Permalänk

Oavsett om man tycker det är rätt eller fel att diskutera pris i varje annons så hade majoriteten av oss tyckt att de var tråkigt om vi närmar oss priserna på Blocket osv.

Köpråd är liksom hjärtat här, och överpriser är det värsta vi vet.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla kommentarer i tråden och med tanke på att den inledande diskussionen är utbruten från en annan tråd så kanske jag missuppfattar sammanhanget. Men min åsikt angående priser för begagnat är ganska lik hypotesen om effektiva marknader. Tycker det blir väldigt påtagligt på Sweclockers marknad där auktionen och budgivningen är öppen för samtliga i tillhörande forumsdel. Därför ser jag ingen anledning att ta lägre betalt på Sweclockers bara "för att vara snäll".

Utgångspriset är därför inte viktigast utan det är där en affär blir gjord det aktuella priset egentligen är relevant. Som i alla fall så har den med lägre kunskap större risk för att betala överpris, men i en öppen budgivning (inkl. diskussion) korrigeras en varas pris av kollektiv konstruktiv kritik.

Sannolikt får du lägre betalt på Sweclockers marknad som säljare än på Blocket och Tradera då budgivningen, diskussion och kritik är väldigt transperant. I och med att samma princip gäller när du är köpare så går du plus minus noll ekonomiskt gentemot andra marknader, men säkerheten vid affärer, förståelse vid eventuella fel och omdömen från andra aktiva gör Sweclockers till ett bättre val rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag har inte sagt att jag inte kommer använda marknaden pga dig, det är bara löjligt. Men det är klart, blir det i var och varannan annonstråd (oavsett om det min egen eller andras) så kommer det bidra till en otrevlig stämning på forumet även för mig och även jag kanske börjar dra mig från att använda marknaden här. Och du förstår väl att när det är du som står som TS i den här tråden så får du representera de som står för samma åsikt?

Vill du slippa sådana annonsörer så är det enkelt, priset står oftast direkt i listan över annonser eller direkt när du går in på annonsen. Det är bara att strunta i att gå in på annonsen eller att stänga den på en gång. Det gör jag själv ofta när jag går in på en annons av något jag är intresserad av och den är för dyrt prissatt. Eller så frågar jag i PM eller i tråden om priset är fast eller går att diskutera, det är helt okej tycker jag så länge man faktiskt är intresserad av att köpa varan. Ibland kliar det i mina fingrar också när något är helt uppåt väggarna prissatt även om jag inte alls vill köpa varan från början, men vet du vad, då klarar jag (oftast,något dumt har man säkert skrivit någon gång) av att behärska mig!

Du är väl med på att du tar dig friheter när du skriver i en annonstråd där du inte har någon avsikt att köpa varan?

OK, nu förstår jag lite vad som hänt här. Jag hade helt missat att diskussionen blivit utbruten till en egen tråd där jag står som TS, men läser man första inlägget så är det ju editerat av moderator, och jag har inte fått något meddelande om att det blev en egen tråd, så därav förvirringen. Det var mest menat som ett svar till de som klagade på att vissa säger att priserna är för höga, men kanske värd en egen diskussion då det blev lite off-topic från nyheten, men det är alltså inte jag som bett om detta, därav blev jag en aning konfunderad men nu är jag med.

Skrivet av Rauf:

Intressant hur många som verkar vara kommunister här. Trodde fri marknad var något som i princip alla utbildade människor håller som något positivt.

Men om ni föredrar kontrollerade priser och användare som medvetet, godtyckligt eller taktiskt skrämmer iväg potentiella köpare så visst... Kanske bäst om varje annons börjar med en publik omröstning om vad startbud och köp nu pris ska vara.

"Fri marknad" i bemärkelsen att man är helt skyddad från granskning är definitivt något jag tycker är dåligt, ja, men att kallas "kommunist" för det är en smula överdrivet, eller hur? Eller du kanske tycker att grannsamverkan är kommunism också? Om grannen får inbrott så är det enligt dig då en sak mellan grannen och inbrottstjuven och inget som någon annan ska lägga sig i, eller? Skärp dig. Detta är ett community där folk i grund och botten vill varandra väl och då är det oundvikligt att det blir kommentarer när man tycker priserna är fel. Man håller varandra om ryggen, helt enkelt. Sen är det ju knappast så att Sweclockers har monopol på annonser utan det finns ju andra plattformar man som säljare kan gå till. Gillar man inte community-känslan så finns det andra alternativ.

