Videoredigeringsprogram, vad använder/rekommenderar du?

Permalänk
Medlem

Måste också slå ett slag för Davinci Resolve! Det är en grym helhetslösning från klipp till färgsättning och audioredigering. Oslagbart när det är gratis också! Lås upp extra funktionerna genom betalning först när du använt det ett tag. Du kommer antagligen inte behöva dom på väldigt länge om ens överhuvudtaget.

Titta på ett par Final Cut vs Adobe Premier vs Davinci Resolve videos på Youtube så förstår du för- och nackdelar samt skillnaderna.

Permalänk
Medlem

Kör på min mac dator och använder inbyggda bildspelet (för video och bilder) i bilder-appen. Otroligt smidigt pga allting finns på samma plats och behöver ej skapa projekt.
Klipper filmerna direkt i bilderappen. Ev först skapa kopior av filmerna som jag kan göra små separata klipp. Sedan markerar jag alla bilder och filmer och skapar bildspel. I modulen finns möjlighet att lägga in texter ljud och bildspeleffekter och musik från iTunes. Sedan är det bara att skicka bildspelet till familjen. Komprimeras ev. i Handbrake. Skulle gärna vilja hitta motsvarande för PC.

Permalänk
Medlem

Har än en gång gett mig in i videoträsket
köpte mig en GoPro idag och har filmat lite.
Nu skall jag bara hitta program, Da vinci verkar vettigt, laddar ner det nu.
Förr 15-20 år sen? Satt jag med pinnacle tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av VEGAS Pro tidigare, men övergår nu till Premier Pro. Jag kan verkligen tipsa om det då man kan köpa det 1 år för ~580 kronor och dessutom få hela Adobes programkatalog ink. 100GB Cloud-utrumme. Så använder man även Photoshop, Lightroom, Illustrator, After Effects osv så är det en grym deal för priset!

Det är 100% genuint och man "redeemar" koden man får på Adobes egna hemsida till sitt eget Adobe ID (har man inget skapar man ett gratis). Köp av någon av säljarna med 100% (1000+) positiva betyg så ska det vara riktigt säkert. Rekommenderar det starkt!

https://www.g2a.com/adobe-creative-cloud-pc-1-year-adobe-key-...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Har än en gång gett mig in i videoträsket
köpte mig en GoPro idag och har filmat lite.
Nu skall jag bara hitta program, Da vinci verkar vettigt, laddar ner det nu.
Förr 15-20 år sen? Satt jag med pinnacle tror jag.

Bra val, gratisversionen av Davinci räcker till dom flesta hemma användare (om man inte har bråttom).
Sa upp mitt Adobe Cloud då det inte var värt om man bara använder det lite då och då.

Enda negativa med gratis Davinci som jag stött på hittils är att det tar långt tid att koda ut videon pg.a. att den bara använder CPU:n.
Känns som det tar flera ggr längre tid än när jag rendera ut samma sak i senaste Adobe Premiere och då har jag en modern i9:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Bra val, gratisversionen av Davinci räcker till dom flesta hemma användare (om man inte har bråttom).
Sa upp mitt Adobe Cloud då det inte var värt om man bara använder det lite då och då.

Enda negativa med gratis Davinci som jag stött på hittils är att det tar långt tid att koda ut videon pg.a. att den bara använder CPU:n.
Känns som det tar flera ggr längre tid än när jag rendera ut samma sak i senaste Adobe Premiere och då har jag en modern i9:a.

Ja jag har satt mig in i det under kvällen nu och har skrapat ihop en film med ungarna.
Gick smidigare än jag trodde.
Jag tycker det laggar en del när man grejar med editeringen/klippningen, men det kanske är datorn bara. Det är dock en rätt ok Lenovo ”gaming” laptop med grafikkort osv.
Men det kanske inte räcker till ändå.

Men det duger än så länge väldigt bra.
Skall bli intressant hur man får in ljud osv.
Jag har ju inga bibliotek med musik sedan Spotify lanserades. Men det kanske får på nåt annat sätt.

Sen om servrar en liten stund att rendera så är väl det ok med.

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Ja jag har satt mig in i det under kvällen nu och har skrapat ihop en film med ungarna.
Gick smidigare än jag trodde.
Jag tycker det laggar en del när man grejar med editeringen/klippningen, men det kanske är datorn bara. Det är dock en rätt ok Lenovo ”gaming” laptop med grafikkort osv.
Men det kanske inte räcker till ändå.

Men det duger än så länge väldigt bra.
Skall bli intressant hur man får in ljud osv.
Jag har ju inga bibliotek med musik sedan Spotify lanserades. Men det kanske får på nåt annat sätt.

