Permalänk
Inaktiv

Spela i 1080p på en 4K-skärm?

Eventuellt kommer jag få tag i en 4K-skärm (Asus, G-synckompatibel). Dock sitter jag på 8600K och RTX 2070 så vet inte hur bra det kommer gå att spela i 4K på vettiga inställningar, grafikkräsen som jag är.

Däremot har jag hört nåt om att man kan spela i 1080p utan att skalningen ser dum ut? Hur ställer man in detta?

EDIT: Och nej mod, jag är inte "grafikkräsen", vad det nu skulle innebära

Lämplig ordval /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Ska inte säga du kan ta mig på orden, men betvivlar att du kan komma undan utan t.ex suddigare bild i spelen eftersom du drar ut pixlarna för att täcka skärmen, om du nu inte kör med blackbars t.ex.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Ska inte säga du kan ta mig på orden, men betvivlar att du kan komma undan utan t.ex suddigare bild i spelen eftersom du drar ut pixlarna för att täcka skärmen, om du nu inte kör med blackbars t.ex.

Kör CS Go med mitt inbyggda GPU på 720p på min 4k skärm fungerar tämligen bra.

Permalänk
Avstängd

Spelar endast på 4K med 2070, och fördelen är väl att man kan ställa ner AA rätt så mycket.
Annars tycker jag det mest går finemang att snudd på maxa. Men så spelar jag inte de nyaste AAA-titlarna heller då det för det mesta bara är våldskavalkader med extra lullull än förra året.

För det är väl ändå en 4K60Hz?
60Hz orkar 2070 och uppåt rätt så enkelt, men det är med RTX det blir alldeles för tungt.

Sedan så är pixelförhållandet 200% i både höjd och bredd mot FullHD, så det bör inte vara några konstigheter med att helt enkelt köra i 1080p utan vidare omsvep.

Permalänk
Medlem

Jag spelar i 1080p till fördel för 120Hz på min 65" OLED, funkar förvånansvärt bra - och då ska sägas att jag också är grafikkräsen uti fingerspetsarna

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ricerunner:

För det är väl ändå en 4K60Hz?

Nej, det är 144 Hz

Skrivet av YamahaDGX630:

Jag spelar i 1080p till fördel för 120Hz på min 65" OLED, funkar förvånansvärt bra - och då ska sägas att jag också är grafikskräsen uti fingerspetsarna

Och du behöver inte ställa in nånting för att den inte ska skala det dåligt?

Permalänk
99:e percentilen

Berätta alltid vilken skärm det handlar om när du ställer en sådan fråga.

Förutom 1080p är 1440p i allra högsta grad värt att prova i sammanhanget. Jag spelar i 1440p på min XV273K, vilket ser förvånansvärt bra ut tack vare kombinationen relativt hög pixeltäthet och skalning med en faktor 1,5 i längdled (till skillnad från 1,33 om man kör 1080p på en 1440p-skärm).

(Förutom prestandaskäl finns det en annan anledning till att jag kör 1440p och inte 4K: det låter mig mata 144 Hz till skärmen, istället för "bara" 120 Hz.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte ens vad "grafikskräsen" är för ord 🙄

Skrivet av Alling:

Berätta alltid vilken skärm det handlar om när du ställer en sådan fråga.

Förutom 1080p är 1440p i allra högsta grad värt att prova i sammanhanget. Jag spelar i 1440p på min XV273K, vilket ser förvånansvärt bra ut tack vare kombinationen relativt hög pixeltäthet och skalning med en faktor 1,5 i längdled (till skillnad från 1,33 om man kör 1080p på en 1440p-skärm).

(Förutom prestandaskäl finns det en annan anledning till att jag kör 1440p och inte 4K: det låter mig mata 144 Hz till skärmen, istället för "bara" 120 Hz.)

Okej, så 1440p fungerar också utan konstig skalning (som gör det suddigt, typ)? Det låter ju bra.
Inte viktigt för mig att komma upp i 144 Hz. G-synckompatibliteten är ju trevlig iaf
Minns inte vad det är för skärm, mer än att den är Asus 4K IPS och G-synckompatibel (ej äkta G-sync). Så det borde väl vara en XG27UQ kanske då?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha perfekt "suddfri" skalning (som om du spelade på en 1080p skärm) så har Nvidia 2xxx serien "integer scaling" som gör just det.
All annan skalning kommer sudda till bilden litegrann. (på gott och på ont)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Om du vill ha perfekt "suddfri" skalning (som om du spelade på en 1080p skärm) så har Nvidia 2xxx serien "integer scaling" som gör just det.
All annan skalning kommer sudda till bilden litegrann. (på gott och på ont)

Okej! Det var väl nåt sånt jag undrade om. Tack för info!

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Jag vet inte ens vad "grafikskräsen" är för ord 🙄

Borde stå grafikkräsen.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, det är 144 Hz

Och du behöver inte ställa in nånting för att den inte ska skala det dåligt?

Vet inte hur mycket en TV spelar roll, men Sony som jag har i det här fallet klarar upp och nedskalning oerhört bra.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Borde stå grafikkräsen.

Antar det, fast det var inte riktigt vad jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Berätta alltid vilken skärm det handlar om när du ställer en sådan fråga.