Och återigen... Vem skräms iväg av att någon klagar på ett pris man själv anser vara rimligt? Det verkar råda någon slags kognitiv dissonans här när folk tror att bara för att en eller flera personer klagar på priset på en vara, ja då blir den mindre attraktiv för andra.

De enda man "skrämmer iväg" är de som har noll koll på värdet på varan de vill köpa, och använder de som klagar på priset som sin enda referens, och hur många sådana personer finns det?

I de flesta fall har man som köpare redan bestämt sig för en budget, och håller sig till den oavsett vad andra säger så det är inte ett problem om folk klagar på priset. Att det kanske får folk att fundera över om priset är rimligt ser jag bara som positivt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av mrE1:

Jättebra tråd tycker jag.

Har reagerat på prissättningen många gånger och ett fåtal gånger påpekat ett överpris vilket jag anser är sund för en bra marknad.

Har ett exempel där en person sålde ram och då länkade till Netonett där det var dyrast av alla sidor, för att ligga 100 kr mindre på flertalet andra sidor. För mig är det att medvetet försöka lura köparen, då säljaren i princip ville ha nypris för ram minnet, Varför ska jag då inte tex köpa det som fyndvara billigare via butiker?

Tycker man ser denna typ av sälj ofta eller att man ska ha nypris på sina saker bara för att man använt det 3-4 månader. det spelar ingen roll om du köpte ditt ramminne för 1000 kr om det idag kostar 700 kr nytt. då bör du få ca 500 kr för det max.

har själv såld saker. om jag inte är nöjd med priset eller inte får det bud jag vill ha så säljer jag inte, men folk är välkommna att påpeka om jag har en orimlig prissättning, Om jag inte kan ta den kritiken så kanske jag har en agenda med mitt sälj som inte gynnar köparen, man märker ju direkt att en del personer blir irriterade när dom blir synade.

Det är fortfarande inte något du bestämmer, det får säljaren och köparen komma överens om (så länge det inte börjar handla om ocker vilket är lagreglerat, men då är det långt över nypriser som gäller)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Oavsett om man tycker det är rätt eller fel att diskutera pris i varje annons så hade majoriteten av oss tyckt att de var tråkigt om vi närmar oss priserna på Blocket osv.

Köpråd är liksom hjärtat här, och överpriser är det värsta vi vet.

Det är väldigt märkligt att kritisera diskussionen om en varas pris. Visst har du rätt att göra det och även framför säljaren.

Anta exempelvis en fysisk marknad på ett torg där en fiktiv säljare skulle sälja värdelösa varor för ockerpriser. Hur troligt är det att en intresserad köpare skulle gå fram, utan att kommentera eller förhandla och sedan gå vidare för att inte skrämma andra spekulanter?

När nästa spekulant sedan utbryter "Gud vilka höga priser!" så sätter säljaren munkavel på denne och hänvisar denne från platsen.

Köp och sälj fungerar helt enkelt så, där köpare och säljare möts är priset satt. Är priset för högt så får man helt enkelt gå ned, är det för lågt kan flera spekulanter ge bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är fortfarande inte något du bestämmer, det får säljaren och köparen komma överens om (så länge det inte börjar handla om ocker vilket är lagreglerat, men då är det långt över nypriser som gäller)

Alla som ser varan eller läser annonsen är eventuell köpare tills dess att varan är såld. Därför har alla rätt att lägga bud oavsett om du som säljare tycker budet är för lågt eller ej. Tråkigt att få lågt bud som säljare men så är det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är fortfarande inte något du bestämmer, det får säljaren och köparen komma överens om (så länge det inte börjar handla om ocker vilket är lagreglerat, men då är det långt över nypriser som gäller)

Det går inte att tala om ocker över huvud taget i det här sammanhanget eftersom vem som helst enkelt kan kontrollera och jämföra priser på webben. Det är inte ett brott att sälja något till en korkad människa. Det kan däremot kanske vara ett brott att sälja något dyrt till en person med intellektuell funktionsnedsättning.

Med ditt resonemang skulle handeln med alla samlarprylar dessutom utgöra ocker.

