Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Deep blue sea 3 - 4/10
Klart den sämsta i serien och man ser rätt tydligt att det är cgi hajar.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Venom (2018) 3/10
Dålig och totalt meningslös film.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Såg också Venom senast 7/10

Började rätt så seriös men blev löjligare ju längre genom filmen man kom
Lite lackluster men generellt min typ av film, löjlig action.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ROG Crosshair VIII Dark Hero | Asus RTX 3090 EKWB | Corsair 32GB DDR4 @3200 Mhz

Permalänk
Medlem

Brian banks Brian Banks 2018 IMDB

Va bra, gillar när filmer är baserade på verkliga historier, speciellt draman eller någon mer "seriös" film.

8/10

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Raising Arizona
Som tonåring hade jag nog älskat den men tyvärr har den sortens komedi blivit lite mindre uppskattad med åren, man har väl blivit mättad. En stark trea av tio möjliga. Det är den första filmen på mycket länge som jag inte brydde mig om att se slutet på.

Skrivet av hypermode:

Greyhound

https://www.youtube.com/watch?v=eyzxu26-Wqk

Tycker den var riktigt bra. Hittills tycker jag att Apple TV+ är tusen gånger bättre än Netflix, där det enda jag sett på Netflix som kan anses vara bra är Mindhunter-serien, i övrigt producerar de ju total skit, inklusive nya Old Guard eller vad filmen hette.

Antingen har du världens smalaste smak eller så har du inte spenderat mer än någon sekund på netflix.

Stranger Things
The Irishman
Money Heist
Narcos
The Alienist
Maniac

Om jag inte är helt fel ute så är alla dessa från Netflix och de är i alla fall enligt mig betydligt bättre än det mesta andra som spottas ut. Och det är bara de jag kan komma ihåg på rak arm. Sen har vi förstås alla andra filmer och serier som är riktigt bra och inte är netflixoriginal.

Majoriteten av det som finns på netflix är inte ens värt att se stenad men det betyder inte att det finns massvis med bra filmer och serier.

Permalänk
Medlem

Casablanca (1942)
Jag har ägt filmen ett tag, men inte funnit ro att se den. 7.5/10
Väldigt vacker film, både Bogart och Bergman är två ordentliga ögonstenar. En intressant historia i ett uppochnedvänt Europa. Samtidigt är det svårt att se hur "casual" de såg på nazismen när filmen spelades in. Romantisk med en trevlig plot. Den har dock inte åldrats perfekt och Bergmans gråtfyllda ögon i varje scen, blev smått uttjatat.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Law Abiding Citizen (2009)

En riktigt bra film ger den 8/10

Mycket händelser ,Action,Crime ,och pricken över i:et att 2 av mina favorit skådespelare är med ,kan inte bli så mkt bättre

Permalänk
Lego Master

Greyhound (2020) med Tom Hanks.
En av de första filmer (som jag är medveten om) jag sett producerad av Apple TV.

Jag känner att deras beslut att göra filmen nära nog exakt 90 minuter lång begränsar storyn en aning.
Mycket av filmen utgörs av extremt välgjorda naval combat-sekvenser, medan karaktärsutveckling och annat "mjukt" får stå tillbaka.

Soft spoiler nedan:

Jag misstänker att novellen som filmen är baserad på (The Good Shepherd) har bättre karaktärisering, men filmen lider verkligen av att man inte får veta nånting vettigt om Tom Hanks karaktär, och varför han har sina quirks. Det ENDA man väljer ha kvar är ett par väldigt malplacerade bönetillfällen som jag personligen bara gör hela filmen ytterligare förvirrande. Fine att han är religiös, men det tillför inget till filmen eftersom det inte får nån vettig payoff.

Dold text

Så, alltså.
Överlag ger jag filmen 5/10 för de konstiga valen man gjort i produktionen. Men lätt 8/10 för stridssekvenserna som är riktigt bra gjorda och det är väldigt lätt att följa hur striden fortskrider.

