Att använda laptops tangentbord till stationär dator

Permalänk
Medlem

Att använda laptops tangentbord till stationär dator

Jag har med allt jag förmått försökt hitta ett lämpligt tangentbord till min stationära dator men misslyckats. Mina krav på ett lämpligt tangentbord är att det ska vara för PC windows 10 och utan num-pad (räknedosa) samt att det inte får vara av speldatorformat dvs högljudda med långt avstånd till nedtryckt tangent. Det ska ha relativt stora tydliga tangenter med gott mellanrum mellan varje tangent och väldigt lättryckta och vara i det närmaste ljudlösa. Gärna också belysta och helst med extra mellanrum till CAPS LOCK. Måttet på tangentbordet bör minst vara 32 cm brett.

Jag har ett sådant tangentbord men tyvärr sitter det på min urgamla DELL-laptop med win 7. Går det att koppla min stationära dator till enbart det laptoptangentbordet så jag kan använda det som ett vanligt tangentbord? Om så, hur går jag till väga?

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir lätt att få en laptoptangentbord till en pc
Så du får leta efter ett litet tangent bord kan denna typ vara intressant modell ?
SK621 Low Profile Compact Trådlöst RGB Tangentbord finns andra modeller bara att googla och söka

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Logitech har ju en del modeller som är 29 cm breda, är det så viktigt med 32 cm bredd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Tror inte det blir lätt att få en laptoptangentbord till en pc
Så du får leta efter ett litet tangent bord kan denna typ vara intressant modell ?
SK621 Low Profile Compact Trådlöst RGB Tangentbord finns andra modeller bara att googla och söka

Jo vad tror du jag gjort om inte googlat och sökt - ditt förslag kunde ju ha varit något men det är ju ett gamingbord och då faller det bort. Jag vill ha i det närmaste 0 mm nedtryckningsavstånd. Lite för litet är det också med sina 293 mm i bedd. Kör just nu med ett mini Plexgear 9479 Mediatrack GO där allt stämmer utom att det just är ett mini och bara har 26,8 cm i bredd. Vill helst att det ska ha en bredd som mitt andra alternativ jag brukar alternera med beroende på vad jag gör och det är ett Arrogant Quake Lan 61399 där allt stämmer med en bredd på 35,4 cm men som tyvärr också är ett T-bord av speltyp som jag trots O-ringar och två lagers gummimattor under inte lyckats få tyst på.

Aj då, ser nu att ditt förslag till T-bord för mig saknar tangenterna åäö och det blir väl krångligt att få till?

Skrivet av mrqaffe:

Logitech har ju en del modeller som är 29 cm breda, är det så viktigt med 32 cm bredd ?

Jo jag har gått igenom hela deras sortiment men gått bet. T-bordet jag vill ha finns, som det verkar, bara inte till stationära PC:s. Mitt Arrogant hade varit perfekt om det inte hade varit för dessa sk mekaniska tangenter. Jag spelar aldrig spel och det är därför jag vill ha ett separat tangentbord av laptoptyp till min PC och utan numpad. Att jag nämnde 32 cm som gräns berodde på att mitt tangentbord på min gamla DELL just har den bredden och några millimeter till. Helst vill jag ju ha de dryga 35 cm som mitt Arrogant har men det verkar ju omöjligt att hitta.

Kanske du trots allt har hittat nåt Logitech som jag missat - länka gärna till ett på 29 cm så får jag kika på vad du har tänkt på

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Jo vad tror du jag gjort om inte googlat och sökt - ditt förslag kunde ju ha varit något men det är ju ett gamingbord och då faller det bort. Jag vill ha i det närmaste 0 mm nedtryckningsavstånd. Lite för litet är det också med sina 293 mm i bedd. Kör just nu med ett mini Plexgear 9479 Mediatrack GO där allt stämmer utom att det just är ett mini och bara har 26,8 cm i bredd. Vill helst att det ska ha en bredd som mitt andra alternativ jag brukar alternera med beroende på vad jag gör och det är ett Arrogant Quake Lan 61399 där allt stämmer med en bredd på 35,4 cm men som tyvärr också är ett T-bord av speltyp som jag trots O-ringar och två lagers gummimattor under inte lyckats få tyst på.