”ocker, oredlighetsbrott som innebär otillbörligt utnyttjande av någon annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån i samband med kreditgivning, köp eller annat avtals ingående.”
Källa: ne.se

Det är inte så konstigt att saker ibland blir dyra på auktioner eftersom de triggar människors tävlingsinstinkt. Det märks extra tydligt när det blir budstrider på klassiska sommarauktioner och funkar ofta finfint när det gäller populära prylar på till exempel Tradera. Jag sålde själv ett drygt tre år gammalt Asus Dual GeForce GTX 1060 OC 6 GB för över 2 100 kronor [!] på Tradera i våras (jag betalade 2 499 kr för det när jag köpte det). Ett annat exempel, som jag tidigare har diskuterat i fyndforumen här, är PS Auctions som ofta lyckas sälja returvaror över det aktuella nypriset utan att erbjuda någon garanti alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Fri marknad" i bemärkelsen att man är helt skyddad från granskning är definitivt något jag tycker är dåligt, ja, men att kallas "kommunist" för det är en smula överdrivet, eller hur? Eller du kanske tycker att grannsamverkan är kommunism också? Om grannen får inbrott så är det enligt dig då en sak mellan grannen och inbrottstjuven och inget som någon annan ska lägga sig i, eller? Skärp dig. Detta är ett community där folk i grund och botten vill varandra väl och då är det oundvikligt att det blir kommentarer när man tycker priserna är fel. Man håller varandra om ryggen, helt enkelt. Sen är det ju knappast så att Sweclockers har monopol på annonser utan det finns ju andra plattformar man som säljare kan gå till. Gillar man inte community-känslan så finns det andra alternativ.

Och återigen... Vem skräms iväg av att någon klagar på ett pris man själv anser vara rimligt? Det verkar råda någon slags kognitiv dissonans här när folk tror att bara för att en eller flera personer klagar på priset på en vara, ja då blir den mindre attraktiv för andra.

De enda man "skrämmer iväg" är de som har noll koll på värdet på varan de vill köpa, och använder de som klagar på priset som sin enda referens, och hur många sådana personer finns det?

I de flesta fall har man som köpare redan bestämt sig för en budget, och håller sig till den oavsett vad andra säger så det är inte ett problem om folk klagar på priset. Att det kanske får folk att fundera över om priset är rimligt ser jag bara som positivt.

Fri marknad menar jag att ingen utomstående ska försöka påverka prissättning, tillgång eller liknande. Gäller både stat och communitymobs. Fri konkurrens sköter det. Och liknelsen med inbrott, på vilket sätt är den ens i närheten av att vara relevant?

Jag undrar å vems vägar du tycker dig göra den här "tjänsten"? Vem har bett om att få kommentarer om överpriser i säljtrådarna? Känns mer som förmynderi. Du argumenterar ju mot sig själv också när du skriver att det i princip inte finns någon som inte har hyffsad koll på prisläget. För vem ger ni då "råden". Besudlar bara trådarna i min mening.

Permalänk
Inaktiv

Intressant diskussion, men grundläggande är ju att nästan alla köp och försäljningar styrs av vinstmaximering (läs: egoism) … Man vill självklart tjäna/spara så mycket pengar som möjligt, men verkar inte unna någon annan att också kunna göra det.
De flesta här verkar tycka att det är helt ok att ge skambud, men aldrig att någon annan sätter ett för högt försäljningspris. Hur går det ihop med tanke på den communityanda som många här talar sig så varma för? Varför kommenterar många ”för höga utbudspriser” men inte skambuden? Om Marknaden bara är full av dryga kommentarer lär ingen vilja sälja något där.

Jag kan bara se till min egen erfarenhet. Jag testade Marknaden här för några år sedan och försökte bland annat sälja ett grafikkort.
Jag satte ett sjyst utgångspris, men det enda som hände var att jag fick ett flertal dryga meddelanden om att grafikkortet var alldeles för dyrt och erbjudanden om att sälja det till högst halva mitt begärda pris. Samtliga bud var rena skambud som antagligen gjordes efter går-det-så-går-det-principen. Vem är intresserad av att få ett halvdussin sådana kommentarer på mycket kort tid? Inte jag i alla fall!
Då testade jag i stället att lägga upp grafikkortet på Tradera. Jag valde ett startpris som låg 100 kronor under mitt begärda pris på Sweclockers Marknad och ett köp nu-pris som var identiskt med mitt pris på Marknaden. Kortet såldes för mitt köp nu-pris på mindre än en minut!
Om jag har använt Marknaden igen? Gissa …?

Jag känner att auktioner är det som funkar bäst för mig, men väljer ibland även att sälja udda saker till ett fast pris på Tradera eftersom jag aldrig har bråttom med att sälja dessa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Fri marknad menar jag att ingen utomstående ska försöka påverka prissättning, tillgång eller liknande. Gäller både stat och communitymobs. Fri konkurrens sköter det. Och liknelsen med inbrott, på vilket sätt är den ens i närheten av att vara relevant?

