PermalÀnk
●

@cyklonen vad Àr din budget och vad Àr de du ska fiska efter? sjÀlv har jag olika utrustning för olika sortters fiske Men visst finns bra allround saker

@Strumpa Snyggt dÀr! Varit ute 2 ggr i Är men bara fÄtt smÄ havöringar jag Àr mer för smygfiske i okÀnda/omÀrkta/namnlösa bÀckar och smÄ strömmar med mitt 7fots klass 2 flugspö

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Strumpa:

Det Àr lite annorlunda kurva nÀr det gÀller fiskegrejer, man kan köpa jÀttebra grejer för nÀstan inga pengar alls. I mÄnga fall Àr det mest utseende och lite kÀnsla som man betalar extra för.
Jag har inte sett fiskeserien med Anders som du pratade om, vad Àr det för fiske du ville börja med? Det gÄr att komma undan vÀldigt billigt inom de flesta typer av fiske

Skrivet av Powerjimmy:

@cyklonen vad Àr din budget och vad Àr de du ska fiska efter? sjÀlv har jag olika utrustning för olika sortters fiske Men visst finns bra allround saker

Fiska med Anders gick nog pÄ Barnkanalen en gÄng i tiden. Hittade den pÄ SVT Play i lördags. Det Àr alltsÄ komikern Anders "Ankan" Johansson som fiskar pÄ lite olika platser med olika personer. Riktigt kul!

NĂ„, jag vill vĂ€l i första hand fiska makrill. Godaste fisken, och den jag fiskat större delen av mitt fiskeliv. TyvĂ€rr Ă€r ju sĂ€songen ganska kort för frĂ„n-land-fiske, men det Ă€r som det Ă€r. I övrigt tror jag att jag tar vad jag fĂ„r dĂ€r jag Ă€r, men jag antar att det handlar om smĂ„ till medelstora fiskar, frĂ„n nĂ„gra hekto upp till dryga kilot kanske, större skulle jag inte rĂ€kna med. Pga begrĂ€nsad transportförmĂ„ga kommer det att handla om Göteborg, och dĂ„ frĂ€mst ute vid havskusten och i Ă€lven. Är inte sĂ„ intresserad av att fiska i sjö i dagslĂ€get. NĂ€sta Ă„r hoppas jag kunna förflytta mig lĂ€ngre strĂ€ckor, men det Ă€r för osĂ€kert just nu.

Att jag frÄgar om sweet spot-nivÄ beror pÄ att jag flera gÄnger tidigare gÄtt in i nÄt nytt pÄ fel nivÄ. Jag tror att jag ska skaffa nÄt billigt och bra, men det slutar alltid med att det snart kostat lika mycket eller mer i uppgraderingar och nyköp jÀmfört med om jag hade gÄtt in pÄ "rÀtt" nivÄ frÄn början. Jag vill ocksÄ se till att skaffa kvalitet frÄn start. Jag vill inte svara pÄ vad min budget Àr utan vill först ta reda pÄ vad olika prisnivÄer innebÀr i kvalitet.

Men det jag redan nu vet att jag vill ha Àr ett ca 3 m lÄngt spö som Àr delbart i fyra delar (för att lÀtt kunna transporteras i en ryggsÀck pÄ cykel och ta med pÄ buss enkelt). Haspelrulle. Hellre lite överdimensionerat med sÀmre kÀnsla Àn optimerade men ömtÄliga prylar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Fiska med Anders.....

Det hÀr spöt har en kompis fast i tvÄdelat. Funkar jÀttebra och man blir ganska förvÄnad över kvalitén nÀr man tÀnker pÄ priset. Skönt att slippa vara rÀdd för att lÀgga grejerna mot berg osv.

Jag sjÀlv och ett par andra kompisar kör med Westin w4 tvÄdelat, lite finare men trippla priset. Finns i fyrdelat hÀr. Det Àr jÀttefint och tÄl mycket men hade jag inte fiskat sÄ mycket sÄ hade jag hellre köpt nÄgot billigare.

Rulle hade jag köpt en Penn Battle 2. 900 kr finns de för. Dessa rullar tÄl mycket enligt min erfarenhet. Jag sjÀlv har Okuma Ceymar som Powerjimmy rekommenderade och den har hÄllt jÀttebra ocksÄ men Àr mer plastig.

