Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är något knas med Yaris 99a alltså, andra bilar lägger jag i 5an i 70 typ, men på Yarisen vill den vid 50.

Är det pga att den har någon annan utväxling eller något?

Låg utväxling förmodligen. Du borde märka om du har höga varvtal vid motorvägskörning, vilket är ganska vanligt på motorsvaga fordon. Annars tycker jag femmans växel vid 50 är fullt normalt, om det inte är under acceleration.

Meningsbyggnad
Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Det är något knas med Yaris 99a alltså, andra bilar lägger jag i 5an i 70 typ, men på Yarisen vill den vid 50.

Är det pga att den har någon annan utväxling eller något?

Man bör ligga på högsta växeln i 50 under någorlunda normala förhållanden. Beror ju givetvis på bil och växellåda men generellt är det fullt möjligt.

Permalänk
Medlem

Köpte den här Mazda Mx-3 från 1994 av en bekant för några år sedan.
Min första bil men gillar den verkligen, unik profil och den lilla V6an låter fantastiskt.

Tyvärr har klarlacken börjat släppa rejält, jag funderar på hur / om det är värt att fixa lacken.
En del andra saker behöver fixas, önskar att jag hade mer tid och verktyg.
Använder den endast för sommarkörning för tillfället då jag inte har någon parkering i Stockholm.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja jag har en peuegot 107 som är väldigt nära besläktat med yaris. bilden säger det mesta får se om biltemas håller bättre, den dränkte jag 5 ton zinkfärg innan jag målde 10 ton värmetålig färg över biltemas var dessutom förstärkt mer än orginal på ett par ställen.
https://i.imgur.com/zwKLIwv.jpg

Du tänker inte på toyota Aygo? Aygo peugeot 107 och citroen c1 är i stort sett samma bil. Men de kanske är byggda på yaris i grunden?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Man bör ligga på högsta växeln i 50 under någorlunda normala förhållanden. Beror ju givetvis på bil och växellåda men generellt är det fullt möjligt.

På småbilar funakr det kanske, men större bilar brukar ha längre utväxling. Min Volvo gör 1500rpm på 4an i 50km/h, inte en chans att jag kan lägga i 6an då... 6an använder jag i 80+ bara.

Det måste va helt jävla värdelöst att köra motorväg om högsta växeln är optimerad för 50km/h

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Köpte den här Mazda Mx-3 från 1994 av en bekant för några år sedan.
Min första bil men gillar den verkligen, unik profil och den lilla V6an låter fantastiskt.

https://cloud.bladh.nu/s/mEmgW3NJcosLDnC/preview

Tyvärr har klarlacken börjat släppa rejält, jag funderar på hur / om det är värt att fixa lacken.
En del andra saker behöver fixas, önskar att jag hade mer tid och verktyg.
Använder den endast för sommarkörning för tillfället då jag inte har någon parkering i Stockholm.

En trevlig liten bil! Känner igen mig i dilemmat med parkering, känns som att det kostar mer än bilen att ha någonstans att stå nuförtiden...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Man bör ligga på högsta växeln i 50 under någorlunda normala förhållanden. Beror ju givetvis på bil och växellåda men generellt är det fullt möjligt.

Oj okej, alla andra bilar jag kört hör man att den INTE mår bra när man lägger i 5an, men Toyotan verkar älska höga växlar i låga hastigheter, det är så ovant för mig, borde det inte vara tvärt om, att om man har en väldigt STARK / SNABB bil så kan man köra med 5an i låga hastigheter bara för att motorn är så stark typ?

Men min pyttemotor på 1l och 65 hästar verkar snarare vara tvärt om, 5an i 50 är ca 1500 varv och det är perfekt för den...

Oh well, jag ville mest höra om någon annan hade någon erfarenhet av detta xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

På småbilar funakr det kanske, men större bilar brukar ha längre utväxling. Min Volvo gör 1500rpm på 4an i 50km/h, inte en chans att jag kan lägga i 6an då... 6an använder jag i 80+ bara.

