Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det är ju också en fråga om något som överstiger ett snittpris är ett överpris i den mening att det bör slås ner på. Jag ser det som att det är en ganska öppen tolkningsfråga särskilt om det handlar om en dator med flera olika komponenter, eller något som är lite udda.

Ja absolut. Jag säger inte att det alltid är befogad att påstå att priset är för högt, det kan ju t. ex röra sig om en produkt som visat sig vara en vinnare i kisellotteriet, att man lagt ner tid och energi på att byta kylpasta på ett grafikkort, har ett färdigbyggt, vältrimmat system för den som vill ha överklockningsprestanda men inte vill/kan pilla själv etc etc, men jag tycker i så fall att det är klädsamt om man redan i beskrivningen motiverar sin prissättning, så slipper man förhoppningsvis kommentarer om överpris, och om någon ändå gnäller så blir det ju tydligt för andra att det är ett troll det handlar om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

De som säljer här på Sweclockers är nog mer intresserade av en smidig affär snarare än att maximera sin vinst.

Så är det för mig i varje fall.

Samma här, jag har inte sålt överdrivet med prylar här men det jag har sålt har varit av just den anledningen att folk här är medvetna och har koll på prylarna samt att det i flesta fall blir smidiga affärer.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja absolut. Jag säger inte att det alltid är befogad att påstå att priset är för högt, det kan ju t. ex röra sig om en produkt som visat sig vara en vinnare i kisellotteriet, att man lagt ner tid och energi på att byta kylpasta på ett grafikkort, har ett färdigbyggt, vältrimmat system för den som vill ha överklockningsprestanda men inte vill/kan pilla själv etc etc, men jag tycker i så fall att det är klädsamt om man redan i beskrivningen motiverar sin prissättning, så slipper man förhoppningsvis kommentarer om överpris, och om någon ändå gnäller så blir det ju tydligt för andra att det är ett troll det handlar om.

Du kommer ju oavsett att få gnäll i tråden.

"För tre månader sen köpte jag xxxx vara för xxx. Tänkte bara varna alla för att man kan köpa xxxx för lägre pris."

Ja med en fucking tidsmaskin kanske.

Eller:
" på black friday så sålde inet dom för xxxx, du är ju högre än det. Tänkte bara säga det så att alla vet."

Nu har jag knappt hängt alls i annonsdelen på slutet eftersom jag försöker minska mängden skrot hemma och inte öka den. Men jag antar att den ser ut som dem brukade göra. ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du kommer ju oavsett att få gnäll i tråden.

"För tre månader sen köpte jag xxxx vara för xxx. Tänkte bara varna alla för att man kan köpa xxxx för lägre pris."

Ja med en fucking tidsmaskin kanske.

Eller:
" på black friday så sålde inet dom för xxxx, du är ju högre än det. Tänkte bara säga det så att alla vet."

Nu har jag knappt hängt alls i annonsdelen på slutet eftersom jag försöker minska mängden skrot hemma och inte öka den. Men jag antar att den ser ut som dem brukade göra. ..

Det du nämner är exempel på hjärndöda kommentarer som jag uttryck mitt ogillande emot, men som sagt så ser jag hellre att sådant förekommer än att legitima publika varningar blir en omöjlighet. För mig är det värt det men om andra gör en annan värdering så är det väl upp till dem, jag är dock nyfiken på om man då är av uppfattningen att folk gärna får luras och bli lurade bara man slipper lite gnäll, eller hur går egentligen resonemanget? Är det så att man vill slippa gnäll på sina egna annonser till varje pris och då struntar i om andra människor blir lurade i andras annonser? Ingen vidare omtanke om övriga medlemmar i så fall tycker jag. Men det är kanske parollen "Tro på gud och ärligt vandra - sköt dig själv och skit i andra" som man går under då?

Eller handlar det om att man bara vill åt teknikintresserade köpare för att få större träffyta när man säljer sina prylar, och det här med att Sweclockers är ett community och en gemenskap bara är en obehaglig bieffekt man mest tycker är i vägen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du nämner är exempel på hjärndöda kommentarer som jag uttryck mitt ogillande emot, men som sagt så ser jag hellre att sådant förekommer än att legitima publika varningar blir en omöjlighet. För mig är det värt det men om andra gör en annan värdering så är det väl upp till dem, jag är dock nyfiken på om man då är av uppfattningen att folk gärna får luras och bli lurade bara man slipper lite gnäll, eller hur går egentligen resonemanget? Är det så att man vill slippa gnäll på sina egna annonser till varje pris och då struntar i om andra människor blir lurade i andras annonser? Ingen vidare omtanke om övriga medlemmar i så fall tycker jag. Men det är kanske parollen "Tro på gud och ärligt vandra - sköt dig själv och skit i andra" som man går under då?

