Permalänk
Medlem

MSI GF63 eller MSI GS65?

Hej!

Jag söker en laptop med komponenter som håller i några år. Datorn jag haft till idag har jag haft sedan 2011 så jag kräver inte den bästa kvaliteten men något som klarar spel såsom GTA 5 på en hygglig nivå vore kul. Därutöver har jag sökt en dator som är hyfsat tunn och mobil.

Som jag fattat det är GPU då viktigast medan CPU inte behöver vara det mest extrema. Efter dessa kriterier har jag med ganska mycket sökande hittat två stycken potentialla laptops från MSI. Dessa är:

MSI GF63
1,8 kg, i5-processor (4 kärnor), GTX 1650 max-q. Ca 9k.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

MSI GS65 STEALTH
1,8 kg, i7-processor (6 kärnor), GTX 1060. ca 10k.
https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Vad jag kan se verkar de ganska likvärdiga även om jag föredrar den senare rent estetiskt.

Till frågorna:
Är någon av datorerna att föredra framför den andra?

Gör jag bort mig om jag går på den dyrare, rent prestandamässigt?

Finns det någon annan dator, samma pris eller billigare som jag bör titta på istället?

Vänligen,
Victor

Permalänk
Medlem

GS65 är bättre och har dessutom en mer "framtidssäker" processor. Skulle dock inte valt någon av dem, har själv en GS65 och kan med säkerhet säga att det blir min sista MSI-laptop. Bland annat är byggkvaliteten undermålig med tanke på hur dyra datorerna är, drivrutiner fungerar inte för MSI bryr sig inte om att uppdatera och undervolt av processorn är ett måste för att hålla sig under 90 grader vid belastning. Kolla vad Asus eller Lenovo erbjuder som passar din plånbok, betydligt bättre datorer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

OK! Tack för svaret. Det låter segt vad du säger om drivrutinerna, men det verkar inte vara något allmänt när jag läser runt på lite googlingar. Dock värt att ha i åtanke då det gäller samma modell!

När det kommer till just storleken verkar priset sticka iväg snabbt.Det finns ju större datorer med bra specs. Men under 2kg eller under blir snabbt uppemot 15k. T.ex Asus ROG Zephyrus.

Har du koll på modeller från andra märken, som kanske motsvarar GS65?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeanemil:

OK! Tack för svaret. Det låter segt vad du säger om drivrutinerna, men det verkar inte vara något allmänt när jag läser runt på lite googlingar. Dock värt att ha i åtanke då det gäller samma modell!

När det kommer till just storleken verkar priset sticka iväg snabbt.Det finns ju större datorer med bra specs. Men under 2kg eller under blir snabbt uppemot 15k. T.ex Asus ROG Zephyrus.

Har du koll på modeller från andra märken, som kanske motsvarar GS65?

Du får gärna citera så jag hittar tillbaka! Hursomhelst, förutsatt att du inte redan gjort ett köp, skulle jag nog gått upp lite till nya Zephyrus G14. Det är nog den bästa gaminglaptopen som inte väger bly på marknaden just nu och den har dessutom senaste generationen mobil ryzenprocessor. Annars har Lenovo en del alternativ som säkert fungerar bra, exempelvis https://www.inet.se/produkt/1964931/lenovo-gaming-3-15-6-i5-1...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