Aj då, ser nu att ditt förslag till T-bord för mig saknar tangenterna åäö och det blir väl krångligt att få till?

Jo jag har gått igenom hela deras sortiment men gått bet. T-bordet jag vill ha finns, som det verkar, bara inte till stationära PC:s. Mitt Arrogant hade varit perfekt om det inte hade varit för dessa sk mekaniska tangenter. Jag spelar aldrig spel och det är därför jag vill ha ett separat tangentbord av laptoptyp till min PC och utan numpad. Att jag nämnde 32 cm som gräns berodde på att mitt tangentbord på min gamla DELL just har den bredden och några millimeter till. Helst vill jag ju ha de dryga 35 cm som mitt Arrogant har men det verkar ju omöjligt att hitta.

Kanske du trots allt har hittat nåt Logitech som jag missat - länka gärna till ett på 29 cm så får jag kika på vad du har tänkt på

Tex K380 https://www.logitech.com/sv-se/product/multi-device-keyboard-...
Men de har ett par till om du kollar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

279 mm - hm...såg ju snitsigt ut men bara marginellt bredare än mitt Plexgear som jag tycker är för litet. Elgiganten bör väl ha det så man kan få känna på det, eller finns det bättre ställen i Stockholm där man kan testa i butik. Webhallen kanske? Det är så bökigt med postreturer och en onödig utgift också.

Det här COOLER MASTER SK621 som Jygge föreslog tilltalade mig också lite men tyvärr hade de inget showroom så det skulle kosta mig 50 + 50 kr att kika på det + besväret. Tusen kronor och det du föreslår 600 kr är ju pengar det med och när jag nu redan har två för mig halvdana vill jag ju inte ha ett till utan då måste det sitta perfekt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

279 mm - hm...såg ju snitsigt ut men bara marginellt bredare än mitt Plexgear som jag tycker är för litet. Elgiganten bör väl ha det så man kan få känna på det, eller finns det bättre ställen i Stockholm där man kan testa i butik. Webhallen kanske? Det är så bökigt med postreturer och en onödig utgift också.

Det här COOLER MASTER SK621 som Jygge föreslog tilltalade mig också lite men tyvärr hade de inget showroom så det skulle kosta mig 50 + 50 kr att kika på det + besväret. Tusen kronor och det du föreslår 600 kr är ju pengar det med och när jag nu redan har två för mig halvdana vill jag ju inte ha ett till utan då måste det sitta perfekt.

Om du nu är så superkinkig så kanske du ska prova att bygga ett tangentbord ? Det går ju att fixa en kontroller till ett laptoptangentbord så du kan ansluta det via usb.
Du kan ju även bygga ett helt eget eller skaffa ett mekaniskt i rätt storlek och byta brytare till nån linjär kortslagig typ och dessutom lägga oringar i dem, borde bli ganska tyst och kortslagigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du nu är så superkinkig så kanske du ska prova att bygga ett tangentbord ? Det går ju att fixa en kontroller till ett laptoptangentbord så du kan ansluta det via usb.
Du kan ju även bygga ett helt eget eller skaffa ett mekaniskt i rätt storlek och byta brytare till nån linjär kortslagig typ och dessutom lägga oringar i dem, borde bli ganska tyst och kortslagigt.

Mitt fetade som du skrivit blev jag mycket intresserad av. Jag har ju skärmen på ett skrivbord och tangentbordet på ett rullbord nedanför så det blir inga problem för mig att ha min gamla laptop där. Oj, jag blev eld å lågor här och vill mer än gärna höra hur jag nu ska applicera mina laptoptangenter till min stationära dator. Vad glad jag blev när jag såg din text. Visa mig nu kontrollern så beställer jag bums.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Mitt fetade som du skrivit blev jag mycket intresserad av. Jag har ju skärmen på ett skrivbord och tangentbordet på ett rullbord nedanför så det blir inga problem för mig att ha min gamla laptop där. Oj, jag blev eld å lågor här och vill mer än gärna höra hur jag nu ska applicera mina laptoptangenter till min stationära dator. Vad glad jag blev när jag såg din text. Visa mig nu kontrollern så beställer jag bums.

