Krönika: Amazons påverkan på den svenska marknaden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Ni som brukar handla på tyska amazon, brukar det alltid vara billigare där jämför med att köpa i Sverige? Jag gick in och skulle kolla om jag kunde få en OnePlus Nord billigare men då blev det kanske 100kr bara.

Allt jag handlar är betydligt billigare. Ett aktuellt exempel är Siemens/Bosch original dammsugarpåsar (otroligt mycket bättre än pirat) där jag på tyska Amazon får 16st för under 250kr. Mediamarkt (som ett exempel) tar 150kr för 4st. Snacka om att ockra!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

För mig handlar jag aldrig datorkomponenter eller kända märken på amazon Tyskland för priserna är i princip desamma från Tyskland som i Sverige. Vad jag däremot handlar mycket av via amazon är all kamera utrustning utöver kameran och objektiven. Kamera tillbehör är fruktansvärt överprisat, som exempel ett first party vertikal batteri grepp till kameran kostade 6000 kr i Sverige, men en third party (som inte finns i Sverige) grepp som funkar lika bra kostade 1500 kr.

Samma gäller blixt/ljus c-stands osv. allt sådant finns via mindre kända märken som gör sitt jobb men kostar 50-80% av priset. Visst dom kanske inte håller lika länge men jag är bara hobby fotograf och har inte råd att lägga 30-10k på ljus

De finns så mycket prylar från företag som bara helt enkelt inte existerar i Sverige, allt från lågbudget till högre kvalitet från företag man inte ens hört talas om.

med allt detta sagt så spelar det ingen roll för mig personligen om dom kommer till Sverige så länge vi är med i EU så kan jag alltid beställa från Tyskland ändå. Skillnaden blir att jag slipper läsa den översatta engelskan som inte alltid är så spot on

Permalänk
Medlem

Hur blir det med elektronikskatt osv? Hör om folk som brukar handla konsoler på Amazon då det blir billigare i utlandet men skulle de vara här så måste väl priserna gå upp gissar jag.?

Permalänk
Medlem

Jag tror att datorbranschen är den bransch som kommer påverkas minst av alla branscher.

All annan detaljhandel kommer att påverkas mer. T.ex. Leksaker, Inredning, djurtillbehör, verktyg, småelektronik typ rakapparat, smink, kläder, m.m.
Clas Ohlson, Kjell, Jula och även Biltema kommer påverkas massor tror jag. Det kommer ta några år men kommer säkert slå ut många av kedjorna som har fysiska butiker.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av anon321099:

När jag beställer från Amazon så är det Tyskland som gäller. Köpte min mobil 1700 kr billigare därifrån för 2 veckor sedan! Idag pga. växelkursen kan man få den 1980 kr billigare!

2000 kr ÄR JÄVLIGT MYCKET PENGAR!

Hur mycket lagring har mobilen? Du betalar nämligen 3kr per gigabyte i privatkopieringsavgift till Copyswede. Denna avgift har ingen övre gräns för mobiler. Har mobilen då 1TB minne betalar du 3000kr i skatt till privatföretaget Copyswede. Denna avgift slipper man om man importerar mobilen från t.ex. Amazon.de. Amazon.se kommer däremot tvingas ta betalt för denna avgift.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Beror på hur Amazon kommer att handla, är de baserade i länder med lägre moms/skatt och skeppar från lager i Sverige kan de störa ut handeln totalt. Tvingas de sälja under svensk flagg och svensk moms/skatt kommer CDON springa gråtandes till konkurrensverket.

EU har redan ett system för näthandel då du får betala ditt egna lands moms ifall de säljer tillräckligt mycket, därför betalar DU redan svensk moms vid beställning från Tyskland.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av BäckE:

med allt detta sagt så spelar det ingen roll för mig personligen om dom kommer till Sverige så länge vi är med i EU så kan jag alltid beställa från Tyskland ändå. Skillnaden blir att jag slipper läsa den översatta engelskan som inte alltid är så spot on

Tyska Amazon kan inte förbjuda konsumenter från ett annat EU-land handla av dem, men de kan vägra att skicka till vissa EU-länder. Vilket är varför man inte kan beställa direkt från tex mindfactory utan måste använda sig av en tjänst för att skicka varan vidare hit.