Jag undrar å vems vägar du tycker dig göra den här "tjänsten"? Vem har bett om att få kommentarer om överpriser i säljtrådarna? Känns mer som förmynderi. Du argumenterar ju mot sig själv också när du skriver att det i princip inte finns någon som inte har hyffsad koll på prisläget. För vem ger ni då "råden". Besudlar bara trådarna i min mening.

Ja du kan ju börja med att fundera själv varför du tycker att det är kommunism att ge råd åt andra, och varför det är kommunism att kommentera på prissättning. Är man en seriös säljare så bör man vara trygg i sin prissättning och kunna ha bra svar om någon tycker det är för dyrt. Vill man inte ha sådana kommentarer och tycker att det förstör så framstår det ju som att man hoppas på att kunna få ett oskäligt högt pris för sin vara, och är det inte så, ja vad är man då rädd för. Och återigen så är det inte jag som kläckt idén att möjligheten att kommentera annonser skall vara obligatorisk. Jag tycker bara det är bra då det ger både säljare och köpare möjlighet att hålla sig på realistiska nivåer. Jag tycker det är precis lika bra om någon får veta att hen lever om hen lägger ett skambud. Det handlar om att det ska finnas en balans. Din uppfattning verkar vara att det är säljarnas marknad och passar det inte så kan de som inte vill köpa dra åt helvete och slita förstörs säljarens möjligheter att kapitalisterna på okunskap. Och det tycker jag är väldigt fel. Är man kommunist för det så har din politiska skaka ett rätt smalt spektrum får jag säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av kaptengrek:

Det är väldigt märkligt att kritisera diskussionen om en varas pris. Visst har du rätt att göra det och även framför säljaren.

Anta exempelvis en fysisk marknad på ett torg där en fiktiv säljare skulle sälja värdelösa varor för ockerpriser. Hur troligt är det att en intresserad köpare skulle gå fram, utan att kommentera eller förhandla och sedan gå vidare för att inte skrämma andra spekulanter?

När nästa spekulant sedan utbryter "Gud vilka höga priser!" så sätter säljaren munkavel på denne och hänvisar denne från platsen.

Köp och sälj fungerar helt enkelt så, där köpare och säljare möts är priset satt. Är priset för högt så får man helt enkelt gå ned, är det för lågt kan flera spekulanter ge bud.

Jag tycker det är märkligt att citerar mig? Du måste nog ha valt fel. Mitt inlägg vara bara en uppmaning till alla att sträva efter att inte låta vår marknad blir som Blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är fortfarande inte något du bestämmer, det får säljaren och köparen komma överens om (så länge det inte börjar handla om ocker vilket är lagreglerat, men då är det långt över nypriser som gäller)

Härlig argumentationsteknik! Vart i mitt inlägg har jag skrivit att jag bestämmer priserna? Det du kanske försöker säga är att jag inte borde påpeka att folk lägger ut begagnade prylar till högre pris än nypris? rätta mig om jag förstått dig fel.

Du verkar förövrigt som en kanon köpare om du menar att det är okej att köpa begagnat över nypris, Jag har massor med datorprylar jag funderar på att sälja vidare, 10% plus på nypris och dom är dina

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag tycker det är märkligt att citerar mig? Du måste nog ha valt fel. Mitt inlägg vara bara en uppmaning till alla att sträva efter att inte låta vår marknad blir som Blocket.

Jag tycker också det är märkligt att jag citerade dig. Blir lätt fel när man skriver från telefon. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Om jag har använt Marknaden igen? Gissa …?

Det är lugnt, ingen lär sakna dig om du nu sätter överpriser. Fick du inga seriösa bud så var priset helt enkelt inte så sjyst som du trodde. Eftersom tillgång och efterfrågan styr marknaden så kommer sweclockers marknad alltid ge lägre utdelning än blocket osv. p.g.a de mer insatta köparna med hårdare krav.

Vill man nyttja den dekadenta varianten av budgivning som sweclockers anammar så får man acceptera alla delar av den - inklusive tillrättavisningar och annat som kan nämnas. Marknaden kan inte endast gynna säljare. Gällande skambud så är det ju något som alltid finns, oavsett marknadsplats, om det inte är fasta auktioner. Något jag personligen förespråkat borde införas, i alla fall som möjligt alternativ.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av mrE1:

Härlig argumentationsteknik! Vart i mitt inlägg har jag skrivit att jag bestämmer priserna? Det du kanske försöker säga är att jag inte borde påpeka att folk lägger ut begagnade prylar till högre pris än nypris? rätta mig om jag förstått dig fel.

