Tim Sweeney pekar ut Apples ekosystem som världens mest orättvisa för utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Visst, helt sant. Och Android och Google är 100% Googles produkter. Varför tvingas Google ändra sig?

Google tillverkar inte alla telefoner och kräver att telefonerna ska ha vissa tjänster och mjukvaror för att få tillgång till operativsystemet i övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Google tillverkar inte alla telefoner och kräver att telefonerna ska ha vissa tjänster och mjukvaror för att få tillgång till operativsystemet i övrigt

Stämmer väl delvis. Huawei P40 t.ex har Android, men inget av Googles appar etc. Alla tillverkare skulle kunna om dom ville skippa Googles appar, men vill dom ha det bra så får dom ta det lite dåliga också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Stämmer väl delvis. Huawei P40 t.ex har Android, men inget av Googles appar etc. Alla tillverkare skulle kunna om dom ville skippa Googles appar, men vill dom ha det bra så får dom ta det lite dåliga också?

Problemet är väl precis det, svårt att konkurrera med andra telefoner som har google play och allt vad det innebär med app-utbud och historiska köp.

Samma argument fungerar ju dåligt mot apple eftersom inga alternativa hårdvarutillverkare finns som kan hamna i sticket

Problemet är som sagt Googles nästan totala monopol på smartphones globalt, det har varit uppe i nästan 90% stundtals. Då kan de tvinga in saker som de inte ska

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Jag kan inte svara för hans uttalande, men tittar man på konsoler så har de i alla fall en sorts konkurrens genom alla försäljare av fysiska spel som erbjuder lägre priser. Tyvärr finns det såklart inte i den digitala distributionen men det som finns visar i alla fall att alla steg mot mer konkurrens gynnar kunden.

Visst, det är sant. Men konsolerna finns ju numera också i en så kallad digital version där man enbart kan gå via den elektroniska butiken. Samtidigt så finns så klart valmöjligheten att köpa en konsol med optisk läsare kvar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Säger mannen som köper exklusivitet hahaha vilket troll!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Håller med om kritiken han framför, den har absolut sin plats och det tror jag i princip alla inom industrin vet/har vetat om.
-Men sett till de senaste årens "lösningar" han själv bidragit med till industrin, urholkas förtroendet för vart han vill rätt snabbt...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Skydd för användare med killswitch och granskning. Buggig appar stoppas. Uniformt användargränssnitt mellan appar, enklare för användaren.

Det är däremot inte fördelar utav att det är ett låst system, det är bara en fördel av ett applikations repository. Samma fördelar har de flesta Linux distros och de är samtidigt extremt öppna.

Skrivet av Mordekai:

Enkelhet för användare, en appstore att söka i.

Japp, det är en fördel ur det perspektivet att allting som finns kan man bara hitta på ett ställe. Skulle däremot fortfarande hävda att de negativa konsekvenserna överväger stort.

Skrivet av Mordekai:

Viktiga saker för en majoritet av användare som inte vill pilla, bara ha en telefon som fungerar med de mainstream-appar de behöver, bank-id, webb, Mail, biljettköp lokaltrafik, SVT-play, Netflix etc.

Det stämmer, men inget av de är saker som inte skulle fungera om det var ett öppet system. De största jättarna som riktar sig till "alla" hade troligen legat kvar i Apple Store.
Det är bara pilligt för att Apple har gjort det pilligt avsiktligt. Är det pilligt att installera exempelvis spel via Steam på en dator för att det inte är Microsoft Store? Skulle själv inte påstå det.

Skrivet av Mordekai:

Skulle påstå att mindre än en procent av iphoneanvändare skulle sideloada appar om det var möjligt utan hack.

Beror på hur bökigt de gör det. Gör dem det som en smärtfri upplevelse så hade det nog blivit stort. Inte direkt, men många nya alternativa butiker hade dykt upp med tiden, exempelvis hade troligen (med trådens tema) Epic Games lanserat en iOS butik. Med tanke på deras enorma spelarbas så hade nog rätt många installerat den. Det är inte heller isolerat utan vi hade nog sett rätt många butiker dyka upp. Ser vi redan på exempelvis Android trots att Google gör det indirekt så bökigt som möjligt iom deras Google Services.

