Krönika: Amazons påverkan på den svenska marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Var inne när sidan var öppen, såg bra ut

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det är lite kul med Amazon.de och .uk när man handlar hushållsapparater som knappt finns i Sverige. Tillbehör till Tefal och Philips är ju mycket billigare, högg en Instant Pot på Prime Day och så vidare. Det vill jag se mer av! Datorgrejer tjänar man ju mest på när det kommer till kemskatt och Copyswede.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

En fördel med Amazon.de är gratis retur, även vid återköp. Det är väl inte vanligt i Sverige? Jag tror bara Komplett, CDON och Inet har det.

Sedan är Amazon bra för att köpa billiga externa HDDs och strippa de för servern.

Jag hoppas vi blir av med "doesn't sell to Sweden" som uppkommer ganska ofta på Amazon.de

Typ var enda skobutik har fri retur, väldigt vanligt med fri retur inom flera branscher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

När jag beställer från Amazon så är det Tyskland som gäller. Köpte min mobil 1700 kr billigare därifrån för 2 veckor sedan! Idag pga. växelkursen kan man få den 1980 kr billigare!

2000 kr ÄR JÄVLIGT MYCKET PENGAR!

köper också väldigt mycket från tyskland och det värsta är när exakt det jag behöver finns men de inte skickar till sverige. gråter lite då

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du har rätt, Anton!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kul om det skulle bli billigare men det är dom där udda sakerna som är helt jävla omöjliga att få tag på i Sverige som jag hoppas på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag handlar där det är billigast och smidigast, som alltid.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Elgiganten ligger nog bra till. De flesta svenskar skulle nog dra sig för att köpa TV, dator eller vitvaror på Amazon och där ligger nog större delen av deras intäkter. Sen verkar den svenska marknaden vara mycket svår att slå sig in i. Mediamarkt har fått en kil in men det är efter lång tid och många förlorade miljoner.

Som entusiast tycker jag Amazon har en helt värdelös webbplats för att sortera och hitta komponenter. Man söker på någonting och sorterar på pris så får man klicka förbi 10 sidor av tillbehör innan man hittar rätt sak.

De som nog kommer få det tufft är de som säljer "krims-krams", kablar, mindre hemelektronik och småprylar. Typ Teknikmagasinet, Claes Olsson, Kjell och company, CDON, Coolstuff mm. Teknikmagasinet har redan kursat en gång så detta blir nog dödsstöten.

Permalänk

Detta är bara bra. Mera konkurrens, billigare priser för mig

Permalänk

Jag vet att det ibland även måste bero på att ha lite tur också.
Flera gånger då jag varit ute på köprunda så har jag även kollat in priserna på Amazon, både i Tyskland och i GB, men endast en gång har jag hittat det som jag sökt på, så pass mycket billigare där att jag tyckt det lönat sig att köpa av dem.

Så jag vet inte, kanske köper jag lustiga grejor, för det som jag varit ute efter har oftast varit samma pris som här eller många gånger oftast dyrare tom.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Om dom nu öppnar lagerlokaler här så kan man väl hoppas arbetsförhållandena är bättre en dom i usa

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Eftersom vi redan åtnjuter konsumentköplag och distansavtalslag kan nog inte Amazon skaka hela marknaden med lite "schyssta villkor". Inom just elektronik är ju också många produkter prisnormerade, alla handlare tar i princip samma pris och hoppas tjäna pengar på tillbehör och reservdelar. Denna modell lär säkert utmanas i många segment eftersom amazons styrka är just tillgänglighet och pris på tillbehör och reservdelar, oavsett om det rör sig om dammsugarpåsar, skarvdon till robotgräsklippare, nåt obskyrt batteri till en rakapparat osv. Personligen är det framför allt i dessa lägen som jag har sparat pengar, har jag bara ett artikelnummer går det att köpa nästan vad som helst löst för småpengar på Amazon medan de vanliga återförsäljarna hellre säljer reparationstjänster.

Word!

En gummilist gick sönder på min 20 år gamla tvättmaskin. Ringde först Elon och frågade vad det kostade, dom skulle ha 500kr för denna. För skojs skull kollade jag amazon och hittade exakt samma artikelnummer för 50kr.

