Bästa ergonomiska musen? Jag har en sjukdom, hjälp.

Permalänk

Bästa ergonomiska musen? Jag har en sjukdom, hjälp.

Hej!

Jag lider av en neurologisk sjukdom. Får väldigt ont i mitten av armen när jag klickar på min datormus.
Datormusen ger någon vibration vid klickning som är väldigt obehaglig.

Kanske har jag fått musarm, ingen aning.

Min mus: https://www.trust.com/en/product/15864-laser-mouse-carbon-edi...

Har prövat Apple magic mouse 2 som var skön, men fick ont av den också eftersom handen inte hade något att luta mot.

Vilken mus rekommenderar ni som är mjuk och skön att klicka på?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag gillar själv Logitechs Mx Master möss. Kör själv Mx Master 2S och hört att nya 3:an bara är bättre. Sen finns det ju mer "extrema" ergonomiska möss som är mer vertikala, med någon sån har jag dessvärre icke testat!

EDIT: Exempel på såna möss:

Evoluent VerticalMouse 4 Small

Logitech MX Vertical Advanced Ergonomic Mouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Jag lider av en neurologisk sjukdom. Får väldigt ont i mitten av armen när jag klickar på min datormus.
Datormusen ger någon vibration vid klickning som är väldigt obehaglig.

Kanske har jag fått musarm, ingen aning.

Min mus: https://www.trust.com/en/product/15864-laser-mouse-carbon-edi...

Har prövat Apple magic mouse 2 som var skön, men fick ont av den också eftersom handen inte hade något att luta mot.

Vilken mus rekommenderar ni som är mjuk och skön att klicka på?

Tack på förhand.

Har du provat helt andra pekdon? Trackpad? Ritplatta? Sån där mus med en boll?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Testa någon av Contours RollerMouse, för mig fungerar dem bäst. Tar ett tag att vänja sig vid så ge inte upp för snabbt om det känns bakvänt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har slitit handen och använder mig av MX vertical som tidigare nämnts.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade testat antingen Logitech MX s2 eller Logitech MX vertical. Gör dessa också obehaglig känsla är det mus med "kula" jag testat med

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Vanlig mus (Palm grip) är absolut det skönaste att vila handen på. Men knapptrycket gör fruktansvärt ont.

Trackpad är skön att klicka på, eftersom man bara "nuddar två gånger". Men där vilar man inte handen på någonting alls.

En kombination av dessa två hade nog varit bäst. Har testat Apple magic mouse 2 men den är för platt, finns inget att vila handen på. Blir en "Claw grip" av det hela.

Förslag:
*Rollermouse?
Här verkar man inte vila handen på något heller?

*Jag får nästan beställa hem en massa möss från något ställe som har öppet köp, och testa vilket musklick som är "mjukast".

Permalänk
Skrivet av stefaneriksson123:

Förslag:
*Rollermouse?
Här verkar man inte vila handen på något heller?

Alla är vi olika och har olika förutsättningar, så det bästa är om du kan prova några alternativ.

Sen skriver du inte om du behöver detta i ditt arbete eller för att spela, RollerMouse är inte optimalt för t.ex. FPS men mycket annat funkar med lite träning.

Angående Contours RollerMouse så använder jag RollerMouse Free där jag vilar handen på handledstödet styr markören med pekfingrarna via rullstaven och klickar med tummarna. RollerMouse finns i flera varianter med olika typer av stöd så kika runt.

Sen tänker jag att vibrationerna från klickning troligen inte är grundproblemet så försök att hitta ett sätt att jobba vid datorn som gör att du inte får ont från första början. Förslagsvis tar du kontakt med en arbetsterapeut som kan ge dig tips på hur du kan träna för att förebygga problem men kanske även förslag på möss som kan passa, det finns också firmor främst riktade mot arbetsplatsanpassning som är duktiga på detta och som kan ge tips på olika redskap som kan hjälpa.

Permalänk

@ByteBitten: Känns som att det måste vara en himla modern arbetsterapeut som kan rekommendera mig olika datormöss. Förutom väldigt basic. Har försökt fått hjälp men inte hittat någon.