Eller handlar det om att man bara vill åt teknikintresserade köpare för att få större träffyta när man säljer sina prylar, och det här med att Sweclockers är ett community och en gemenskap bara är en obehaglig bieffekt man mest tycker är i vägen?

Man säljer ju helst inget på Swec, om man vill ha ett lågt annonspris, om man vill ha en "stor kontaktyta", om man vill att det ska gå snabbt, få ett okej pris och om man vill slippa hålla på att tjafsa och undvika "gnäll". Man börjar ju tro att en del bara vill chilla och vara lite coola när någon spenderat tid och pengar på att lägga upp en annons och nu måste spendera tid på att försvara den numera nedsolkade annonsen.

Man vill ju bara säga tack åt en del som sprider skit i någons annons bara för att de gjorde ett kap för några månader sen och nu vill "varna" andra för att de minnsan köpte en grej för det priset. Men gå in och kolla tradera, där är det marknadspriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Absolut men det är en annan sak även om det är ganska idiotiskt att lägga bud under utgångspris om säljaren uttryckligen skriver att priset är fast eller inte kommer sälja under utgångsbudet etc, då skräpar det också ner tråden.

Hela "lägg er inte i hur jag och Lisa leker"-diskussionen om det här är bland det löjligaste jag läst vuxna människor skriva på länge. Det är en fri och effektiv marknad. Alla har rätt att uttrycka sina åsikter. Har säljaren satt ett högt pris så bör denne inte känna förakt av en kommentar utan istället anvisa varför priset är rätt, "sälja in" produkten.

Lägger man upp för ett pris och vägrar gå under det, sälj inte varan under det priset då. Men man kan ju inte neka andra att ta del av diskussionen, neka andra att uttrycka sin värdering eller låta andra komma med förslag. Ja, det är till säljarens nackdel om någon budar lågt men om det finns flera spekulanter vänder marknaden till säljarens fördel. Så fungerar affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Man säljer ju helst inget på Swec, om man vill ha ett lågt annonspris, om man vill ha en "stor kontaktyta", om man vill att det ska gå snabbt, få ett okej pris och om man vill slippa hålla på att tjafsa och undvika "gnäll". Man börjar ju tro att en del bara vill chilla och vara lite coola när någon spenderat tid och pengar på att lägga upp en annons och nu måste spendera tid på att försvara den numera nedsolkade annonsen.

Man vill ju bara säga tack åt en del som sprider skit i någons annons bara för att de gjorde ett kap för några månader sen och nu vill "varna" andra för att de minnsan köpte en grej för det priset. Men gå in och kolla tradera, där är det marknadspriser.

Tradera har absolut högre priser, men har också extremt dålig kontakt med säljare (ofta flera dagar innan svar) och säljare i 100% kontroll över produktbeskrivningen som ofta är felaktig och driver upp priserna. Står ju inte där hur saker varit behandlade, och ofta är det rent felaktiga saker som att en ungersk tavla var från polen, eller andra sådana godbitar jag sett... är annonsernas slutpris alltid i relation till slutbetalningen? Ibland säljs ju skit som nytt, då lär inte full betalning utgå eller till och med återbetalning...

Nej min känsla är att många chansar när de handlar på tradera (tolkar allt som bra) och därför blir priserna ofta extrema. Lägg till på det att priserna ofta dubbleras sista halvtimmen så blir det stress och panikköp som inte förekommer här på samma sätt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Tyck vad du vill, öppna kommentarer medför alla sorters inlägg eftersom de är just öppna. Du kan inte både äta kakan och ha den, då är det är såna som du som sänker marknaden. Passar det inte så håll dig till Tradera. Poängen var att om du nu är missnöjd så behöver du inte delta, det var inget argument utan snarare ett faktum.

Om något är fegt så är det att vrida orden till att köpare vill ha saker gratis när absolut ingen i tråden har påstått något dylikt. Som alltid är det upp till säljaren att avgöra om ett bud som avviker ifrån det utsatta priset är tillräckligt högt och det kan jag garantera att alla köpare på denna marknad är fullt medvetna om.

Jag kan knappast sänka marknaden om jag inte är där ...?
Jag fick ett flertal oönskade dryga kommentarer när jag lade ut min vara på Marknaden, men fick sålt samma vara på mindre än en minut på Tradera.