Förutom 1080p är 1440p i allra högsta grad värt att prova i sammanhanget. Jag spelar i 1440p på min XV273K, vilket ser förvånansvärt bra ut tack vare kombinationen relativt hög pixeltäthet och skalning med en faktor 1,5 i längdled (till skillnad från 1,33 om man kör 1080p på en 1440p-skärm).

(Förutom prestandaskäl finns det en annan anledning till att jag kör 1440p och inte 4K: det låter mig mata 144 Hz till skärmen, istället för "bara" 120 Hz.)

Måste bara flika in här. Har samma skärm (XV273K), 4K 144hz i "HDR" funkar helt utmärkt. Man måste bara koppla in 2st DP-kablar och sätta på "4K 144HZ mode" i skärmens OSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Kör CS Go med mitt inbyggda GPU på 720p på min 4k skärm fungerar tämligen bra.

Jag kör 1280x960 stretched på min 1440p skärm, vad är din poäng?
Om du drar ut pixlarna för att täcka skärmen kommer du få en suddigare bild då skalningen är fel.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Bildexpert

1280x720 går jämnt ut med 3840x2160 (line3x), vilket skulle kunna ge en jämn uppskalning utan att interpolera pixelstrukturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Ska inte säga du kan ta mig på orden, men betvivlar att du kan komma undan utan t.ex suddigare bild i spelen eftersom du drar ut pixlarna för att täcka skärmen, om du nu inte kör med blackbars t.ex.

Skalar man upp 1920x1080 till 3840x2160 så går det att skala perfekt, eftersom varje pixel i bilden motsvaras av fyra pixlar på skärmen. 1080p kan t.o.m. upplevas som bättre på en 4K-skärm än en 1080p-skärm eftersom utrymmet mellan pixlarna inte är lika synligt.

Så om skärmen sköter det bra finns det ingen anledning till att det skulle bli suddigt så länge som man håller sig till en jämn multipel av skärmens upplösning. Det kan dock ändå upplevas som bättre att använda t.ex. 1440p istället p.g.a. den högre bildkvalitén på bilden, även om skalningen blir lite sämre. Det är något man får testa sig fram till helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Precis, både 1920x1080 (varje pixel skalas upp till 4 pixlar) samt 1280x720 (varje pixel skalas upp till 9 pixlar) går teoretiskt att skala perfekt på en panel med 3840x2160.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Integer scaling har redan nämnts och finns med i Nvidias drivrutin. Så det är bara att kolla upp hur du ställer in det för 1080p på din 4K-skärm.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skalar man upp 1920x1080 till 3840x2160 så går det att skala perfekt, eftersom varje pixel i bilden motsvaras av fyra pixlar på skärmen. 1080p kan t.o.m. upplevas som bättre på en 4K-skärm än en 1080p-skärm eftersom utrymmet mellan pixlarna inte är lika synligt.

Så om skärmen sköter det bra finns det ingen anledning till att det skulle bli suddigt så länge som man håller sig till en jämn multipel av skärmens upplösning.

Fast skärmen/TV:n i sig brukar i princip alltid applicera någon form av filtrering även om upplösningen matchar perfekt.
Det kan fortfarande se bra ut med lite filtrering, men vill man verkligen ha helt ren 1080p på en 4k utan något, så är nog integer scaling på Nvidia 2xxx-serien det säkraste sättet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon42512: Beroende på jämförelsen är det troligt att 1080p på en 4K-skärm ser bättre ut än 1080p native. Detta eftersom du med 4K-skärm minskar den synliga pixelstrukturen. Det kan beroende på skalningsalgoritm upplevas något mjukare. Samtidigt slipper du med 1080p skalat till 4K-panel som regel den där känslan av pixelmosaik/hönsnät ifall du jämför exempelvis två lika stora skärmar, en 4K och en full hd.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bouxer:

Måste bara flika in här. Har samma skärm (XV273K), 4K 144hz i "HDR" funkar helt utmärkt. Man måste bara koppla in 2st DP-kablar och sätta på "4K 144HZ mode" i skärmens OSD.

Ja, det borde jag ha nämnt. Lika nämnvärt är att adaptiv synk inte fungerar med dubbla DP-kablar och att dubbla kablar i sig är ytterligare ett lager av komplexitet som kan krångla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kör bara 1440, set ingen som helst mening med 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skalar man upp 1920x1080 till 3840x2160 så går det att skala perfekt, eftersom varje pixel i bilden motsvaras av fyra pixlar på skärmen. 1080p kan t.o.m. upplevas som bättre på en 4K-skärm än en 1080p-skärm eftersom utrymmet mellan pixlarna inte är lika synligt.

Så om skärmen sköter det bra finns det ingen anledning till att det skulle bli suddigt så länge som man håller sig till en jämn multipel av skärmens upplösning. Det kan dock ändå upplevas som bättre att använda t.ex. 1440p istället p.g.a. den högre bildkvalitén på bilden, även om skalningen blir lite sämre. Det är något man får testa sig fram till helt enkelt.

Ah, I see. Då fattar jag. Även jag som tänkte fel angående mitt eget fall med skalningen eftersom jag kör 4:3 i CS och inte 16:9. Tänkte att 960x2 = 1440, men det är ju 720 som blir det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop