Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Håller med om att man ibland har sett riktiga fantasi värderingar av äldre hårdvara, för mig dyker ny hårdvara rejält i pris för för varje år som går första 3-4 åren för att sedan ha tappat nära allt i värde el iaf det mesta.

Undantag finns, tex behöver ett specifikt moderkort svårt att hitta till äldre sockel, kanske får betala några hundra mer än vad skulle ha gjort något år tidigare då det fanns fler av dom till salu. Tror problematiken iaf delvis ligger i att folk betalat dyra pengar för ny fin hårdvara, sen svårt att släppa det och göra ärliga värdingar för sin nu föråldrade hårdvara, dvs man vill ha tillbaka så mycket man kan.

Just därför anser jag efter köp idag att mina pengar är borta, men så igen undviker också att sälja saker då syskon, deras barn och div andra nära och kära ofta behöver något och klarar sig gott utan senaste, bästa. Skänker mig mycket mer glädje att se tex systers 12 åring lysa upp än att få papper i handen, har det faktiskt inte gott ställt heller men värderingar i livet ändras också med åren antar jag.

Ifall fler vägrar köpa till smått vansinniga priser så lär det ändras med tiden, annars är det väl bara en marknad som styr så upp till oss på så sätt.

Ja ålder är inte alltid en faktor som gör att något går ner i pris, och gapar man om överpris på sällsynt hårdvara bara för att den är "gammal" som enda argument så har man enligt mig fel.

Skrivet av SleepstreameR:

Min åsikt är att om man inte är kapabel/villig att försvara sin prissättning, så finns det mindre nogräknade platser att sälja sina grejer på.

Faktumet att alla kan kommentera på annonser gör bara marknaden säkrare.

Exakt. Om man tycker att prissättningen är rimlig så är det ju bara att svara i tråden och motivera så att andra också ser. Jag har alltid tyckt att annonser där man valt bort kommentarstråden känts som det är något skumt och otryggt bakom så det är kanonbra att kommentarstråd nu är ett krav tycker jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Väldigt udda resonemang kan jag anse.

Det är en viss jäkla skillnad på att skinna någon mindre lyckligt vetande med överpriser, kontra att släppa en vara som du själv säljer för ett potentiellt skambud. Som säljare kan du alltid välja att tacka nej till ett bud om du anser att det är för lågt, men det kan vara betydligt svårare för en köpare att ha full koll på marknaden, speciellt om personen i fråga inte är van köpare/säljare och inte hänger med i prisutveckling, tekniska framsteg o.s.v, utan kanske bara är ute efter t.ex. ett nytt grafikkort eller "ger sig in i matchen igen".

Det är bara att kolla blocket/FB Marketplace, där det dyker upp datorer med komponenter från 2012~ för 8000kr och uppåt. Jag kan säga av erfarenhet att dom blir sålda, inte för att jag själv säljer där eller ens köper något i huvudtaget oftast - Utan för att jag har haft bekanta vars "mamma" (släkting, förälder, målsman w/e) köpt något som verkar lovande med beskrivningar så som "Klarar alla spel på MAX" och som då är billigare än att köpa nytt i butik, vilket då såklart lockar om man inte har obegränsad budget till en dator för sitt barn eller vad det nu än kan vara.

Behöver inte ens vara en föräldrar som köper till sitt barn. Jag fick hjälpa min far för ett par år sedan att hitta en dator som inte var till 'ockerpris' då han inte varit insatt i datorer på 10-15år, men han blev sugen på att spela lite igen men hade inget annat än sin jobbdator. Hade jag inte varit där och hjälpt honom hade han förmodligen slutat upp med att betala drygt 5500kr för en dator med Core2Quad, 8Gb RAM och ett HD5870 (som exempel på en av annonserna han länkade mig).

Jag var under uppfattningen att man även som köpare har möjlighet att avstå att lägga bud på något man tycker kostar för mycket.
Det är i min mening inte rimligt att man som säljare ska behöva redovisa eventuell förlust/vinst eller vad det nu kan vara, det är upp till var och en att göra sin egen research, speciellt om man köper något från en privatperson. Skulle din farsa köpa en bil utan att jämföra priser?

Personligen brukar jag lägga ut saker till högstbjudande då jag inte orkar med en massa på blocket som ska pruta, men det låter ju som om du och många andra i tråden tycker att man måste lägga ut saker under marknadspris, bara för att vi är ett "community" och det låter i mina öron idiotiskt.

Tagit bort §1.2-formulering /Kent, forumledare
Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Ozzed

Det är bättre att kanske slänga iväg ett PM och inte gnälla som en gubb-kärring i själva säljes tråden, det tycker jag är snällare.

Man drar iväg ett PM att denna vara kostar si och så och ditt pris kanske är för högt om du inte fått det bud du vill ha.