Har du hört talas om överdrifter och ironi? Jag fick minst ett halvdussin meddelanden från medlemmar här som ville köpa mitt grafikkort till riktiga skampriser. Tog du verkligen det jag skrev om ”gratis” bokstavligt ...?

Jag har, för att citera dig ”rätt att tycka vad jag vill”, men samtidigt anser du att jag inte behöver delta i diskussionen?
Hur ska man kunna förbättra något utan att medlemmarna här deltar i diskussionen?
Du är inte intresserad av att diskutera – bara att hävda din egen åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Precis, det har alltid varit en avvägning. Maximal utdelning vid försäljning eller minimalt med krångel utav kunniga köpare. Man kan inte få båda, även om många säljare nu för tiden vill hävda det.

Men, det är alltså ok att köparna här maximerar sin utdelning?
En marknad har väl två parter ...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Jag tycker att man ser blocketpriser väldigt ofta nuförtiden på marknaden. Känns som många har hittat sig hit, däremot kommenterar jag väldigt sällan.

Det är ju dock så en marknad fungerar, att det finns ett antal varor och ett antal intresserade köpare vid en viss prisnivå, och därigenom sätts även priset av köparen.

Just förväntan om att man ska hålla ett artificiellt lågt pris "för att man säljer på SweClockers" får mig tyvärr oftast att välja Blocket för nyare grejer som jag vill ha betalt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jag kan knappast sänka marknaden om jag inte är där ...?
Jag fick ett flertal oönskade dryga kommentarer när jag lade ut min vara på Marknaden, men fick sålt samma vara på mindre än en minut på Tradera.

Har du hört talas om överdrifter och ironi? Jag fick minst ett halvdussin meddelanden från medlemmar här som ville köpa mitt grafikkort till riktiga skampriser. Tog du verkligen det jag skrev om ”gratis” bokstavligt ...?

Tror du att jag svarade med termen "gratis" bokstavligt? Höj nivån lite, va.

Skrivet av anon36896:

Men, det är alltså ok att köparna här maximerar sin utdelning?
En marknad har väl två parter ...?

Ignorerar du delar av mina meddelanden med flit, eller struntar du bara att läsa texten i sin helhet?

Skrivet av scienta:

Som alltid [enligt sweclockers modell] är det upp till säljaren att avgöra om ett bud som avviker ifrån det utsatta priset är tillräckligt högt och det kan jag garantera att alla köpare på denna marknad är fullt medvetna om.

Om marknaden ska hålla öppen prissättning och budgivning så ska det vara öppet också, punkt. Vill du att det ska vara stängt så får du propsa för att sweclockers ska sätta upp regelverk för annonser/auktioner. Om du gör det så är jag först att ställa mig bakom, för det har jag länge förespråkat då nuvarande system är orättvist för köparna som lägger seriösa bud (oregelbundna höjningar, hämtning går före osv.). Allt kan inte bara gynna säljarna! Om nu skambud är sådant problem för såna som dig så har du väl knappast några problem med att kraven blir större på säljare också, eller hur?

EDIT: Jag tror det blandas saker i tråden nu med. Att tillrättavisa höga priser på nya grejer kontra aktuella priser i butik är en sak, men att skambuda är en annan och att hävda att man betalat x kr för y vara för z tid sedan är en tredje osv. Dessa saker kan ses på annorlunda utav alla och naturligtvis finns det saker som absolut inte hör hemma i annonstrådarna enligt reglerna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Tror inte du kommer få 100 samtal från bedragare här på marknaden som kan hända på blocket till exempel. Jag känner att Swec marknad främst är till för att säkert förmedla varor mellan medlemmar. Vill man maximera sin vinst är såklart inte den här marknaden rätt ställe. Detta är väl främst ett sätt att slippa strul och veta att det kommer till användning typ

Det är väl nästan lika lätt att bli lurad här som på Blocket; kanske t.o.m. enklare eftersom ingen ID-kollas här …?
Jag är alltid väldigt tydlig med vad jag säljer, har alltid bilder som väldigt tydligt visar varans skick och webblänkar till mer information i de fall (i princip alltid) där detta finns. Jag brukar dessutom ha hyfsat låga startbud.
Då kan en vuxen och myndig köpare själv skapa sig en bild av vad jag säljer och antingen bjuda eller låta bli.
Det känns enkelt och smidigt för mig.