Du får läsa på och ta reda på vad du har för tangentbord, det finns inga helt färdiga lösningar utan det kräver en del diy men sök på det och du kommer att hitta flera olika sätt man kan lösa det på. >
https://www.instructables.com/id/How-to-Make-a-USB-Laptop-Key...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Apples Magic Keyboard hade kanske fungerat https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3354745
Dock inte bakgrundsbelyst och inte helt Windows optimalt då "Windows knappen" och Left Alt är flippade, samt ingen Delete knapp. Går att lösa (jag brukade använda Autohotkey för att binda om knapparna, använde Right Shift till Delete).
Annars fungerar det galant med Windows, bara koppla med kabel eller bluetooth.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får läsa på och ta reda på vad du har för tangentbord, det finns inga helt färdiga lösningar utan det kräver en del diy men sök på det och du kommer att hitta flera olika sätt man kan lösa det på. >
https://www.instructables.com/id/How-to-Make-a-USB-Laptop-Key...

Oj, herrejöss vilket jobb...näe..och jag kan inte heller. Jag trodde i min enfald att jag bara skulle ha att koppla en USB - adapter - USB och sen att det var klart, på liknande sätt som man kan koppla till en separat större skärm till en laptop, men se det gick inte. Äh det var ju synd för tangentbordet på min gamla laptop är verkligen outstanding.

Ok, jag får väl nöja mig med vad jag har då tills det kommer nåt nytt. Finns det någon svensk som tillverkar tangentbord? Skulle vilja ge dem goda idéer....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Oj, herrejöss vilket jobb...näe..och jag kan inte heller. Jag trodde i min enfald att jag bara skulle ha att koppla en USB - adapter - USB och sen att det var klart, på liknande sätt som man kan koppla till en separat större skärm till en laptop, men se det gick inte. Äh det var ju synd för tangentbordet på min gamla laptop är verkligen outstanding.

Ok, jag får väl nöja mig med vad jag har då tills det kommer nåt nytt. Finns det någon svensk som tillverkar tangentbord? Skulle vilja ge dem goda idéer....

Det finns ju ett sätt att använda hela laptopen som tangentbord om den funkar, du kan köra Synergy, en rätt udda användning men tekniskt så funkar det.
https://symless.com/synergy

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Annars finns det en del färdiga lösningar, typ: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1965230

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju ett sätt att använda hela laptopen som tangentbord om den funkar, du kan köra Synergy, en rätt udda användning men tekniskt så funkar det.
https://symless.com/synergy

Kollade på det men jag fick myror i huvudet av det. Är du säker på att det inte blir min laptop som blir dator då. Jag vill ju bara ha the keyboard därifrån. Tror förövrigt att det blir svårt med "öppet köp" till o från US om det skulle faila med mjukvaran. Jag befarar oändlig frustration om jag skulle kliva på.

BTW - mitt 5.1 system är faktiskt över förväntan. Grannen som undervisar i musik var inne och lyssnade på Pink Floyd och han blev överväldigad. Jag vet att han skulle ha reserverat sig om han inte tyckt det lät bra. Jag behövde minsann inte fråga och dra fram hans "fantastiskt osv", det kom helt spontant.

Skrivet av snajk:

Annars finns det en del färdiga lösningar, typ: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1965230

Ja det där var det hittills bredaste. Dock saknas det, för att jag skulle vara helt nöjd, ett par cm till. Stora nackdelen är att det inte verkar gå att få kolla på det utan att köpa. Recensionerna var inte direkt lysande - en trea av fem hos de tre som skrivit och en som t.o.m. returnerade.

Permalänk
Skrivet av nobbens:

Oj, herrejöss vilket jobb...näe..och jag kan inte heller. Jag trodde i min enfald att jag bara skulle ha att koppla en USB - adapter - USB och sen att det var klart, på liknande sätt som man kan koppla till en separat större skärm till en laptop, men se det gick inte. Äh det var ju synd för tangentbordet på min gamla laptop är verkligen outstanding.

Ok, jag får väl nöja mig med vad jag har då tills det kommer nåt nytt. Finns det någon svensk som tillverkar tangentbord? Skulle vilja ge dem goda idéer....

Vad tror du om denhär?
https://tex.com.tw/products/shinobi?variant=16969883648090
Men då blir väl problemet att hitta en brytare du tycker om.

