Krönika: Amazons påverkan på den svenska marknaden

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Amazons påverkan på den svenska marknaden

I ett par år har rykten om Amazons intåg i Sverige cirkulerat. Vår chefredaktör Anton spekulerar i konsekvenserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur menar ni att Komplett är nedlagd? Blev inte en av er rekryterad dit nyligen?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Swedman18:

Hur menar ni att Komplett är nedlagd? Blev inte en av er rekryterad dit nyligen?

I texten står att satsningen som marknadsplats (alltså en plattform där även andra andra återförsäljare kan hänga på) är avvecklad, och den tillhörande parentesen är nu något förtydligad

Permalänk
Medlem

@Swedman18: Han sa ju att Kompletts marknadsplatssatsning va nedlagt om jag läser rätt inte Komplett som bolag.

Permalänk
Inaktiv

Får lite Ebay VS Tradera flashbacks, och vi vet ju hur det slutade

Permalänk
Skrivet av anon37058:

Får lite Ebay VS Tradera flashbacks, och vi vet ju hur det slutade

ebay punkt se. Det gick ju inget vidare det.

Förmodar att de tar från Tysklands centrallager men det är ju det Amerikanska lagret man vill ha.

Permalänk

Jag tror inte priserna kommer vara låga nog att det blir en bomb.

Det blir lite som förr när de var Mediamarkt vs Elgiganten. Mediamarkt har ju inte tagit över för de har ju inte kunnat erbjuda tillräckligt. Våra befintliga e-handlare är duktiga och det ska mycket till för att konkurrera ut dem så snabbt.

Dock så kommer de säkert lyckas bra när de kommer till andra varor men ingen aning om vilka varor de kan tänkas vara och det är väl de som blir intressant och se.

Permalänk
Inaktiv

När jag beställer från Amazon så är det Tyskland som gäller. Köpte min mobil 1700 kr billigare därifrån för 2 veckor sedan! Idag pga. växelkursen kan man få den 1980 kr billigare!

2000 kr ÄR JÄVLIGT MYCKET PENGAR!

Permalänk
Medlem

Håller de svenska/nordiska butikerna bara fortsatt hög support och hyfsat bra priser kommer jag fortsatt stödja dom även om jag skulle sparat några kronor via Amazon.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Har också börjat köpa mkt på tyska Amazon!
Väldigt mkt billigare och mera grejer att välja på!
Köpte vägg vitrin för samlarprylar och fick 2st istället för en för samma pris inkl frakt!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon37058:

Får lite Ebay VS Tradera flashbacks, och vi vet ju hur det slutade

Att Ebay köpte upp Tradera 2006 men fortsätter att driva det under namnet Tradera?

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Jag skall bygga mig ett hus med Amazon boxar

Permalänk
Musikälskare

Ser det som väldigt positivt, bara ta över så mycket det går och dumpa priser! wop wop!

Ska bli spännande med frakt å så, om dom kör egna bilar så det går snabbare än postnord

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

När jag beställer från Amazon så är det Tyskland som gäller. Köpte min mobil 1700 kr billigare därifrån för 2 veckor sedan! Idag pga. växelkursen kan man få den 1980 kr billigare!

2000 kr ÄR JÄVLIGT MYCKET PENGAR!

Blir extremt intressant att se hur utbud samt priser kommer vara i jämförelse med Tyskland men även England.

Skulle Amazon skapa en "b-sajt" här i Sverige med sämre utbud och högre totalpriser så jag tror jag de underskattar oss. I Sverige har vi ofta järnkoll på priser och prisjämförelsesajter som tex prisjakt är ju oerhört populära här. Sist men inte minst våra tipstrådar här.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att företag blir mer lättsamma och erbjuder fler och bättre fraktalternativ. Har genom åren säkert kört flera hundra mil extra bara för att behöva ta mig till diverse uthämtningsställen. Det är roligt att frakt inom Sverige kostar 50-100Kr (och tar flera dagar, men det är väl främst Postmords fel) till närmsta postutlämning medans utlandsbeställningar oftast är gratis och hamnar direkt i brevlådan eller får det hemkört. (T ex kinabrev, Autodoc från tyskland och amazon.de).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

När jag beställer från Amazon så är det Tyskland som gäller. Köpte min mobil 1700 kr billigare därifrån för 2 veckor sedan! Idag pga. växelkursen kan man få den 1980 kr billigare!