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste ju inte heller klicka med höger pekfinger på musen om det är det som är det som triggar problem, det går ju att använda en tumknapp eller andra handen, touchpad eller nått annat kanske en ritpenna, man kan ju ha flera enheter anslutna och kombinera dem, Det går ju även att skippa klick och scroll på musen och ha det på tangentbordet typ ett Logitech Craft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hjälper det om du i musens mjukvara bindar om så att mouse1/mouse2 hamnar på en tumknapparna tex (det går att göra i de flesta moderna möss mjukvara)? Eller blir det samma problem där oavsett finger du trycker med?

Som folk sagt alla är vi väldigt subjektiva vid vad man tycker är bra möss, så jag skulle i ditt fall försöka ta mig till någon butik som har lite utställningsexemplar som du kan testa. Alternativt köpa några olika alternativ på typ Inet på faktura och testa försiktigt. De har gratis frakt och gratis retur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Om du inte har några problem med att röra musen kan man kolla på en annan tangent för vänsterhanden som sköter själva klicket istället. Annars kan man kanske skaffa en ambidextriös mus och alternera mellan höger och vänster hand.
Själv använder jag en mx ergo trackball mus som är väldigt bekväm eftersom att man inte behöver ha musen på samma ställe utan kan ha den vart man vill vilket kan ge en bättre arbetsställning. Vet inte om det kan hjälpa i detta fallet.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar. Blir nog en sån apple trackpad tillsvidare.

Nu ska jag försöka hitta en skärm som är något i stil med den som sitter i macbook pro 2015 15,6" 2880 by 1800 pixels.

Blir alldeles för yr av 32" eller något liknande. Sen är det så himla dålig bildkvalité om det är t.ex 1920x1080.

Tack igen för hjälpen!!! <3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Tack så mycket för alla svar. Blir nog en sån apple trackpad tillsvidare.

Nu ska jag försöka hitta en skärm som är något i stil med den som sitter i macbook pro 2015 15,6" 2880 by 1800 pixels.

Blir alldeles för yr av 32" eller något liknande. Sen är det så himla dålig bildkvalité om det är t.ex 1920x1080.

Tack igen för hjälpen!!! <3

Blir mycket enklare om du väljer en 4k monitor och de finns ju i små storlekar så 22-24" i hemmamodeller och vill du ha nått "Macigt" så finns det ju 5k 27"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Blir mycket enklare om du väljer en 4k monitor och de finns ju i små storlekar så 22-24" i hemmamodeller och vill du ha nått "Macigt" så finns det ju 5k 27"

22 är alldeles för stort, hade 21.5" imac som var megastor för mig. Önskar jättegärna en liten skärm vilket är svårt att hitta som extern.
Finns endast inbyggd i laptops.

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

Skulle testa en Evoulent VerticalMouse, det hade vi skaffat i jobbet åt en person som började få "musarm", blev rekommenderat för personen i fråga. Tydligen så har en vertikal mus mera naturlig position för armen. De vanliga mössen gör att armen tenderar att vridas mera i en onaturlig position.

https://evoluent.com/about/posture/

Sen finns ju förstås rollermouse men det funkar inte för alla, speciellt om du vill spela så är det ju inte optimalt, då är nog en vertikal mus lite mera lämplig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stefaneriksson123:

22 är alldeles för stort, hade 21.5" imac som var megastor för mig. Önskar jättegärna en liten skärm vilket är svårt att hitta som extern.
Finns endast inbyggd i laptops.

Tack för hjälp!

Jag förstår inte varför det ska vara så litet men det finns ju en hel del lösa full hd 15" typ Asus zenscreen, https://www.asus.com/se/Monitors/MB16AC/

Men om du nu vill ha det pyttelitet så går det att använda en telefon eller platta som extern skärm om du installerar mjukvara för det tex Spacedesk https://spacedesk.net/ eller Splashtop https://www.splashtop.com/sv/wiredxdisplay

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag fick sk musarm av vanlig trackpad och dålig mus. Den enda som fungerat för mig är Microsoft Sculpt....grymt bekväm. Lite otymplig att packa i väskan men inte mer än de vertikala ergonomiska.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2134120

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80