Permalänk
Medlem

Se om du kan hitta den här nånstans kanske

"Lenovo Thinkpad bluetooth tangentbord".
Ska komma ny modell snart och därför är den där inte i lager på många ställen.

Så tvärtom mot de flesta som hellre kör med riktiga tangentbord till sin laptop istället haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vad tror du om denhär?
https://tex.com.tw/products/shinobi?variant=16969883648090
Men då blir väl problemet att hitta en brytare du tycker om.

Jo det är ju det. Jag vill ju ha ett så att säga laptopstangentbord till min stationära. Jag såg en gång på TV en författare som hade ett sådant (ett stort/brett) men han hade väl byggt det själv då eftersom det är så omöjligt att hitta ett utom då sådana här minibord som väl närmast är för paddor och är små för de ska vara portabla. Jag har ju ordentliga krattor och fingrar därtill så dessa minibord blir i minsta laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Apples Magic Keyboard hade kanske fungerat https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3354745
Dock inte bakgrundsbelyst och inte helt Windows optimalt då "Windows knappen" och Left Alt är flippade, samt ingen Delete knapp. Går att lösa (jag brukade använda Autohotkey för att binda om knapparna, använde Right Shift till Delete).
Annars fungerar det galant med Windows, bara koppla med kabel eller bluetooth.

Sorry jag missade ditt inlägg - tror de kommer in ibland när man skriver och man då missar. Tack för förslag men att mixtra om knappar blir för mycket. Var in i registret en gång och höll inte på att komma därifrån utan storfail. Winknappen är ju så väsentlig också när man ska skärmdumpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Se om du kan hitta den här nånstans kanske

https://dustinweb.azureedge.net/image/67382/400/320/lenovo-thinkpad-bluetooth-keyboard.jpg

"Lenovo Thinkpad bluetooth tangentbord".
Ska komma ny modell snart och därför är den där inte i lager på många ställen.

Så tvärtom mot de flesta som hellre kör med riktiga tangentbord till sin laptop istället haha

Den har redan varit på förslag > se mitt svar till snajk <

Jo tvärtom ja, för jag spelar inga spel men skriver en jävla massa och då blir det i längden lite obekvämt med spelbordstangenter. För även fast de är relativt lättryckta så blir det lätt att man hanterar tangenterna som gamla dagars skrivmaskiner där man jävlar i det fick ta i för å få armarna att lyfta. Jag är så pass i åren kommen så jag har använt såna i min barndom och det där sitter i ryggmärgen men har avhjälpts av laptoptangenternas smoothness.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nobbens:

...
Ja det där var det hittills bredaste. Dock saknas det, för att jag skulle vara helt nöjd, ett par cm till. Stora nackdelen är att det inte verkar gå att få kolla på det utan att köpa. Recensionerna var inte direkt lysande - en trea av fem hos de tre som skrivit och en som t.o.m. returnerade.

Nja, men folk tenderar att skriva recensioner när de är missnöjda så man ska nog inte dra för stora växlar på det. Thinkpad anses, fortfarande trots lite försämringar för typ sju år sedan som alla klagade väldigt på, av många ha de bästa laptop-tangentborden. Sen har de många varianter beroende på hur mycket utrymme laptopen har på höjden och så, men alla ligger ändå i topp för sina kategorier. Jag vet inte exakt vilken laptops tangentbord de bygger detta på dock. Hursom så kan du kanske hitta någonstans där du kan testa en Thinkpad och på så vis känna lite på det.

Sen finns det ganska många recensioner på bland annat amazon: https://www.amazon.com/Lenovo-ThinkPad-Compact-Keyboard-Track...

De är rätt positiva överlag, till och med väldigt positiva förutom att många klagar på usb-kontakten. Jag vet inte hur jobbig den kan vara men det känns som ett problem som borde vara ganska enkelt att lösa i alla fall, antingen genom att karva lite i pluggen eller kanske genom att limma fast kontakten med lite smältlim eller så. Annars finns det också en trådlös variant med BT som skulle kunna funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Tror inte det blir lätt att få en laptoptangentbord till en pc
Så du får leta efter ett litet tangent bord kan denna typ vara intressant modell ?
SK621 Low Profile Compact Trådlöst RGB Tangentbord finns andra modeller bara att googla och söka

Skrivet av mrqaffe:

Logitech har ju en del modeller som är 29 cm breda, är det så viktigt med 32 cm bredd ?