2000 kr ÄR JÄVLIGT MYCKET PENGAR!

får jag fråga vilken mobil ? helt sjukt ju... kan förstå några hundralappar men två tusen är ju väldigt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

får jag fråga vilken mobil ? helt sjukt ju... kan förstå några hundralappar men två tusen är ju väldigt stor skillnad.

Även t ex LED lampor (Märkes som t ex Phillips) och t ex tandborsthuvuden(Oral B) är ju halva priset ibland.

Sist köpte jag 18 borstar när det var billig t ex, sparade väl en femhundring eller så, direkt hemkört till dörren.

Permalänk
Medlem

Beror på hur Amazon kommer att handla, är de baserade i länder med lägre moms/skatt och skeppar från lager i Sverige kan de störa ut handeln totalt. Tvingas de sälja under svensk flagg och svensk moms/skatt kommer CDON springa gråtandes till konkurrensverket.

CDON säljer i dagsläget redan åt andra försäljare som en plattform, precis som Amazon (man ser inte att det är en tredjepartsprodukt). Men CDON har inte kundtjänsten som Amazon har, CDON som vägrar DOA ärenden på PC hårdvara bland annat och oftast hänvisar direkt till tillverkaren och vägrar sina reklamationsansvar som butik.

CDON har till och med raderat all kontaktinformation, den lilla som fanns, från sin Kontakt sida https://cdon.se/kundservice/support/ . Man hänvisas till deras FAQ chatbot. Har man tur kan man till slut få skicka ett email/chatta med en människa.

Så Inet, Komplett, Webhallen. De stora kommer nog inte att störas så mycket. Men CDON? De kommer nog ryka om ett par år efter Amazon anländer med kraft.

Permalänk
Avstängd

helt idiotiskt att dom går in på svenska. hela syftet med amazon är mindre moms genom eu när amazon har samma priser som elgiganten är det inget syfte att handla hos dom längre.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Som en del klokt skrivit handlar det en hel del om utbud också, inte enbart om pris.

Du missar sista stycket av min text eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Beror på hur Amazon kommer att handla, är de baserade i länder med lägre moms/skatt och skeppar från lager i Sverige kan de störa ut handeln totalt. Tvingas de sälja under svensk flagg och svensk moms/skatt kommer CDON springa gråtandes till konkurrensverket.

CDON säljer i dagsläget redan åt andra försäljare som en plattform, precis som Amazon (man ser inte att det är en tredjepartsprodukt). Men CDON har inte kundtjänsten som Amazon har, CDON som vägrar DOA ärenden på PC hårdvara bland annat och oftast hänvisar direkt till tillverkaren och vägrar sina reklamationsansvar som butik.

CDON har till och med raderat all kontaktinformation, den lilla som fanns, från sin Kontakt sida https://cdon.se/kundservice/support/ . Man hänvisas till deras FAQ chatbot. Har man tur kan man till slut få skicka ett email/chatta med en människa.

Så Inet, Komplett, Webhallen. De stora kommer nog inte att störas så mycket. Men CDON? De kommer nog ryka om ett par år efter Amazon anländer med kraft.

Amazon.de tar ju redan ut svensk moms om de levererar i sverige, så priserna stiger med 9% direkt jämfört med tyska priser (tillfälligt 16% moms). Samma sak med co.uk, men där blir det väl tull från årsskiftet om det inte hittas nån lösning, så det blir ännu dyrare.

Tittar man på amazons priser jämfört med tyska konkurrenter (t.ex. caseking.de och mindfactory.de) så är datorkomponenter oftast dyrare hos Amazon. Sortimentet är inte heller lika stort. Många gånger är enda fördelen med amazon att det är smidigt. För oss entusiaster lär det nog alltid finnas bättre alternativ.

Sen för allehanda olika grejer är Amazon fantastiskt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

helt idiotiskt att dom går in på svenska. hela syftet med amazon är mindre moms genom eu när amazon har samma priser som elgiganten är det inget syfte att handla hos dom längre.

Det kanske bara är ett sätt att få uppmärksamhet. Om svenska Amazon har sämre priser än tyska så kommer folk att handla från tyska. Men det är fortfarande Amazon och inte någon annan affär.

Permalänk
Medlem

Detta kan möjligtvis också vara spiken i kistan för återförsäljare av böcker, online som butik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addy1995:

Att Ebay köpte upp Tradera 2006 men fortsätter att driva det under namnet Tradera?