Så på vissa grejer, t ex reservdelar, kan man spara rejält. Man känner sig nästan lurad och bedragen av svenska åf ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Ni som brukar handla på tyska amazon, brukar det alltid vara billigare där jämför med att köpa i Sverige? Jag gick in och skulle kolla om jag kunde få en OnePlus Nord billigare men då blev det kanske 100kr bara.

Köpte den här telefonen och fick hen den i veckan, 20% billigare från amazon (419eur vs ~5700sek när jag köpte):
https://www.amazon.de/Xiaomi-Poco-F2-Pro-Smartphone/dp/B088HG...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5375647

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hur mycket lagring har mobilen? Du betalar nämligen 3kr per gigabyte i privatkopieringsavgift till Copyswede. Denna avgift har ingen övre gräns för mobiler. Har mobilen då 1TB minne betalar du 3000kr i skatt till privatföretaget Copyswede. Denna avgift slipper man om man importerar mobilen från t.ex. Amazon.de. Amazon.se kommer däremot tvingas ta betalt för denna avgift.

Jag beställer 99% från Amazon.de. Mobilen hade 128 GB lagring. Det är en Poco F2 Pro köpte den för 435 Euro, den ligger idag på 409 sist jag kolla. Köpte den för 10 dagar sedan. Försökte prismatcha med nuvarande lilla ****** på amazon chatten sa nej. Men jag vet att många lyckats få prismatchning på sina produkter. Ska försöka igen imorgon fast med en ny taktik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

får jag fråga vilken mobil ? helt sjukt ju... kan förstå några hundralappar men två tusen är ju väldigt stor skillnad.

Det är en Poco F2 Pro 128 GB. Bästa flagshipp killer telefonen och den ligger nu på 409 Euro. Det blir 4210.49 kr men lägg till 100 kr för växelkursen mot sek. Mobilen kostar i Sverige 6300 kr. Mobilen har Snapdragon 865 = ligger topp 2 på prestanda i hela världen. Det jag ogillar med mobilen är kamera kvalitén, 60 Hz skärmen. Allt annat är perfekt med den, ni kommer bli kär i den fläckfria skärmen då främre kameran är en pop-upp variant!

https://www.amazon.de/Xiaomi-Poco-F2-Pro-Smartphone/dp/B088HG...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Det är en Poco F2 Pro 128 GB. Bästa flagshipp killer telefonen och den ligger nu på 409 Euro. Det blir 4210.49 kr men lägg till 100 kr för växelkursen mot sek. Mobilen kostar i Sverige 6300 kr. Mobilen har Snapdragon 865 = ligger topp 2 på prestanda i hela världen. Det jag ogillar med mobilen är kamera kvalitén, 60 Hz skärmen. Allt annat är perfekt med den, ni kommer bli kär i den fläckfria skärmen då främre kameran är en pop-upp variant!

https://www.amazon.de/Xiaomi-Poco-F2-Pro-Smartphone/dp/B088HG...

Jag gav typ 4800kr för den för att slippa strula med en kinesisk säljare om den strular.
Sen får man 1år garanti istället för 2år som i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Jag gav typ 4800kr för den för att slippa strula med en kinesisk säljare om den strular.
Sen får man 1år garanti istället för 2år som i Sverige.

Det som är skönt med Xiaomi, Huawei etc produkter är att du kan få hjälp i auktoriserade service ställen i Sverige relativt billigt ibland gratis då kinesiska företagen har bra deals.

Permalänk

Dom sökte efter lagerarbetare redan för 4år sen, anläggningen i Eskilstuna.
Inte mitt område så jag tänkte inte mer på det.
Det är väl inte ens byggd än?
Bemanningsföretagen får ju alltid första ting när det dyker upp jobb, men så jäkla långt före? 😂

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hur mycket lagring har mobilen? Du betalar nämligen 3kr per gigabyte i privatkopieringsavgift till Copyswede. Denna avgift har ingen övre gräns för mobiler. Har mobilen då 1TB minne betalar du 3000kr i skatt till privatföretaget Copyswede. Denna avgift slipper man om man importerar mobilen från t.ex. Amazon.de. Amazon.se kommer däremot tvingas ta betalt för denna avgift.