Du verkar förövrigt som en kanon köpare om du menar att det är okej att köpa begagnat över nypris, Jag har massor med datorprylar jag funderar på att sälja vidare, 10% plus på nypris och dom är dina

Du FÖRSÖKER bestämma vad för pris som är rimligt om du kommenterar vad som är ett rimligt eller orimligt pris. Vilket ingen annan än köpare och säljare kan avgöra, tillsammans.

Ibland kan jag tycka att det är okej att köpa till över nypris men det beror på situationen. Jag har verkligen inget emot om du lägger upp en annons och försöker sälja dem till det. Antingen får du dem sålda eller så får du dem inte sålda. Så enkelt är det. Jag lovar att jag inte kommer skräpa ner din annonstråd med onödiga kommentar om jag inte vill köpa varan iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av kaptengrek:

Alla som ser varan eller läser annonsen är eventuell köpare tills dess att varan är såld. Därför har alla rätt att lägga bud oavsett om du som säljare tycker budet är för lågt eller ej. Tråkigt att få lågt bud som säljare men så är det.

Absolut men det är en annan sak även om det är ganska idiotiskt att lägga bud under utgångspris om säljaren uttryckligen skriver att priset är fast eller inte kommer sälja under utgångsbudet etc, då skräpar det också ner tråden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Det går inte att tala om ocker över huvud taget i det här sammanhanget eftersom vem som helst enkelt kan kontrollera och jämföra priser på webben. Det är inte ett brott att sälja något till en korkad människa. Det kan däremot kanske vara ett brott att sälja något dyrt till en person med intellektuell funktionsnedsättning.

Med ditt resonemang skulle handeln med alla samlarprylar dessutom utgöra ocker.

”ocker, oredlighetsbrott som innebär otillbörligt utnyttjande av någon annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån i samband med kreditgivning, köp eller annat avtals ingående.”
Källa: ne.se

Det är inte så konstigt att saker ibland blir dyra på auktioner eftersom de triggar människors tävlingsinstinkt. Det märks extra tydligt när det blir budstrider på klassiska sommarauktioner och funkar ofta finfint när det gäller populära prylar på till exempel Tradera. Jag sålde själv ett drygt tre år gammalt Asus Dual GeForce GTX 1060 OC 6 GB för över 2 100 kronor [!] på Tradera i våras (jag betalade 2 499 kr för det när jag köpte det). Ett annat exempel, som jag tidigare har diskuterat i fyndforumen här, är PS Auctions som ofta lyckas sälja returvaror över det aktuella nypriset utan att erbjuda någon garanti alls!

Vi tycker nog samma sak egentligen tror jag men det mesta i ditt inlägg är felaktiga argument. Samlarobjekt är såklart inte ocker, de är dyra av en anledning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Det är en sak om det är ett solklart överpris/gränsen till blåsningsförsök. Men om en säljare säljer nåt för 4000 som han köpte för ett år sen för 8000, men som oftast har slutat på 3000 på eBay, så är inte jag den som har tänkt att påpeka det publikt. Jag vill inte inkräkta på hans förmåga att få sin grej såld, om priset ändå är inom rimlighetens gräns.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du FÖRSÖKER bestämma vad för pris som är rimligt om du kommenterar vad som är ett rimligt eller orimligt pris. Vilket ingen annan än köpare och säljare kan avgöra, tillsammans.

Ibland kan jag tycka att det är okej att köpa till över nypris men det beror på situationen. Jag har verkligen inget emot om du lägger upp en annons och försöker sälja dem till det. Antingen får du dem sålda eller så får du dem inte sålda. Så enkelt är det. Jag lovar att jag inte kommer skräpa ner din annonstråd med onödiga kommentar om jag inte vill köpa varan iaf.

Jag har påpekat någon enstaka gång att prisättningen är orimlig om det är över nypris på en produkt, Absolut och det tycker jag är helt okej att göra(DET ÄR INTE ATT BESTÄMMA PRISET).tycker du det så får det vara så. Du får tycka som du vill och jag som jag vill eller hur?