Skrivet av medbor:

Tror inte det är det han säger. Det jag läser är att han menar att ditt mål är att inte bli ifrågasatt och få ut maximalt med pengar när du säljer grejer. Det är inte det Sweclockers Marknad handlar om. Passar det inte finns det andra alternativ. Du får såklart tycka vad du vill och diskutera, men det kommer nog inte leda så långt eftersom det framgått vad du vill få ut från en försäljning

Jag har inga problem med att bli ifrågasatt, men jag är inte intresserad av att få en massa går-det-så-går-det-meddelanden med rena skambud. Brukar du själv sälja till underpriser bara för att vara snäll? Det gör jag ibland till vänner som har ont om pengar – och det händer även att jag ger dem saker – men inte till okända människor.
Och, eftersom det nästan verkar vara fult att säljare försöker maximera sin vinst – vad tycker du då om motsatsen i form av alla köpare som försöker maximera sin vinst via skambud?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Tror du att jag svarade med termen "gratis" bokstavligt? Höj nivån lite, va.

Det gjorde du. Se nedan:

Skrivet av scienta:

Om något är fegt så är det att vrida orden till att köpare vill ha saker gratis när absolut ingen i tråden har påstått något dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det gjorde du. Se nedan:

Men du, kompis. Det är inte bokstavligt menat (jag använde ju dina egna ord). Poängen är att ingen i tråden hävdat att en säljare ska tvingas att sälja till ett pris denne inte finner acceptabelt. Men du får det att låta så.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Om det är ocker priser eller inte är upp till köparen och inte till ett random troll som vill förstöra din annons DU betalt för.

Sweclockers bör ge varningar till troll som håller på med sånt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Man säljer ju helst inget på Swec, om man vill ha ett lågt annonspris, om man vill ha en "stor kontaktyta", om man vill att det ska gå snabbt, få ett okej pris och om man vill slippa hålla på att tjafsa och undvika "gnäll". Man börjar ju tro att en del bara vill chilla och vara lite coola när någon spenderat tid och pengar på att lägga upp en annons och nu måste spendera tid på att försvara den numera nedsolkade annonsen.

Man vill ju bara säga tack åt en del som sprider skit i någons annons bara för att de gjorde ett kap för några månader sen och nu vill "varna" andra för att de minnsan köpte en grej för det priset. Men gå in och kolla tradera, där är det marknadspriser.

Återigen, det du nämner är eempel på sådant jag ogillar men kan acceptera i utbyte mot att gemenskapen hjälps åt att se till att hålla ute folk som tar överpriser.

Det är för mig önskvärt att personer som med flit försöker skinna folk blir avskräckta från att lägga upp fler annonser.. Det man betalar för är för att få lägga upp annonsen med tillhörande funktionalitet, inte att få isolera sig från granskning, så det här med att "folk har betalat, lagt ner tid" etc etc betyder ingenting för mig. Övriga medlemmar har inte fått del av de pengarna för att hålla tyst om överpriser, så det argumentet faller platt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju dock så en marknad fungerar, att det finns ett antal varor och ett antal intresserade köpare vid en viss prisnivå, och därigenom sätts även priset av köparen.

Just förväntan om att man ska hålla ett artificiellt lågt pris "för att man säljer på SweClockers" får mig tyvärr oftast att välja Blocket för nyare grejer som jag vill ha betalt för.

Då är det bara att välja blocket, för blocketpriser kommer man aldrig att kunna sälja för på swe marknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Om det är ocker priser eller inte är upp till köparen och inte till ett random troll som vill förstöra din annons DU betalt för.

Sweclockers bör ge varningar till troll som håller på med sånt!

Håller med, borde finnas en funktion så man kan blockera de användare man vill så dessa inte kan se ens inlägg och annonser.

Troll som förstör andras annonser borde varnas/stängas av då de förstör.

Permalänk
Skrivet av kaptengrek:

Hela "lägg er inte i hur jag och Lisa leker"-diskussionen om det här är bland det löjligaste jag läst vuxna människor skriva på länge. Det är en fri och effektiv marknad. Alla har rätt att uttrycka sina åsikter. Har säljaren satt ett högt pris så bör denne inte känna förakt av en kommentar utan istället anvisa varför priset är rätt, "sälja in" produkten.

Lägger man upp för ett pris och vägrar gå under det, sälj inte varan under det priset då. Men man kan ju inte neka andra att ta del av diskussionen, neka andra att uttrycka sin värdering eller låta andra komma med förslag. Ja, det är till säljarens nackdel om någon budar lågt men om det finns flera spekulanter vänder marknaden till säljarens fördel. Så fungerar affärer.