Man kan ju försöka, men PM tenderar som sagt att bli ignorerade medan man med en kommentar tvingar fram en reaktion.

Skrivet av Json_81:

Prylen är värd det någon är villig att betala. Det finns inget facit där det står att prylen är värd x kronor.

Nej såklart inte, problemet blir väl om säljaren tror hen sitter på facit även om det visar sig att ingen vill betala det priset. Är du fast besluten att X är rätt pris kommer du uppfatta alla som tycker att X är för dyrt som gnällspikar, så det är bra att få lite perspektiv.

Skrivet av anon298854:

Kan vi inte tacka @Ozzed för att flera kommer skippa marknaden efter denna tråd.

Jag kommer inte sälja mer här iallafall.

Tänka sig att min åsikt om saker kan påverka så många att låta bli marknaden Det är rätt stort, trots att:

Det står en fritt att ha en annan åsikt om man vill.

Man behöver inte lyssna på mig.

Det är inte jag som gjort ID-koll eller kommentarsfunktion obligatoriskt.


Jag har aldrig själv klagat på någons prissättning

Men ja, är man så lättvindig att man blir påverkad att låta bli att använda en funktion på grund av en enda persons enda åsikt i en enda fråga så är det nog så att hade det inte varit jag så hade det varit någon annan. Jag är inte den första och lär inte vara den sista som stör sig på vissas prissättning och tycker det är bra att folk vågar stå upp och säga ifrån.

Edit: Och för att vara tydlig, så har jag heller aldrig sagt att skambud är OK, men samma rättesnöre gäller ju där, om någon ger ett galet underpris så kommer förmodligen andra att bjuda över och då förlorar det hela sin effekt. Dessutom brukar väl de flesta säljare skriva något i stil med "Jag förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill, när jag vill" etc så om säljaren inte gillar budet så blir det ju ingen affär, så vad jag kan se föreligger inget problem där.

Undantaget skulle väl vara om någon har noll koll på vad folk är villiga att betala och accepterar ett lågt bud av okunnighet, och då tycker jag absolut att det är OK att "förstöra" för köparen genom att informera i kommentarerna om att priset är i lägsta laget, självklart även om man inte tänkt köpa själv.

Men som samhället ser ut i stort så är det ju oftast säljaren som lurar köparen och inte tvärtom, så jag har svårt att se att det skulle vara annorlunda på Sweclockers.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är bra att folk kan kommentera om de tycker priserna är uppåt väggarna på mina annonser, det innebär att jag kan omvärdera och få det sålt om jag fortfarande vill sälja till det priset.

Som med allt annat här i livet tycker jag man skall kunna försvara allt man gör så om det faktiskt är så att priset ändå är rimligt så kommer jag kunna motivera det och då får jag fler intressenter än tidigare pga kommentaren.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dallen:

Jag var under uppfattningen att man även som köpare har möjlighet att avstå att lägga bud på något man tycker kostar för mycket.
Det är i min mening inte rimligt att man som säljare ska behöva redovisa eventuell förlust/vinst eller vad det nu kan vara

Absolut har man som potentiell köpare valet att aktivt undvika att lägga ett bud om man anser det vara för dyrt, det har jag aldrig argumenterat emot - Däremot så har man som potentiell köpare också valet att lägga ett bud lägre än utsatt, sedan kan man göra det snyggt utan att lägga ett skambud också.
Inte heller har jag nämnt att man lär redovisa för sin vinst eller förlust, däremot kan jag inte svara för vad andra kan ha skrivit i denna tråden. Det jag däremot har sagt är att man lär kunna försvara sin prissättning om en eller flera ifrågasätter priset på produkten - Att argumentera för sin sak helt enkelt och inte bara hoppas på att någon ska springa på priset man satt.

Skrivet av Dallen:

det är upp till var och en att göra sin egen research, speciellt om man köper något från en privatperson. Skulle din farsa köpa en bil utan att jämföra priser?

Är det inte här man har en grym möjlighet att hålla varandra om ryggen på SweClockers?
Klart man försöker göra sin research (precis som min far försökte, men kom upp lite kort), men det kräver ju även att man vet vad man letar efter också, eller hur? Skulle jag t.ex. köpa en bil har jag ingen större erfarenhet mer än att kolla så motorn på en bil startar, vilken årsmodell det är eller hur långt den har gått - Jag kan sträcka mig att kolla om jag behöver fylla på olja eller spolarvätska ;P

Så för att rätt simpelt svara på denna ställning så skulle jag pesonligen uppskatta om någon sa till en säljare att priset vore för högt om jag vore intresserad av en i detta fallet en bil - Detta då jag absolut inte har någon aning om vad en specifik bil är värd, potentiella "fällor" eller dylikt man ska hålla under uppsikt, egentligen.

