eGPU och USB-C från laptop samtidigt in i en skärm

Permalänk

eGPU och USB-C från laptop samtidigt in i en skärm

Har skaffat en laptop, en Thinkpad T480s som jag ofta tänkte använda i musikstudion. Tänkte skaffa en ny extern skärm och funderar på en som kan fungera som USB-C-docka och samtidigt ge ström till laptopen. Så behöver jag inte köpa en till laddare (eller en extern dockningsstation). Typ en sån här: https://www.philips.co.uk/c-p/258B6QUEB_00/brilliance-lcd-mon...

Edit: Grejen är att jag eventuellt inte kan få ström från eGPU:n eftersom jag har sneglat på det här med att konstruera en egen lösning, som nog inte kan ge ström

Men sen så vill jag också ha möjligheten att spela nåt spel när jag tröttnar på arbetet och ev. hitta en eGPU-lösning. Då undrar jag, om jag kör från eGPU:n in i skärmen, och från laptopen in i skärmen (i huvudsak för strömmens skull), finns det då något sätt att få skärmen att förstå att det är från det externa grafikkortet den ska hämta sin bildsignal? Hämtar den från laptopen så har jag förstått att det kan bli problem med bandbredden.

Alternativet är att jag skaffar en extern dockningsstation förstås, men det hade varit smidigt och billigare om det gick att lösa via skärmen.

Har förresten inte ens fattat om T480s använder två eller fyra Thunderbolt 3-banor, det är motsägande information där ute. T480 har två, men det skulle visst vara en annan sorts moderkort till T480s och en del folk säger att varianten med bara CPU-grafik (som jag har) utnyttjar fyra banor, en del säger två, men ingen uppvisar bevis. Själv har jag inte fått hem datorn än.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Bildexpert 📺

@Överklockad_gasklocka: Har inte kört eGPU själv men fördjupat mig tidigare i vad och hur. Så ta detta jag skriver mer som en riktlinje, inte praktisk erfarenhet.

När du kör med eGPU är det optimalt ur grafikprestanda/spel att köra skärmen på eGPU:n eftersom annars måste det eGPU:n beräknar tillbaka via thunderbolt och sedan köras genom det integrerade grafikkortet. Vilket kan handla om 50 procent i förlust av FPS till exempel.

Detta blir i sin tur kanske mindre praktiskt för hur du använder datorn. Man är med kostnader och besvär ändå inne på en kostnadsnivå som närmar sig en fullstor – och ofta effektivare – stationär dator.

Permalänk

@Laxpudding: Ja, det är det som är dilemmat. Har dålig koll på hur "smarta" skärmar kan vara riktigt, alltså om man kan på nåt sätt välja att den ska hämta bild från eGPU:n, men bara ge laptopen ström (och att mus och tangentbord kopplade till skärmens docka ska funka).

Man känner ju rent instinktivt att om skärmen känner en signal från självaste laptopen så kastar den allt annat åt sidan. Via USB-C dessutom, detta moderna format. En samtidig signal från någon HDMI eller DP är kanske bara som en irriterande mygga som kan viftas bort.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag använder en 34" Wide samsung 34CH890 som kan ge 65w via USB-C. Och en eGPU från Razer.

Med den skärmen kan man välja ingång ( t.ex. displayport ) och ändå få ström från USB-C porten, oavsett ingång. De flesta eGPU ger också ström via thunderbolt. Razer Core-X laddar min MacBook Pro 16" med maximala 100w.

Själv växlar jag mellan USB-C ( Mac OS ) och Windows ( eGPU ) MacBook Pro väljer själv den strömkälla som ger mest effekt.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

eGPUer kan oftast ladda laptopen samtidigt, se kolumnen för Power Delivery i tabellen som genereras om du väljer Thunderbolt 3 här:

https://egpu.io/best-egpu-buyers-guide/

Det kan hända att jag missuppfattat din fråga.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

@deadleus: Ah, härligt att höra. Får väl också kolla med säljaren eller tillverkaren av den skärm det nu blir.

Japp. Skulle ha skrivit i första posten att jag är lite sugen på det här med att bygga ihop en egen eGPU och i så fall kommer den nog inte kunna ge mig ström.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s