Skrivet av lambdan:

Apples Magic Keyboard hade kanske fungerat https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3354745
Dock inte bakgrundsbelyst och inte helt Windows optimalt då "Windows knappen" och Left Alt är flippade, samt ingen Delete knapp. Går att lösa (jag brukade använda Autohotkey för att binda om knapparna, använde Right Shift till Delete).
Annars fungerar det galant med Windows, bara koppla med kabel eller bluetooth.

Skrivet av snajk:

Annars finns det en del färdiga lösningar, typ: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1965230

Skrivet av StuntmanMike:

Vad tror du om denhär?
https://tex.com.tw/products/shinobi?variant=16969883648090
Men då blir väl problemet att hitta en brytare du tycker om.

Skrivet av phedd:

Se om du kan hitta den här nånstans kanske

https://dustinweb.azureedge.net/image/67382/400/320/lenovo-thinkpad-bluetooth-keyboard.jpg

"Lenovo Thinkpad bluetooth tangentbord".
Ska komma ny modell snart och därför är den där inte i lager på många ställen.

Så tvärtom mot de flesta som hellre kör med riktiga tangentbord till sin laptop istället haha

Ja hej allihopa, de blev detta [RAPOO K2600 WL TOUCHPAD GREY]! Orkade inte mer utan att testa nåt.

Jag tog mig till att cykla till Kungens kurva och gick igenom varenda tänkbar affär utan att hitta vad jag sökte och inte förrän på sista plejset Media Markt hittade jag nåt jag hoppas ska motsvara mina förväntningar något sånär iaf, bara jag blir van vid det.

Hade tur för jag fick köpa demoexemplaret (fanns inte kvar i låda) och fick då ganska god rabatt. Tycker dock att det spökar lite men jag får se när jag som sagt vant mig. Det var iaf billigt så ingen fara med slanten (249 kr). Riktigt stora knappar och lättryckt. Ska se om det funkar för mig med musplattan så vore det ju riktigt kanon för jag har börjat få lite ont i scrollfingret av allt snurrande. Shit nu kom det tre R där igen....nåja får hoppas på att det rör sig om en vanesak. CAPS LOCK får hur som helst ryka för jag har redan kommit åt skitknappen. De två som flankerar var de jag tragglade med.

Tack allihop för alla förslagen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Ja hej allihopa, de blev detta [RAPOO K2600 WL TOUCHPAD GREY]! Orkade inte mer utan att testa nåt.

Jag tog mig till att cykla till Kungens kurva och gick igenom varenda tänkbar affär utan att hitta vad jag sökte och inte förrän på sista plejset Media Markt hittade jag nåt jag hoppas ska motsvara mina förväntningar något sånär iaf, bara jag blir van vid det.

Hade tur för jag fick köpa demoexemplaret (fanns inte kvar i låda) och fick då ganska god rabatt. Tycker dock att det spökar lite men jag får se när jag som sagt vant mig. Det var iaf billigt så ingen fara med slanten (249 kr). Riktigt stora knappar och lättryckt. Ska se om det funkar för mig med musplattan så vore det ju riktigt kanon för jag har börjat få lite ont i scrollfingret av allt snurrande. Shit nu kom det tre R där igen....nåja får hoppas på att det rör sig om en vanesak. CAPS LOCK får hur som helst ryka för jag har redan kommit åt skitknappen. De två som flankerar var de jag tragglade med.

https://i.imgur.com/wut8Ib6.jpgkeybordsTack allihop för alla förslagen

Om du kan tänka dig tangentbord av den typen så är Logitech K830 en bra modell utifall du inte blir nöjd med det du provar.
https://www.logitech.com/sv-se/product/living-room-keyboard-k...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du kan tänka dig tangentbord av den typen så är Logitech K830 en bra modell utifall du inte blir nöjd med det du provar.
https://www.logitech.com/sv-se/product/living-room-keyboard-k...

He he säger som de säger på Ö&B "priset som är skillnaden" Upplysta tangenter får jag för en tusenlapp 2.4G precis samma som detta. Pekplattan är verkligen fin på detta bord. Jag är överraskad men fortfarande får jag något dubbelslag men det verkar ha gått över till att bara vara på mellanslaget nu. Är nog en vanesak hoppas jag. Gillar layouten men visst kunde det ha varit ändå lenare. Får se om en vecka vad jag tycker.