Vad är detta jag har missat? Vilka är Copyswede och varför ska dom dra in pengar beroende på lagringskapaciteten på min mobiltelefon? Hur kommer det sej att ett privatföretag får göra detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moton:

Vad är detta jag har missat? Vilka är Copyswede och varför ska dom dra in pengar beroende på lagringskapaciteten på min mobiltelefon? Hur kommer det sej att ett privatföretag får göra detta?

https://www.sweclockers.com/nyhet/21772-dokumentaren-om-copys...

(Jag har inte sett den själv så kan inte bedöma kvaliteten)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I ett par år har rykten om Amazons intåg i Sverige cirkulerat. Vår chefredaktör Anton spekulerar i konsekvenserna.

Läs hela artikeln här

I förlängningen kan man undra hur det kommer gå för Prisjakt etc. ... 🤔

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

@MultiMan: The heck? Hur har detta kunnat bli en grej? Vart är upproren? Hur har jag missat detta, galet som fan ju.

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

I förlängningen kan man undra hur det kommer gå för Prisjakt etc. ... 🤔

De klarar sig nog. Prisjakt fungerar bäst på väldefinierade produkter eller vad man ska säga, medans Amazon har väldigt mycket som inte verkar ha standardiserade namn. Det beror nog mycket på att de har satsat mycket på att låta privatpersoner sälja prylar på deras plattform.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

I förlängningen kan man undra hur det kommer gå för Prisjakt etc. ... 🤔

Prisjakt tror jag nog klarar sig. Ja, Amazon kanske har en hel del produkter som blir svåra att prisjämföra i Sverige eftersom endast de säljs av just Amazon men det ska nog ordna sig. Sverige har ett av världens absolut högsta skattetryck, en av västvärldens kanske fattigare/mindre rika medelklasser och vi är oerhört prismedvetna. Svenskar är generellt också högt belånade (åtminstone i storstäderna). Vi älskar helt enkelt Prisjakt.

Lågpriskoncept brukar kunna gå bra i Sverige. Spelar Amazon sina kort rätt bör det kunna gå bra för dem. Nu är i och för sig inte Amazon direkt "super lågpris" i allt de säljer som en del påpekat här. Jag tror tex jag inte kommer handla så mycket dataprylar från dem.

Köpte dock en bluetooth enhet till min LG Oled TV som jag varit väldigt nöjd med.

Det blir lite konstigt här i Sverige tycker jag. Man ska bespotta företag som försöker sälja billigt samtidigt som man trycker ner hela befolkningen med ett av världens absolut högsta skattetryck.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m1k3_dd:

I förlängningen kan man undra hur det kommer gå för Prisjakt etc. ... 🤔

De är döende pga att de valt att begå tekniskt självmord genom att göra siten oanvändbar, de behöver ingen hjälp utifrån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hoppas mest att det blir ordning på bokhandeln i Sverige. Som det är nu får man vänta nästan 5 arbetsdagar innan t.ex. Adlibris får tummen ur och skickar böckerna, därefter tillkommer Postmords snigelleverans. Går ju att få hem samma paket från amerikanska Amazon på 3 dagar.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Undra om Amazon kommer köra denna taktik i Sverige.

E-post avslöjar hur Amazon ville knäcka konkurrent.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.737853/amazon-knacka-k...

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

@filbunke: Jasså? Hade ingen anning att det var så. Då blir det dyrare att kontakta en tredje part för att skicka till Sverige antar jag?

Permalänk
Medlem

@RaZman: Ja den biten är ju helt absurd när man tänker på det. Jag beställde en DAC/AMP ifrån USA. kom till mig på 3 dagar. Medans det tog 10 dagar att få en stand up paddelbord från Danmark

Permalänk

Kemikalieskatt och copyswede avgifter höjer priset i Sverige, meningslöst att handla från svensk amazon, hur man än vrider å vänder på skiten kommer tyska amazon vara billigare av just avsaknaden av dessa.

Tycker vi ska alla faktiskt handla utomlands när det är prisvärt för att sätta press på regeringen att ta bort alla sådana hittepå avgifter. Jag vill stödja svenska handeln men man måste också förstå att det kommer inte finnas något slut med dessa absurda avgifter som för någon anledning bara vi i Sverige ska straffas av.