Tempratur för i7 10700? Hur sjutton får jag ner tempen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Ah jag har läst om buggen. Har bara 200mbit internet så jag kan inte ens testa på min egna hårdvara. Lite skumt ändå att det var "hårdkodat" i dom tidigare exemplaren och senare fixat enl Intel själva. Ändå så släpper dom ut det på marknaden.

I rätt händer är MSI bättre imo. Vet faktiskt inte vilken källa som stämmer bäst. Jag har läst att Asus har bäst "default", men så fort man OCar så blir det irrelevant ändå. Dom brädorna jag sett så har MSI bättre VRM i samma priskategori som Asus. VRMen ser då bättre temps och med bra design jobbar dom effektivt = bättre clocks enl Buildzoid.

Arkitekturen är densamma och bios borde vara en vidareutveckling på föregående generation. Att överklocka kräver någon form av strategi. För att utveckla sin egna strategi behöver man fördjupa sig i platformen. Det går att copy-paste men det är inte optimalt och några rekommendationer som jag sett är rent sagt kriminella. Här har du en lång guide från Falkentyne, som applicerar på Asus Bios. Kanske går att extrahera information och applicera det i MSI Bios.

Rent generellt (precis som tidigare generationer) skalar OCn bättre med lägre temps. Chippen varierar i kvalitet på många olika sätt från VID till temputveckling till vilka cores som blir "favoured cores" till IMC osv
i9an är såpass svår för Intel att producera (dyr?) att chippet håller hög genomsnittskvalitet och har man tur får man ett fint ex

Förstår att man inte kan kopiera inställningar var mer att man får riktlinjer på vilka inställningar man ska ändra och pilla på.

Jag tänkte försöka nå 5GHz med den på alla cores
Helst 5.3GHz som turboboost 3 kan uppnå men de är nog önsketänkande med luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Förstår att man inte kan kopiera inställningar var mer att man får riktlinjer på vilka inställningar man ska ändra och pilla på.

Jag tänkte försöka nå 5GHz med den på alla cores
Helst 5.3GHz som turboboost 3 kan uppnå men de är nog önsketänkande med luftkylning.

Det blir varmt snabbt. Min 360 aio klarade av 5.1GHz all core under 100 °C i prime95 small fft, realbench. Men när cpun närmar sig 85-90 °C blev det ostabilt utav tempsen. Bättre att köra lite lägre clock sen välja per core och piffa upp frekvenserna när inte alla kärnor används. Oavsett får man 10 riktigt snabba kärnor, även i stock.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Det blir varmt snabbt. Min 360 aio klarade av 5.1GHz all core under 100 °C i prime95 small fft, realbench. Men när cpun närmar sig 85-90 °C blev det ostabilt utav tempsen. Bättre att köra lite lägre clock sen välja per core och piffa upp frekvenserna när inte alla kärnor används. Oavsett får man 10 riktigt snabba kärnor, även i stock.

Menar du att man ska endast klocka en core och inte alla? Jag tänkte försöka klocka alla cores så att jag kan köra dom i ca 5GHz eller liknande.
Så under 80c då är man typ safe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Menar du att man ska endast klocka en core och inte alla? Jag tänkte försöka klocka alla cores så att jag kan köra dom i ca 5GHz eller liknande.
Så under 80c då är man typ safe?

Jag menar att man kan klämma ur 100/200mhz mer om man kör en per-core clock istället för all-core när kylningen är det som sätter begränsningen. Man är safe ända upp till maxtemp (tror det är 100 °C) men det kan bli svårt att få det stabilt. Högre temps kräver högre spänningar för att få stabilitet -> moment 22

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro