Permalänk
Relik 📜

OLED mot plasma, en jämförelse

Vet det här dyker upp ibland, och att @Laxpudding vid flera tillfällen varit inne med förklaringar på hur plasma står sig 2020. Vincent på HDTVTest har gjort en video där de jämför Panasonics sista plasma med en modern OLED, i allt från motion resolution till ljusstyrka. Speciellt sistnämnda tycker jag är intressant, då många fortfarande är inne på att OLED är för ljussvaga för vardagsbruk.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Keeper of the Bamse

Han tappade mig vid "Plasma har inte HDR"

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Printscreen:

Han tappade mig vid "Plasma har inte HDR"

Hur menar du? Tänker det är en relevant punkt, att en modern OLED har större potential med stöd för nya tekniker oavsett andra kvaliteter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande den plasman till vänster. Vet inte vad det är för jävla strålkastare folk kör som belysning i hemmet, men har aldrig känt ett behov att gå över 50% i ljusstyrka på TVn.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av headphoneninja:

Kör fortfarande den plasman till vänster. Vet inte vad det är för jävla strålkastare folk kör som belysning i hemmet, men har aldrig känt ett behov att gå över 50% i ljusstyrka på TVn.

Det där är lite oklart med. Mycket snack om att OLED är "ljussvaga", men jämfört med plasma är de ju rena rama magnesiumfacklan. Och plasma klarade sig folk rätt hyfsat på. Visst blir gamla ST50 rätt grådassig när solen lyser mot den, men vem tittar så? Gör folk det?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Själv bytte jag ut mina föräldrars Panasonic Plasma TV till Panasonic OLED TV för en liten stund sen, blev förvånad hur ljusstark OLED TV:n var Var först svårt att hitta rätt balans mellan ljusstyrka och klarhet i OLED TV:n (kändes som det var någon HDR simulation på gång som gjorde ljusa scener snabbt väldigt ljusa) men efter att pillat på inställningarna för att hitta den rätta balansen så det upplevdes som naturligt för de allra flesta TV program så blev det riktigt najs och man märker i jämförelse med Plasma TV:n att den är en aning mörk då båda är kalibrerade att se så naturliga som möjligt även om färgerna har annars riktigt bra balans och rikedom och så i Plasman fortfarande. Sen blev jag också positiv inställd till Panasonics rörelse hanteringprocessering i "minimum" läget där de gör ett ypperligt jobb att minska på stuttering utan att ge nån som helst form av motion interpolation artefakt feel. Jag är speciellt känslig för rörelser då jag själv är sån som alltid kört med hög uppdateringsfrekvens med mina datorskärmar och upplevde inte rörelserna alls som något problem i jämförelse till Plasma TV:n.

Värt att nämnas att Panasonic OLED TV har ju aningen bättre ljusstyrka än medel OLED TV tillverkares.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det där är lite oklart med. Mycket snack om att OLED är "ljussvaga", men jämfört med plasma är de ju rena rama magnesiumfacklan. Och plasma klarade sig folk rätt hyfsat på. Visst blir gamla ST50 rätt grådassig när solen lyser mot den, men vem tittar så? Gör folk det?

Jag trodde aldrig att någon skulle klaga på ljusstyrkan på OLED. Jag tycker att de är bländande ljusa vid full ljusstyrka.

Jag har själv Pioneers sista Kuro-TV ståendes i ett skåp. Någon som vet hur den presterar jämfört med plasman i videon? Jag tycker att den har mer än tillräcklig ljusstyrka så länge man inte försöker kolla på TV i solljus (vilket väldigt få verkar göra).

Permalänk
Bildexpert 📺

@headphoneninja: Ifall du har en Panasonic plasma av de sista modellerna så har du inget egentlig reglage för ljusstyrka. Det som finns är ett reglage som heter "Panelens ljusinställningar" för Låg, Mellan och Hög vilket styr över pulsmoduleringen. Hög ger mer ljus men också mer orolig bild. Man kan dock dämpa ljuset genom att sänka kontrast-reglaget utan större kvalitetsförluster på Panasonics modeller.

Som allra får man runt 120-130 nits med Mellanläget vid 10% snittljusnivå (APL). Vid 50% APL får man ungefär hälften, runt 70 nits i vitt, så ganska aggressiv ABL. Hög-läget ger 15-20% mer. Tittar jag på gamla anteckningar från en VT60 fick jag ut som mest 160 nits vid 10% APL i Hg-läget men fortfarande bara runt 70 nits vid 50% APL. Till priset av tydlig modulering med orolig/brusig bild.