Man behöver inte lÀgga mer Àn sÄ. Köper du phazer 2an och nÄn av dessa rullar sÄ kan du ju köpa ett finare spö nÀstan Är.

Allt som allt med spö, rulle, lina, lite drag och beteslÄs osv kan du nog komma undan under 3000kr och Ànda kÀnna dig nöjd nÀr du tÀnker pÄ vad du betalat. LÀgger du mer sÄ kan du fÄ mer premiumkÀnsla pÄ grejerna och det finns sÀkert spön som Àr kÀnsligare men kastar lika tunga drag lika lÄngt men det kostar.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Fiska med Anders gick nog pÄ Barnkanalen en gÄng i tiden. Hittade den pÄ SVT Play i lördags. Det Àr alltsÄ komikern Anders "Ankan" Johansson som fiskar pÄ lite olika platser med olika personer. Riktigt kul!

NĂ„, jag vill vĂ€l i första hand fiska makrill. Godaste fisken, och den jag fiskat större delen av mitt fiskeliv. TyvĂ€rr Ă€r ju sĂ€songen ganska kort för frĂ„n-land-fiske, men det Ă€r som det Ă€r. I övrigt tror jag att jag tar vad jag fĂ„r dĂ€r jag Ă€r, men jag antar att det handlar om smĂ„ till medelstora fiskar, frĂ„n nĂ„gra hekto upp till dryga kilot kanske, större skulle jag inte rĂ€kna med. Pga begrĂ€nsad transportförmĂ„ga kommer det att handla om Göteborg, och dĂ„ frĂ€mst ute vid havskusten och i Ă€lven. Är inte sĂ„ intresserad av att fiska i sjö i dagslĂ€get. NĂ€sta Ă„r hoppas jag kunna förflytta mig lĂ€ngre strĂ€ckor, men det Ă€r för osĂ€kert just nu.

Att jag frÄgar om sweet spot-nivÄ beror pÄ att jag flera gÄnger tidigare gÄtt in i nÄt nytt pÄ fel nivÄ. Jag tror att jag ska skaffa nÄt billigt och bra, men det slutar alltid med att det snart kostat lika mycket eller mer i uppgraderingar och nyköp jÀmfört med om jag hade gÄtt in pÄ "rÀtt" nivÄ frÄn början. Jag vill ocksÄ se till att skaffa kvalitet frÄn start. Jag vill inte svara pÄ vad min budget Àr utan vill först ta reda pÄ vad olika prisnivÄer innebÀr i kvalitet.

Men det jag redan nu vet att jag vill ha Àr ett ca 3 m lÄngt spö som Àr delbart i fyra delar (för att lÀtt kunna transporteras i en ryggsÀck pÄ cykel och ta med pÄ buss enkelt). Haspelrulle. Hellre lite överdimensionerat med sÀmre kÀnsla Àn optimerade men ömtÄliga prylar.

Det viktiga Àr inte lÀngden pÄ spöet (och speciellt om det gÄr att plocka isÀr sÄ det passar att bÀra) utan det du ska titta pÄ Àr kastvikterna för spöet, dessa visar hur tunga beten som kan kastas och fÄ ut mest kastlÀngd med betet. Jag gissar att eftersom du vill kunna fiska frÄn land och komma sÄ lÄngt som möjligt att det Àr en viktig parameter.

Okuma Àr ett okej budgetmÀrke som har lÄng tradition att tillverka fiskeprylar, de har allt frÄn billiga till dyra saker och sjÀlvklart följer kvalitén med priset uppÄt men de billiga modellerna Àr helt okej. Det finns nyare mÀrken som handlarna och fiskeprofiler gÀrna framhÀver som skitbra men dessa (budgetvarianterna alltsÄ) skulle inte jag lÀgga mina pengar pÄ. Jag skulle helst satsa en tusenlapp pÄ vardera, kanske ner till femhundringen pÄ rullen och sedan tillkommer lina (tunna och starka flÀtlinor kastar klart bÀst, Àven fast de kan tyckas svindyra) och beteslÄs/tafs.

Skitfiske

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hur ser detta ut dÄ?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
●
Skrivet av cyklonen:

De enda jag ej gillar hÀr dock smaksak Àr fladen dragen för idag Àr fladen skrÀp, förr va dem okey men nu kÀnns hela deras sortiment budget. Har en vÀn som jobbar i fladen store och vill inte ens handla dÀr för hans skull.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Powerjimmy:

De enda jag ej gillar hÀr dock smaksak Àr fladen dragen för idag Àr fladen skrÀp, förr va dem okey men nu kÀnns hela deras sortiment budget. Har en vÀn som jobbar i fladen store och vill inte ens handla dÀr för hans skull.