Skrivet av Dallen:

Personligen brukar jag lägga ut saker till högstbjudande då jag inte orkar med en massa på blocket som ska pruta, men det låter ju som om du och många andra i tråden tycker att man måste lägga ut saker under marknadspris, bara för att vi är ett "community" och det låter i mina öron idiotiskt.

Jag har inte sagt att man ska skänka bort sakerna (sälja under marknadspris), däremot så varierar marknadspriset markant beroende på vilken marknad man jämför med. SweClockers i regel brukar vara något lägre än Blocket, men jag skulle våga påstå att SweClockers marknadspriser är mer i linje än vad folk försöker få ut på marknadsplatser så som Tradera, Marketplace eller Blocket då det nästan är nypriser för ibland flera år gamla produkter där.

Så med det i åtanke får man som säljare ta sig en funderare;
Vill jag sälja på en marknadsplats som generellt sett k inte är lika seriös (Blocket, Marketplace o.s.v.) men som kan generera "max profit" - Eller vill jag sälja på en marknad med likasinnade teknikentusiaster men där chansen är att jag får ut en lägre summa.

Sedan har du självfallet valet att sätta ribban där du själv anser att priset ska ligga. Men då får man vara beredd på priskritik också. Säljer 4 st säljare ett GTX 1070 för 1600kr, och "du" kommer och försöker sälja ett för 2200kr - Ja, då spelar det ingen större roll att det är vad dom kostar på "blocket", för det är inte SweClockers marknadspris.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Sweclockers är sannerligen en community -- alltså en församling. Överpris/Underpris och bedragare/skambudare förekommer ibland och medlemmarna är snabba att kommentera om de känner att det är överpris. Som någon annan har påpekat så sker det inte ofta i fall där det är underpris dock. Det ligger i köparens intresse att köpa så billigt som möjligt och i motsatta ände försöker säljaren att sälja det för så mycket som möjligt eller så snabbt som möjligt. Det är en intressekonflikt som inte är möjligt att lösa så det är nog bäst att låta alla göra vad de vill.

När det kommer till bud / fastpris / köp-nu / osv. så kan man kanske utgå ifrån ett mall där man specifierar sina villkor tydligt i annonsen.

T.ex:

Kersair 2x8GB ram

2200kr fastpris

Endast avhämtning

Om någon mot förmodan kommenterar 1200+frakt så kan man inte göra något annat än att påkalla skampatrullen.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Personligen tycker jag att är man inte själv en spekulant kan man hålla sig ifrån annonsers kommentarsfält

Själv tycker jag att man kan varna folk som inte vet bättre, att inte göra en dålig affär men det kan man göra via pm. Detta hände mig irl inne på mediamarkt för en massa år sedan. Jag var inne där och skulle köpa nått och råkar höra en säljare så och prata med två föräldrar om en speldator till sin son. Säljaren stod och sa att denna dator med en i5 2500 och ett 560ti klarade alla spel som fanns och den kostade bara 15K. Jag gick fram och läste specsen och sa då rätt ut vad är detta för skämt vilket fick alla inblandade att titta förvånat på mig. Jag förklarade till föräldrarna att denna dator klarar inte alls alla spel på bra inställningar. Säljaren säger då att jag inte vet vad jag pratar om kanske för att jag var klädd i snickar byxor och är ganska tatuerad (serväll inte ut som din typiska nörd antar jag). Jag förklarade för honom att jag har en dator som hade ett par år på nacken med en i7 2600 och ett 560ti så jag vet hur grejerna presterar och att dator var värd max halva priset dem tog. Då sa han att jag var tvungen att lämna butiken eller så skulle han kalla på vakten för att jag var störande och otrevlig. Så jag gick ut och föräldrarna kom ut precis efter mig och tackade mig för hjälpen. Jag sa till dem att de skulle gå till inet eller webhallen och köpa en dator där stället, vilket jag hoppas att de gjorde.

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Perosnligen är jag ytterst tveksam till hela kommentarstanken i marknaden. Någon har ju betalat för att annonsera där och ibland har man sett rena sabotage av säljtrådar. Sen att priset kanske av olika anledningar är felaktigt är det ju både säljarens problem (Kanske inte får det sålt, iaf inte till det pris han tänkt sig.) samt köparens (Kanske betalar för mycket.).

Det är ju trots allt ett forum för entusiaster och man förväntar sig väl att de flesta faktiskt är kapabla att kolla upp vad det är man köper.

Personligen tycker jag att alla som är inne och grisar i andras säljtrådar för saker de inte ens vill köpa borde bli bannade från att kommentera där.