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Detta kan möjligtvis också vara spiken i kistan för återförsäljare av böcker, online som butik.

Tror mer på detta. Känns inte som Bokus och Adlibris kommer att vilja börja sälja hos amazon direkt...

Permalänk

Konkurrens är alltid bra. Det är dåligt när en aktör blir för stor så de får monopolliknande ställning och förstör konkurrensen. Det finns gott om youtubeklipp om amazons agerande som gå in på marknader med prisdumpning för att sedan höja priserna. https://www.youtube.com/watch?v=EYPs-ya_GDA

Så min åsikt är att vi får se hur det blir, i början blir det iallafall bra för oss konsumenter. Hur man ska förhindra företag bedriver konkurrens härmande metoder, så får vi kanske se över vår konkurrenslagstiftning. Där vissa företag som Apple, Google och Microsoft borde sess över mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

I texten står att satsningen som marknadsplats (alltså en plattform där även andra andra återförsäljare kan hänga på) är avvecklad, och den tillhörande parentesen är nu något förtydligad

Okej det var jag som läste lite snabbt

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Beror på hur Amazon kommer att handla, är de baserade i länder med lägre moms/skatt och skeppar från lager i Sverige kan de störa ut handeln totalt. Tvingas de sälja under svensk flagg och svensk moms/skatt kommer CDON springa gråtandes till konkurrensverket.

CDON säljer i dagsläget redan åt andra försäljare som en plattform, precis som Amazon (man ser inte att det är en tredjepartsprodukt). Men CDON har inte kundtjänsten som Amazon har, CDON som vägrar DOA ärenden på PC hårdvara bland annat och oftast hänvisar direkt till tillverkaren och vägrar sina reklamationsansvar som butik.

CDON har till och med raderat all kontaktinformation, den lilla som fanns, från sin Kontakt sida https://cdon.se/kundservice/support/ . Man hänvisas till deras FAQ chatbot. Har man tur kan man till slut få skicka ett email/chatta med en människa.

Så Inet, Komplett, Webhallen. De stora kommer nog inte att störas så mycket. Men CDON? De kommer nog ryka om ett par år efter Amazon anländer med kraft.

CDON slutade jag handla av för ett antal jular sedan, först strul med reklamation av en vara jag köpte tidigare det året och när sedan jul kom beställde jag en eltandborste jag skulle ge bort i julklapp med garanterad leverans innan jul. När den 20:e kom skulle jag in och se hur det gick med den där tandborsten och fick till min förvåning se att de strukit min order en vecka tidigare utan att ens meddela mig. Fick i panik åka till NetOnNet på lille julafton (det var först då jag kunde åka) och köpa pappas julklapp jag beställt i god tid. Okej att saker kan ta slut och att en order kan behöva makuleras eller försenas, men meddela då kunden och hopps inte bara att de ska gå in och kolla det på hemsidan.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Hur blir det med elektronikskatt osv? Hör om folk som brukar handla konsoler på Amazon då det blir billigare i utlandet men skulle de vara här så måste väl priserna gå upp gissar jag.?

Sålänge de inte har lager i Sverige så kan blodsugarna inte applicera kemskatt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att så kallade marknadsplatser inte borde vara tillåtna hos företag som blandar det med försäljning i egen regi, det skapar bara förvirring och problem när det inte mycket tydligt framgår vem man handlar med och varifrån varorna levereras.
Amazon (och även Tradera) är skräckexempel på hur det inte ska fungera för de tillåter försäljare utanför EU att finnas utan att tydligt märka ut dem eller se till att priserna som visas inkluderar moms, ev tull och avgift för importdeklaration.
Små udda prylar blir alltså ofta mångdubbelt dyrare i verkligheten än det annonserade priset så hela "marknadsplats" iden är mest tramsigt skit som bara försämrar för köparen om den inte styrs upp seriöst.

Amazon erbjuder fortfarande ingen säker betallösning utan verkar helt ointresserade av att stödja de som redan finns eller göra nått eget, det behövs kanske lagstiftning om detta för en viss del av problemet är ju även att betalföretagen tillåter att osäkra lösningar får fortsätta existera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En fördel med Amazon.de är gratis retur, även vid återköp. Det är väl inte vanligt i Sverige? Jag tror bara Komplett, CDON och Inet har det.

