Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Tråkigt att Hülkenberg inte startar dagens race. Tydligen problem med bilen.

Nu säger det att han har nackont eftersom han inte har styrkan kvar. Skandalöst om så är fallet. De skulle ringt Marcus istället!

Permalänk
Medlem

Vilken action i sista varvet i Silverstone. Är lite deppig nu dock. Gick så bra för mitt Fantasy team och McClaren fram tills Sainz punka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irenicus:

Vilken action i sista varvet i Silverstone. Är lite deppig nu dock. Gick så bra för mitt Fantasy team och McClaren fram tills Sainz punka.

Ja slutet blev spännande! Vi får se vad det innebär för nästa helg när man ska köra mjukare däck. Lär bli två stopp.

Permalänk
Medlem

@Zyriak: Ja, har nog fått en och annan stallchef att tänka strategi.

Permalänk
Medlem

Japp. Nu kanske inte Red Bull tycker att de tävlar mot Mercedes men man tycker de skulle låtit Max ligga ute när Bottas däck rök för att pressa Lewis att blåsa sina däck. Att gå i depå gav ju Lewis ett gratis depåstopp som han inte använde och säkerställde hans vinst om Mercedes gjort det enda rätta.

Det var min första tanke att han skulle ligga ute så tycker inte man behöver ha facit för att se det fanns en reell chans för däckblåsningar med tanke på att det hände fler inte bara teamkamraten. Köper inte Lewis förklaring att bottas hade pressat stenhårt för att hänga på honom och han själv bara cruisat hela racet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Så Racing Point åkte dit på Renaults protest.

"Since the RP20 RBDs [rear brake ducts] were not run on the RP19 in 2019 and since the Stewards believe that the design effort expended by Racing Point in adapting the RBDs originally designed by Mercedes for the W10 pales in comparison to the significance of the original Mercedes work, the Stewards conclude that the principal designer of the RP20 RBDs was Mercedes, not Racing Point"

De bestraffas med -15 poäng (fördelat lika över bilarna) och böter, men får tydligen köra vidare med Mercedes konstruktion, vilket jag kan tycka är rätt tveksamt med tanke på att det öppnar för att det kan göra det värt att bryta mot den där regeln.

https://www.autosport.com/f1/news/151142/racing-point-loses-p...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Japp. Nu kanske inte Red Bull tycker att de tävlar mot Mercedes men man tycker de skulle låtit Max ligga ute när Bottas däck rök för att pressa Lewis att blåsa sina däck. Att gå i depå gav ju Lewis ett gratis depåstopp som han inte använde och säkerställde hans vinst om Mercedes gjort det enda rätta.

Det var min första tanke att han skulle ligga ute så tycker inte man behöver ha facit för att se det fanns en reell chans för däckblåsningar med tanke på att det hände fler inte bara teamkamraten. Köper inte Lewis förklaring att bottas hade pressat stenhårt för att hänga på honom och han själv bara cruisat hela racet

Jag håller inte med. Man kan inte racea på om och kansken. Det var sista varvet, och det var väldigt otroligt att all däck skulle blåsa. Bottas var en one-off vid början på sista varvet. Alternativet är 2:a +1 poäng för snabbaste varvet eller bara 2:a. Valet är uppenbart. RB gjorde alla rätt.

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic, men F1 2018 finns gratis på Humble Bundle nu.
#18538233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag håller inte med. Man kan inte racea på om och kansken. Det var sista varvet, och det var väldigt otroligt att all däck skulle blåsa. Bottas var en one-off vid början på sista varvet. Alternativet är 2:a +1 poäng för snabbaste varvet eller bara 2:a. Valet är uppenbart. RB gjorde alla rätt.

Bottas var ju inte en off det var flera som blåste däck och även Max hade ju dåliga däck och det var mer än två varv kvar. Det fanns en mycket hög chans att lewis däck skulle blåsa. Förvisso Max också. Alternativet 1:a eller 2a +1 poäng det första är betydligt bättre på alla sätt.

Vet inte om de vägde in möjligheten att hamilton hade lika dåliga däck som bottas men de var ju på samma strategi så det borde de gjort.

Jag hade legat ute här inte pressat naturligtvis och med största sannolikhet vunnit racet eller kommit tvåa istället för garanterad tvåa.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Bottas var ju inte en off det var flera som blåste däck och även Max hade ju dåliga däck och det var mer än två varv kvar. Det fanns en mycket hög chans att lewis däck skulle blåsa. Förvisso Max också. Alternativet 1:a eller 2a +1 poäng det första är betydligt bättre på alla sätt.

Vet inte om de vägde in möjligheten att hamilton hade lika dåliga däck som bottas men de var ju på samma strategi så det borde de gjort.

Jag hade legat ute här inte pressat naturligtvis och med största sannolikhet vunnit racet eller kommit tvåa istället för garanterad tvåa.

När Verstappen togs in var det bara Bottas som hade slitit sönder sitt däck (Kvyat var nog bara ren otur, särskilt eftersom däcken inte kan ha varit så slitna att de spricker själva). Man kan inte utgå från att alla rivalers däck spricker, utan man måste utgå från att de inte gör det (annars har Pirelli problem).

Om Hamiltons däck hade hållit (vilket är det högsta troliga) kunde Verstappen aldrig hunnit ikapp. De fick ett gratis fönster för snabbaste varv, och med informationen de hade då är det helt rätt val.

Det du gör är att du argumenterar med facit i hand.

Permalänk
Medlem

Nej jag argumenterade på precis samma sätt när Bottas däck for. Nu råkade jag ha rätt men oavsett så var det fel ta in max. Ham hade ju då kunnat täcka upp och gå i depå själv om depån vart på hugget.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vilken leverantör använder ni er av för att se Formel 1?

Kör själv Viaplay, men jag är mer intresserad av att se med engelska kommentarer då jag överlag tycker att de är bättre.

formula1.com gillade inte mitt kort av någon anledning. Tips på annan sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Vilken leverantör använder ni er av för att se Formel 1?

Kör själv Viaplay, men jag är mer intresserad av att se med engelska kommentarer då jag överlag tycker att de är bättre.

formula1.com gillade inte mitt kort av någon anledning. Tips på annan sida?

Det är endast Viaplay och F1.com som gäller så vitt jag vet. Eventuellt om du kan köra Sky Sport via TV:n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Vilken leverantör använder ni er av för att se Formel 1?

Kör själv Viaplay, men jag är mer intresserad av att se med engelska kommentarer då jag överlag tycker att de är bättre.

formula1.com gillade inte mitt kort av någon anledning. Tips på annan sida?

Då rekommenderar jag F1 TV appen. Kostar ca 150:-/mån men väl värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Det är endast Viaplay och F1.com som gäller så vitt jag vet. Eventuellt om du kan köra Sky Sport via TV:n...

Skrivet av Tinkerbeard:

Då rekommenderar jag F1 TV appen. Kostar ca 150:-/mån men väl värt det.

Tack för tipset! Appen tänkte jag inte på, och så länge jag kan casta det till TVn så är jag nöjd. Ska ge den ett försök

Permalänk
Medlem

Beroende på om du vill ha det live eller kan vänta tills Onsdagen kostar F1TV.com mer eller mindre.

Personligen är jag en snåljåp

Permalänk
Medlem

Blev ju ett spännande race, alltid kul när det inte är 100% givet vilken däcktaktik som är den bästa, mer av dessa race tack!

Permalänk
Medlem

Återigen ett lopp som blev roligt för att de körde på annat däckstryck och för "mjuka" däck än "normalt".

Förstår inte varför de bara inte kräver detta av pirelli till varje race. Indycar är ju ofta än mer kaotiska just pågrund av att däcken tar slut såhär. Dessutom vet vi ju sedan förr att Merc alltid haft problem med överhettade däck. Tyvärr har reglerna sedan 2013 hela tiden gått åt det håll Merc velat och gjort däck som varit bättre för Merc.

Nästan så att jag tror på konspirationer faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Återigen ett lopp som blev roligt för att de körde på annat däckstryck och för "mjuka" däck än "normalt".

Förstår inte varför de bara inte kräver detta av pirelli till varje race. Indycar är ju ofta än mer kaotiska just pågrund av att däcken tar slut såhär. Dessutom vet vi ju sedan förr att Merc alltid haft problem med överhettade däck. Tyvärr har reglerna sedan 2013 hela tiden gått åt det håll Merc velat och gjort däck som varit bättre för Merc.

Nästan så att jag tror på konspirationer faktiskt...

Om mitt minne inte sviker mig så var det ju ett jävla liv säsongerna innan dessa däck togs i bruk (2017?). Var massa snack om hur tråkigt det var att däcken var så känsliga att alla bara åkte omkring och spara däck.