Precis, jag tror det kommer vara en ordentlig uppförsbacke för Amazon att kunna övertyga eftersom deras varumärkte inte betyder mycket för gemene man. Nu ser iof e-handelsklimatet 2020 väldigt annorlunda ut än det gjorde i slutet av 90 och början på 00-talet. Amazon är dessutom långt ifrån nybörjare i branschen så jag ser det inte som en omöjlighet att de köper ut åtminstånde någon av de större svenska e-handelsbutikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag hoppas på att företag blir mer lättsamma och erbjuder fler och bättre fraktalternativ. Har genom åren säkert kört flera hundra mil extra bara för att behöva ta mig till diverse uthämtningsställen. Det är roligt att frakt inom Sverige kostar 50-100Kr (och tar flera dagar, men det är väl främst Postmords fel) till närmsta postutlämning medans utlandsbeställningar oftast är gratis och hamnar direkt i brevlådan eller får det hemkört. (T ex kinabrev, Autodoc från tyskland och amazon.de).

Sverige är stort till ytan, med låg befolkningstätet. Postnord får heller inte ta ut olika taxor beroende på avstånd, befolkningstäthet, etc. Det skall kosta lika mycket att skicka ett brev eller ett paket från Malmö till Norrland som några kilometer i Stockholm.

Ett paket som kommer från utlandet kommer inte stå för hela kostnaden att transportera det i Sverige, skickar man ett paket från Sverige till utlandet så tas den kostaden ut, plus också då kostnaden att transportera paket från utlandet inom landet. Detta är ju något som varit klart uppenbart när det gäller Kina, men något mindre uppenbart när det tex gäller länder i Europa.

Men var inte orolig, priserna kan mycket väl gå upp nästa år gällande fraktkostnader för utlandsbeställningar, tack vare USA.

Citat:

The United States has agreed to stay in the Universal Postal Union (UPU), averting a tectonic shift in global e-commerce. But a less dramatic, rumbling kind of change is still coming to the global postal order.

When the third-ever extraordinary congress of the UPU voted to adopt a compromise plan — deemed Option V, for victory — the 192 member countries ushered in an era of international mail wherein eventually, all members will have the chance to self-declare their terminal dues, or effectively, the rates that foreign postal services will charge for service when mail or a parcel crosses their borders.

Citat:

New rates will initially be capped at 70% of domestic rates with the option to increase 1% every year up to 80% — meaning some international shippers will maintain the advantage the administration objected to, just a much smaller one.

Citat:

The U.S. will be the first nation granted this ability. A UPU spokesperson told Supply Chain Dive the U.S. must submit self-declared rates for validation by March 1, 2020, and those rates will be published by April 1, 2020, then go into effect July 1, 2020.

Citat:

The rest of the world will have the same opportunity to self-declare if each country so chooses (or stick with the status quo) beginning in January 2021.

Om nu Sverige gör detta så kanske Postnord får lite mer pengar för att sköta sin del bättre...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av addy1995:

Att Ebay köpte upp Tradera 2006 men fortsätter att driva det under namnet Tradera?

Ebay har inte ägt Tradera på flera år. Det är PayPal som är innehar den rollen numera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ni som brukar handla på tyska amazon, brukar det alltid vara billigare där jämför med att köpa i Sverige? Jag gick in och skulle kolla om jag kunde få en OnePlus Nord billigare men då blev det kanske 100kr bara.

Permalänk
Medlem

Det finns fler anledningar bakom ett köp än bara priset och i det hänseendet skulle jag inte handla av Amazon i första taget, bolaget har mycket tvivelaktiga förehavanden som jag personligen inte är särskilt entusiastisk att importera till Sverige. Men det är bara min personliga åsikt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Du missar sista stycket av min text eller?

Ja, sorry, läste slarvigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

helt idiotiskt att dom går in på svenska. hela syftet med amazon är mindre moms genom eu när amazon har samma priser som elgiganten är det inget syfte att handla hos dom längre.

Om du menar att du betalar mindre moms om du t.ex. köper från Amazon DE så har du tyvärr fel, du betalar svensk momssats, generellt 25%. Notera att Amazon justerar momssatsen först när du går till kassan (eller så gjorde de åtminstone förr).

När det gäller den saken blir det alltså ingen skillnad på Amazon SE eller Amazon DE. Eller Amazon UK (så länge de är kvar i EU).

Anledningen är att butiker i EU som har en försäljningsomsättning mot ett annat EU-land som överstiger ett visst belopp (nu minns jag inte vad det var, men Amazon överstiger det med all sannolikhet), måste lägga på momssatsen som gäller i det EU-landet.

Visa signatur

5950X, 3090