Permalänk

5G telefon värt?

Läste någon på forumet som nämnde att det inte alls är värt att köpa nya 5G telefoner pga minskad batteritid och sämre täckning. Stämmer detta? Jag försöker ändå ha en telefon minst 5 år och känns ju dumt att köpa en begagnad 4G telefon om 5G är runt hörnet?

Permalänk
Medlem

Sämre täckning gäller ju bara 5g, på 4 och 3g kommer du ju ha samma. Allt övrigt beror ju på vad du har för användningsområde. Tror aldrig jag känt mig begränsad vad gäller hastighet på 4g så jag kommer inte ha som krav att min nästa mobil ska ha 5g. Kommer mest troligt köpa ny nästa år.

Permalänk

@Chibariku: Ok, men kan man inte stänga av 5G funktionalitet och spara batteri eller vad är det som potentiellt kan minska batteritiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slöröven:

@Chibariku: Ok, men kan man inte stänga av 5G funktionalitet och spara batteri eller vad är det som potentiellt kan minska batteritiden?

Ja det ska gå att stänga av 5g.
"Anslutning > Mobilnätverk > Nätläge" på min Note 9 iaf, hur det ser ut hos andra tillverkare vet jag inte.

Anledningen till att man kommer få sämre batteritid är för att telefonen kommer att ligga och söka efter 5G nät konstant. Stänger man 5G så ska inte detta vara ett problem dock

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2