Eller alla fantastiska skambud som gör att då man lagt ut något knappt orkar kika på buden de första timmarna eftersom tydligen har köpare ingen koll på värdet på varorna eftersom de lägger 1/3 av det som är realistsiskt att det kommer att sluta på, men det är inget problem?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför någon skulle bli förnärmad av att någon ifrågasätter ett begärt pris eller budar "lågt".
Det finns ju ingen som helst vits att ta sådant personligt.

Gällande att kalla sin annons för förstörd pga andras kommentarer så kan jag inte se det. Antingen så kan man motivera sitt pris eller så struntar man i att motivera det. Man vill väl hellre ha en köpare som vet vad den vill betala och inte ångrar sig eller klagar i efterhand.
Så kallade skambud existerar inte ens och jag önskar att det kunde stå i reglerna att man inte fick skriva hur dessa bud kommer bemötas, att man inte önskar dessa osv osv... Har man ett begärt pris (vare sig man angett ett högre i annonsen, eller om man skrivit ut detta faktiska pris) så har man, och är det bud så är det bud.
När köpare och säljare kommer överens om ett pris så genomförs en affär i en normal marknad..

Själv uppskattar jag om någon diskuterar mitt pris då det känns mer lättsamt att motivera det då, än att på eget bevåg göra det i själva annonsen.

Annars finns det andra marknader om man vill utnyttja andras okunskap. Fast å andra sidan så anmäler jag själv alla opportuniska försök på t ex FB marketplace. Så då får jag hänvisa till blocket.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag har aldrig förstått varför någon skulle bli förnärmad av att någon ifrågasätter ett begärt pris eller budar "lågt".
Det finns ju ingen som helst vits att ta sådant personligt.

Gällande att kalla sin annons för förstörd pga andras kommentarer så kan jag inte se det. Antingen så kan man motivera sitt pris eller så struntar man i att motivera det. Man vill väl hellre ha en köpare som vet vad den vill betala och inte ångrar sig eller klagar i efterhand.
Så kallade skambud existerar inte ens och jag önskar att det kunde stå i reglerna att man inte fick skriva hur dessa bud kommer bemötas, att man inte önskar dessa osv osv... Har man ett begärt pris (vare sig man angett ett högre i annonsen, eller om man skrivit ut detta faktiska pris) så har man, och är det bud så är det bud.
När köpare och säljare kommer överens om ett pris så genomförs en affär i en normal marknad..

Själv uppskattar jag om någon diskuterar mitt pris då det känns mer lättsamt att motivera det då, än att på eget bevåg göra det i själva annonsen.

Annars finns det andra marknader om man vill utnyttja andras okunskap. Fast å andra sidan så anmäler jag själv alla opportuniska försök på t ex FB marketplace. Så då får jag hänvisa till blocket.

Så skambud är okej men inte att sätta ett skampris.

Det här är ju bara för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Så skambud är okej men inte att sätta ett skampris.

Det här är ju bara för mycket.

Skambud bumpar tråden och får det att se ut som mer intresse, ser inte hur det skadar. Bara vänta på nästa bud eller svara med att det var för lågt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skambud bumpar tråden och får det att se ut som mer intresse, ser inte hur det skadar. Bara vänta på nästa bud eller svara med att det var för lågt?

Skambud är bara slöseri med allas tid. Istället för att buda något rimligt för ett RTX 2080ti ska folk hålla på och höja någon hundralapp åt gången från 500kr.
Är man inte villig att ge det som köparen har skrivit som utropspris bör man hålla tyst, säljaren har betalt för sin annons och vad spelar det för roll om denne försöker tjäna pengar på de saker den försöker sälja?
Tycker alla köpare det är för högt kommer säljaren till slut inse detta och sänka priset.

Vi kommer säkert få se en massa gnäll när folk säljer PS5 och XSX dyrare än vad de säljs i butik (om de nu blir bristvara som förra gen)
Men inte heller det tycker jag är okej att gnälla på, ni kan ju istället planera i förväg och förhandsboka i tid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Så skambud är okej men inte att sätta ett skampris.

Det här är ju bara för mycket.

Det som är för mycket är sådana där påståenden.

Det är precis lika okej att kommentera bud

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Personligen brukar jag lägga ut saker till högstbjudande då jag inte orkar med en massa på blocket som ska pruta, men det låter ju som om du och många andra i tråden tycker att man måste lägga ut saker under marknadspris, bara för att vi är ett "community" och det låter i mina öron idiotiskt.

Det du missar är att det är olika marknader och därmed olika marknadspriser. Sweclockers marknad består av naturliga skäl till största del utav människor som är väldigt insatta i varorna som säljs. Till skillnad från blocket så kommer då priserna alltid att skilja. Det har inte med att vara ett community att göra, utan vilka människor marknaden når ut till.