Sen är det klart att det är kul när det rör om lite i grytan! Men generellt så är det ju bäst om däcken begränsar förare och fart så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem

Var det bara däcken detta race som var avgörandet?
Mercedes har ju ett antal gånger visats sig vara känslig för varma race.

Permalänk

@Mieriola: Däcken, däcktrycket, däck valet av pirelli och värmen. Merc har inte samma övertag när det är varmt och bantemperaturen är högre än vad dem räknar med. Såklart bilarna också som är byggda med olika koncept.

Mycket roligt att de bytte till mjukare däck mellan dessa två race:en. Mer av sånt vill jag se framöver, ökar spänningen genom hela fältet.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Var det bara däcken detta race som var avgörandet?
Mercedes har ju ett antal gånger visats sig vara känslig för varma race.

Skulle nog vilja säga att det är Verstappens otroliga kyla och hänsynslösa framfart också.
Den killen är så bra. Bara att jämföra med Albon som kör likadan bil.

Permalänk
Medlem

Mercedes bil är för bra och producerar för mycket downforce är nog problemet de har med att hålla kyla i däcken än ex Red Bull.

Max och LeClerks körstil är bra på att hålla däcken i trim också verkar det som. De har nytta av att ligga kortare tid på max på däcken i regn också. Vore kul med lite regnrace framöver och se hur Mercedes tacklar detta. Kan ju där ha en fördel av att lite lättare bygga temp dock men vare sig hamilton eller bottas har framstått som någon mästare i blött av det jag sett av dem i olika bilar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Tack för tipset! Appen tänkte jag inte på, och så länge jag kan casta det till TVn så är jag nöjd. Ska ge den ett försök

Tyvärr så verkar det inte vara så enkelt som att bara trycka på casta i F1TV appen utan man måste kringå det genom att casta telefonens skärm istället för att casta appen.
Däremot så var racet var redan igång så jag spenderade inte flera timmar på att googla men min 5-10 mins googling gav mig detta svar.
Slutade med att jag drog igång det på datorn och castade via Chrome för att jag inte ville hålla på och ladda mer massa extra appar som det tipsades om.

Skulle det vara så att jag har gjort något fel och det går att casta med F1TV så får någon gärna säga hur, det vore mycket smidigare att casta direkt via telefon istället för dator + chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Vilken leverantör använder ni er av för att se Formel 1?

Kör själv Viaplay, men jag är mer intresserad av att se med engelska kommentarer då jag överlag tycker att de är bättre.

formula1.com gillade inte mitt kort av någon anledning. Tips på annan sida?

Kör Sky via sportsurge.net då jag är snål och studerande så har inte pengar till något abonnemang

Visa signatur

Intel I9 10900K @5.0GHz | Gigabyte Z490 Vision G | Asus RTX 3080 Strix OC White | Corsair Vengeance LPX 64GB @3200Mhz | Intel 660p M.2 1TB | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Celsius+ S28 | Fractal Design 7 White | Varmilo x Ducky Miya69-Pro MX Brown | Zowie EC2-A | Asus VG259Q | Benq XL2411Z

Permalänk
Medlem

Williams är uppköpta av Dorilton Capital.
https://www.williamsf1.com/news/2020/08/williams-racing-is-ac...

"Dorilton Capital is a private investment firm headquartered in the United States with a strong track-record of building and enhancing companies with a flexible and patient investment style. Dorilton recognises and appreciates the importance of respecting and retaining Williams’ heritage and culture and is committed to maintaining its identity. The team will continue to race and compete under the Williams brand, with the chassis name remaining unchanged. Dorilton has no plans to re-locate the team from Grove, its traditional home."

Permalänk
Medlem

Sägs att Bernie ligger bakom. Ska ha en stor fond i dorilto.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

NNu är det bara några minuter tills Indianapolis 500 börjar. Någon som ska kolla? Vore kul om Alonso fick sin seger, ändå sista chansen på några år i och med att han kommer köra samtliga F1-lopp för Renault.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

NNu är det bara några minuter tills Indianapolis 500 börjar. Någon som ska kolla? Vore kul om Alonso fick sin seger, ändå sista chansen på några år i och med att han kommer köra samtliga F1-lopp för Renault.

Han kommer kanske att starta loppen.
Parkerar dock direkt han inte tycker att det är roligt längre med något vagt "fel"

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Han kommer kanske att starta loppen.
Parkerar dock direkt han inte tycker att det är roligt längre med något vagt "fel"

Typ att båda hjulen på höger sida är punkterade?