Apple lär däremot göra allt i sin makt för att stoppa ett sådant skifte, genom att först förhindra och även om de skulle vara tvugna göra det så bökigt om möjligt. Så realistiskt sett så tror jag inte ett enormt skifte kommer hända, men skulle fortfarande säga att för de flesta förutom Apple hade det varit bättre. Kan däremot ha fel, hade någon frågat mig för många år sedan så trodde jag aldrig Microsoft hade gått så hårt in på FOSS och Linux symbios.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är däremot inte fördelar utav att det är ett låst system, det är bara en fördel av ett applikations repository. Samma fördelar har de flesta Linux distros och de är samtidigt extremt öppna.

Japp, det är en fördel ur det perspektivet att allting som finns kan man bara hitta på ett ställe. Skulle däremot fortfarande hävda att de negativa konsekvenserna överväger stort.

Det stämmer, men inget av de är saker som inte skulle fungera om det var ett öppet system. De största jättarna som riktar sig till "alla" hade troligen legat kvar i Apple Store.
Det är bara pilligt för att Apple har gjort det pilligt avsiktligt. Är det pilligt att installera exempelvis spel via Steam på en dator för att det inte är Microsoft Store? Skulle själv inte påstå det.

Beror på hur bökigt de gör det. Gör dem det som en smärtfri upplevelse så hade det nog blivit stort. Inte direkt, men många nya alternativa butiker hade dykt upp med tiden, exempelvis hade troligen (med trådens tema) Epic Games lanserat en iOS butik. Med tanke på deras enorma spelarbas så hade nog rätt många installerat den. Det är inte heller isolerat utan vi hade nog sett rätt många butiker dyka upp. Ser vi redan på exempelvis Android trots att Google gör det indirekt så bökigt som möjligt iom deras Google Services.

Apple lär däremot göra allt i sin makt för att stoppa ett sådant skifte, genom att först förhindra och även om de skulle vara tvugna göra det så bökigt om möjligt. Så realistiskt sett så tror jag inte ett enormt skifte kommer hända, men skulle fortfarande säga att för de flesta förutom Apple hade det varit bättre. Kan däremot ha fel, hade någon frågat mig för många år sedan så trodde jag aldrig Microsoft hade gått så hårt in på FOSS och Linux symbios.

Det du glömmer (som också är en del av tråden) är hur lätt det är att utveckla för en låst vs öppen plattform. Alla iPhone sedan 5S har fingaravtrycksläsare, alla sedan X har istället Face ID. Alla telefoner fungerar på samma sätt, 90+% har alltid senaste iOS eftersom enheterna får support och stöd längre, mindre än en procent av aktiva enheter på iOS är mer än tre versioner gamla (10/11 nu). Allting går bara att göra på ett sätt när man utvecklar vilket leder till färre buggar och man behöver inte stödja 5-8 år gamla os-versioner.

På mitt jobb har vi 2-3ggr fler android utvecklare bara på grund av debugging av olika devices som är implementerade olika.

Dessutom betalar iOS användare mer totalt trots att det är en mycket mindra plattform så sett per användare eller per utvecklingstid skulle vi nog övervägt att sluta stödja Android snarare än iOS.

Dessutom är iOS på uppgång senaste kvartalen (utom sista):

https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/worldwide

Permalänk
Medlem

Så i realiteten, så är Sweeney rejält butthurt över han får 30% mindre av varje Fornite transaktion som görs genom Apples och Googles appstores samtidigt som han yrar om att Apples och Googles plattformar behöver vara mer öppna så man hade kunnat side-loada någon app, te.x EGS, och därmed slippa de 30% till de stora styggningarna Apple och Google.