Som köpare så kan man alltid kolla olika marknader för att få fler alternativ, men som säljare på sweclockers så vänder du dig till en betydlig mer kräsen kundbas än på andra ställen och får då acceptera premisserna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skambud är bara slöseri med allas tid. Istället för att buda något rimligt för ett RTX 2080ti ska folk hålla på och höja någon hundralapp åt gången från 500kr.
Är man inte villig att ge det som köparen har skrivit som utropspris bör man hålla tyst, säljaren har betalt för sin annons och vad spelar det för roll om denne försöker tjäna pengar på de saker den försöker sälja?
Tycker alla köpare det är för högt kommer säljaren till slut inse detta och sänka priset.

Vi kommer säkert få se en massa gnäll när folk säljer PS5 och XSX dyrare än vad de säljs i butik (om de nu blir bristvara som förra gen)
Men inte heller det tycker jag är okej att gnälla på, ni kan ju istället planera i förväg och förhandsboka i tid.

I det scenariot så är det köparna som slösar tid. Säljaren kan enbart tjäna tid. Antingen genom att ett bud godkänns av vilken anledning det än må vara, eller att annonsen blir mer uppmärksammad.

Det har i denna tråd också framkommit att vissa säljare medvetet sätter ett "för högt" pris. Det är slöseri med tid enligt min uppfattning. Samma sak gäller om man som säljare inte har satt ett startbud.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej såklart inte, problemet blir väl om säljaren tror hen sitter på facit även om det visar sig att ingen vill betala det priset. Är du fast besluten att X är rätt pris kommer du uppfatta alla som tycker att X är för dyrt som gnällspikar, så det är bra att få lite perspektiv.

Det är ju bara ett problem för säljaren som inte får sålt sin pryl och får välja mellan att sänka priset eller behålla den. Det är alltid köparen som väljer vad den är villig att betala.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

I det scenariot så är det köparna som slösar tid. Säljaren kan enbart tjäna tid. Antingen genom att ett bud godkänns av vilken anledning det än må vara, eller att annonsen blir mer uppmärksammad.

Jag går i alla fall in och läser alla kommentarer och PM jag får så fort jag kan när jag säljer. Visst tar det inte jättelång tid, men när det är "skambud" så är det slöseri med tid.

Citat:

Det har i denna tråd också framkommit att vissa säljare medvetet sätter ett "för högt" pris. Det är slöseri med tid enligt min uppfattning. Samma sak gäller om man som säljare inte har satt ett startbud.

Ja det är slöseri men i detta fallet drabbar det enbart personen som valt att köpa en annons.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Man kan ju försöka, men PM tenderar som sagt att bli ignorerade medan man med en kommentar tvingar fram en reaktion.

Nej såklart inte, problemet blir väl om säljaren tror hen sitter på facit även om det visar sig att ingen vill betala det priset. Är du fast besluten att X är rätt pris kommer du uppfatta alla som tycker att X är för dyrt som gnällspikar, så det är bra att få lite perspektiv.

Tänka sig att min åsikt om saker kan påverka så många att låta bli marknaden Det är rätt stort, trots att:

Det står en fritt att ha en annan åsikt om man vill.

Man behöver inte lyssna på mig.

Det är inte jag som gjort ID-koll eller kommentarsfunktion obligatoriskt.


Jag har aldrig själv klagat på någons prissättning

Men ja, är man så lättvindig att man blir påverkad att låta bli att använda en funktion på grund av en enda persons enda åsikt i en enda fråga så är det nog så att hade det inte varit jag så hade det varit någon annan. Jag är inte den första och lär inte vara den sista som stör sig på vissas prissättning och tycker det är bra att folk vågar stå upp och säga ifrån.

Edit: Och för att vara tydlig, så har jag heller aldrig sagt att skambud är OK, men samma rättesnöre gäller ju där, om någon ger ett galet underpris så kommer förmodligen andra att bjuda över och då förlorar det hela sin effekt. Dessutom brukar väl de flesta säljare skriva något i stil med "Jag förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill, när jag vill" etc så om säljaren inte gillar budet så blir det ju ingen affär, så vad jag kan se föreligger inget problem där.

Undantaget skulle väl vara om någon har noll koll på vad folk är villiga att betala och accepterar ett lågt bud av okunnighet, och då tycker jag absolut att det är OK att "förstöra" för köparen genom att informera i kommentarerna om att priset är i lägsta laget, självklart även om man inte tänkt köpa själv.

Men som samhället ser ut i stort så är det ju oftast säljaren som lurar köparen och inte tvärtom, så jag har svårt att se att det skulle vara annorlunda på Sweclockers.

Problemet är att det inte bara är du som har den här märkliga åsikten och den går ut över alla som annonserar. Kan du inte berätta var du jobbar så jag kan ställa mig utanför eller kanske inuti lokalen och skrika att ni blåser folk och tar alldeles för höga priser? För det är i princip det ni gör i trådarna (du skriver att du inte gör det själv men uppmuntrar andra att göra det).

Nej skriv till någon moderator om du anser det vara ockerpris så ocker är olagligt. Annars är ni inte moderatorer och ska heller inte moderera i annonskommentarerna, vilket också är i princip vad ni försöker göra när ni skriver inlägg där ni klagar på prissättningen om ni inte faktiskt är intresserad av varan. Som intressent får man ju såklart undra kring prissättningen och om den är diskuterbar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ska man gnälla på de som sätter de pris dom vill så kan man också gnälla på idioter som ska ge skambud.

Men ärligt talat bryr jag mig inte om vad folk sätter för pris, det är väl deras ensak.
Att gå in o gnälla på deras prissättning är patetiskt i mina ögon.

Då kan jag lika gärna gå in på COOP och gnälla att de är överpriser här när Ica Maxi är billigare.

Fast kommentarerna till annonserna ses av både säljare och potentiella köpare.
Hade jag gått på Coop och handlat och en annan kund sa till mig att räkorna är billigare på Ica hade jag tackat och köpt min räkor på Ica butiken bredvid istället.

Visst Coop skulle ju inte bli så glada när de får reda på vad som hänt, men vill dom ha mig som kund får de istället sänka priset.

Med tankesättet som vissa har här på forumet kan vi ju deleta prisjakt och compricer mm. bland våra bokmärken eftersom att säljaren ska få sätta vilket pris de vill och köparna ska inte på något sett få underrättas om prisets läge på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Problemet är att det inte bara är du som har den här märkliga åsikten och den går ut över alla som annonserar. Kan du inte berätta var du jobbar så jag kan ställa mig utanför eller kanske inuti lokalen och skrika att ni blåser folk och tar alldeles för höga priser? För det är i princip det ni gör i trådarna (du skriver att du inte gör det själv men uppmuntrar andra att göra det).

Nej skriv till någon moderator om du anser det vara ockerpris så ocker är olagligt. Annars är ni inte moderatorer och ska heller inte moderera i annonskommentarerna, vilket också är i princip vad ni försöker göra när ni skriver inlägg där ni klagar på prissättningen om ni inte faktiskt är intresserad av varan. Som intressent får man ju såklart undra kring prissättningen och om den är diskuterbar.

Verkar som att alla har sina fasta åsikter i det här ämnet så det känns inte som att det är värt att diskutera mer. Blir det på riktigt ett problem med alla ’förstörande’ kommentarer så antar jag att ändring kommer ske. Helt ärligt tror jag vi diskuterar ett totalt icke-problem som inte är så stort som denna diskussion ger en bild av. Jag tror det handlar om en känsla av kontroll och felvriden syn på rättigheter och skyldigheter.

Det är sjukt många som kommer med frågor om begagnade saker med helt galna priser hela tiden för att kolla om de är rimliga. Långt från alla som har koll och ingen har samma åsikt om värdering, men det betyder inte att man inte ska få uttrycka sig.

Den som tror att folk kommer sitta på heltid och varna folk i marknadstrådar har nog lite fel känsla. Eller jag hoppas det. Många har ju haft kommentarerna öppna förr och det har ju inte hänt i någon större utsträckning hittils

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Min åsikt är att om man inte är kapabel/villig att försvara sin prissättning, så finns det mindre nogräknade platser att sälja sina grejer på.

Faktumet att alla kan kommentera på annonser gör bara marknaden säkrare.

Har rekommenderat folk att kolla datorer eller paket här istället för Blocket under förutsättning att det är en annons med kommentarsfält.

Finns det kommentarer så kommer felaktig prissättning poängteras.
Är det bud med i tråden där folk vill köpa så kan man förutsätta att de buden är rimliga och det är inte alls orimligt att haka på litegranna.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av medbor:

Verkar som att alla har sina fasta åsikter i det här ämnet så det känns inte som att det är värt att diskutera mer. Blir det på riktigt ett problem med alla ’förstörande’ kommentarer så antar jag att ändring kommer ske. Helt ärligt tror jag vi diskuterar ett totalt icke-problem som inte är så stort som denna diskussion ger en bild av. Jag tror det handlar om en känsla av kontroll och felvriden syn på rättigheter och skyldigheter.

Det är sjukt många som kommer med frågor om begagnade saker med helt galna priser hela tiden för att kolla om de är rimliga. Långt från alla som har koll och ingen har samma åsikt om värdering, men det betyder inte att man inte ska få uttrycka sig.

Den som tror att folk kommer sitta på heltid och varna folk i marknadstrådar har nog lite fel känsla. Eller jag hoppas det. Många har ju haft kommentarerna öppna förr och det har ju inte hänt i någon större utsträckning hittils

Håller i princip med i det du skriver men tror du har fel i uppfattningen att det inte finns folk med för mycket tid och för lite annat att göra än att sitta och klaga på priser på ett internetforum.