EDIT:

Ohyeah, den sista scenen i filmen är riktigt cringe-spyfärdig-americana som verkligen bara tappade bollen helt med den rätt jordnära känslan i huvuddelen av filmen.

Dold text
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Greyhound (2020) med Tom Hanks.
En av de första filmer (som jag är medveten om) jag sett producerad av Apple TV.

Jag känner att deras beslut att göra filmen nära nog exakt 90 minuter lång begränsar storyn en aning.
Mycket av filmen utgörs av extremt välgjorda naval combat-sekvenser, medan karaktärsutveckling och annat "mjukt" får stå tillbaka.

Soft spoiler nedan:

Jag misstänker att novellen som filmen är baserad på (The Good Shepherd) har bättre karaktärisering, men filmen lider verkligen av att man inte får veta nånting vettigt om Tom Hanks karaktär, och varför han har sina quirks. Det ENDA man väljer ha kvar är ett par väldigt malplacerade bönetillfällen som jag personligen bara gör hela filmen ytterligare förvirrande. Fine att han är religiös, men det tillför inget till filmen eftersom det inte får nån vettig payoff.

Dold text

Så, alltså.
Överlag ger jag filmen 5/10 för de konstiga valen man gjort i produktionen. Men lätt 8/10 för stridssekvenserna som är riktigt bra gjorda och det är väldigt lätt att följa hur striden fortskrider.

EDIT:

Ohyeah, den sista scenen i filmen är riktigt cringe-spyfärdig-americana som verkligen bara tappade bollen helt med den rätt jordnära känslan i huvuddelen av filmen.

Dold text

Greyhound är inte producerad av Apple, den är distribuerad där pga utebliven bio-release pga covid.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sKRUVARN:

Greyhound är inte producerad av Apple, den är distribuerad där pga utebliven bio-release pga covid.

Huh, intressant. Well, antog att dom hade ett finger med i spelet eftersom det var första loggan man såg.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Huh, intressant. Well, antog att dom hade ett finger med i spelet eftersom det var första loggan man såg.

Samma gäller även t ex The Lovebirds fast då hos Netflix. Har sålts en del filmer som man ändå inte hade några blockbuster förväntningar för.

Sen är det lite av ett mörker generellt vad som anonseras som ”orginal content”, Netflix slänger på den stämpeln lite höger och vänster för filmer/serier som dom inte producerat men där dom t ex har exklusiva rättigheter för i en viss region. Eller som i fallet ovan där dom köpt in sig som distributör med global exklusivitet.

Permalänk

Kollar just nu Starwars A new hope, har nog inte sett den sen 1990 talet, en nostalgitripp

-UPPDAT-

Efter +2 timmar, dödsstjärnan sprängd, medaljutdelning av prinsessan, Chewbacca fick ingen medalj? ingenting jag ens funderade på förra gången jag såg den.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Olympus has fallen - Die hard kopia med turiristos som ockuperar vita huset och håller på. Bra action men icke trovärdig story. Med Leonidas i huvudrollen. 6/10

The woman - En familjefar hittar en vild kvinna i skogen som han kidnappar och plågar. Massa saker förblir osagt i denna filmen men den är ganska spännande och välgjord. Tydligen del 2 i en trilogi vilket är ju perfekt att börja med :/ 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Greyhound, sevärd!

Permalänk

Senaste Jurtjyrkogården (Pet Sematary). Blev rejält skrämd vid en scen men i övrigt var det en ganska trist film. John Lithgow gjorde bra ifrån sig, men jag har nån grej att har jag bara sett en skådis i en film eller ett program tidigare så tänker jag mer på det ("tredje klotet från solen" i det här fallet) och det förstör lite.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Världarnas Krig från 2005 med Tom Crusie och regi av Steven Spielberg, fanns på Netflix.

Stör mig något fruktansvärt på den här filmen. Ursäkta ranten.

De teknologiskt överlägsna utomjordlingarna hade planterat tripoderna i marken långt innan människan kom dit för att sen väcka upp dem och ta över genom att skicka ner sina piloter via blixtar. Problemet är bara att teknologi utvecklas relativt snabbt, på de tusentals år eller miljoner år som faktiskt nämns i filmen hade utomjordlingarnas teknologi avancerat extremt långt. De hade haft enormt mycket bättre invasionsteknologi som de kunnat använda direkt vid invasionen istället. Ungefär som att en nutida arme gjorde en invasion och fick order att gräva upp gömda stenåldersyxor och använda dem.

När flygplanet krashar rakt på deras hus så borde det blivit en smäll och eldhav utan dess like som också trängt ner i källaren. Den lilla dörren de stängde till källaren hade inte hjälpt ett dugg. Det kanske var någon rymd-anomali som gjorde att fysik och gravitation inte fungerade som normalt runt huset.

Teknologiskt överlägsna utomjordlingar har planerat detta i tusentals år, de har sköldar som skyddar dem totalt från alla vapen. Om de inte har intelligens att fatta att biologi och baktierer är annorlunda på jorden och kan vara ett hot, är de tyvärr också alldeles för korkade att kunna ha någon av den teknologi de har. Det är lite som att människan landat på månen utan rymddräkt för de tänkte inte på att det inte fanns luft där.

Ungen som vid ett antal tillfällen skriker för att göra filmen dramatisk men är tyst vid andra jämförbara skräckupplevelser. Andra ungen som får ett ryck och vill joina militären för att anfalla utomjordlingarna. I slutet så ploppar han upp som gubben i lådan hos morsan. Han både sket i sin lillasyster (kanske tröttnat på skrikandet) och överlevde helt oförklarligt. Men nu har dessa idiot-strapatser gjort att han plötsligt mognat och är nu snäll och normal. Jag såg inte det, men han hade säkert klippt sig och skaffat ett jobb också.

När Cruise förlorar sin dotter för att en robotorm kommer in i huset och hon springer ut, verkar robotarmen inte kopplad till något. Det finns ingen tripod vid huset. Men det visar sig sen att tripoden är en ninja för den har gömt sig hela tiden och ploppar fram ur intet. På tripoden finns det också korgar med skrikande människor som varken synts eller hörts tidigare i filmen. Får väl anta att det är något slags fält som gör att ljud inte släpps ut.

När Freeman kommer med sin berättarröst för att förklara varför filmen tog slut på ungefär en minut blir jag lätt illamående. "From the moment the invaders arrived, breathed our air, ate and drank, they were doomed. They were undone, destroyed, after all of man's weapons and devices had failed, by the tiniest creatures that God in his wisdom put upon this earth.". Problemet var snarare att utomjordlingarnas gud blockerat viktiga kunskapsbitar från deras hjärnor. Inte schysst gjort.

Permalänk
Medlem

Kul sågning Fulci

Skrivet av Fulci:

Teknologiskt överlägsna utomjordlingar har planerat detta i tusentals år, de har sköldar som skyddar dem totalt från alla vapen. Om de inte har intelligens att fatta att biologi och baktierer är annorlunda på jorden och kan vara ett hot, är de tyvärr också alldeles för korkade att kunna ha någon av den teknologi de har. Det är lite som att människan landat på månen utan rymddräkt för de tänkte inte på att det inte fanns luft där.

Håller i stort med, men kan förlåta filmen det lite, eftersom det är taget direkt från ursrpungsboken och den släpptes för över 100 år sen, när tex virus var en helt ny upptäckt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kul sågning Fulci
Håller i stort med, men kan förlåta filmen det lite, eftersom det är taget direkt från ursrpungsboken och den släpptes för över 100 år sen, när tex virus var en helt ny upptäckt!

Ja, så är det förstås. Det är bara jag som hakat upp mig på denna film, så ta mig inte på för stort allvar. : )

Permalänk
Medlem

Journey to the Center of the Earth (1959)
7,0 på imdb men jag skulle nog kunna ge den 7,5 i alla fall.
Man får ha lite överseende med effekterna, om man nu kan tala om några sådana filmen är ju från 1959, men ändå riktigt bra och definitivt sevärd.
Filmen är bla. en hyllning till vetenskapen och människan som känslostyrd varelse, lite roligt att Stockholm och Göteborg får vara med på ett hörn också

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@Fulci:

Och filmen är fortfarande bra mycket mera genomtänkt än all superhero junk som vi blir matade med år efter år.
Försök hitta logiken i Marwell. Finns ju inget. Bara kliché och actionscener. Handling noll, drama noll.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kul sågning Fulci
Håller i stort med, men kan förlåta filmen det lite, eftersom det är taget direkt från ursrpungsboken och den släpptes för över 100 år sen, när tex virus var en helt ny upptäckt!

Förstår inte sågningen speciellt i corona tider. Det går inte att skydda sig 100 % mot virus!

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Förstår inte sågningen speciellt i corona tider. Det går inte att skydda sig 100 % mot virus!

Vilket då drabbat människorna mer än utomjordlingarna. Virus de tar med sig drabbar människor hårt, de virus vi har här borde de kunnat skydda sig mot med tanke på teknologinivån (ogenonträngliga osynliga sköldar/kraftfält osv). Ytterligare ett hål i filmen! Antecknar i min svarta bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Journey to the Center of the Earth (1959)
7,0 på imdb men jag skulle nog kunna ge den 7,5 i alla fall.
Man får ha lite överseende med effekterna, om man nu kan tala om några sådana filmen är ju från 1959, men ändå riktigt bra och definitivt sevärd.
Filmen är bla. en hyllning till vetenskapen och människan som känslostyrd varelse, lite roligt att Stockholm och Göteborg får vara med på ett hörn också

Väldigt trevlig film.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Relic

Helt ok ett tag, förstod dock ej tredje akten överhuvudtaget.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Grand Budapest Hotel

Andra gången jag ser den. Fascinerande och engagerande. Älskar stilen.

Permalänk
Avstängd

The Old Guard. Bra premis, lite allvarligare annorlunda superhjältefilm, men den har dock lite b-films kvaliteter, lite tråkiga scener som man märker är gjorda för att få mer djup i filmen och det finns en del musik som inte alls platsar in i de scener man ser. Går dock att kika på även om det är svårt att tro att vissa ska ha umh, "långtidserfarenhet" av livet..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Role_Model:

Senaste Jurtjyrkogården (Pet Sematary). Blev rejält skrämd vid en scen men i övrigt var det en ganska trist film. John Lithgow gjorde bra ifrån sig, men jag har nån grej att har jag bara sett en skådis i en film eller ett program tidigare så tänker jag mer på det ("tredje klotet från solen" i det här fallet) och det förstör lite.

Du borde kolla på Twilight Zone: The Movie (en film som t o m resulterade i dödsfall under inspelning, två av dem barn) där Lithgow är med i berättelsen Nightmare at 20,000 Feet. Helt klart bästa exemplet på hur de som har flygrädsla kan känna sig, John är suverän.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

The Old Guard. Bra premis, lite allvarligare annorlunda superhjältefilm, men den har dock lite b-films kvaliteter, lite tråkiga scener som man märker är gjorda för att få mer djup i filmen och det finns en del musik som inte alls platsar in i de scener man ser. Går dock att kika på även om det är svårt att tro att vissa ska ha umh, "långtidserfarenhet" av livet..

Tyckte den kändes som ett långt pilot avsnitt till en serie.
Skapligtr tidsfördriv men ingenting jag kommer att se igen.

Kollare på "The Guard" istället:
https://www.imdb.com/title/tt1540133/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Tyckte den kändes som ett långt pilot avsnitt till en serie.
Skapligtr tidsfördriv men ingenting jag kommer att se igen.

Kollare på "The Guard" istället:
https://www.imdb.com/title/tt1540133/

Provat på den en gång för länge sedan, gav upp på den. Passade väl inte smaken just då.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Såg om Bladerunner, biovarianten. I mitt tycke världens bästa film, alla kategorier. Såg den på bio då den kom och brukar se om den med några års mellanrum i hemmabion. En av få filmer som jag inte blivit besviken på trots att jag läst boken/novellen som filmen baserats på innan.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift