Tips/råd för framtida spelserver

Permalänk
Medlem

Tips/råd för framtida spelserver

Hej på er!
Sitter idag med 2st HP DL380 G6or med 2st E5530 (2.4Ghz) och driver lite dedikerade spel servrar åt vänner.
Dock börjar jag märka att dom inte riktigt orkar med att driva lite nyare spel, exempelvis ARK.

Så jag är inne på att bygga något eget istället för att begränsa mig till var HP/DELL/IBM osv erbjuder.
Med tanke på att det är för spel känner jag att riktig server hårdvara kanske inte behövs? Rätta mig gärna om jag har fel.

Men min fråga är, vad skulle ni rekommendera att jag skaffar för CPU, ram och moderkort att ha till för just spelserver bruk?
Som jag förstått det så är det bättre med högre frekvenser än många kärnor för spel servrar?

Min budget är max 10000:- för dessa 3 delar. Resterande delar har jag redan här hemma om det är till för en vanlig PC.
Bör jag öka min budget för att kunna framtidsäkra eller räcker det för att kunna drifta spelservrar för 5 år framåt?

Hosten kommer köra Hyper-V Server 2016/2019 (Gratis versionen ifrån MS) så CPUn måste klara virtualisering. (Det gör väl alla CPUer idag väl?).

Hosten kommer startas om ca 1 gång per vecka för uppdateringar av firmwares och pachar.

Tips/råd på CPU, moderkort och RAM och varför de delarna skulle uppskattas.
Ah! Kom på nu att ett raid kort kan nog vara vettigt med, tips på ett sådant skulle också uppskattas, där har jag inte en aning om vad för budget jag borde ha. Kan jag återanvända de befintliga raid korten som sitter i nuvarande servrar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan serverhårdvara och vanlig PC är ofta väldig liten (mer än priset då).
Tar du två CPUer med samma kärnor och klockfrekvens (samma generation), där ena är server, tex xenon och andra icore, så kommer du troligen inte märka någon skillnad.
Serverhårdvara har varianter med flera kärnor, med ofta lägre boost klockfrekvens.

En fördel med serverhårdvara kan vara att de ofta ha stöd för mer minne (om du vill ha många vm's).

Spelservrar upplever jag främst vill ha höga klockfrekvenser, då många inte är kodade för att använda särskilt många kärnor. Men beror helt på vilket spel det är.

Fördelar med serverhårdvara är support för serverprodukter (tex hyper-v, esxi osv), ofta fungerar det dock utmärkt med en vanlig CPU.
Ditt raidkort borde fungera om de fysiska platserna passar och drivrutiner finns, ej CPU/moderkorts beroende.

Jag har svårt att ge en bra rekommedation, men tror du kommer längst med en snabb AMD CPU tex 3900x(t), moderkorten stödjer ofta ecc minnen om det är viktigt för dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sions:

Skillnaden mellan serverhårdvara och vanlig PC är ofta väldig liten (mer än priset då).
Tar du två CPUer med samma kärnor och klockfrekvens (samma generation), där ena är server, tex xenon och andra icore, så kommer du troligen inte märka någon skillnad.
Serverhårdvara har varianter med flera kärnor, med ofta lägre boost klockfrekvens.

En fördel med serverhårdvara kan vara att de ofta ha stöd för mer minne (om du vill ha många vm's).

Spelservrar upplever jag främst vill ha höga klockfrekvenser, då många inte är kodade för att använda särskilt många kärnor. Men beror helt på vilket spel det är.

Fördelar med serverhårdvara är support för serverprodukter (tex hyper-v, esxi osv), ofta fungerar det dock utmärkt med en vanlig CPU.
Ditt raidkort borde fungera om de fysiska platserna passar och drivrutiner finns, ej CPU/moderkorts beroende.

Jag har svårt att ge en bra rekommedation, men tror du kommer längst med en snabb AMD CPU tex 3900x(t), moderkorten stödjer ofta ecc minnen om det är viktigt för dig.

Liten? Är skillnaden liten? Jag sjutton snackar du om?
Källor tack! Jag som arbetar med infrastruktur kan säga dig att den är inte liten.

Driftsäkerheten är på en helt annan nivå bla. Prestandan är helt annorlunda mfl.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZalZeRoz:

Hej på er!
Sitter idag med 2st HP DL380 G6or med 2st E5530 (2.4Ghz) och driver lite dedikerade spel servrar åt vänner.
Dock börjar jag märka att dom inte riktigt orkar med att driva lite nyare spel, exempelvis ARK.

