sedan räkna upp till 25% som läggs till i kassan automatiskt när du ska betala.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Är det problem- och skattefritt att beställa hem från amazon.de? Tänkte på att det finns en tråd för hur man beställer från Mindfactory etc. Sorry om frågan tagits upp förr 🙂👍

Tyskland ingår i EU så det är tullfritt men när du kommer till sista steget i kassan så höjs slutpriset något eftersom du tvingas betala svensk moms (25%) istället för tysk moms (19%). Men det finns inga övriga skatter eller problem så länge det är Amazon som lagerför produkten.

Notera dock att Amazon är en marketplace där även tredjepartsföretag kan sälja. En del av dessa är kinesiska och de skickar då från Kina med allt vad det innebär. Titta därför efter "Dispatched from and sold by Amazon EU Sarl" eller "Sold by xxxx and Fulfilled by Amazon" för att vara säker på att produkten skickas från Amazons lager. Annars måste du sätta dig in i var företaget befinner sig.

Permalänk
Medlem

Den Tyska momsen är sänkt till 16%, då Tyskland har lagt ett stimulanspaket p.g.a. coronan.
Den sänkta momsen gäller fram till årsskiftet.
Så pålägget blir högre än tidigare.

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Tyskland ingår i EU så det är tullfritt men när du kommer till sista steget i kassan så höjs slutpriset något eftersom du tvingas betala svensk moms (25%) istället för tysk moms (19%). Men det finns inga övriga skatter eller problem så länge det är Amazon som lagerför produkten.

Men tack snälla vad bra svar! 🙂 Tullfritt var givetvis vad jag avsåg och nu klargjordes momsfrågan också! Tack

Permalänk
Skrivet av kelly007x:

Men tack snälla vad bra svar! 🙂 Tullfritt var givetvis vad jag avsåg och nu klargjordes momsfrågan också! Tack

När du beställer till mailboxde.com läggs det inte på någon moms eftersom det skickas inom Tyskland. Sedan skickas det från Mailboxde hem till dig i Sverige, utan att extra moms läggs på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joforsell:

När du beställer till mailboxde.com läggs det inte på någon moms eftersom det skickas inom Tyskland. Sedan skickas det från Mailboxde hem till dig i Sverige, utan att extra moms läggs på.

Hur mycket tar de för besväret? Alltså hanteringen

Edit: hittade en shipping calculator här:
https://www.mailboxde.com/shipping-calculator.html

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Skrivet av Murgatroyd:

Hur mycket tar de för besväret? Alltså hanteringen

Edit: hittade en shipping calculator här:
https://www.mailboxde.com/shipping-calculator.html

Mitt paket med processor, grafikkort, RAM och M.2 SSD gick på ~350kr.

Permalänk
Medlem

Skrev precis detta tipset i fyndtråden:
"Produkt: ASRock B550 Taichi
Länk: https://www.computersalg.se/i/6374899/asrock-b550-taichi-bund....
Kategori: Moderkort
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386352
Pris: 3349 Kr

Själv slog jag till på denna mammabräda då Proshop kortvarigt hade ett felaktigt pris i mitten på juni, de hade listat det för 2193 Kr vilket t.o.m är billigare än B550 Tomahawk trots att detta är en toppbräda inom B550, bättre på många sätt än många X570. Trodde aldrig jag skulle få leverans av Proshop och att de skulle ställa in min order men men nu sitter mitt moderkort hos ombudet och väntar på mig Detta pris hos Computersalg som jag tipsar om ovan är mer normalt men ändå ett klart fyndpris för att vara Sverige. Ligger tex på nästan 4000 Kr hos Webhallen och Inet."

Nyfiken som man är undrar man ju om det var nån mer än jag här som lyckades haffa detta till priset 2193 Kr hos Proshop och som nu fått leverans?

Även om jag inte skulle köpt det till det priset så hade jag kanske slagit till även vid priset 3349 Kr som jag nu tipsade om. Min smärtgräns för mammabrädor är annars kring 3000 Kr men tycker detta var så pass snyggt så jag hade nog pushad mig själv till köp!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Skrev precis detta tipset i fyndtråden:
"Produkt: ASRock B550 Taichi
Länk: https://www.computersalg.se/i/6374899/asrock-b550-taichi-bund....
Kategori: Moderkort
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386352
Pris: 3349 Kr

Själv slog jag till på denna mammabräda då Proshop kortvarigt hade ett felaktigt pris i mitten på juni, de hade listat det för 2193 Kr vilket t.o.m är billigare än B550 Tomahawk trots att detta är en toppbräda inom B550, bättre på många sätt än många X570. Trodde aldrig jag skulle få leverans av Proshop och att de skulle ställa in min order men men nu sitter mitt moderkort hos ombudet och väntar på mig Detta pris hos Computersalg som jag tipsar om ovan är mer normalt men ändå ett klart fyndpris för att vara Sverige. Ligger tex på nästan 4000 Kr hos Webhallen och Inet."

Nyfiken som man är undrar man ju om det var nån mer än jag här som lyckades haffa detta till priset 2193 Kr hos Proshop och som nu fått leverans?

Även om jag inte skulle köpt det till det priset så hade jag kanske slagit till även vid priset 3349 Kr som jag nu tipsade om. Min smärtgräns för mammabrädor är annars kring 3000 Kr men tycker detta var så pass snyggt så jag hade nog pushad mig själv till köp!

Ja, man får väl hoppas att det är bättre än många X570 då det är dyrare än en hel del X570.