Så en nackdel med plasman som aldrig riktigt löste sig var att man inte kunde hålla ens 80 eller 100 nits konstant i vitt. Varierade alltid kraftigt hur ljust det blev. Det är något man kan med dagens OLED som kan vara i princip ABL-fri på 120+ nits.

Men ja, så länge man har miljön är detta inga större problem för SDR-innehåll som oftast mastras för 100 nits.

Permalänk
Medlem

Angående Panasonics OLED TVs så klarar de inte HDR med t.ex. rök utan problem att det hackar (tas upp i varenda test av HDTVTest). Annars hade deras dyrare modeller varit intressanta som uppgradering av min LG OLED 2015 (utan HDR). Panasonic har inte angett varför men HDTVTest har spekulerat att fixa HDR-problemet i firmware skulle leda till andra problem, och att de skulle behöva ett nytt SoC för att bli av med det utan problem. Oavsett varför är det ganska löjligt att ha samma problem i över 3 år eller mer. Deras dyra 2000/1500-modeller borde inte ha detta problem tycker jag.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Japp det är kontrast-läget jag menar. Det på 50% och panel luminance på low har jag alltid kört. När jag väl skaffar OLED så är det inte för bildkvaliteten, men för att få ner rumstemperaturen, haha. Har varit en svettig sommar som plasma-ägare.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av emilakered:

Hur menar du? Tänker det är en relevant punkt, att en modern OLED har större potential med stöd för nya tekniker oavsett andra kvaliteter.

Det var lite med glimten i ögat; när man kollat på massa HDR-material så sätts ribban rätt högt, då försvinner ju plasma på intressefronten på en gång

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan sakna på min OLED är just rörelseskärpan eller rörelseoskärpan beroende på hur man ser det.

Hade tidigare en LG 50PK350 plasma som hade väldigt bra rörelsehantering. Den byttes sedan ut mot en Panasonic 55VT30 plasma som var något sämre. Upplever ibland OLEDen som lite hackig med sämre rörelseskärpa något som BFI kanske kan råda bot på. Men tekniken verkar inte helt mogen och i praktiken inte användarbar på min C9 (CX kanske är bättre?).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

@headphoneninja: Oj, då måste du sitta med vad, runt 40-50 nits? Förmodligen ingen ABL som positiv sidoeffekt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tog fram i1Display Studio för att se, 34-38 nits låg jag på, hehe. Det låter sjukt lågt när man kör 90 nits på pc skärmarna men det ser inte ljussvagt ut alls för mig.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Printscreen:

Det var lite med glimten i ögat; när man kollat på massa HDR-material så sätts ribban rätt högt, då försvinner ju plasma på intressefronten på en gång

Haha, ja, precis. Även om gamla plasman fortfarande har väldigt trevlig bild ser den rätt tråkig ut när någon fläskig HDR-film drar igång på OLED-TV:n.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt haft lg oled cx, sista generationen plasma VT60, och (i någon vecka) min "gamla" PG27UQ sida vid sida.

Är också lite lätt fanatiker vad gäller tv/monitors, och har en hifi-klubben nära med showroom, så jag har sett många av de senare årens oled-toppmodeller i dimmade showrooms, dock verkar de inte vilja sälja panasonic där. så de har jag inte sett mycket av (och de påstås ofta vara bäst, så med reservation för det..).

Jag tycker faktiskt att VT60 fortfarande är bäst eller i alla fall lika bra som oled i 1080p SDR. De oled jag sett får man inte samma perfekta precision i mörka scener som plasma, utan att kanske tweaka bort lg-oled-svärtan så att det mer eller mindre blir plasma-svärta eller liknande.
Då mycket streamat innehåll fortfarande är 1080p/sdr, så har jag behållit min VT60 i alla år, jag vill gärna uppgradera den men har verkligen inte kunnat motviera det för mig själv.
HDR/4k har jag sett på PG27UQ eller OLED monitor.

Bästa exempel jag har på mörka scener att jämföra är altered carbon season1, den kvinnliga huvudpersonens mörka hår flyter helt ihop i mörka scener på dåligt kalibrerad oled.

Hedersutnämnande för PG27UQ som i ljusa scener som https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ&t=5s tex verkligen visar sin styrka med IPS+1000nits och inte får problem med dimming-zoner och faktiskt kanske ser bäst ut där.

Det är lite olika kompromisser men överlag är oled en självklar vinnare för mig, med ovan nämnda undantag.

Permalänk
Inaktiv

Finns två alternativ för TV för mig. OLED eller ingen TV alls. OLED är fantastiskt, längtar efter att se vad som tar över framöver i premiumsegmentet.

55B7V i mitt fall.