Hehe, ok, men det Àr ju den billigaste och enklaste saken att experimentera med och byta ut. Jag bara letade upp och valde nÄt som liknar det jag fiskat makrill med tidigare, dvs avlÄngt, blankt och med en krok i Ànden!

Vad rekommenderar du?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem
●

Mitt absolut bÀsta tips för Gös, och dÄ fiskar jag inte ens Gös ofta.
TROLLNINGSMETE!
Satans vad effektivt. Trolling sakta med jigg pÄ djup, kör dÄ med flöten.
Kör 2st spö pÄ tvÀren, dra sedan raka lÀngor tvÀrs över vattnet.
Har fÄngat de flesta, och de största gösarna pÄ detta sÀtt.

Är annars karpmetare sĂ„ gös Ă€r inte en vanlig fisk jag kör.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@cyklonen:
KÀnner inte till rullen du valt. Men storleken Àr för stor för makrillfiske, enligt mig. Storlek runt 2500-3000 Àr nog vanligast för vanligt kustfiske efter makrill. HÀr fanns en. HÀr fanns en annan. - en till.

Lina ska du ha en tunnare. Man kastar lÀngre med tunnare lina och du behöver inte sÄ kraftfull om du ska fiska smÄ fiskar som makrill. Den linan du valt finns i 0,14 mm. RÀcker gott Ä vÀl!

Gillar inte heller fladen-drag. Viking Herring Àr bra, köp i lite olika vikter och olika fÀrger sÄ kan du börja med det. Gulsvart Àr favoriten
Finns ju mÄnga andra mÀrken och det Àr bara att testa sig fram, detta handlar jag helst i butik först sÄ att man kan klÀmma lite pÄ det man köper.

BeteslÄsen, storlek 6-8 Àr mindre Àn storlek 2 och passar bÀttre till makrillfiske.

NÄgot jag gillar att göra Àr att binda en nylontafs pÄ ett par meter mellan flÀtlinan och beteslÄset, dÄ kan du göra en ögla lÀngst ut i nylonet för att enkelt ta loss beteslÄset nÀr du fiskat klart. Du slipper kapa din flÀtlina lika ofta och fisken ser nylonet mindre lÀtt Àn flÀtlinan.
Ett annat tips för just makrillfiske Àr att hÀnga pÄ en upphÀngare eller tvÄ, alltsÄ fler Àn ett bete. Har sjÀlv fiskat med flera vanliga smÄ silvriga krokar som jag binder in framför det vanliga betet och det Àr ofta det hugger fler Àn en makrill och det Àr jÀkligt kul!!

Abu Garcia Diplomat vet jag ingenting om sÄ kan inte hjÀlpa dig med det tyvÀrr.

Hoppas du hittar rÀtt, hjÀlper gÀrna mer om du har frÄgor!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

PermalÀnk
Medlem ★
●

@cyklonen: Jag har bÀst koll pÄ utrustning för abborre, men jag tycker i alla fall att man kan fÄ ett fullt dugligt set för ~2000 kr. Det man vill snÄla minst pÄ (enligt mig) Àr rullen.

Kul att jag sÀger det nÀr jag nyligen bestÀllde en Piscifun Phantom frÄn Aliexpress... dock mest för att jag Àr sjukt nyfiken pÄ om den Àr sÄ bra som folk sÀger

Edit: Missade att det var lite nyare inlÀgg efter att jag skrev. Men om du ska ta en rulle för en tusenlapp sÄ Àr Daiwa Fuego ocksÄ fin.

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Om nÄgon har funderat pÄ en multirulle sÄ har XXL (vad jag kan se) ett rÀtt bra pris pÄ denna som verkar kosta cirka 1600 kr annars.

https://www.xxl.se/abu-garcia-revo4-stx-l-lp-multiplikatorrul...

Edit: Borta nu. En Revo4 SLX-L för 750:- kÀnns helt okej

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
●

Ny video ute!

