Koppla ihop två routers

Permalänk

Koppla ihop två routers

Min far har skaffat fiber men routern han fick från Viasat är brutalt dålig så den klarar inte av att skicka wifisignalen från övervåningen till nedervåningen, man kan inte ens välja mellan 2,4Ghz eller 5.

Fiberuttaget i väggen har 4 uttag, ett går till TV'n och ett går till routern från Viasat. Såg att jag hade en gammal D-link Dir-600 här hemma. Kan jag koppla den in i något av de andra två uttaget och därmed ha en router på varje våning?

Annars vet jag att det tydligen ska gå att koppla in routern i Viasat-routern, och med en tillräckligt lång sladd kan jag då ha en router på varje våning. Detta kallas för switch eller Acces point, är osäker.

Är någon utav dessa två lösningar möjliga? Vet att det finns wififörstärkare men dessa har inte särskilt bra rykte och kostar nära tusenlappen.

Permalänk
Medlem

Ställ om D-Link till Accesspunkt och koppla in med lång sladd bakom den första routern.

Permalänk
Medlem

Om du stänger av DHCP och ger den andra routern en IP-adress som inte överlappar med den första routern så kan du koppla dem efter varandra.