Jo ditt förslag nu - hm..uppladdningsbart för tio dagar framåt. Innebär att laddningen håller tio dagar då utan användande...eller? Nä läste nu att man var tionde dag måste ladda det i tre timmar. Så kasst - måste hålla på och slå av och på det också så inte laddningen försvinner. Gick bort direkt även om jag fick det gratis.

Två AAA batterier i ett tangentbord håller ju i stort lika länge som ett väggurs batterier håller och nu har jag två AA och de lär väl inte gå åt så fort de heller. Vilken korkad lösning för Logitech bordet. Är väl lyset som drar men då har jag hellre sladd än att hålla på å ladda och strömbryta ideligen. Tvi för den lede om man glömmer slå av och sen kommer å vill skriva nåt snabbt och måste vänta på att få det laddat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Sorry jag missade ditt inlägg - tror de kommer in ibland när man skriver och man då missar. Tack för förslag men att mixtra om knappar blir för mycket. Var in i registret en gång och höll inte på att komma därifrån utan storfail. Winknappen är ju så väsentlig också när man ska skärmdumpa.

Om du (eller någon annan) nånsin får för dig att göra det ändå så kan jag tipsa om följande program
https://github.com/randyrants/sharpkeys
https://www.bleepingcomputer.com/download/keytweak/

Då blir det idiotsäkert. Bägge gör samma sak (ändrar i registret åt dig) och det är en smakfråga vilket man använder.

Microsoft Powertoys kommer kunna göra allt det här och macron en vacker dag. Dom jobbar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Om du (eller någon annan) nånsin får för dig att göra det ändå så kan jag tipsa om följande program
https://github.com/randyrants/sharpkeys
https://www.bleepingcomputer.com/download/keytweak/

Då blir det idiotsäkert. Bägge gör samma sak (ändrar i registret åt dig) och det är en smakfråga vilket man använder.

Microsoft Powertoys kommer kunna göra allt det här och macron en vacker dag. Dom jobbar på det.

Ja det vore ju kanon - så man enkelt kan layouta sitt eget tangentbord. Hatar när de t.ex. håller på å gömmer DELETE.
CAPS LOCK skulle vara tvåklicks och @ enklicks bara för å nämna en galenskap på tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nobbens:

He he säger som de säger på Ö&B "priset som är skillnaden" Upplysta tangenter får jag för en tusenlapp 2.4G precis samma som detta. Pekplattan är verkligen fin på detta bord. Jag är överraskad men fortfarande får jag något dubbelslag men det verkar ha gått över till att bara vara på mellanslaget nu. Är nog en vanesak hoppas jag. Gillar layouten men visst kunde det ha varit ändå lenare. Får se om en vecka vad jag tycker.

Jo ditt förslag nu - hm..uppladdningsbart för tio dagar framåt. Innebär att laddningen håller tio dagar då utan användande...eller? Nä läste nu att man var tionde dag måste ladda det i tre timmar. Så kasst - måste hålla på och slå av och på det också så inte laddningen försvinner. Gick bort direkt även om jag fick det gratis.

Två AAA batterier i ett tangentbord håller ju i stort lika länge som ett väggurs batterier håller och nu har jag två AA och de lär väl inte gå åt så fort de heller. Vilken korkad lösning för Logitech bordet. Är väl lyset som drar men då har jag hellre sladd än att hålla på å ladda och strömbryta ideligen. Tvi för den lede om man glömmer slå av och sen kommer å vill skriva nåt snabbt och måste vänta på att få det laddat.

Två AA-batterier hade inte räckt så länge om tangentbordets belysning ska användas. Annars håller jag med, tangentbord drar så lite att vanliga batterier är att föredra.

Netonnet har K830 med BT billigt av någon anledning. Har mitt till att styra datorn i vardagsrummet och det är mycket trevligare än det billigare K400, men räckvidden är lika dålig tyvärr. ¨Köpte mitt för två-tre månader sedan och har behövt ladda det en gång, men det får ju inte så mycket användning som på ett skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Två AA-batterier hade inte räckt så länge om tangentbordets belysning ska användas. Annars håller jag med, tangentbord drar så lite att vanliga batterier är att föredra.