Har en ny Instagram enbart till mitt fiske och komplettering till min Youtube kanal:
Kh_teambananasfishing

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
●

DĂ„ va de dax igen! :D

Testar sponsrade drag frÄn Fladen, dock bara ett av dragen tail-o-baby 12.5cm/18gram i helt ny het fÀrg combo!
Obs! Titta pÄ Youtube direkt istÀllet i 4k!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Hotspur:

Favoritfisket numer Àr dropshot sÄ dÀrmed blir min go-to rigg ett BFT Carbon Dropshot 7' med en Shimano Aernos 1000 haspel, gud vad jag Àlskar den rullen. Abborre för hela slanten, men om det blir nÄgot större och icke dropshot tar jag till ett Berkley E-motion 10-30 med nÄn 2500 rulle pÄ, tror i dagslÀget en Abu Silvermax sÄ mer budget.

Vad kör du för beten nÀr du fiskar med dropshot efter borre? Jag funderar pÄ att testa det nÀr jag kommer hem till Sverige nÀsta gÄng. Nu bor jag i USA och denna sommaren har det blivit bass för hela slanten. Ingen jÀttebamse Àn, men jÀvlar vad,roliga dom Àr att fiska.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av mr_cobra:

Vad kör du för beten nÀr du fiskar med dropshot efter borre? Jag funderar pÄ att testa det nÀr jag kommer hem till Sverige nÀsta gÄng. Nu bor jag i USA och denna sommaren har det blivit bass för hela slanten. Ingen jÀttebamse Àn, men jÀvlar vad,roliga dom Àr att fiska.

https://i.imgur.com/qcPAvSQ.jpg

Nu pÄ senare tid har det blivit mycket Westin Hollowteez, vÀldigt bra dÄ de Àr ihÄliga och kroken kommer fram lÀtt nÀr man har offsetkrok som jag gÀrna har.

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro

PermalÀnk
Medlem ★
●

SkÀnker ett par gÀddjiggar, jiggskallar Ä lite annat om nÄgon Àr intresserad

https://www.sweclockers.com/marknad/186344-fiskedrag-jiggar-a...

PermalÀnk
Medlem ★
●

Impulshandlade detta samt en hel del dropshot-prylar, nu ska man bara lyckas ta sig ut ocksÄ...

Edit: SjÀlvfallet endast en rulle.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Spontantur till IgeltjÀrn i Gnarp. 18 st öringar 1 sparad till kÀk och en tappad röding. kastmete med mask

Visa signatur

Aka Specialized pÄ irc

PermalÀnk
Medlem ★
●
Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har fiskat hela mitt liv men aldrig fĂ„tt en gĂ€dda över 1-2kg. Är ute nĂ„gon gĂ„ng varje vecka under sommaren men fĂ„r nĂ€stan aldrig nĂ„got vĂ€rt att nĂ€mna. Skitfiske pĂ„ er alla.

Visa signatur
PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har fiskat hela mitt liv men aldrig fĂ„tt en gĂ€dda över 1-2kg. Är ute nĂ„gon gĂ„ng varje vecka under sommaren men fĂ„r nĂ€stan aldrig nĂ„got vĂ€rt att nĂ€mna. Skitfiske pĂ„ er alla.

Åk till djupaste stĂ€llet i sjön, kasta med en vobbler eller gummibete som gĂ„r pĂ„ ett par meters djup.
Börja nöta, sÄ kan jag lova att det kliver pÄ nÄt större Àn 1-2kg.
Det kommer kÀnnas skumt att bara kasta i tomma intet, men det kommer ge resultat.

PÄ sommaren Àr gÀddan mer aktiv och jagar pelagiskt i sjöarna pÄ jakt efter betesfisk.
Även andra tider pĂ„ Ă„ret faktiskt.
Men mest aktivt pÄ sommaren.

Lycka till!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Bowman99:

Åk till djupaste stĂ€llet i sjön, kasta med en vobbler eller gummibete som gĂ„r pĂ„ ett par meters djup.
Börja nöta, sÄ kan jag lova att det kliver pÄ nÄt större Àn 1-2kg.
Det kommer kÀnnas skumt att bara kasta i tomma intet, men det kommer ge resultat.

PÄ sommaren Àr gÀddan mer aktiv och jagar pelagiskt i sjöarna pÄ jakt efter betesfisk.
Även andra tider pĂ„ Ă„ret faktiskt.
Men mest aktivt pÄ sommaren.

Lycka till!

