Permalänk
Medlem

Hjälp med dator runt Vänersborg?

hej

är det nån som kan datorer runt vänersborg som vill hjälpa oss? kan betala oxå.

spec:

i7 6700k
msi z170a gaming m5
msi gtx 980 4gb
Samsung 850 pro 500gb ssd
crosair hydro H75 cpu kylare
ddr4 hyperx savage 16gb
supernova 750 g2.

problemet är att datorn laggar är seg, har funkat bra kunnat köra spel på höga inställningar osv men den ballar ur visa gånger funkar bra visa gånger går ej att spela nu det senaste får jag inte till det alls, vet ej varför.
har formaterat uppdaterat bios drivers windows allt man kan tänka sig men samma resultat seg.

har bytt pasta på cpu samt gpu hjälper inget. känns som cpu minne å grafikkortet jobbar inte fullt ut nåt är fel men mera kan jag inte. är lite osäker om man har dammsugit en jumper för jag har inte sett att det finns på denna modekort. sen har googlat oxå på youtube men ser att ingen har det är det så?

om nån kan hjälpa hör av er mvh Abbe

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur ser temperatur ut? Har du återställt BIOS/UEFI?
Installerat alla nödvändiga drivrutiner?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Abbe76:

är lite osäker om man har dammsugit en jumper för jag har inte sett att det finns på denna modekort.

Har du dammsugit på moderkortet ? Det kan vara dammsugningen i sig som orsakat ESD skador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja tempen är bra samt allt annat krev jag att jag har gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du dammsugit på moderkortet ? Det kan vara dammsugningen i sig som orsakat ESD skador.

Är osäker men kan ha gjort det om så vad gör man?

Har glömt att skriva på spec nu är det fixat samsung 850 pro 500gig

Permalänk
Medlem

Det senaste den funkade bra så plötsligt segar den då gjorde ja allt som ja skrev i början samt blåst med gas duster men inte dammsugit. Men kan ha gjort för länge sedan kanske är osäkert som ja skrev

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Abbe76:

Är osäker men kan ha gjort det om så vad gör man?

Då har man problem ... ESD kan skada i princip vad som helst i datorn så att det blir sporadiska fel.
Du skulle kunna köra nått test likt Prime95 https://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html och se vad som händer, det belastar och kollar ju mycket i ett svep, minne, cpu och moderkort och om det inte funkar ok så¨kanske de rapporterade felen kan peka mot nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe76:

Det senaste den funkade bra så plötsligt segar den då gjorde ja allt som ja skrev i början samt blåst med gas duster men inte dammsugit. Men kan ha gjort för länge sedan kanske är osäkert som ja skrev

kör en userbenchmark då för o se vilka komponenter som har problem.
min gissning är kanske en full ssd eller en ssd med försämrad prestanda.
Om du nu ens har en ssd?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

kör en userbenchmark då för o se vilka komponenter som har problem.
min gissning är kanske en full ssd eller en ssd med försämrad prestanda.
Om du nu ens har en ssd?

Har gjort det är cpu minne samt gtx ligger på rött i procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då har man problem ... ESD kan skada i princip vad som helst i datorn så att det blir sporadiska fel.
Du skulle kunna köra nått test likt Prime95 https://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html och se vad som händer, det belastar och kollar ju mycket i ett svep, minne, cpu och moderkort och om det inte funkar ok så¨kanske de rapporterade felen kan peka mot nått.

Ok tack ska testa det.

Hur långt tid skall man vänta tills testet är klart? En så länge står passed!

Permalänk
Medlem

@Abbe76: Länka resultatet.. och jag vet ej vad "bra" temps betyder för dig.

Ladda ner HWinfo och ge konkreta svar, helst en skärmbild av hwinfo under idle och load.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@Abbe76: Länka resultatet.. och jag vet ej vad "bra" temps betyder för dig.

Ladda ner HWinfo och ge konkreta svar, helst en skärmbild av hwinfo under idle och load.

La upp en bild under load ligger rrunt 67

Permalänk
Medlem

@Abbe76: Din GPU kom upp som max GPU Core Load: 47%, och det ska ligga så nära 100% som möjligt om du nu hade hwinfo igång när du stresstestade.

Kan vara så enkelt som att återgå till en äldre drivrutin för GPUn. Prova några från förra året osv, och inte bara näst senaste.

Nu vet jag inte hur din CPU presterade (mer info tack), och ser inget om din GPU temp för minnen (troligen att modellen saknar det).

Hur var prestandan innan du bytte kylpasta på CPU/GPU?
Hade GPU "kylpads" på minnen när du öppnade upp kortet?

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@Abbe76: Din GPU kom upp som max GPU Core Load: 47%, och det ska ligga så nära 100% som möjligt om du nu hade hwinfo igång när du stresstestade.

Kan vara så enkelt som att återgå till en äldre drivrutin för GPUn. Prova några från förra året osv, och inte bara näst senaste.

Nu vet jag inte hur din CPU presterade (mer info tack), och ser inget om din GPU temp för minnen (troligen att modellen saknar det).

Hur var prestandan innan du bytte kylpasta på CPU/GPU?
Hade GPU "kylpads" på minnen när du öppnade upp kortet?

Gpun hade inga kylpads, känns som det är nåt med cpun när man stressar den så jobbar den inte ligger på 800mhz när man kör Prime95 men för 2 dagar sen så låg den på 4200mhz å det gick att spela nu går det inte detta är sjukt.

Är det modekortet som är boven eller cpun när det blir så jäkla ostabilt?

Permalänk
Medlem

@Abbe76: Stresstesta och lägg upp en hwinfo bild igen men med processor temp/värden.
Möjligt att kylaren installerades snett och ominstallation kan lösa det men först mer info om CPU:n.

Visa signatur

😑

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Abbe76:

Gpun hade inga kylpads, känns som det är nåt med cpun när man stressar den så jobbar den inte ligger på 800mhz när man kör Prime95 men för 2 dagar sen så låg den på 4200mhz å det gick att spela nu går det inte detta är sjukt.

Är det modekortet som är boven eller cpun när det blir så jäkla ostabilt?

Och hur är tempen när den kockar ner sig när du kör Prime95 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och hur är tempen när den kockar ner sig när du kör Prime95 ?

Tempen är bra men tydligen verkar det va ett känd problem från Msi Z170A gaming m3 m5 m7 Att modekortet klockar ner processorn å låser den till 800mhz pga dålig sensor då allt går segt... därför funkade inget för oss oavset vad man gjorde, efter en del googlande så hittade ja hur man fixar problemet och det är igenom att stänga av intel adaptive thermal monitor från enable till (disable). Problemet fixat, sen hur bra eller dåligt detta är gud vet. Men nu kan man köra spel tempen är bra få se hur länge detta håller bara men för många är problemet löst på detta viset.

Har ni andra lösningar säg till annars TACKAR jag för All hjälp