Sedan är Amazon bra för att köpa billiga externa HDDs och strippa de för servern.

Jag hoppas vi blir av med "doesn't sell to Sweden" som uppkommer ganska ofta på Amazon.de

Permalänk
Hedersmedlem

När Kickstarter började hade de enbart Amazon pay (eller vad den tjänsten hette) så jag registrerade ett kontokort hos Amazon 2012 och när man pledgade blev man vidareslussad till Amazon. Funkade utmärkt då och har haft registrerade kort hos Amazon sedan dess. Aldrig varit ett problem, så speciellt osäkert verkar det ju inte vara.

Nästan komiskt att läsa en del inlägg här, även från normalt sett vettiga medlemmar.

Aldrig varit otydligt när jag handlat hos Amazon, framgår tydligt vad kostnaden blir och vem som levererar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Beror på hur Amazon kommer att handla, är de baserade i länder med lägre moms/skatt och skeppar från lager i Sverige kan de störa ut handeln totalt. Tvingas de sälja under svensk flagg och svensk moms/skatt kommer CDON springa gråtandes till konkurrensverket.

CDON säljer i dagsläget redan åt andra försäljare som en plattform, precis som Amazon (man ser inte att det är en tredjepartsprodukt). Men CDON har inte kundtjänsten som Amazon har, CDON som vägrar DOA ärenden på PC hårdvara bland annat och oftast hänvisar direkt till tillverkaren och vägrar sina reklamationsansvar som butik.

CDON har till och med raderat all kontaktinformation, den lilla som fanns, från sin Kontakt sida https://cdon.se/kundservice/support/ . Man hänvisas till deras FAQ chatbot. Har man tur kan man till slut få skicka ett email/chatta med en människa.

Så Inet, Komplett, Webhallen. De stora kommer nog inte att störas så mycket. Men CDON? De kommer nog ryka om ett par år efter Amazon anländer med kraft.

Gör inte mig mycket, CDONs support är katastrofal och har alltid varit precis som du beskriver.

Har haft flera tvister med dem, en av dem slutade med att jag fick tag i ett direkt nummer till deras VD men det va väldigt längesedan.

Permalänk
Sötast
Skrivet av jehuty:

Ni som brukar handla på tyska amazon, brukar det alltid vara billigare där jämför med att köpa i Sverige? Jag gick in och skulle kolla om jag kunde få en OnePlus Nord billigare men då blev det kanske 100kr bara.

Det är ofta beroende på kampanjer och produkttyper, men ja.

Rent generellt så brukar amazon.de leverera för 3-10% billigare, sedan kan det slå till rejält under vissa kampanjer eller vissa typer av produkter.

Sparade 1500 på en mobil jag också för ett par år sedan.

Edit:
Rent generellt så är komponenter sjukt prispressade som de är redan i Sverige, vi lär inte få en "wow" känsla av amazon.se där direkt.
Däremot andra saker, inom andra branscher.... där kommer det smälla.

Kolla ex munskydd 50-pack
Apoteket: 500:-
Apotea: 400:-
Cdon: 200:-
Amazon.de: 50:-

4x - 10x billigare

Edit 2:

Jag hoppas VERKLIGEN att amazon.se kör hårt på tillbehör dock!

Kollar man ex usb c kablar, dockor, usb c displayport och annat så finns det ett enormt utbud på amazon som överhuvudtaget inte ens går att köpa i Sverige.

De produkter som finns i Sverige och på Amazon så skiljer priset ofta 2x - 10x

Permalänk
Medlem

Handlar en del från Amazon uk, mest för att de har en del udda produkter. I övrigt håller jag med om skribentens åsikter om den sannolika utvecklingen även om jag tror att deras kundkrets faktiskt kommer växa ganska snabbt.

