Hjälp med köp av dator (kontor + lättare spel)

Permalänk

Hjälp med köp av dator (kontor + lättare spel)

Hej,

Jag vill byta ut min dator till någonting modernare än vad jag har idag. Jag tänkte mig en stationär dator, då jag redan har en laptop som fungerar ok för mina användningsområden utanför hemmet (anteckningar och internet). Jag kommer använda datorn i mina studier så det är viktigt att datorn kan hantera stora filer i excel, word och powerpoint utan att lagga. Utöver det vill jag även kunna arbeta med photoshop, illustrator och spela spel som minecraft, the sims 3 & 4 samt world of warcraft.

Gamingdator eller "vanlig" stationär dator verkar vara de två största alternativen för stationära datorer. Då jag vill spela på datorn, är det bättre för mig att köpa en gamingdator eller räcker det med en vanlig stationär dator? Lever under studentbudget så vill helst komma undan billigt, men är medveten om att kvalitet kostar så är beredd att betala ungefär 8000 - 10000 kronor som max. Är den billigaste gamingdatorn på dustinhome eller liknande affär ett bra köp, eller måste jag kolla detaljerat på datorns specifikationer? Vilka parametrar är isåfall de viktigaste att kolla på?

Permalänk
Medlem

@MonotonTid: Det du är ute efter är nog en kontorsdator med lite extra RAM och en bra SSD.
Färdigbyggda datorer består ofta av delar som är på utförsäljning och har oftast någon dold svaghet.
Om du inte vill bygga själv så är inet & webhallen bra för då dem bygger den åt dig, du bör dock installera Windows själv, det är inte svårt och sparar c.a en tusenlapp.

6950Kr + byggnation(699Kr) på Webhallen.

Vill du ha med grafikkort(istället för inbyggt) kan du skaffa detta:

Dold text

9749Kr + 699Kr bygge på webhallen, men då spräcker du budget lite om du inte bygger själv.

Edit: Du vill nog ha ett "Gigabyte B550M AORUS ELITE - mATX / B550M" för 1299Kr om du bygger själv iofs, fördelen med att bygga själv är ju också att man kan spara lite genom att köpa delar från olika butiker.
Edit2: Du vill nog ha även ha 3600MHz RAM i förslag 2 så skippa det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.