Sony redogör för Dualshock 4-kompatibilitet på Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Sony redogör för Dualshock 4-kompatibilitet på Playstation 5

Handkontrollen till Playstation 4 kommer fungera på den kommande konsolen – förutsatt att du spelar PS4-spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Det kommer aldrig ske att kontroller helt enkelt kan flytta en generation (oavsett om de faktiskt förändrats eller ej)

Grova pengar i tillbehör, speciellt kontroller som går på 600:- stycket.

Roligt att de tillät till PS4 titlar iaf, men någon större skillnad gör det ju inte..

Permalänk
Medlem

Det känns ändå bra eftersom majoriten av spel fortfarande kommer ha stöd för ps4.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det kommer aldrig ske att kontroller helt enkelt kan flytta en generation (oavsett om de faktiskt förändrats eller ej)

Grova pengar i tillbehör, speciellt kontroller som går på 600:- stycket.

Roligt att de tillät till PS4 titlar iaf, men någon större skillnad gör det ju inte..

Jag har använt xbox 360 kontroller till min Xbox one när vi skulle köra 4 st i call of duty. Det gjordes enkelt genom att koppla de båda 360 kontrollerna med en pc och 2 xbox one till xboxet. Och sedan använda consolströmmning till pcn. Superenkelt. Det fungerar inte att koppla en 360 kontroll direkt i en Xbox one.

Men jag har läst att Xbox one kontroller ska fungera på Series X och Series X kontroller på Xbox one. (Utan att köra med lösningen jag nämnde ovan.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hoppas det kommer en kontroll som är anpassad för dem som inte har väldigt små händer.
Jag köpte en ps4 och oj vad obekväm jag tycker kontrollen var då den är på tok för liten.

Svårigheten med kontroller är att de ska göra en som passar åt en 5 åring och sedan en vuxen man som har runt storlek 11 på händer, 47 på fötter och plus 30cm på något annat. -Ja jag syftar på omkrets runt biceps.

Det blir i princip omöjligt att få till något bra och de måste göra olika kontroller åt olika personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hoppas det kommer en kontroll som är anpassad för dem som inte har väldigt små händer.
Jag köpte en ps4 och oj vad obekväm jag tycker kontrollen var då den är på tok för liten.

Du får kika på kontroller tillverkade av andra än sony. Jag håller med om att ps4 kontrollen är för liten men den är i alla fall bättre än föregångarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det kommer aldrig ske att kontroller helt enkelt kan flytta en generation (oavsett om de faktiskt förändrats eller ej)

Grova pengar i tillbehör, speciellt kontroller som går på 600:- stycket.

Roligt att de tillät till PS4 titlar iaf, men någon större skillnad gör det ju inte..

Det var annat förr i tiden när man kunde använda en sega gamepad både på en sega, amiga , c64, zx spectrum, atari st och till och med en Atari 2600
Men idag är det som sagt för mycket vinstintresse på tillbehör

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hoppas det kommer en kontroll som är anpassad för dem som inte har väldigt små händer.
Jag köpte en ps4 och oj vad obekväm jag tycker kontrollen var då den är på tok för liten.

Svårigheten med kontroller är att de ska göra en som passar åt en 5 åring och sedan en vuxen man som har runt storlek 11 på händer, 47 på fötter och plus 30cm på något annat. -Ja jag syftar på omkrets runt biceps.

Det blir i princip omöjligt att få till något bra och de måste göra olika kontroller åt olika personer.

Hyperkin släppte en nyversion av original xbox kontrollen som ju var rejält stor för ett tag sedan. Passar förstås inte PS men Xbone och Windows. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4661925

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har använt xbox 360 kontroller till min Xbox one när vi skulle köra 4 st i call of duty. Det gjordes enkelt genom att koppla de båda 360 kontrollerna med en pc och 2 xbox one till xboxet. Och sedan använda consolströmmning till pcn. Superenkelt. Det fungerar inte att koppla en 360 kontroll direkt i en Xbox one.