Sen om servrar en liten stund att rendera så är väl det ok med.

Är också ny på Davinci men hackar det mycket i preview kan man köra med proxys som gör att medans man redigerar använder den en lägre kvalité som sen byts ut till original när man renderar ut filen. Bara gjort i Premiere, men ska gå i Davinci också. Då flyter preview på, ganska vanligt att använda nu med 4K då många datorer kroknar.

Ljud brukar jag hämta på. https://freesound.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Jag undrar om det finns någon som sysslar med videoredigering här? Tänker främst på amatörer/hobby och inte professionellt/arbete. Intresserad av videoredigering för YouTube och velar mellan Windows och Mac.

Om Mac blir det ju iMovie följt av Final Cut Pro. Om Windows, var blir det då?

Adobe Premiere Pro förstår jag är en populär konkurrent till Final Cut Pro. Problemet jag har med Adobe Premiere Pro är prislappen. Dessutom vill jag börja med något enklare program i still med iMovie. Då finns ju Adobe Premiere Elements som går att köpa för en engångskostnad. Men hur bra är Adobe Premiere Elements egentligen? I jämförelse med iMovie.

Gratisprogram, någon som har erfarenhet av dessa program? https://www.techradar.com/news/software/applications/the-best...

Fler program, både gratis- och betalprogram: https://www.pcmag.com/article2/0,2817,2397215,00.asp

Ibland får man känslan av att de flesta använder Mac eller rekommenderar Mac ihop med iMovie/Final Cut Pro. Jag förstår att dessa program är bäst optimerade med Mac, men det finns ju också de som helt enkelt föredrar Adobe Premiere Pro. Även om det är lite sämre optimerat. Då spelar det ju mindre roll om man använder Mac eller Windows, så vitt jag vet.

Dela gärna med er av era erfarenheter, tankar och åsikter.

För mig personligen är användarvänlighet viktigast men också roliga men vettiga funktioner. Prislappen spelar givetvis också roll, i varje fall i dagsläget. iMovie är ju gratis med Mac men Mac är dyra datorer. Windows har väl ingen direkt motsvarighet till iMovie, men det finns ju flera gratisprogram att hämta till Windows.

Jag gillar Lightworks. Gratis versionen har begränsad output (720p), men man kan uppgradera till full licens för en rimlig kostnad en kortare period för att göra sin export. Trevligt program.

Permalänk
Medlem

Ah vad bra, jag funderade på om det fanns en sån möjlighet, skall leta upp den inställningen då.
Skall kolla freesound med, tack!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Myllerman:

Ska man inte spela eller har något emot att betala priset för en MAC så är den att föredra vad jag lyckats läsa mig till.
Apple har optimerat sitt OS för videoredigering så även med sämre hårdvara än en liknande PC så blir renderingstiderna bättre, plus att Apple sitter på dom fina videoformaten som Prores..

Detta är bara en myt. Ingen av de filmstudios jag jobbat på använder Mac i produktion, bortsett från några på ekonomi och i receptionen

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Detta är bara en myt. Ingen av de filmstudios jag jobbat på använder Mac i produktion, bortsett från några på ekonomi och i receptionen

Myt och myt.. Jag vet inte det. Jag har jobbat med IT i mediabranschen sedan 1999, både med långfilm, TV och reklamproduktion på ett gäng olika bolag i Sverige och utomlands. Ibland har Mac haft övertaget och ibland har PC haft övertaget. Fram till 2011 var det väldigt vanligt med Mac inom långfilm men sedan släppte Apple Final Cut Pro X och i princip alla seriösa studios som hade kört Final Cut Pro bytte omgående till AVID eller Premiere. På TV-sidan har det varit väldigt blandat, helt beroende på vem som redigerar. Men AVID på PC har varit väldigt dominerande under lång tid, mycket tack vare sina proffsiga workflows för att kunna ha många redigerare som samtidigt jobbar mot samma material på ett SAN. Apples XSAN var väldigt poppis ett tag, men det har väl inte uppdaterats på typ 4 år nu.

Själv har jag gjort resan AVID på PC -> FCPX på Mac -> Preimere Pro på Mac -> Resolve Studio på PC

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag började komma in i davinci rejält nu och det rullade på och jag lade till ljud och musik osv.
Sen kraschade programmet, inte sparat på ett tag..
Skiiit.
Så är det, nu får jag göra om, bra träning
Men jag hittade livesave funktionen.
Är den ok att använda sig av, den sabbar inte ctrl Z eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Jag började komma in i davinci rejält nu och det rullade på och jag lade till ljud och musik osv.
Sen kraschade programmet, inte sparat på ett tag..
Skiiit.
Så är det, nu får jag göra om, bra träning
Men jag hittade livesave funktionen.
Är den ok att använda sig av, den sabbar inte ctrl Z eller?

Live save är bra, men det är också bra att ibland ta en backup till ett annan projektfil så att du enkelt kan hoppa tillbaka om du ångrar dig längre fram. Det kallas project backups. Så enabla både Live save och project backups så är du super safe.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Live save är bra, men det är också bra att ibland ta en backup till ett annan projektfil så att du enkelt kan hoppa tillbaka om du ångrar dig längre fram. Det kallas project backups. Så enabla både Live save och project backups så är du super safe.

Ok tack!

Permalänk
Bildexpert

Kan ju vara värt att nämna att AVID Media Composer var exklusivt till Macintosh fram till 00-talet och programvaran i sig har internationellt sett länge varit dominerande för offline-redigering av större produktioner sedan ca 1995. I början var det dock många regissörer som var skeptiska till principen att klippa film digitalt eftersom det möjliggjorde att flera kunde arbeta på samma projekt, vilket i sin tur kunde göra enklare för producenten att ha mer inflytande över ändringar i produktionen. När man klipper film analogt har man vanligtvis endast en arbetskopia, som i sin tur bara en person har tillgång till.

De produktionsbolag jag har haft kontakt med och jobbat med brukar i regel ha rätt "blandade" miljöer... Många klippare jag känner föredrar MacOS helt enkelt, och många colorister kör med det också. VFX och restaurering är oftast Windows däremot. Fullt möjligt dock att MacOS var mer dominerande tidigare totalt sett.

Har tidigare haft både Vegas och Premiere men använder numer uteslutande DaVinci Resolve (både gratisversionen och studio), både genom yrket och privat. Till absolut största delen på MacOS, men ibland på Windows också. Trots att jag får de typiska BMD-vibbarna, där allt helt enkelt ska fungera utan vidare konfiguration, så är det en utmärkt allroundlösning för mig. Bara det faktum att man kan göra datacine-överföringar (filmscanning i rå data, hellre än telecine) direkt till DaVinci för vidare bearbetning är fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Shotcut. Det är 100% gratis och källkoden är öppen för alla att se, vilket eliminerar gömda trackers och annat bös som stora företag gärna lägger in för bättre koll på en och hur man använder programmet.

Redigerade det här videoklippet i just Shotcut och programmet uppfyller alla mina krav (är en amatör).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

Detta är bara en myt. Ingen av de filmstudios jag jobbat på använder Mac i produktion, bortsett från några på ekonomi och i receptionen

Hehe, tänkte när hade jag skrivit det där egentligen. 2018 var det visst
Jag kan hålla med att det nog var en del Mac biased folk jag kommunicerade med på den tiden.
Höll på med stock videos och det var ProRes folk rekommenderade vilket på den tiden inte ingick i PC versionen av Premiere vad jag minns.
Media Encodern var även den utdaterad på den tiden och Mac:en jag testade på renderade ut filerna snabbare än min PC som hade bättre specs. Adobe har väl fixat allt detta nu dock med uppgraderad prestanda av Encodern och ProRes är native på PC?

Anyway, håller med att nu finns det nog ingen egentlig anledning att skaffa mac till video.

Permalänk
Medlem

hitfilm

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Hehe, tänkte när hade jag skrivit det där egentligen. 2018 var det visst
Jag kan hålla med att det nog var en del Mac biased folk jag kommunicerade med på den tiden.
Höll på med stock videos och det var ProRes folk rekommenderade vilket på den tiden inte ingick i PC versionen av Premiere vad jag minns.
Media Encodern var även den utdaterad på den tiden och Mac:en jag testade på renderade ut filerna snabbare än min PC som hade bättre specs. Adobe har väl fixat allt detta nu dock med uppgraderad prestanda av Encodern och ProRes är native på PC?

Anyway, håller med att nu finns det nog ingen egentlig anledning att skaffa mac till video.

ProRes finns nu i Premiere, tror sedan 2018 nån gång. ProRes är ju en Apple produkt och dom har väl hållit hårt i den kan jag tänka.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Bildexpert

Dock går det inte att exportera ProRes i DaVinci om man använder Windows. Endast MacOS, alternativt Linux om man har BMDs största (och dyraste) gradingpanel.

För oss som tar fram masterfiler dagligen och jobbar i DaVinci blir det ju ett himla bök handskas med om man vägrar Maccen, och någonstans där på vägen inser man att det helt enkelt är enklare att köpa en Mac eller gå över till exempelvis Premiere. I mitt fall var första valet solklart.