Anledningen till att jag tycker det är bra att påpeka orimliga prisättningar är för att det här är en av de få marknader som det fortfarande går att hitta det man söker för en rimlig summa (under nypris) Både blocket och Facebook går ju inte ens att använda längre då man inte orkar kolla igenom hundra inlägg om en 15 år gammal dator som personer försöker sälja för 5000 kr. Det skulle bli sjukt tråkigt om denna sida följde samma mönster och att man inte kan hitta saker här längre.

nånstans måste väl ändå en gräns för begagnat faktiskt gå, då det är använt? jag tycker att den gränsen borde gå vid om produkten faktisk läggs ut för mer begagnat än nuvarande nypris och som jag tidigare skrev om man dessutom använder den dyraste länken till produkten, Tycker inte du att det är att försöka fulsälja saker?

Det tar 10 sek som säljare att gå in på prisjakt för att se vad ens produkt ligger på. När jag säljer så länkar jag alltid till billigaste priset på prisjakt, det är valfritt men så vill jag sälja saker, ärligt....

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är väldigt trevligt att ha en marknad där fifflare och allmänt fuffens kan bli synad av ofta välmenande communitymedlemmar. Oavsett om det är någon som försöker köpa något långt under marknadspris eller om något verkligen försöker sälja till överpris.

Jag tycker att det är jättekonstigt att störa sig på om något kommenterar eller ifrågasätter något. Är det obefogad kritik så är det inte så svårt att argumentera ner. Är det befogad kritik så förstår jag att man blir arg som säljare/köpare. Men vill man försöka blåsa någon så finns det andra marknader för det...tyvärr...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Vi tycker nog samma sak egentligen tror jag men det mesta i ditt inlägg är felaktiga argument. Samlarobjekt är såklart inte ocker, de är dyra av en anledning.

Vi tycker inte alls samma sak.
Din argumentation var felaktig.

Även vanliga begagnade varor kan gå upp i pris, t.ex. om den svaga svenska kronan driver upp priserna på varor som tillverkas i utlandet.
Det var ganska tydligt när det gällde grafikkort under en tid, men har även gällt andra varor som har slutat tillverkas.
Ett bra exempel är Chromecast Audio som när den inte längre gick att köpa ny rusade uppåt i pris på alla säljsidor. Den kostade ursprungligen 300–400 kronor, men såldes under våren regelmässigt för 700–800 kronor på Tradera och jag har t.o.m. sett exemplar säljas för över tusenlappen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Det är lugnt, ingen lär sakna dig om du nu sätter överpriser. Fick du inga seriösa bud så var priset helt enkelt inte så sjyst som du trodde. Eftersom tillgång och efterfrågan styr marknaden så kommer sweclockers marknad alltid ge lägre utdelning än blocket osv. p.g.a de mer insatta köparna med hårdare krav.

Det var just den här typen av dryga och överlägsna kommentarer som fick mig att sluta använda Sweclockers Marknad.
Om man ska ta ditt resonemang på orden borde ju dessutom ingen använda Sweclockers Marknad eftersom du själv säger att man alltid får sämre betalt här.

Varför ska jag sälja något till ett underpris här när jag kan få mer betalt på en annan säljplats? Att byta säljplats innebar att utnyttja tillgång och efterfrågan på ett sätt som ökade min utdelning! Och, eftersom mitt grafikkort såldes på mindre än en minut hade jag troligen kunnat få ännu mer betalt om jag inte hade satt ett köp nu-pris på det på Tradera.

Alla här verkar vilja ha allt nästan gratis och din kommentar är ett praktexempel på det.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av anon36896:

Det var just den här typen av dryga och överlägsna kommentarer som fick mig att sluta använda Sweclockers Marknad.
Om man ska ta ditt resonemang på orden borde ju dessutom ingen använda Sweclockers Marknad eftersom du själv säger att man alltid får sämre betalt här.

Varför ska jag sälja något till ett underpris här när jag kan få mer betalt på en annan säljplats? Att byta säljplats innebar att utnyttja tillgång och efterfrågan på ett sätt som ökade min utdelning! Och, eftersom mitt grafikkort såldes på mindre än en minut hade jag troligen kunnat få ännu mer betalt om jag inte hade satt ett köp nu-pris på det på Tradera.

Alla här verkar vilja ha allt nästan gratis och din kommentar är ett praktexempel på det.

De som säljer här på Sweclockers är nog mer intresserade av en smidig affär snarare än att maximera sin vinst.

