Vad är den dyngigaste burken du behövt meka i?

Permalänk
Medlem

Vad är den dyngigaste burken du behövt meka i?

Hejsan gott folk,

Precis som titeln lyder så undrar jag vad den värsta burken ni behövt skruva i är. Om det är en dator som en släkting haft i sin ägo i hundra år och aldrig städat eller en gammal porrsurfardator som stått i en farbrors kontor där han kedjerökt eller liknande, jag vet inte vad ni fått stå ut med men... Har inte behövt göra det själv då jag håller min dator relativt fläckfri!

Tänkte att det kunde vara rolig läsning, speciellt om ni har bilder sparade på det! Kanske rentutav någon dator som ni fått in på jobbet eller något åt det hållet.

Mvh Alexander

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Slapp peta på den själv, men när jag jobbade på en datorbutik kom det in en burk från ett rökarhem, fullt med fett inuti som stank rök. Riktigt snuskig.

Varit i en del rejält dammiga burkar, men det tycker jag inte är så farligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Slapp peta på den själv, men när jag jobbade på en datorbutik kom det in en burk från ett rökarhem, fullt med fett inuti som stank rök. Riktigt snuskig.

Varit i en del rejält dammiga burkar, men det tycker jag inte är så farligt.

Nä, damm är ju faktiskt inte så farligt. Har hjälpt någon polare här och där och städa deras dator osv men. Har hört ruskiga historier om folk som reparerat datorer från rökares bostäder...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Datorer från folk som kedjeröker inomhus är nog de absolut grisigaste datorerna jag tagit i och sedan avsagt ansvaret till!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Grävde ut större delen av en katt ur min kusins dator... dammigaste jag sett på väldigt länge!

Har varit förskonad från värre saker än vanligt damm i mina datorer. Såg däremot en dator som stått ute bland cnc-maskinerna på jobbet. Den fick en enkelbiljett till återvinningen. Fanns nog inget i den datorn som inte var fullt av damm, svetsrök och skärvätska.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

En kompis med lite pengar ville ha hjälp att bygga ett chassi och vi snickrade ihop ett i pappas garage till en kostnad på ca 20 kr för något gångjärn eller vad det nu var som inte fanns liggandes. Fint blev det inte, men nog fungerade det och han var inte så kräsen i ungdomsåren

Första idéen någon kläckte var en papplåda, vilket nog inte var ett seriöst förslag (hoppas jag):

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Några stycken från kedjerökare.
Damm blandat med tjära och rök, helt igentäppta överallt och ett helvete att rengöra.
Stinker i ett kvartal efteråt i verkstaden.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Värsta jag hört talas om var en som såg ut som en icke rengjord köksfläkt invändigt.
Den fungerade fortfarande.

Permalänk
Medlem

En kedjerökares dator, runt 2005.

Satt något gammalt Geforce 4-serien med en fläkt som såg ut som en solid grå puck som snurrade. Var tjocka lager av infettat damm och tobaksaska på precis allting på insidan. Idag hade jag bara öppnat locket, konstaterat att "detta är utanför mitt kompetensområde", och stängt det igen.

Permalänk
Medlem

@kaptenperre:
Intressant placering av nätagget
Inte någon direkt platsbrist för att placera uttaget på baksidan.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Det värsta var nog bara damm, men det var som var "illa" var hos en vän och när dammen blåstes bort så blev det ett moln som i sin tur kom i ögonen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det värsta jag varit med om var för 10-15år sen när min mor hjälpte till med bokföring på några mindre företag och ett av ställena var ett fiskrökeri. De fick problem med sin dator och min mor tyckte *att min son kan det där med data* och fråga om jag ville hjälpa att felsöka. jag sa att det kunde jag och hon kunde låna med sig datorn hem.
Det luktade hemskt att öppna den datorn. Men ren blev den och efter nytt ramminne och ny nätdel (har jag för mig) så funka allt bra igen. 1000kr rikare blev man också 😀👍

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske så man nästan skulle frågat folk innan man hjälper dom ifall de är rökare, som de gör hos tandläkaren eller åtminstone gjorde hahaha!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Muddyvaines:

Kanske så man nästan skulle frågat folk innan man hjälper dom ifall de är rökare, som de gör hos tandläkaren eller åtminstone gjorde hahaha!

Stanken av röken sätter sig överallt, kläder, boendet stinker avskyvärt. Skönt att inte ha en enda rökare bland mina vänner. Jag har inte känt på brajröken, är den mindre vidrig?

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Hjälpsam

Jobbat med datorer hela mitt liv, många konstiga saker har man sett. Men priset tar nog en burk som hade en halväten pirog liggandes på grafikkortet när den kom in.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

När jag jobbade med reparationer för 10-15 år sedan så har man ett par som sticker ut, men just en speciell dator tänker jag på.

Kackerlacko-datorn - En bärbar dator som var helt död efter att ha varit i Thailand.
När jag monterade bort tangentbordet och lyfte upp den så låg flera döda kackelackor under.
Efter att ha monterat isär allt, så visade det sig att moderkortet var täckt med ägg, och det låg döda kackerlackor lite överallt.
Som tur är hade dom antagligen dött under flygningen tillbaka, så det var inget som rörde på sig

Det blev skroten för den datorn

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

När jag hade praktik i en datoraffär för många år sen fick jag rensa en laptop som hade en stor hög stearin smält över hela tangentbordet. Inte så äckligt men ett jäkla jobb att göra rent.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S