Det måste va helt jävla värdelöst att köra motorväg om högsta växeln är optimerad för 50km/h

Ja, jag misstänker att min Yaris är växlad för lägre hastigheter helt enkelt, så måste det väl vara?
5an ligger i 1500 varv om jag kör i 50...

Men den drar ju 0.5l i 100kmh ändå, mest för att bilen är så liten antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ja, jag misstänker att min Yaris är växlad för lägre hastigheter helt enkelt, så måste det väl vara?
5an ligger i 1500 varv om jag kör i 50...

Men den drar ju 0.5l i 100kmh ändå, mest för att bilen är så liten antar jag.

Det brukar som sagt variera mellan olika bilmodeller. Både utväxling, vikt, vridmoment, rullmotstånd och frontarea (mest vid högre hastigheter) spelar roll.

Små bilar körs troligtvis oftare i stadstrafik (statistiskt sett) och optimeras för körning i lägre hastigheter. Har man kort utväxling kan man ligga på rätt varvtal oavsett trafiksituation. Som du säger så har man inte så stor glädje av att utväxlingen är optimerad för hastigheter över 100km/h, bilen orkar inte gå mycket fortare och det blir fort obehagligt att köra snabbt med småbil.

Kollar man i andra änden av spektrat, bilar som Koenigsegg vars syfte verkar vara att bilen ska gå så fort den bara kan, krävs ju en massa effekt och lång utväxling. Jag tror inte att en sån bil är varken bränslesnål eller trevlig att köra i stadstrafik.

Tuffar din Yaris på bra i 50 i 5:an så är det bara att köra på

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det brukar som sagt variera mellan olika bilmodeller. Både utväxling, vikt, vridmoment, rullmotstånd och frontarea (mest vid högre hastigheter) spelar roll.

Små bilar körs troligtvis oftare i stadstrafik (statistiskt sett) och optimeras för körning i lägre hastigheter. Har man kort utväxling kan man ligga på rätt varvtal oavsett trafiksituation. Som du säger så har man inte så stor glädje av att utväxlingen är optimerad för hastigheter över 100km/h, bilen orkar inte gå mycket fortare och det blir fort obehagligt att köra snabbt med småbil.

Kollar man i andra änden av spektrat, bilar som Koenigsegg vars syfte verkar vara att bilen ska gå så fort den bara kan, krävs ju en massa effekt och lång utväxling. Jag tror inte att en sån bil är varken bränslesnål eller trevlig att köra i stadstrafik.

Tuffar din Yaris på bra i 50 i 5:an så är det bara att köra på

Tack för svar!
Man lär sig något varje dag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du tänker inte på toyota Aygo? Aygo peugeot 107 och citroen c1 är i stort sett samma bil. Men de kanske är byggda på yaris i grunden?

Nej, han måste tänka på Aygo. Det finns inga samarbeten av denna typen för Yaris (mer än en konstig modell som egentligen var en Mazda 2 med Toyota-emblem, men den såldes inte här).

Permalänk
Medlem

Första bilen jag köpt
Volvo V70 XC L2.5T -99
193hk automat
Automat ja drar mer soppa men det är det fan värt när man kör mest stadskörning

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeatWeed:

Första bilen jag köpt
Volov XC70
193hk automat
Automat ja drar mer soppa men det är det fan värt när man kör mest stadskörning

https://i.imgur.com/u50jEhp.jpg

Trevligt. Dock inte XC70 utan V70 XC, de bytte namn till XC70 senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Trevligt. Dock inte XC70 utan V70 XC, de bytte namn till XC70 senare.

Sant åtgärdat

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Två barn krävde en uppgradering från Saab06 till SuperbL&K16, våran första riktiga bil i 32-års ålder, nöjda!

Betalde kanske nån tusing för mycket, 208000 privat, 9000 mil! Men fint skick, kontinuerlig verkstadservice och en ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du tänker inte på toyota Aygo? Aygo peugeot 107 och citroen c1 är i stort sett samma bil. Men de kanske är byggda på yaris i grunden?

