Installera Linux för första gången och behöver lite tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Några tipsade om att inte tanka drivrutiner på samma sätt som Windows. Det är bra, men jag vill spinna vidare lite på den punkten.

Har datorn Intel eller AMD-grafik och du installerar Ubuntu så har du redan korrekt drivrutiner från början, och Ubuntu håller dem automatiskt uppdaterade åt dig genom pakethanteraren. Så enkelt blir det tack vare att dessa drivrutiner är fria och har öppen källkod.

Har datorn Nvidia-grafik så behöver man i de flesta fall Nvidias proprietära drivrutin, men du ska inte tanka den från Nvidias hemsida som du förmodligen skulle göra på Windows, utan du ska installera den från din distributions repo. Jag har för mig att Ubuntu numera frågar om man vill installera den proprietära drivrutinen under installationen, och i så fall är det bara att tacka ja och sen sköter Ubuntu resten åt dig. Annars gör man det i programmet som heter "Software & Updates" som medföljer Ubuntu.

Att tanka grafikdrivrutiner direkt från AMD eller Nvidias hemsida som nybörjare och sedan försöka installera dessa på GNU/Linux resulterar oftast i att man får ett trasigt system som inte fungerar. Det är helt enkelt inte tänkt att man ska gå tillväga på det sättet med GNU/Linux.

Eller, jo systemet fungerar utmärkt tills nästa uppdatering kommer... och då slutar det tvärt fungera eftersom pakethanteraren inte har info om vad som installerats. Och som användare måste man då manuellt installera om drivruinerna efter varje större uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan intyga att det stämmer.

I've built Linux from scratch, by the way.

He he! Been there, done that!
Hade en gammal Power-PC maskin jag ville ha upp linux på (Var nån RS6000 variant, men minns inte vilken, men snabb var den inte). Fanns ingen distro som gick att installera på den men hittade en bootbar image till den så det gick att komma igång.
Valet av distro blev då RockLinux som kompileras från källkod. Bara 3.5 GB disk på maskinen så fick jobba via NFS och bara 10Mbit/s så rätt långsamt. Efter att den kompilerat i nära en månad så insåg jag att den hunnit knappt 10% så fick avbryta.

Sen blev det Linux-from scratch... man fick ge ett kommando på morgonen innan man gick till jobbet, förhoppningsvis klart när man kom hem o kunde då ge nästa kommando.... Kul lärorikt experiment men inte användbart, var nåt fel med cacheminnet på maskinen så var nog därför den var så långsam.

On Topic då:
Finns ju Slackware, en av de mest långlivade linux-distarna där ute. För den som vill lära sig Linux. Ubuntu för den som vill lära sig Ubuntu, RedHat för den som vill lära sig RedHat osv...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Vill man ha minst problem med hårdvaran så bör man börja med en dator som är 2 år gammal eller äldre. Vanligt fel som många gör är att köpa senaste hårdvaran och prova Linux på den. Får massor med problem med att delar av hårdvaran inte stöds eller funkar dåligt, tycker att Linux är skit och återgår till Windows.

En orsak till till problemet är att många hårdvarutillverkare inte ens släpper specifikationer på hur hårdvaran fungerar. Så den som vill skriva en drivrutin till Linux får börja med att göra reverse engineering på befintlig Windows-drivrutin.

Det har blivit bättre på senare tid, och problemet gäller framförallt konsument-grejor. Då Linux är stort på serversidan så ordnar ofta hårdvarutillverkaren drivrutiner så mindre problem där.

Ska man inhandla ny dator och vet att man ska använda GNU/Linux så är det nog bäst att satsa på en dator där det finns som förinstallerat alternativ, och det råder ju inte direkt någon brist på sådana om man vet var man ska leta. Allt från Dell XPS "Developer Edition" och Lenovo Thinkpad-serien, till mer obskyra märken som Tuxedo och System76.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vill man ha minst problem med hårdvaran så bör man börja med en dator som är 2 år gammal eller äldre. Vanligt fel som många gör är att köpa senaste hårdvaran och prova Linux på den. Får massor med problem med att delar av hårdvaran inte stöds eller funkar dåligt, tycker att Linux är skit och återgår till Windows.

En orsak till till problemet är att många hårdvarutillverkare inte ens släpper specifikationer på hur hårdvaran fungerar. Så den som vill skriva en drivrutin till Linux får börja med att göra reverse engineering på befintlig Windows-drivrutin.

Det har blivit bättre på senare tid, och problemet gäller framförallt konsument-grejor. Då Linux är stort på serversidan så ordnar ofta hårdvarutillverkaren drivrutiner så mindre problem där.

Håller med helt och hållet. Jag brukar googla hur hårdvaran fungerar på Linux innan jag köper den, särskilt om jag vill köpa något nytt. Kan väl tillägga att man kan installera nyare kärna även på distar som har äldre kärna som standard men det är skönt att inte behöva göra det. På debian har det hänt att det räckt med att installera non-free firmware t.ex. för att få igång wifi på laptopen. Förutom att byta hela kärnan kan man installera drivrutiner som moduler också. Ett exempel var en USB-seriell drivrutin som inte fungerade i Arch Linux (den funkade lustigt nog på debian, det omvända kan ske att stöd för vissa hårdvaror tas bort från nyare kärnor). Då fick jag installera drivrutinen med dkms så att den kompileras och läggs till varje gång ny kärna installeras.

Permalänk
Medlem

Har installerat Zorin bredvid Windows på tre av mina datorer, det har funkat fint, men när jag försöker på min fjärde och nyaste dator (Acer Aspire TC-886) så är det inte lika smidigt längre.
Istället för menyn där man får välja ifall man ska installera parallellt med WIndows eller radera disken osv så kommer får man istället denna meny:
https://imgur.com/PRDkHFh

....och när man klickar på något så kraschar installationsprogrammet och Zorin live startar om.
Har läst något om att många nyare datorer inte är lika kompatibla med Linux?
Tillverkarna vill göra det krångligt eller vad? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Har installerat Zorin bredvid Windows på tre av mina datorer, det har funkat fint, men när jag försöker på min fjärde och nyaste dator (Acer Aspire TC-886) så är det inte lika smidigt längre.
Istället för menyn där man får välja ifall man ska installera parallellt med WIndows eller radera disken osv så kommer får man istället denna meny:
https://imgur.com/PRDkHFh

....och när man klickar på något så kraschar installationsprogrammet och Zorin live startar om.
Har läst något om att många nyare datorer inte är lika kompatibla med Linux?
Tillverkarna vill göra det krångligt eller vad? =/

Nya chip och kort har nya specifikationer som ofta är liknande gamla modellen men oftast inte helt kompatibla. Kanske din skiva inte kan förstå chippet som hanterar lagring eller liknande? Finns många anledningar till varför det inte fungerar och antigen fixar du det själv eller väntar på att någon annan gör det, det kan ta länge i vissa fall. Är det tillräckligt unik kombo av hårdvara kanske ingen fixar det ens utan det behöver debuggas och lösas på din dator.