Netonnet har K830 med BT billigt av någon anledning. Har mitt till att styra datorn i vardagsrummet och det är mycket trevligare än det billigare K400, men räckvidden är lika dålig tyvärr. ¨Köpte mitt för två-tre månader sedan och har behövt ladda det en gång, men det får ju inte så mycket användning som på ett skrivbord.

Jo nu ser jag. Jag var där å kollade också och det blev minsann förevisat. Just det där om TV:n poängterades för det är väl det du menar att du styr och inte datorn som du skrev? Kanske svårsålt och därav också billigt just pga det där med laddandet som försäljaren minsann inte nämnde till mig den filuren.

Jag har ju nyss köpt TV och visst var det lite knöligt att skriva webbadresser med hjälp av TV:ns eget "tangentbord" så kanske jag tar mig en cykeltur dit i alla fall då och köper ett sådant också, till TV:n och då kan jag ju passa på att jämföra mitt Rapoo med Logitechs och se om dubbelslagen är en vanesak eller ett gissel som kommer att förfölja mig. Hm....fick ju ingen bruksanvisning till detta så, vem vet, även detta kanske går att använda till TV:n? Måste väl finnas manual på nätet? Får kolla upp det.

Varför är räckvidden dålig? Jag har 4-5 meter fram till min TV, dit måste det väl ändå funka till? Vad är det jag missar om jag väljer K400 istället för K 830? Funktioner eller batterikapacitet eller design eller belysning eller annat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nobbens:

Jo nu ser jag. Jag var där å kollade också och det blev minsann förevisat. Just det där om TV:n poängterades för det är väl det du menar att du styr och inte datorn som du skrev? Kanske svårsålt och därav också billigt just pga det där med laddandet som försäljaren minsann inte nämnde till mig den filuren.

Jag har ju nyss köpt TV och visst var det lite knöligt att skriva webbadresser med hjälp av TV:ns eget "tangentbord" så kanske jag tar mig en cykeltur dit i alla fall då och köper ett sådant också, till TV:n och då kan jag ju passa på att jämföra mitt Rapoo med Logitechs och se om dubbelslagen är en vanesak eller ett gissel som kommer att förfölja mig. Hm....fick ju ingen bruksanvisning till detta så vem vet även detta kanske går att använda till TV:n? Måste väl finnas manual på nätet? Får kolla upp det.

Nja, jag har mitt kopplat till både TV och datorn (som är kopplad till TVn). BT-versionen kan man ju ganska enkelt växla mellan BT och den vanliga mottagaren med en knapptryckning.

Jag har inte använt det så mycket till teven faktiskt, mycket för att jag har en dator kopplad och den är ju mycket bättre på surfning och liknande. Men för att skriva in lösenord, nätverksinställningar och liknande är det ju väldigt trevligt.

Angående att använda det på teven så är det mer teven som bestämmer om det funkar eller inte, min TV stöder vanlig BT för input (och ljud) så det funkar, men jag vet inte hur det ser ut på andra märken, billigare modeller och så.

Permalänk
Medlem

@snajk: höll på och editera så detta nedan kom inte med för ditt svar:

Varför är räckvidden dålig? Jag har 4-5 meter fram till min TV, dit måste det väl ändå funka till? Vad är det jag missar om jag väljer K400 istället för K 830? Funktioner eller batterikapacitet eller design eller belysning eller annat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nobbens:

@snajk: höll på och editera så detta nedan kom inte med för ditt svar:

Varför är räckvidden dålig? Jag har 4-5 meter fram till min TV, dit måste det väl ändå funka till? Vad är det jag missar om jag väljer K400 istället för K 830? Funktioner eller batterikapacitet eller design eller belysning eller annat?

Det är inte riktigt att räckvidden är så dålig utan att den störs väldigt av saker i vägen. Min soffa är väl 3-4 meter från teven och datorn och det funkar bra, men lägger jag upp benet när jag sitter i soffan så det liksom ligger bakom bakkanten av tangentbordet så börjar den tappa kontakten emellanåt. BT funkar bättre enligt min uppfattning, men jag har som sagt inte kört det så mycket. Det finns väl en anledning till att de skickar med en usb-förlängningssladd med tangentbordet.