Så jag är inne på att bygga något eget istället för att begränsa mig till var HP/DELL/IBM osv erbjuder.
Med tanke på att det är för spel känner jag att riktig server hårdvara kanske inte behövs? Rätta mig gärna om jag har fel.

Men min fråga är, vad skulle ni rekommendera att jag skaffar för CPU, ram och moderkort att ha till för just spelserver bruk?
Som jag förstått det så är det bättre med högre frekvenser än många kärnor för spel servrar?

Min budget är max 10000:- för dessa 3 delar. Resterande delar har jag redan här hemma om det är till för en vanlig PC.
Bör jag öka min budget för att kunna framtidsäkra eller räcker det för att kunna drifta spelservrar för 5 år framåt?

Hosten kommer köra Hyper-V Server 2016/2019 (Gratis versionen ifrån MS) så CPUn måste klara virtualisering. (Det gör väl alla CPUer idag väl?).

Hosten kommer startas om ca 1 gång per vecka för uppdateringar av firmwares och pachar.

Tips/råd på CPU, moderkort och RAM och varför de delarna skulle uppskattas.
Ah! Kom på nu att ett raid kort kan nog vara vettigt med, tips på ett sådant skulle också uppskattas, där har jag inte en aning om vad för budget jag borde ha. Kan jag återanvända de befintliga raid korten som sitter i nuvarande servrar?

Tack på förhand!

Kolla på något Supermicro på eBay dom kan du få tag på för ca 5k och dom klarar nog av att driva det du vill.

Här är en:
https://www.ebay.com/itm/Supermicro-SuperChassis-CSE-826-2xE5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Liten? Är skillnaden liten? Jag sjutton snackar du om?
Källor tack! Jag som arbetar med infrastruktur kan säga dig att den är inte liten.

Driftsäkerheten är på en helt annan nivå bla. Prestandan är helt annorlunda mfl.

Källa:
https://www.youtube.com/watch?v=yQ59vHSFfZA

Jag försökte få med i texten att serverhårdvara har fördel, när du behöver det.
Du får jätte gärna hänvisa dina källor som påvisar att serverhårdvara har bättre prestanda (med samma antal kärnor/klockfrekvens).
Är väl medveten om att serverhårdvara finns i alternativ med flera kärnor samt har mer cache, vilket kan ge stora fördelar i specifika arbetsuppgifter. Men jag är säker på att de få MB ger inte så mycket prestanda för en spelserver.

E5-2650: 20MB L3 Cache
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/75269/in...

Ryzen 9 3900X 64MB L3 Cache
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-9-3900x

Hittade även om just ARK spelet, inofficiellt dock:
"Ark is predominantly single threaded coded so faster/newer your clock speed the better"
https://survivetheark.com/index.php?/forums/topic/353079-20-p...

Så risken finns att E5-2650 från 2012 inte kommer klara spel 5 år framåt.
Den kan till o med vara för klen för att använda idag.

Kanske en AMD 3800x är bättre, lite högre klockfrekvenser. Men beror på hur många kärnor man vill ha, hur många VM's man vill använda (samtidigt).
Jag tar för givet att ZalZeRoz har servern hemma.
Är självklart annorlunda om den sitter oåtkomligt i något datacenter so har krav på rackmontering (är iof bara chassi).
Men om inte behöver IPMI/iDrac/iLO så ser jag inga större fördelar med serverhårdvara.

Sen kan man fråga sig hur viktigt upptid är (är servern hemma så gissar jag att dubbla inkommande fiber, UPS osv inte finns).

Permalänk
Medlem

Hej
Jag kör just ARK på en vanlig PC.
I5 10400 6C 12T
64GB minne
500GB M2 disk
2GB sata som backup.

Kör detta under ASM och har just nu 5 Kartor igång utan problem. provat även med 7 kartor igång och det är inga problem heller.
våra save filer är gamla och hyfsat stora, servern tuffar på 58-65% användning av minnet, hade jag vetat detta så hade jag köpt 2x32 moduler istället för dom 4x16 jag har just nu för att kunna stoppa i mer minne i framtiden då kartorna växer.

Processorn tuffar på runt 15% användning.

Permalänk
Medlem

Ja en Ryzen 3700X med 2x32GB RAM borde duga utmärkt, du verkar inte ha behov av ECC-minnen.

Själv byggde jag nyligen: #18497998
Tänk på att det inte finns inbyggd GPU på processorn så ett grafikkort behövs för installation, du kan ju managera servern remote när den är färdiginstallerad.

Visa signatur

RIPE LIR