Om det här besvärar honom så pass mycket så är det väl bara att plocka bort Fortnite från deras appstores. Men det vill ju hycklar-Timmy inte göra, för då han behövt stå för det han säger och hade han stått för det han säger så hade han behövt ge flera kängor till Sony, som har också en "appstore", en egen plattform och som tar 30% av varje transaktion men som nyligen köpte en post värd 250 miljoner dollar i Epic Games... ajdå!

Slutligen, så ska jag vara uppriktig så har jag väldigt svårt att tro på att Sweeney bryr sig om mindre utvecklare och indies för hade han gjort det så hade han inte behövt utnyttja deras finansiella situation genom att locka med pengar i utbyte mot exklusivitet, det hade helt enkelt räckt med att han hade hållit sig till sitt omtalande "12/88" och hade han verkligen stått upp för indies så hade han låtit utvecklaren bakom DARQ publicera sitt spel på Steam och Epic Games Store samtidigt.

Jag menar, Humble Bundle har inga problem att dra in pengar på att sälja spel och annat, du får t.om. välja hur mycket du vill betala och eftersom det görs för ett gott syfte så händer det att människor vill betala mer!

Skrivet av anon5930:

Målet tycks ända sedan Epic Games Store vara att bryta att Valve dikterar villkoren för spelandet på PC. Tycka vad man vill om honom eller vad han gör, men han gör något och vet vad han gör.

Valve dikterar inte villkoren för dataspel på PC för mig veterligen så går det alldeles utmärkt att spela datorspel på PC utan Steam, vilket går rakt emot ditt eget argument. Är det någon som dikterar villkoren för spel på PC är det Microsoft. Inte Valve.

Skrivet av anon5930:

Med Epic Games och Microsofts Game Pass har det senaste året har mitt Steam-konto använts mindre och mindre. Hade Valve fungerat som de borde hade de reagerat och försökt konkurrera. Nu försöker de bara rida ut revolutionen.

Huh? Vilken revolution? Vad snackar du om?

Skrivet av anon5930:

Sedan är det många som fått för sig att Steam är den enda plattformen för PC. PC är plattformen, Steam är bara en tjänst som kan köras i framförallt Windows.

Har inget med Valve eller Steam att göra, det är som att säga att Windows är det enda operativsystemet du kan köra på en PC.

Skrivet av anon5930:

Valves Steammachines tokfloppade, finns distron ens kvar?

Ett koncept som floppade eftersom marknaden inte fanns där. Ska vi prata om alla produkter som har floppat av ett eller flera skäl så lär vi hålla på ett bra tag. Och distron finns kvar.

Skrivet av anon5930:

Valve är ju inte kända för att jobba utan att dra in pengar på andras arbete.

De har lagt ner väldigt mycket resurser i VR och Proton. Och i Mars så fick vi den första riktiga killer-appen för VR med Half-Life Alyx, vilket har gett många hos Valve blodad tand för att vilja göra mer så där tycker jag att du är orättvis.

Skrivet av anon5930:

Epic har gjort mycket för att få spel som tidigare var Playstationexklusiva titlar till PC.

Källa på det? Jag tror att det handlar mer om att man vill gärna tjäna mer pengar än att man gör det för att man har ett gott hjärta, helt ärligt talat.

Skrivet av anon5930:

Valve släpper inte sina spel på GOG, EGS, Uplay, Origin och vad allt det nu finns, där kan vi snacka om exklusivitet för den egna tjänsten.

Men däremot så släppte Epic Fortnite på Steam och alla andra plattformar, eller? Nähä inte det?

Skrivet av anon5930:

Sedan bryr jag mig personligen inte så mycket om appbutikerna i telefonerna, jag spelar inte på mina telefoner. Men att Tim Sweeney även är där och rör upp är bra. Microsoft tar inte ut avgifter för att någon släpper mjukvara till deras operativsystem, finner det orimligt att Apple och Google skulle komma undan med detta.

Vem är du (och Sweeney) att kräva vad Apple och Google får lov att göra och inte göra med deras egna plattformar?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.