Så är det för mig i varje fall.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det var just den här typen av dryga och överlägsna kommentarer som fick mig att sluta använda Sweclockers Marknad.
Om man ska ta ditt resonemang på orden borde ju dessutom ingen använda Sweclockers Marknad eftersom du själv säger att man alltid får sämre betalt här.

Varför ska jag sälja något till ett underpris här när jag kan få mer betalt på en annan säljplats? Att byta säljplats innebar att utnyttja tillgång och efterfrågan på ett sätt som ökade min utdelning! Och, eftersom mitt grafikkort såldes på mindre än en minut hade jag troligen kunnat få ännu mer betalt om jag inte hade satt ett köp nu-pris på det på Tradera.

Alla här verkar vilja ha allt nästan gratis och din kommentar är ett praktexempel på det.

Visst kan man ifrågasätta vad säljare får ut av att sälja på sweclockers marknad om det är allmänt känt att utdelningen är lägre. Förr kunde man i alla fall lita på snabba och pålitliga affärer utan krångel (även om det självklart finns folk som blivit lurade). Om inte annat så kanske du själv finner dig i en position där du är potentiell köpare och söker något till ett rimligt pris?

När allt kommer till kritan så stödjer du faktiskt mitt argument. Köparna på Tradera var villiga att betala mera än sweclockers - vad är problemet? Om du nu var så nöjd med Tradera så ser jag inte varför du ens deltar i den här diskussionstråden.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det var just den här typen av dryga och överlägsna kommentarer som fick mig att sluta använda Sweclockers Marknad.
Om man ska ta ditt resonemang på orden borde ju dessutom ingen använda Sweclockers Marknad eftersom du själv säger att man alltid får sämre betalt här.

Varför ska jag sälja något till ett underpris här när jag kan få mer betalt på en annan säljplats? Att byta säljplats innebar att utnyttja tillgång och efterfrågan på ett sätt som ökade min utdelning! Och, eftersom mitt grafikkort såldes på mindre än en minut hade jag troligen kunnat få ännu mer betalt om jag inte hade satt ett köp nu-pris på det på Tradera.

Alla här verkar vilja ha allt nästan gratis och din kommentar är ett praktexempel på det.

Tror inte du kommer få 100 samtal från bedragare här på marknaden som kan hända på blocket till exempel. Jag känner att Swec marknad främst är till för att säkert förmedla varor mellan medlemmar. Vill man maximera sin vinst är såklart inte den här marknaden rätt ställe. Detta är väl främst ett sätt att slippa strul och veta att det kommer till användning typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det är en sak om det är ett solklart överpris/gränsen till blåsningsförsök. Men om en säljare säljer nåt för 4000 som han köpte för ett år sen för 8000, men som oftast har slutat på 3000 på eBay, så är inte jag den som har tänkt att påpeka det publikt. Jag vill inte inkräkta på hans förmåga att få sin grej såld, om priset ändå är inom rimlighetens gräns.

Det jag tycker är bra, och förespråkar, är när man ser en annons och anser sig veta att det faktiskt rör sig om överpris, och då går in för att varna andra eller fråga om säljaren kan motivera det höga priset.

Jag vill alltså förtydliga att jag INTE förespråkar rent trollande, eller köpare som tycker att priset är OK men försöker lura säljaren att sälja produkten billigare för att köparen är en snål jävel. Det tycker jag är fel och fult, men hellre att det förekommer sådant än att ett viktigt verktyg för att stoppa folk som försöker sko sig på okunskap försvinner, eller för den delen ren utbildning till dem som på allvar tror att deras produkt är värd mer än den faktiskt är.

Är det riktigt jävla illa, både vad gäller "pristrollning" och skambud så har ju faktiskt annonsören möjlighet att anmäla inlägget så att en opartisk person får ta ställning till vem som har rätt.

Som sagt så ser jag inte det ärliga i att vilja sköta annonser utan möjlighet till granskning. Om någon som "skräms bort" av en kommentar om att varan är för högt prissatt annars hade köpt varan, så har man ju tjänat pengar på andras okunskap/blåögdhet och alltså blåst någon. Det kan man väl rimligen inte tycka är rätt, ens i den "fria marknadens" namn?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

När allt kommer till kritan så stödjer du faktiskt mitt argument. Köparna på Tradera var villiga att betala mera än sweclockers - vad är problemet? Om du nu var så nöjd med Tradera så ser jag inte varför du ens deltar i den här diskussionstråden.