Det finns dessutom ett köprådsforum som det går utmärkt att fråga om allmänna priser och även specifika annonser om man har dålig koll på rimliga begagnatpriser.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Problemet är att det inte bara är du som har den här märkliga åsikten och den går ut över alla som annonserar. Kan du inte berätta var du jobbar så jag kan ställa mig utanför eller kanske inuti lokalen och skrika att ni blåser folk och tar alldeles för höga priser? För det är i princip det ni gör i trådarna (du skriver att du inte gör det själv men uppmuntrar andra att göra det).

Nej skriv till någon moderator om du anser det vara ockerpris så ocker är olagligt. Annars är ni inte moderatorer och ska heller inte moderera i annonskommentarerna, vilket också är i princip vad ni försöker göra när ni skriver inlägg där ni klagar på prissättningen om ni inte faktiskt är intresserad av varan. Som intressent får man ju såklart undra kring prissättningen och om den är diskuterbar.

OK, så eftersom jag har en åsikt som många håller med om, och förmodligen har haft längre än mig, så är det rimligt att jag ska få klä skott för precis alla som delar min uppfattning? Ja vill du och andra ha det så så visst?

Men förstår ni inte att genom att "hota" med att inte använda marknaden mer så gör ni bara mig och de som delar min åsikt en tjänst? Eftersom ni ogillar mitt synsätt så är det rimligt att anta att ni själva vill slippa få er prissättning ifrågasatt om ni använder marknaden, och vet du vad? Sådana personer vill jag helst slippa. Jag har inget alls emot sådanna personer som tål en granskning och svarar vänligt (vilket oftast brukar vara fallet om någon klagar på priset), men är man pretto och tror att man äger världen och får göra vad man vill och styra och ställa bara för att man köpt en annonsplats, ja då är jag glad att slippa sådana annonsörer. Det man köper är rätten att lägga ut en annons, det är ingen friskrivning från kritik av tokigheter för det.

Tidigare kunde man ju välja att inte ha kommentarstråd, så i viss mån kunde man då skydda sig från sund offentlig granskning, men nu har de tagit bort det och det är inget som jag varit med och beslutat, men precis som du får uttrycka ditt ogillande så får jag uttrycka mitt gillande. Som sagt så är det oftare så att köparna blir lurade än säljarna, så en så transparent marknad som möjligt tycker jag är bra, för det ökar skyddet för köparen.

Och som sagt, om man tror att en köpt annonsplats innebär fri lejd att göra vad man vill utan att andra har rätt att exponera ens dumheter, ja då är jag bara glad och tacksam om man inte längre vill använda marknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag går i alla fall in och läser alla kommentarer och PM jag får så fort jag kan när jag säljer. Visst tar det inte jättelång tid, men när det är "skambud" så är det slöseri med tid.

Ja det är slöseri men i detta fallet drabbar det enbart personen som valt att köpa en annons.

När man säljer något så tar det lite tid i anspråk. Det finns många andra saker som slukar mer tid än att scrolla förbi någons bud.
Självklart är det slöseri med tid att bjuda något orimligt som ingen någonsin kan tänkas sälja för, eller avvika extremt mycket från ett utsatt pris. Men dessa händelser tror jag är försumbara. I de flesta fall är det sannolikt seriösa bud vad någon är villig att betala för produkten. Sen uppfattas det tydligen väldigt personligt av vissa säljare.

Jag håller inte med om att det senare exemplet bara drabbar köpare
Säljaren har medvetet undanhållit information som kan ha sparat tid för alla parter. Oftast görs nog detta med förhoppning att vinna i pengar istället. Men tid är definitivt förlorat.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

OK, så eftersom jag har en åsikt som många håller med om, och förmodligen har haft längre än mig, så är det rimligt att jag ska få klä skott för precis alla som delar min uppfattning? Ja vill du och andra ha det så så visst?

Men förstår ni inte att genom att "hota" med att inte använda marknaden mer så gör ni bara mig och de som delar min åsikt en tjänst? Eftersom ni ogillar mitt synsätt så är det rimligt att anta att ni själva vill slippa få er prissättning ifrågasatt om ni använder marknaden, och vet du vad? Sådana personer vill jag helst slippa. Jag har inget alls emot sådanna personer som tål en granskning och svarar vänligt (vilket oftast brukar vara fallet om någon klagar på priset), men är man pretto och tror att man äger världen och får göra vad man vill och styra och ställa bara för att man köpt en annonsplats, ja då är jag glad att slippa sådana annonsörer. Det man köper är rätten att lägga ut en annons, det är ingen friskrivning från kritik av tokigheter för det.