Lustigt, jag tänker precis samma sak om hela den här "jag ska minsann uttrycka min åsikt om något som inte rör mig alls då jag egentligen inte är intresserad av att köpa varan" mentaliteten.

Jag säger inte att man inte har rätt att uttrycka sina åsikter, i slutändan är det Sweclockers som bestämmer vad som är okej och inte okej att skriva och det får även jag rätta mig efter. Men bara för att man har rätt till sin åsikt så betyder det inte att man måste uttrycka dem precis hela tiden. Det är ganska drygt både på nätet och i verkliga livet. Uttrycker du varenda åsikt som ploppar upp i huvudet i verkliga livet också på samma sätt som du tydligen känner att det är okej att göra i annonstrådar? "Oj han/hon var alldeles för ful för henne/honom, bäst jag informerar dem!"

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Om det är ocker priser eller inte är upp till köparen och inte till ett random troll som vill förstöra din annons DU betalt för.

Sweclockers bör ge varningar till troll som håller på med sånt!

Sjukt störande med folk som tror man ska ge bort saker till dem.

Som säljare sätter man ut vilket pris man vill och det är helt okej om någon kommer och säger "Kanske lite högt pris" ifall det nu råkar vara det.

OM det nu är för högt pris och nån påpekar det enligt ovan och inte: "Ahh jag såg minsann en liknande till salu i Kiruna för 3 månader sen och 500kr billigare" så kommer ju säljaren själv få komma till insikt att priset var för högt och ingen ville köpa.

Så trollning och sabotage i annonser som säljaren betalar för går fetbort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det är ju också en fråga om något som överstiger ett snittpris är ett överpris i den mening att det bör slås ner på. Jag ser det som att det är en ganska öppen tolkningsfråga särskilt om det handlar om en dator med flera olika komponenter, eller något som är lite udda.

Precis, ett marknadspris är vad marknaden kommer överens om, inklusive oinformerade köpare. Till er som förespråkar egenutnämnda prispoliser kan jag tipsa er om bostadsmarknaden! Väldigt ofta överprisade varor med extremt oinformerade köpare. Nästan alla blir blåsta faktiskt. Bäst ni börjar åka ut på bostadsvisningar (även om ni inte tänkt köpa en bostad, det spelar ingen roll) och skrika högt vad bostaden faktiskt är värd i era ögon. Leta helst upp köparna och säljarna och träng er in vid kontraktsskrivningen och skrik lika högt där! Ingen får ju bli blåst! 😆(ja jag är lite sarkastisk)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Då är det bara att välja blocket, för blocketpriser kommer man aldrig att kunna sälja för på swe marknaden.

Nej det är ofta sämre för säljaren att sälja till entusiaster, vad det än är. Har andra materialintensiva hobbys där det är likadant.

Sen är det ju som sagt helt beroende på vad det är. Jag säljer hellre ett ljudkort för 250 kr till en Sweclockare än att fiska på Blocket för att få 450 kr. Däremot är det ju inte aktuellt att släppa att hyfsat nytt grafikkort för 4000 kr bara för att köparen är en Sweclockare, om det går att få 6000 kr på Blocket.

Skulle tro att en övervägande andel säljare resonerar likadant som mig. Sen är det ju också så att "Blocket-priser" nästan alltid går att pruta på, det avgörande är ofta saker som en smidig affär och fysisk avhämtning.

Permalänk
Proffsmoddare

Känns som att den här tråden har spårat ur lite

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

En lite mer konstruktiv fråga: hur är det faktiskt i nuläget? Är Sweclockers okej med att folk kommenterar priser i trådar där de inte har för avsikt att köpa varan alla? Om de är det så får ju alla inklusive jag själv acceptera att folk gör så, även om man såklart kan fortsätta diskutera om man tycker att det är okej. Där är ju meningarna uppenbart delade, även om den ena sidans åsikt går ut över den andra sidan.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Det är en fri och effektiv marknad. Alla har rätt att uttrycka sina åsikter.

Säljaren betalar dock pengar för att få utrymmet för sin annons. Jag har väldigt svårt att se varför någon prisdiskussion skulle tillåtas i något annat sammanhang än som potentiell köpare.

Det kommer alltid finnas någon som tycker att mer än gratis är för mycket, vilket gör alla självutnämnda värderingsmän meningslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Lustigt, jag tänker precis samma sak om hela den här "jag ska minsann uttrycka min åsikt om något som inte rör mig alls då jag egentligen inte är intresserad av att köpa varan" mentaliteten.