Permalänk
Medlem

Jag har en utmaning med en detalj som stör i Resolve
På editing sidan på en av mina timelines så får jag ett stort svart fält, se bild.
Jag har dragit och vrängt och fixat på alla sätt jag kan men programmet vill inte förminska eller ta bort det fältet.
Nån som kan putta mig rätt väg att ändra detta dom adra kanalerna kan man ju förminska och förstora?

Permalänk
Bildexpert

Om man öppnar "Retime Curve" eller liknande i ett klipp på tidslinjen, så blir det ett sådant utrymme på respektive spår. Känner igen det då den mittenraden, som är tom, har en lite mörkare nyans än resten av bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Om man öppnar "Retime Curve" eller liknande i ett klipp på tidslinjen, så blir det ett sådant utrymme på respektive spår. Känner igen det då den mittenraden, som är tom, har en lite mörkare nyans än resten av bakgrunden.

Hum då får jag kolla om jag hittar ”retime curve”
Antar att man kan klicka sig bort från det med.
Det är tajt som det är liksom på en laptopskärm
Tack!

Permalänk
Medlem

Jag testade, och på videotimeline 1 kan man öppna och stänga en sån svart rad, men på video 2 där jag har text osv, får man inte fram samma meny på högerklick tyvärr. mycket märkligt

Permalänk

Jag har inte redigerat video sen vi höll på med fysiska klipp i skolan, men jag laddade ner DaVinci Resolve och tro fan att jag kom igång redan efter att ha kollat en 15-minuterstutorial. Stötte inte på några problem alls att göra en enkel video.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Använder enbart https://kdenlive.org/en/download/

Mycket bra och väldigt snabb.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle starta en ny tips och trix / hjälptråd för Da Vinci Resolve, det är ju så kul, men vissa saker är svåra att leta fram på www. när man inte vet vad man gjort eller vad det kallas
Länkar till den härifrån så kanske den hittas av dom som kan programmet bra!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603309-da-vinci-resol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Kan ju vara värt att nämna att AVID Media Composer var exklusivt till Macintosh fram till 00-talet och programvaran i sig har internationellt sett länge varit dominerande för offline-redigering av större produktioner sedan ca 1995. I början var det dock många regissörer som var skeptiska till principen att klippa film digitalt eftersom det möjliggjorde att flera kunde arbeta på samma projekt, vilket i sin tur kunde göra enklare för producenten att ha mer inflytande över ändringar i produktionen. När man klipper film analogt har man vanligtvis endast en arbetskopia, som i sin tur bara en person har tillgång till.

De produktionsbolag jag har haft kontakt med och jobbat med brukar i regel ha rätt "blandade" miljöer... Många klippare jag känner föredrar MacOS helt enkelt, och många colorister kör med det också. VFX och restaurering är oftast Windows däremot. Fullt möjligt dock att MacOS var mer dominerande tidigare totalt sett.

Har tidigare haft både Vegas och Premiere men använder numer uteslutande DaVinci Resolve (både gratisversionen och studio), både genom yrket och privat. Till absolut största delen på MacOS, men ibland på Windows också. Trots att jag får de typiska BMD-vibbarna, där allt helt enkelt ska fungera utan vidare konfiguration, så är det en utmärkt allroundlösning för mig. Bara det faktum att man kan göra datacine-överföringar (filmscanning i rå data, hellre än telecine) direkt till DaVinci för vidare bearbetning är fantastiskt.

Som jag förstått det har daVinci resolve GPU acceleration även i gratisversionen om man kör på MacOS. Finns det ändå någon anledning att köpa Studio-versionen på MacOS? Kanske bättre lägga pengarna på snabbare GPU. Vilken GPU rekommenderas? Nvidia är ju inget alternativ om man vill kunna köra MacOS så min magkänsla är 5700 XT. Kanske vänta lite och se var priserna och prestandan hamnar på 6000-serien.

Permalänk
Bildexpert

Du får inte hårdvaruaccellerering vid export om du inte använder studioutgåvan, oavsett OS. Där är skillnaden ganska massiv i prestanda beroende på vilket grafikkort du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Du får inte hårdvaruaccellerering vid export om du inte använder studioutgåvan, oavsett OS. Där är skillnaden ganska massiv i prestanda beroende på vilket grafikkort du använder.

Har läst på flera ställen att man får hårdvaruacceleration på MacOS med gratisversionen.

https://www.richardlackey.com/davinci-resolve-system-requirem...
"Hardware acceleration is available in the free version of Resolve for Mac."

Även här: https://documents.blackmagicdesign.com/SupportNotes/DaVinci_R...
Där står det olika för Windows och MacOS för h.264 och h.265.
Men visst det finns ändå vissa "studio only" format.
Men prestandan kanske ändå skiljer sig överlag mellan studio och ej studio även på MacOS?