Åkte till en allmĂ€nt grund sjö dĂ€r djupaste delen inte Ă€r mer Ă€n 5 meter. Plockade fram mitt största drag (Buster Jerk) och började kasta. En ynklig gĂ€dda pĂ„ inte ens 1kg. Men jag ger inte upp! PĂ„ fredag ska jag till Delsjön och fiska frĂ„n bĂ„t. DĂ„ blir det massa med trollnig pĂ„ djuuupt vatten.

Visa signatur
PermalÀnk
●

Hej! Jag behöver hjÀlp. Jag har en spö som jag fick i födelsedagspresent för ett tag sen. Fiska med multirulle men jag hatade det sÄ sÄlde jag rullen för ett bra tag sen. Jag har fortfarande kvar spön som samla pÄ damm i kÀllare nÄgra Är. SÄ nu tÀnker jag ge en chans och köpa multirulle till spön men nu behöver jag din hjÀlp för att ta reda pÄ vilken multirulle ska passa till min spön. Min spön heter berkley lightning rod im6 6,6 Fot heavy action 80-100gr
Tack för hjÀlp!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - NĂ€tagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

SkÀrmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Dansken88:

Hej! Jag behöver hjÀlp. Jag har en spö som jag fick i födelsedagspresent för ett tag sen. Fiska med multirulle men jag hatade det sÄ sÄlde jag rullen för ett bra tag sen. Jag har fortfarande kvar spön som samla pÄ damm i kÀllare nÄgra Är. SÄ nu tÀnker jag ge en chans och köpa multirulle till spön men nu behöver jag din hjÀlp för att ta reda pÄ vilken multirulle ska passa till min spön. Min spön heter berkley lightning rod im6 6,6 Fot heavy action 80-100gr
Tack för hjÀlp!

Budget?

PermalÀnk
●

@Bowman99:

Runt 600-1200kr

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - NĂ€tagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

SkÀrmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Dansken88:

HĂ€r har du en kalasrulle till kalaspris.
Men sen blir den nÄn hundring eller sÄ till med flÀtlina.
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/daiwa-prorex-200h...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Åkte till en allmĂ€nt grund sjö dĂ€r djupaste delen inte Ă€r mer Ă€n 5 meter. Plockade fram mitt största drag (Buster Jerk) och började kasta. En ynklig gĂ€dda pĂ„ inte ens 1kg. Men jag ger inte upp! PĂ„ fredag ska jag till Delsjön och fiska frĂ„n bĂ„t. DĂ„ blir det massa med trollnig pĂ„ djuuupt vatten.

Trolling pÄ större djup med stora gummibeten skulle jag göra "alla dar i veckan" som Snoken skulle sagt
Köp ett par Alien eel 30 cm frÄn Savage Gear, en i mörk naturlig fÀrg (tÄnglake typ) och en i lite ljusare fÀrg. Var absolut inte orolig för storleken pÄ gummibetet, jag har fÄtt gÀddor sÄ smÄ som 2 kg pÄ dem. De krÀver ett rÀtt styvt spö dÄ de Àr tunga och ger rÀtt mycket drag, men fungerar bra i lagom trollinghastighet. Trolla i max 2 knop, men inte för sakta sÄ hÄll er till över 1,5 knop för att gÀddan inte ska fÄ alltför lÄng tid att fundera. De Àr dyra sÄ man fÄr vara lite försiktig med dem, gummilagningslim finns att köpa.

Köp en rejÀl stÄltafs om du inte knyter sjÀlv, minst 50 cm lÄng. Man överraskas ofta över hur stor kraft en gÀdda kan attackera bakifrÄn och det Àr inte sÀllan som den trycker betet framÄt sÄ att linan/tafsen hamnar mellan kÀftarna nÀr gÀddan stannar och linan spÀnns upp.

Sommartid tycker jag att det oftare hugger mindre gÀddor, höst och vÄr Àr gÀddfiskeÄrstider och vinter fungerar bra frÄn isen. GÀddor Àr inte överdrivet glada i varmt vatten.

PermalÀnk
●
Skrivet av Bowman99:

HĂ€r har du en kalasrulle till kalaspris.
Men sen blir den nÄn hundring eller sÄ till med flÀtlina.
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/daiwa-prorex-200h...

Tack! Finns det vÀnstervevad?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - NĂ€tagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

SkÀrmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Dansken88:

Tack! Finns det vÀnstervevad?

Nu fÄr du allt leta vidare sjÀlv..