Amazon i all ära men den enda Sverige/EU etableringen som skulle få mig på riktigt, ruskigt gott humör vore om Drop (Massdrop) lanserades skarpt och inte bara som test för enstaka produkter. DÄR kan man göra klipp!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Jag hoppas vi blir av med "doesn't sell to Sweden" som uppkommer ganska ofta på Amazon.de

Snarare blir det nog "Doesn't sell to Sweden" på allt där...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Eftersom vi redan åtnjuter konsumentköplag och distansavtalslag kan nog inte Amazon skaka hela marknaden med lite "schyssta villkor". Inom just elektronik är ju också många produkter prisnormerade, alla handlare tar i princip samma pris och hoppas tjäna pengar på tillbehör och reservdelar. Denna modell lär säkert utmanas i många segment eftersom amazons styrka är just tillgänglighet och pris på tillbehör och reservdelar, oavsett om det rör sig om dammsugarpåsar, skarvdon till robotgräsklippare, nåt obskyrt batteri till en rakapparat osv. Personligen är det framför allt i dessa lägen som jag har sparat pengar, har jag bara ett artikelnummer går det att köpa nästan vad som helst löst för småpengar på Amazon medan de vanliga återförsäljarna hellre säljer reparationstjänster.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Snarare blir det nog "Doesn't sell to Sweden" på allt där...

Vad jag läst så kan folk i t.ex. Tyskland köp på Amazon FR/ITA mfl så det borde inte bli så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag läst så kan folk i t.ex. Tyskland köp på Amazon FR/ITA mfl så det borde inte bli så

Ja, det är ju bra i så fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vinnarna är konsumenterna genom prispress. Förlorarna är återförsäljarna som inte säljer genom Amazon och får reducerade marginaler.

Permalänk
Medlem

I några år har jag shoppat hos Amazon.de och .uk. Det lönar sig ibland. Verktyg, torkarblad, unika udda produkter... lite sånt.

Hårdvara och telefoner t ex, sånt tar jag från Sverige/svenska ÅF då det blir uppenbart lättare vid reklamation. Får la se vad vad Amazon.se må tillbringa för gott.

Visst är det lite av ett svart Orakel man stör sig på pga hur de tar hand om sina anställda.

Permalänk
Musikälskare

Handlar också en del på Amazon.de och .uk, aldrig några problem och oftast billigare

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Amazon finns ju redan. förstår inte varför vissa saker inte skickas till sverige från usa, de, co.uk ??? tveksam att jag kommer handla på .se då svenska skatten är högre.

show me the money!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

får jag fråga vilken mobil ? helt sjukt ju... kan förstå några hundralappar men två tusen är ju väldigt stor skillnad.

Du betalar en copyswede avgift på den inbyggda lagringen i mobilen. Enligt deras egen hemsida 3kr per GB Vilket blir en del när du har telefoner med 256/512 och 1024GB lagring. Från början tog de även moms på den summan men det slipper vi nu tack vare ett beslut i EU domstolen.
De har passande nog valt att inte ha en övre gräns på just telefoner. Men mycket annat har en maximal kostnad ex surfplattor och datorer där de max tar 80kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Disney:

Amazon finns ju redan. förstår inte varför vissa saker inte skickas till sverige från usa, de, co.uk ??? tveksam att jag kommer handla på .se då svenska skatten är högre.

show me the money!

Fribeloppet för moms är väl fortfarande 320 000 kr, de företag inom EU som säljer för mer till Sverige ska betala Svensk moms och Amazon säljer för mer än 320 000 kr i Sverige och de lägger på korrekt moms redan när du handlar inom EU så det blir ingen skillnad där.
Att vissa saker inte skickas hit är väl främst för att det inte är Amazon som säljer dem utan att det handlar om nån småhandlare på deras "marketplace" som inte vill ha administrationen som krävs eller att det är varor som är bökiga att frakta typ farligt eller skymmande gods som skulle göra transportkostnaden väldigt hög.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Amazon finns ju redan. förstår inte varför vissa saker inte skickas till sverige från usa, de, co.uk ??? tveksam att jag kommer handla på .se då svenska skatten är högre.

show me the money!

Du betalar redan svensk moms idag när du handlar från amazon DE/UK, så det är ingen skillnad (undantaget kemikalieskatt)

Det mesta av sånt som innehåller batterier skickar inte amazon, förutom telefoner.
Om det kan ha varit nåt sånt du kollat på.