Jag är lite förvillad måste jag säga när det gäller B550 vs X570 brädor just eftersom det verkar som att en del B550 bord är vassare än X570.

Överhuvudtaget rätt förvillade med AMD brädor. En "rolig" grej är ju tex att man får ungefär samma prestanda med Zen 2 både på X370, x470 och X570 (väldigt små skillnader).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joforsell:

När du beställer till mailboxde.com läggs det inte på någon moms eftersom det skickas inom Tyskland. Sedan skickas det från Mailboxde hem till dig i Sverige, utan att extra moms läggs på.

Cool tjänst, antar att det lönar sig när man köper lite dyrare prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Överhuvudtaget rätt förvillade med AMD brädor. En "rolig" grej är ju tex att man får ungefär samma prestanda med Zen 2 både på X370, x470 och X570 (väldigt små skillnader).

Huvudskillnaderna är stödet för PCIE 4.0 och bättre minnes OC med nyare brädor, basprestanda är samma ja, föga överraskande eftersom Ryzen är en SOC. I teorin går den att köra på ett moderkort helt utan support chips och med bara ledningsbanor och slotar.

edit. VRM var ofta dåliga på tidiga Ryzen-brädor, nu har merparten bra VRM utom dom allra snikigaste versionerna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 2x8GB (HX432C18FB3AK2/16)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5323578
https://www.komplett.se/product/1139345/datorutrustning/dator...
949:- billigast någonsin

Är det jag som är trög eller varför skulle man köpa dessa? Varför räknas detta som ett fynd? De är CL18 och CL16-varianten kostar 949 överallt typ.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5185984

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Skrev precis detta tipset i fyndtråden:
"Produkt: ASRock B550 Taichi
Länk: https://www.computersalg.se/i/6374899/asrock-b550-taichi-bund....
Kategori: Moderkort
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386352
Pris: 3349 Kr

Själv slog jag till på denna mammabräda då Proshop kortvarigt hade ett felaktigt pris i mitten på juni, de hade listat det för 2193 Kr vilket t.o.m är billigare än B550 Tomahawk trots att detta är en toppbräda inom B550, bättre på många sätt än många X570. Trodde aldrig jag skulle få leverans av Proshop och att de skulle ställa in min order men men nu sitter mitt moderkort hos ombudet och väntar på mig Detta pris hos Computersalg som jag tipsar om ovan är mer normalt men ändå ett klart fyndpris för att vara Sverige. Ligger tex på nästan 4000 Kr hos Webhallen och Inet."

Nyfiken som man är undrar man ju om det var nån mer än jag här som lyckades haffa detta till priset 2193 Kr hos Proshop och som nu fått leverans?

Även om jag inte skulle köpt det till det priset så hade jag kanske slagit till även vid priset 3349 Kr som jag nu tipsade om. Min smärtgräns för mammabrädor är annars kring 3000 Kr men tycker detta var så pass snyggt så jag hade nog pushad mig själv till köp!

Varför skulle B550 vara bättre än X570?
X570 har PCI-E Gen 4 och 8 st 10 Gbit/s portar för USB jämfört med 2 st på B550.
Om det är en fråga om VRM så beror det oftast på modellen och inte vilket chipset.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Huvudskillnaderna är stödet för PCIE 4.0 och bättre minnes OC med nyare brädor, basprestanda är samma ja, föga överraskande eftersom Ryzen är en SOC. I teorin går den att köra på ett moderkort helt utan support chips och med bara ledningsbanor och slotar.

edit. VRM var ofta dåliga på tidiga Ryzen-brädor, nu har merparten bra VRM utom dom allra snikigaste versionerna.

Ok, men under förutsättning att du har ett bord med tillräckligt bra VRM (även X370) så blir det åtminstone väldigt små skillnader i benchmarks samt upplevd prestanda för Zen 2 CPUer i jämförelse mellan X370, X470 & X570, det är min poäng. Ett vettigt X370 klarar också minneshastigheter i åtminstone 3600MT/s vilket räcker ganska långt (självklart beroende på RAM också).

Jag tycker det är rörigt även om jag också självklart skulle välja ett B550 eller X570 bord om jag tvingades att byta nu. Men inte direkt för att hoppas på så mycket bättre speed på min Zen 2 CPU utan för att jag är beredd när Zen 3 kommer. Klokast gissar jag är att vänta lite då vi rimligen får se lite fler nya bord i samband med Zen 3 releasen? Men ja, det verkar som det finns en del B550 bord nu som är dyrare än X570 vilket förvillar men sedan om de verkligen är bättre eller inte än X570 vet jag inte? B550 Taichi som nämns ovan ser vasst ut tex.

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om att det finns en rad produkter i Netonnets fyndhörna till shyssta priser, de verkar ha gjort någon refresh. Allt från 10900K, RTX 2060, 2070 Super, RX 5600 XT, 5700 XT, hdd'er, moderkort och en hel del annat

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vill tipsa om att det finns en rad produkter i Netonnets fyndhörna till shyssta priser, de verkar ha gjort någon refresh. Allt från 10900K, RTX 2060, 2070 Super, RX 5600 XT, 5700 XT, hdd'er, moderkort och en hel del annat

Tack för tipset! Knep en LG 27GL83A för 4200 kr, får hoppas det inte är några defekter eller döda pixlar.

Såg att de säljer 5700XT Nitro+ för 4600 kr också så blev lite sugen men är väl bäst att avvakta ett par månader...

Fyndet på NetonNet brukar vara riktigt bra emellanåt!