Jag säger inte att man inte har rätt att uttrycka sina åsikter, i slutändan är det Sweclockers som bestämmer vad som är okej och inte okej att skriva och det får även jag rätta mig efter. Men bara för att man har rätt till sin åsikt så betyder det inte att man måste uttrycka dem precis hela tiden. Det är ganska drygt både på nätet och i verkliga livet.

Du får såklart tycka vad du vill.

Skrivet av TobiasStockholm:

Uttrycker du varenda åsikt som ploppar upp i huvudet i verkliga livet också på samma sätt som du tydligen känner att det är okej att göra i annonstrådar? "Oj han/hon var alldeles för ful för henne/honom, bäst jag informerar dem!"

Vet inte alls hur du resonerade här faktiskt..Vad har affärer med personangrepp att göra? Diskussionen handlar om priserna på marknaden och inte om mig personligen men eftersom du verkar mer intresserad av mig så får jag väl svara. Nej, jag uttrycker inte alla mina åsikter högt och har aldrig heller gjort det på Sweclockers marknad.

Permalänk
Skrivet av kaptengrek:

Du får såklart tycka vad du vill.

Vet inte alls hur du resonerade här faktiskt..Vad har affärer med personangrepp att göra? Diskussionen handlar om priserna på marknaden och inte om mig personligen men eftersom du verkar mer intresserad av mig så får jag väl svara. Nej, jag uttrycker inte alla mina åsikter högt och har aldrig heller gjort det på Sweclockers marknad.

Jag resonerade som så att man anklagar ju faktiskt säljarna för att försöka blåsa köparna vilket också är ett personangrepp. Försöker lista ut varför vi tycker olika om gränsen för vad som är okej och vad som är drygt beteende. Men det är bra att veta att sånt tycker du inte är okej (inte jag heller).

Tycker du det skulle vara okej att som i mitt andra exempel åka ut på bostadsvisningar (även om man inte tänkt köpa en bostad, det spelar ingen roll) och skrika högt vad bostaden faktiskt är värd i era ögon. Att leta helst upp köparna och säljarna och träng er in vid kontraktsskrivningen och skrik lika högt där? Väldigt ofta överprisade varor med extremt oinformerade köpare.

Om du inte tycker att det är okej, varför är inte det okej men det är okej att skriva i en annonstråd om man inte har någon avsikt att köpa varan? Jag är uppriktigt nyfiken, för annars blir det väldigt inkonsekvent i mina ögon.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Visst har det blivit en lite äpple eller ostbåge-diskussion i senare inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En lite mer konstruktiv fråga: hur är det faktiskt i nuläget? Är Sweclockers okej med att folk kommenterar priser i trådar där de inte har för avsikt att köpa varan alla? Om de är det så får ju alla inklusive jag själv acceptera att folk gör så, även om man såklart kan fortsätta diskutera om man tycker att det är okej. Där är ju meningarna uppenbart delade, även om den ena sidans åsikt går ut över den andra sidan.

Det finns inga regler för köpare/spekulanter i marknaden i dagsläget det bör omfattas av sweclockers generella regler för forumet. Min uppfattning är att det är tillåtet men man kan hoppas att reglerna förtydligas i framtiden eller att någon annan rättar mig om jag har fel.

Att man har olika åsikter är ju okej det som stör mig är att man har rätt att dela in människor i bra eller dåliga människor -> dåliga människor hör inte hemma på marknaden och då jag anser att "baserat på vad väldigt många olika personer har skrivit i tråden inte specifikt till mig/generaliserat" då jag anser att man ska hålla sig borta om man inte är en spekulant så har jag fel åsikt och hör inte hemma här. Allt detta försvaras med att det stärker community känslan. Jag är helt okej med att man gör vad man vill så länge man följer lagar och regler men att gruppera in personer såhär stärker verkligen inte community-känslan och leder ju sällan till något bra.

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm:

Kan du inte svara på mitt tidigare inlägg med ett begagnat priset som är högre än butikspris. Tror det är sådana priser dom flesta stör sig på.. tog även med ett exempel där när säljaren uppenbart försökte blåsa köparna.

Att jamföra med bostadsmarkanden är absurt. Du kan inte få lägenheten/villan om du inte lägger högsta budet. Du kan köpa prylen i butiken för vad nuvarande priset är. Därav borde ett begagnat pris inte vara högre än så.