Det är i princip samma bil, sitter en toyota motor och drivlina i min och de andra 2 stod för andra delar av bilen så alla 3 tillverkas i samma fabrik i belgien tror jag det var.

yaris är nog mer corollas efterträdare...tills corolla kom tillbaka. misstänker att den här nog även den bygger på corollan. enligt min bror är denna lilla bil nästan löjligt driftsäker(han var bilmeck och jobbade med dessa och efter det bilprovare), det som tar den är rost och när föraren somnar av tristess

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är i princip samma bil, sitter en toyota motor och drivlina i min och de andra 2 stod för andra delar av bilen så alla 3 tillverkas i samma fabrik i belgien tror jag det var.

yaris är nog mer corollas efterträdare...tills corolla kom tillbaka. misstänker att den här nog även den bygger på corollan. enligt min bror är denna lilla bil nästan löjligt driftsäker(han var bilmeck och jobbade med dessa och efter det bilprovare), det som tar den är rost och när föraren somnar av tristess

Yaris är snäppet under Corolla i storlek, snäppet över Aygo. Corolla ersattes av Auris för kanske 10-15 år sedan, utom i USA där den fortfarande hette Corolla, sen bytte de tillbaka namnet igen ganska nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är i princip samma bil, sitter en toyota motor och drivlina i min och de andra 2 stod för andra delar av bilen så alla 3 tillverkas i samma fabrik i belgien tror jag det var.

yaris är nog mer corollas efterträdare...tills corolla kom tillbaka. misstänker att den här nog även den bygger på corollan. enligt min bror är denna lilla bil nästan löjligt driftsäker(han var bilmeck och jobbade med dessa och efter det bilprovare), det som tar den är rost och när föraren somnar av tristess

Nej Yaris är inte corollas efterträdare. Corollas efterträdare heter i sverige Auris som finns i två generationer 2006 och 2012, 2019 och nyare heter corolla igen, det är ganska stor skillnad på Corolla/Auris och Yaris från motsvarande årsmodell Yaris är "småbil" och Corolla/auris är "golfklassen" vilket typ är små familjebilar.

Har själv en auris kombi 2015 så lite koll på detta har jag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Yaris är snäppet under Corolla i storlek, snäppet över Aygo. Corolla ersattes av Auris för kanske 10-15 år sedan, utom i USA där den fortfarande hette Corolla, sen bytte de tillbaka namnet igen ganska nyligen.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej Yaris är inte corollas efterträdare. Corollas efterträdare heter i sverige Auris som finns i två generationer 2006 och 2012, 2019 och nyare heter corolla igen, det är ganska stor skillnad på Corolla/Auris och Yaris från motsvarande årsmodell Yaris är "småbil" och Corolla/auris är "golfklassen" vilket typ är små familjebilar.

Har själv en auris kombi 2015 så lite koll på detta har jag.

Då är det så det ligger till. varför byter de namn hela tiden? som damens lilla toyota iq som heter Scion iq i usa vilket är lite lustigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då är det så det ligger till. varför byter de namn hela tiden? som damens lilla toyota iq som heter Scion iq i usa vilket är lite lustigt.

Toyota vill väl ha en viss typ av bilar under varumärket toyota i amerika andra under scion och lexus. Rätt vanligt bland bilar att de heter olika beroende på marknad.

De gjorde ju något liknande med Camry som under några generationer försvann och ersattes av avensis för att sedan bli camry igen. De kanske kände att de gamla Camry och corolla varumärkena kändes gamla och tråkiga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då är det så det ligger till. varför byter de namn hela tiden? som damens lilla toyota iq som heter Scion iq i usa vilket är lite lustigt.

Toyota har en lite speciell segmenteringsstrategi kan man säga. Scion är (eller var, det las ner 2016) ju deras lågbudgetmärke, men det finns/fanns bara i USA vad jag förstår, och Lexus är ju deras lyxmärke. Men bilar passar ju in olika i segmenten på olika ställen, Toyota Altezza exempelvis var en "premium sedan" i lite mindre storlek i Japan men det passar ju inte Toyota att ha en sådan bil här i Europa för Toyota ska vara praktiska här liksom, så då blev det en Lexus här. Men denna typ av strategi är ju ganska vanlig i just USA där tillverkarna ofta har flera märken som de säljer mer eller mindre samma bilar under beroende på utrustning exempelvis. Exempelvis Chevrolet och GMC som delar samma modeller i stort.