Jag använde ditt argument för att visa att det även kan fungera åt andra hållet. Problemet var alla dryga kommentarer på Marknaden, vilket jag anser sänker Sweclockers Marknad kraftigt, och som du dessutom än en gång ger ett praktexempel på i den här tråden!
Du anser alltså att jag inte ska få delta i den här diskussionstråden på grund av att jag inte tycker samma sak som du?
Det är feg och dålig argumentationsteknik!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det jag tycker är bra, och förespråkar, är när man ser en annons och anser sig veta att det faktiskt rör sig om överpris, och då går in för att varna andra eller fråga om säljaren kan motivera det höga priset.

Jag vill alltså förtydliga att jag INTE förespråkar rent trollande, eller köpare som tycker att priset är OK men försöker lura säljaren att sälja produkten billigare för att köparen är en snål jävel. Det tycker jag är fel och fult, men hellre att det förekommer sådant än att ett viktigt verktyg för att stoppa folk som försöker sko sig på okunskap försvinner, eller för den delen ren utbildning till dem som på allvar tror att deras produkt är värd mer än den faktiskt är.

Är det riktigt jävla illa, både vad gäller "pristrollning" och skambud så har ju faktiskt annonsören möjlighet att anmäla inlägget så att en opartisk person får ta ställning till vem som har rätt.

Som sagt så ser jag inte det ärliga i att vilja sköta annonser utan möjlighet till granskning. Om någon som "skräms bort" av en kommentar om att varan är för högt prissatt annars hade köpt varan, så har man ju tjänat pengar på andras okunskap/blåögdhet och alltså blåst någon. Det kan man väl rimligen inte tycka är rätt, ens i den "fria marknadens" namn?

Det är ju också en fråga om något som överstiger ett snittpris är ett överpris i den mening att det bör slås ner på. Jag ser det som att det är en ganska öppen tolkningsfråga särskilt om det handlar om en dator med flera olika komponenter, eller något som är lite udda.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jag använde ditt argument för att visa att det även kan fungera åt andra hållet. Problemet var alla dryga kommentarer på Marknaden, vilket jag anser sänker Sweclockers Marknad kraftigt, och som du dessutom än en gång ger ett praktexempel på i den här tråden!
Du anser alltså att jag inte ska få delta i den här diskussionstråden på grund av att jag inte tycker samma sak som du?
Det är feg och dålig argumentationsteknik!

Tror inte det är det han säger. Det jag läser är att han menar att ditt mål är att inte bli ifrågasatt och få ut maximalt med pengar när du säljer grejer. Det är inte det Sweclockers Marknad handlar om. Passar det inte finns det andra alternativ. Du får såklart tycka vad du vill och diskutera, men det kommer nog inte leda så långt eftersom det framgått vad du vill få ut från en försäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jag använde ditt argument för att visa att det även kan fungera åt andra hållet. Problemet var alla dryga kommentarer på Marknaden, vilket jag anser sänker Sweclockers Marknad kraftigt, och som du dessutom än en gång ger ett praktexempel på i den här tråden!
Du anser alltså att jag inte ska få delta i den här diskussionstråden på grund av att jag inte tycker samma sak som du?
Det är feg och dålig argumentationsteknik!

Tyck vad du vill, öppna kommentarer medför alla sorters inlägg eftersom de är just öppna. Du kan inte både äta kakan och ha den, då är det är såna som du som sänker marknaden. Passar det inte så håll dig till Tradera. Poängen var att om du nu är missnöjd så behöver du inte delta, det var inget argument utan snarare ett faktum.

Om något är fegt så är det att vrida orden till att köpare vill ha saker gratis när absolut ingen i tråden har påstått något dylikt. Som alltid är det upp till säljaren att avgöra om ett bud som avviker ifrån det utsatta priset är tillräckligt högt och det kan jag garantera att alla köpare på denna marknad är fullt medvetna om.

Skrivet av medbor:

Tror inte det är det han säger. Det jag läser är att han menar att ditt mål är att inte bli ifrågasatt och få ut maximalt med pengar när du säljer grejer. Det är inte det Sweclockers Marknad handlar om. Passar det inte finns det andra alternativ. Du får såklart tycka vad du vill och diskutera, men det kommer nog inte leda så långt eftersom det framgått vad du vill få ut från en försäljning

Precis, det har alltid varit en avvägning. Maximal utdelning vid försäljning eller minimalt med krångel utav kunniga köpare. Man kan inte få båda, även om många säljare nu för tiden vill hävda det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather