Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Gjorde denna tråden förra året med lite tips som redan nämnts i tråden:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1563918-vett-och-etike...

Tack för info.

Permalänk
Medlem

Tillbaka till TS grundfråga. Ja dessa samtal är vanligt förekommande och det är inte sannolikt att sambons identitet är kapad. Det kallas voice phishing och redan fått sitt egna smeknamn "vishing".

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Bildexpert

Lånar tråden lite.

Fick ett liknande samtal för lite drygt 1,5 år sedan då någon uppgav sig ringa från Trygg-Hansa och ville sälja ID-skydd. Väldigt karismatiskt och påträngande, närmast obehagligt för en antisocial person som mig. Och då de påstod att muntliga avtal använda, vilka redan då var olagliga, förstod jag att det var bluff (plus att Trygg-Hansa inte erbjuder skydd mot ID-kapning).

Det jag dock har funderat på är hans formuleringar, såsom att de skulle kunna se när någon "exempelvis köper en elefant i Sydafrika i ens namn och spärra alla ens kort". Är det ens möjligt för exempelvis ett försäkringsbolag att se det? Känns ju lite som att de skjuter sig själva i foten om inte så. Möjligt om man ger dem fullmakt till ens digitala brevlåda så att de kan se när kreditupplysningar trillar in, men det kan man ju hålla koll på själv...

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är detta för sida? Känns som rätt mycket konstiga varningar om man går in och läser lite.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@anon315148: Du kan ju alltid testa igen.

Svensk Adressändring AB ägs av Postnord och Bring, så det är ju inge okända bolag som står för just den tjänsten.
Finns dock suspekta adressändringssidor sidor som tar hutlösa priser för samma tjänst (vilket i deras fall är att fylla i dina uppgifter på just Svensk Adressändring AB).

Adresslåset är ju bara till så att ingen obehörig kan göra en vidarebefordring/lagring av din post i ditt namn (vilket tydligen är ett av alla sätt som ID-kapningar kan göras).
Visst vissa kanske tycker att deras tjänster är dyra, men du behöver ju inte använda dem själv, Adresslåset är ju helt gratis och dess funktion är ju bara till för att ingen skall missbruka den i ditt namn.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, vad är detta för sida? Känns som rätt mycket konstiga varningar om man går in och läser lite.

Känns väääldigt shady. Men jag ska iaf söka jobb på konsumentverket. Känns som bra betalt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, vad är detta för sida? Känns som rätt mycket konstiga varningar om man går in och läser lite.

Känns mest som någon random person som gillar att låta officiell, tittar man på "varningarna" och sedan på vad som står i forumet så är det mest bara folk som tycker sig orätt behandlade och varnar andra. Detta blir sedan något som personen ibland verkar ringa och be om en kommentar på, sedan sätter på varningslistan eller så.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

@JaneDoe: Du kan ju alltid testa igen.

Svensk Adressändring AB ägs av Postnord och Bring, så det är ju inge okända bolag som står för just den tjänsten.
Finns dock suspekta adressändringssidor sidor som tar hutlösa priser för samma tjänst (vilket i deras fall är att fylla i dina uppgifter på just Svensk Adressändring AB).

Adresslåset är ju bara till så att ingen obehörig kan göra en vidarebefordring/lagring av din post i ditt namn (vilket tydligen är ett av alla sätt som ID-kapningar kan göras).
Visst vissa kanske tycker att deras tjänster är dyra, men du behöver ju inte använda dem själv, Adresslåset är ju helt gratis och dess funktion är ju bara till för att ingen skall missbruka den i ditt namn.

Tack för mer info. Vet inte varför det inte funkade men testade flera gånger.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det här med Svensk Adressändring... Vilken upp och ner värld vi lever i. Jag ska väl inte behöva gå och anmäla hos dem att ingen annan förutom jag ska kunna be om att eftersända min post? Det är ju självklart att ingen annan ska kunna göra det från första början.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, vad är detta för sida? Känns som rätt mycket konstiga varningar om man går in och läser lite.

Konsumentenheten verkar drivas av en bedragare som inte direkt har fått beröm för sitt engagemang.

Har tagit betalt för gratistjänster
– Personen bakom har inget företag eller någon enskild firma. Han har gjort en webbsida som kan förväxlas med Konsumentverkets egen och i princip sålt tjänster vi erbjuder, säger Carolina Andersson på Konsumentverket.
För att göra en anmälan på sajten har konsumenter tidigare varit tvungna att betala 195-295 kronor, uppger KO.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/konsumenter-lur...

Falsk konsumentsida fälld i domstol
En webbsida som gett sken av att komma från en myndighet och som erbjudit olika typer av tjänster fälls nu i domstol. Konsumentombudsmannen (KO) uppmanar konsumenter att vara på sin vakt mot liknade sidor.

https://www.svd.se/falsk-konsumentsida-falld-i-domstol

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@pine-orange: Visst är det så, men på grund av att alla inte har elektroniskt-ID så måste det ju finnas andra sätt att klara av att använda tjänsten utan det, vilket är problemet. Om jag kommer ihåg rätt från att ha använt tjänsten över somrarna när jag pluggade på annan ort så kunde man välja om man ville skicka brevet man skulle skriva på till både den gamla eller den nya adressen, vilket gör att man aldrig kanske kommer att märka det innan det är för sent.

Men det gäller ju inte bra Adressändring, utan många andra tjänster fungerar även utan elektroniskt-ID, vilket då också sköts analogt via brev, därav är det ju bra att låsa så att ingen kan göra vidarebefordring/lagring av din post utan att använda elektroniskt-ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skumt att det är uppdelat så, intressant dock vad man kan tjäna på att eftersända någons post? Det enda jag får hem är Mitt I, lever annars mitt liv helt digitalt och de paket jag får hem bestämmer jag ju själv vart dom ska skickas.

Tycker att det är skumt att detta ens ska behövas, om en myndighet tillhandahåller tjänsten borde man se ett behov och om det finns ett behov borde det ju vara aktiverat by default så kan man själv gå in och slå av om man anser annorlunda (inte nödvändigtvis via en portal och bank-id även om det underlättar). Men lagstiftningen kanske ser annorlunda ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Konsumentenheten verkar drivas av en bedragare som inte direkt har fått beröm för sitt engagemang.

Har tagit betalt för gratistjänster
– Personen bakom har inget företag eller någon enskild firma. Han har gjort en webbsida som kan förväxlas med Konsumentverkets egen och i princip sålt tjänster vi erbjuder, säger Carolina Andersson på Konsumentverket.
För att göra en anmälan på sajten har konsumenter tidigare varit tvungna att betala 195-295 kronor, uppger KO.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/konsumenter-lur...

Falsk konsumentsida fälld i domstol
En webbsida som gett sken av att komma från en myndighet och som erbjudit olika typer av tjänster fälls nu i domstol. Konsumentombudsmannen (KO) uppmanar konsumenter att vara på sin vakt mot liknade sidor.

https://www.svd.se/falsk-konsumentsida-falld-i-domstol

Blev rejält fel med Konsumentenheten, med du kunde ju kollat på den senare länken istället för att lägga tid på det som vem som kunde läsa!

Duger Reco.se som källa till det som är det viktiga i tråden nämligen den att det är gratis med dessa tjänster trots det finns det lycksökare och många korkade där ute som nappar på fiskandet.