Häromkring är det ju viktigare att skilja på märkenas identitet liksom, även om det har funnits lite undantag, Seat Exeo exempelvis som är en spanskbyggd Audi A4 av förra generationen. Kostnadsmässigt smart förstås att få ut mer ur pressverktyg och annat, men priset var inte bra satt på Exeo här i alla fall.

Edit: Angående Corolla så var det en väldigt välkänd och ganska högt ansedd modell i USA, medan den kanske inte var det här riktigt. Således var det lättare att byta namn på modellen här. Sen blev aldrig Auris någon jättehit direkt så de bytte tillbaka. Tanken med Iq var ju att det skulle vara en lite lyxigare mini-bil men det var den ju knappast, lyxigare än Aygo kanske men bra mycket plastigare och burkigare än säg en Yaris (jag har ägt både Aygo och Iq), så då passade den väl ganska bra in i Scions utbud. Sen skulle förstås en sådan citybil aldrig slå stort i USA hur bra den än var, men i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Jag måste bara få fråga dig vad du fått ge för denna.
Helt underbar bil.
En dröm att få äga en sådan.
Tack för dagens bild

Fick ge 500 för den. Ligger en på blocket nu för 465 ser jag. Köp!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Toyota vill väl ha en viss typ av bilar under varumärket toyota i amerika andra under scion och lexus. Rätt vanligt bland bilar att de heter olika beroende på marknad.

De gjorde ju något liknande med Camry som under några generationer försvann och ersattes av avensis för att sedan bli camry igen. De kanske kände att de gamla Camry och corolla varumärkena kändes gamla och tråkiga.

Skrivet av snajk:

Toyota har en lite speciell segmenteringsstrategi kan man säga. Scion är (eller var, det las ner 2016) ju deras lågbudgetmärke, men det finns/fanns bara i USA vad jag förstår, och Lexus är ju deras lyxmärke. Men bilar passar ju in olika i segmenten på olika ställen, Toyota Altezza exempelvis var en "premium sedan" i lite mindre storlek i Japan men det passar ju inte Toyota att ha en sådan bil här i Europa för Toyota ska vara praktiska här liksom, så då blev det en Lexus här. Men denna typ av strategi är ju ganska vanlig i just USA där tillverkarna ofta har flera märken som de säljer mer eller mindre samma bilar under beroende på utrustning exempelvis. Exempelvis Chevrolet och GMC som delar samma modeller i stort.

Häromkring är det ju viktigare att skilja på märkenas identitet liksom, även om det har funnits lite undantag, Seat Exeo exempelvis som är en spanskbyggd Audi A4 av förra generationen. Kostnadsmässigt smart förstås att få ut mer ur pressverktyg och annat, men priset var inte bra satt på Exeo här i alla fall.

Edit: Angående Corolla så var det en väldigt välkänd och ganska högt ansedd modell i USA, medan den kanske inte var det här riktigt. Således var det lättare att byta namn på modellen här. Sen blev aldrig Auris någon jättehit direkt så de bytte tillbaka. Tanken med Iq var ju att det skulle vara en lite lyxigare mini-bil men det var den ju knappast, lyxigare än Aygo kanske men bra mycket plastigare och burkigare än säg en Yaris (jag har ägt både Aygo och Iq), så då passade den väl ganska bra in i Scions utbud. Sen skulle förstås en sådan citybil aldrig slå stort i USA hur bra den än var, men i alla fall.

iq är vad man kallar "japan lyx" tydligen . jag tycker den är rätt trevlig så länge man undviker motorvägarna. det är en väldigt smidig city bil med en av världens minsta svängradier och fick parkera kan en blind göra med den.
Den är 100 ggr trevligare än min lilla aygo som det både regnar in i och knapparna till olika saker går sönder titt som tätt, nu kan man endast välja 2 och 4(max) på cupe fläkten den går inte att stänga av då alla lägen utom 4 är 2 .
Oroade mig för "pist-slapping" på den men enligt manualen är det full normalt
Min volvo 740 GLE från -89 slår båda dessa med hästlängder på motorvägen är det inte ens en match. eller ja den är nog trevligare på det mesta faktiskt.
Blev en iq för att damen vill ha automat och grannarna med sina fina DSG lådor byter kopplingar snabbare än jag byter strumpor. Köig sthlm trafik med krypkörning gillar inga kopplingar då är en momentomvandlare parade med en variomatlåda det mer optimala valet och toyota ha de bästa. eftersom den är helt steglös så är den rätt pigg trots minsta motorn, lite skum att köra då den lägger sig på ett optimalt varv och så går det bara snabbare och snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Pumaspeed's Stage 3 intercoolern installerad på STn. God för 350hk+.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Pumaspeed's Stage 3 intercoolern installerad på STn. God för 350hk+.

https://i.imgur.com/ZzrF1wQ.jpg

https://i.imgur.com/zGmqmP2.jpg

Shit, är det som en extra kylare där nere då eller? Galet fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Shit, är det som en extra kylare där nere då eller? Galet fint

De sitter ju en original på alla turbobilar, jag har bara bytt till en större. Gjorde en mätning när jag testade ett steg1 chipp. Och lufttemperaturen till turbon skenade ju iväg när man tryckte plattan i mattan. Nu bör luften hålla ca 3 grader över lufttemperaturen ute. Så jag slipper alltså att ECUn stryper laddtryck för mig pga högre värme. Kommer göra en ny mätning då jag lånade en polares cobb enhet, men har nu beställt en egen.
Jag upplever redan nu att bilen orkar hålla laddtryck bättre på högre varv. Men då kör jag original programvara änsålänge.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av klirre:

På småbilar funakr det kanske, men större bilar brukar ha längre utväxling. Min Volvo gör 1500rpm på 4an i 50km/h, inte en chans att jag kan lägga i 6an då... 6an använder jag i 80+ bara.

Det måste va helt jävla värdelöst att köra motorväg om högsta växeln är optimerad för 50km/h

Jag sa inte att det går på ALLA bilar men på alla mindre bensinbilar jag kört i alla fall. Men det gäller ju såklart inte alla bilar precis som jag skrev. Min kia ligger på 6e växeln runt 50 istället för 7e till exempel.

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd faktiskt.
Lite små skavanker osv som man ska åtgärda med tiden.
Gick från en V50 - 2006 -> V60 - 2013.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Jag sa inte att det går på ALLA bilar men på alla mindre bensinbilar jag kört i alla fall. Men det gäller ju såklart inte alla bilar precis som jag skrev. Min kia ligger på 6e växeln runt 50 istället för 7e till exempel.

Läste du de andra inläggen jag skrev efteråt? Det funkar på småbilar men oftast inte på större. Sen är det så klart stor skillnad på automat och manuell med, jag förutsatte att Yarisen vi diskuterade var manuell, precis som min V60 är. Din Kia är antagligen automat, har inte sett nån 7-växlad manuell bil. Har man automat med momentomvandlare så kan den ju slira vid låga motorvarvtal, vilket möjliggör körning på ännu högre växel än en manuell trots samma utväxling.

Nu rekommenderar jag inte sån körning och alla moderna momentomvandlarlådor kör i lock-up så fort oljan kommit upp i arbetstemp.

Jag säger inte emot dig, ville bara förtydliga mitt påstående. Står dock fast vid att småbilar verkar vara hemska att köra fort med.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag säger inte emot dig, ville bara förtydliga mitt påstående. Står dock fast vid att småbilar verkar vara hemska att köra fort med.

Håller med, dock måste säga att bilar i nuvarande "Golf" storlek (Skoda fabia, renault klio) etc har kommit långt på den fronten.
Min förra bil, Fabia från 2018 kunde ligga i 185 utan några som helst problem, men går man tillbaka 10-15 år i tiden och kör samma storlek på bil så blir det fruktansvärt obehagligt, bilen tappar nästan kontroll.

Vet inte exakt vad som har hänt, men misstänker overall bättre design, bredare däck, bättre väghållning osv.