Men jag har läst att Xbox one kontroller ska fungera på Series X och Series X kontroller på Xbox one. (Utan att köra med lösningen jag nämnde ovan.)

Man använder ju fortfarande gamecubekontroller till Wii och Switch ett par generationer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Man använder ju fortfarande gamecubekontroller till Wii och Switch ett par generationer senare.

Fast bara till ett fåtal av wii spelen väl?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hoppas det kommer en kontroll som är anpassad för dem som inte har väldigt små händer.
Jag köpte en ps4 och oj vad obekväm jag tycker kontrollen var då den är på tok för liten.

Svårigheten med kontroller är att de ska göra en som passar åt en 5 åring och sedan en vuxen man som har runt storlek 11 på händer, 47 på fötter och plus 30cm på något annat. -Ja jag syftar på omkrets runt biceps.

Det blir i princip omöjligt att få till något bra och de måste göra olika kontroller åt olika personer.

Jag vet inte om det kommer räcka för dig men kommande DualSense är i alla fall större än DualShock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast bara till ett fåtal av wii spelen väl?

Mjo jag kan inte spela t.e.x mario kart till gamecube på mitt wii med wii kontrollerna. Måste koppla in gamecube kontrollen för det.
Så inget konstigt enligt mig att det är så på ps4 och ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Mjo jag kan inte spela t.e.x mario kart till gamecube på mitt wii med wii kontrollerna. Måste koppla in gamecube kontrollen för det.
Så inget konstigt enligt mig att det är så på ps4 och ps5

Visas Wii spel kan man däremot blanda och spela med wiimote eller gc kontroller, vilket skulle vara den närmsta liknelsen i fallet med sony kontrollerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det kommer aldrig ske att kontroller helt enkelt kan flytta en generation (oavsett om de faktiskt förändrats eller ej)

Grova pengar i tillbehör, speciellt kontroller som går på 600:- stycket.

Roligt att de tillät till PS4 titlar iaf, men någon större skillnad gör det ju inte..

PS1 kontroller fungerar på PS2.
Jag har använt både PS1 och PS2 kontroller på PS2 för att köra PS1 spel.
Jag har PS1 kontroller utan analoga spakar så de funkar framförallt till tidiga PS1 titlar innan det fanns PS1 kontrollers med analoga spakar (Analoga PS1 kontroller fanns inte före Nintendo 64 släpptes med analog spak som standard).
Eller ja de flesta PS1 spel går att spela utan analoga spakar, men det är en klar nackdel i vissa titlar.
Behöver jag spakarna använder jag PS2 kontroller istället även om jag kör PS1 spel.

PS2 är bakåtkompatibel med PS1 så jag har både PS1 och PS2 spel till min PS2.
Jag har dock ingen PS1 konsoll, så jag har inte testat om PS2 kontroller fungerar på PS1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Man använder ju fortfarande gamecubekontroller till Wii och Switch ett par generationer senare.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast bara till ett fåtal av wii spelen väl?

Skrivet av ExcZist:

Mjo jag kan inte spela t.e.x mario kart till gamecube på mitt wii med wii kontrollerna. Måste koppla in gamecube kontrollen för det.
Så inget konstigt enligt mig att det är så på ps4 och ps5

Skrivet av Mirialia:

Visas Wii spel kan man däremot blanda och spela med wiimote eller gc kontroller, vilket skulle vara den närmsta liknelsen i fallet med sony kontrollerna.

Senare revisioner av Wii saknar portar för att koppla in GameCube kontrollers och GameCube minneskort.
Jag köpte min Wii så fort jag kunde, vilket ändå var ett antal månader efter release p.g.a. Hype (dålig tillgång).
Så min Wii har portarna. Men läst att det senare kom revision utan portarna.

GameCube kontroller på Switch ?
Har switchen portar för det ??

Själv har jag ingen nyare Nintendo konsol än Wii U.
Har Wii U versionerna av både Zelda Breath of the Wild och Mario Kart 8.

Permalänk

Vet man om fysiska PS4 spel kommer vara kompatibla med PS5 eller är det enbart nedladdningsbara titlar de syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

Vet man om fysiska PS4 spel kommer vara kompatibla med PS5 eller är det enbart nedladdningsbara titlar de syftar på?

Vad jag har läst så är det både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Senare revisioner av Wii saknar portar för att koppla in GameCube kontrollers och GameCube minneskort.
Jag köpte min Wii så fort jag kunde, vilket ändå var ett antal månader efter release p.g.a. Hype (dålig tillgång).
Så min Wii har portarna. Men läst att det senare kom revision utan portarna.

GameCube kontroller på Switch ?
Har switchen portar för det ??

Själv har jag ingen nyare Nintendo konsol än Wii U.
Har Wii U versionerna av både Zelda Breath of the Wild och Mario Kart 8.

Ja du kan använda gckontrollers till wii u och switch. Men tror det bara är supersmash som funkar till det

https://www.nintendo.se/tillbehor/nintendo-gamecube-controlle...

Wii u hade däremot fullt stöd för både wii mote och wii mote plus. Det till och med uppmuntrades att man skulle spela på det sättet.

Bara ett fåtal titlar som inte funkar med wii motes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det kommer aldrig ske att kontroller helt enkelt kan flytta en generation (oavsett om de faktiskt förändrats eller ej)

Grova pengar i tillbehör, speciellt kontroller som går på 600:- stycket.

Roligt att de tillät till PS4 titlar iaf, men någon större skillnad gör det ju inte..

Alla xbox one kontroller kommer fungera till XSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xilli:

Alla xbox one kontroller kommer fungera till XSX.

Det jag hittar när jag googlar.
An updated revision of the controller will be included with Xbox Series X upon its release in late 2020. It has a refined build with a slightly smaller body, a "Share" button, a flat concave D-pad similar to the Elite Controller, and a USB-C connector. The Xbox Series X controller is backwards-compatible with existing Xbox One consoles, while the console will be backwards-compatible with existing Xbox One controllers as well

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Senare revisioner av Wii saknar portar för att koppla in GameCube kontrollers och GameCube minneskort.
Jag köpte min Wii så fort jag kunde, vilket ändå var ett antal månader efter release p.g.a. Hype (dålig tillgång).
Så min Wii har portarna. Men läst att det senare kom revision utan portarna.

GameCube kontroller på Switch ?
Har switchen portar för det ??

Själv har jag ingen nyare Nintendo konsol än Wii U.
Har Wii U versionerna av både Zelda Breath of the Wild och Mario Kart 8.

https://www.spelbutiken.se/produkt/gamecube-controller-adapte...

Man får ha en sådan eller liknande, men både Kartspelen SSMB spelas bäst med den typen av kontroll. Nativestödet är förvisso inte med längre, men det är samma kontroll och utgåva av den man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Det jag hittar när jag googlar.
An updated revision of the controller will be included with Xbox Series X upon its release in late 2020. It has a refined build with a slightly smaller body, a "Share" button, a flat concave D-pad similar to the Elite Controller, and a USB-C connector. The Xbox Series X controller is backwards-compatible with existing Xbox One consoles, while the console will be backwards-compatible with existing Xbox One controllers as well

En av de större anledningarna till att det förmodligen lutar mot en xbox för mig...

Jag har redan två xbox one controller som jag använder för min xbox och till pc. Det betyder i praktiken att jag i princip får ~1200kr i "rabatt" genom att köpa xbox istället för playstation nästa generation....

Permalänk
Medlem

PS låg i framkant och Xbox har under åren varit ett kompetent altenativ... för att senare gå till paritet och med denna kommande generation känns det nästan som det givna valet.
Med en Game Pass Premium (vilken inte är galet mycket mer än vad Xbox live gold kostat) så kommer folk ha tillgång till masor av spel, streaming ingår då också, sedan funkar gamla kontrollers, bakåtkompatibilitet som verkar bli rätt omfattande... Så sällan jag såg Xbox i en sits där den kändes som ett påtagligt bättre val.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P