Tidigare kunde man ju välja att inte ha kommentarstråd, så i viss mån kunde man då skydda sig från sund offentlig granskning, men nu har de tagit bort det och det är inget som jag varit med och beslutat, men precis som du får uttrycka ditt ogillande så får jag uttrycka mitt gillande. Som sagt så är det oftare så att köparna blir lurade än säljarna, så en så transparent marknad som möjligt tycker jag är bra, för det ökar skyddet för köparen.

Och som sagt, om man tror att en köpt annonsplats innebär fri lejd att göra vad man vill utan att andra har rätt att exponera ens dumheter, ja då är jag bara glad och tacksam om man inte längre vill använda marknaden.

Jag har inte sagt att jag inte kommer använda marknaden pga dig, det är bara löjligt. Men det är klart, blir det i var och varannan annonstråd (oavsett om det min egen eller andras) så kommer det bidra till en otrevlig stämning på forumet även för mig och även jag kanske börjar dra mig från att använda marknaden här. Och du förstår väl att när det är du som står som TS i den här tråden så får du representera de som står för samma åsikt?

Vill du slippa sådana annonsörer så är det enkelt, priset står oftast direkt i listan över annonser eller direkt när du går in på annonsen. Det är bara att strunta i att gå in på annonsen eller att stänga den på en gång. Det gör jag själv ofta när jag går in på en annons av något jag är intresserad av och den är för dyrt prissatt. Eller så frågar jag i PM eller i tråden om priset är fast eller går att diskutera, det är helt okej tycker jag så länge man faktiskt är intresserad av att köpa varan. Ibland kliar det i mina fingrar också när något är helt uppåt väggarna prissatt även om jag inte alls vill köpa varan från början, men vet du vad, då klarar jag (oftast,något dumt har man säkert skrivit någon gång) av att behärska mig!

Du är väl med på att du tar dig friheter när du skriver i en annonstråd där du inte har någon avsikt att köpa varan?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Intressant hur många som verkar vara kommunister här. Trodde fri marknad var något som i princip alla utbildade människor håller som något positivt.

Men om ni föredrar kontrollerade priser och användare som medvetet, godtyckligt eller taktiskt skrämmer iväg potentiella köpare så visst... Kanske bäst om varje annons börjar med en publik omröstning om vad startbud och köp nu pris ska vara.

Permalänk
Medlem

Jag säljer i princip aldrig begagnad hårdvara, möjligtvis till någon jag känner och då till ett extremt bra pris. Ibland gör jag undantag eftersom jag i min firma ibland blir sittandes med grejer. Sålde en lätt begagnad (i PERFEKT skick) LG 5K Ultrafine skärm för Mac för ett tag sedan via Blocket. Åh, herregud vilka idioter det finns där ute.. Nypris för denna skärm är alltså 14 tusen på Dustin. Jag lade ut den för 6500 kr. Det small naturligtvis till på sekunden med massor av folk som ville ha den, men likförbannat ska folk försöka pruta på priset.

Eftersom det var sjukt bra pris och att jag bor i Stockholm så vill jag knappast krångla med att skicka, vilket jag skrev i annonsen. Ändå får man mail i stil med "Jag tar den för 6 tusen om du står för frakten". Jag kunde inte låta blir att svara "Nej tack" varpå jag får svar "Okej, 6 tusen och jag står för frakten", svarar såklart "Nej tack". Får då, "okej, 6500 och jag står för frakten", återigen "Nej tack". Personen blir nu desperat, "Ok, 7000 kr och jag står för frakten", men då har jag redan sålt den och en kille hunnit hämta så svaret blir, "Sorry, redan såld".

Jag orkar helt enkelt inte med alla krångelpellar och prutfolk. Ger hellre bort grejerna till någon.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja ålder är inte alltid en faktor som gör att något går ner i pris, och gapar man om överpris på sällsynt hårdvara bara för att den är "gammal" som enda argument så har man enligt mig fel.

Exakt. Om man tycker att prissättningen är rimlig så är det ju bara att svara i tråden och motivera så att andra också ser. Jag har alltid tyckt att annonser där man valt bort kommentarstråden känts som det är något skumt och otryggt bakom så det är kanonbra att kommentarstråd nu är ett krav tycker jag

Dom få ggr jag använt marknaden har jag tagit bort kommentarstråden för så många är in enbart för diskussionen på varan och ej egentligen inte är intresserad av varan.

Men brukar skriva i annonsen att blocket paket är okej, paypal och andra villkor så folk känner en trygghet att jag är ärlig rak och uppskattar en enkel & smidig affär i första hand.

Lagt till telefon nummer så man kan prata med mig och vill dom ha reda på något kan dom skicka privat meddelande.

Likadant på blocket har jag sett att massa börjar ledsna på dessa människor som egentligen inte är riktiga köpare utan inne för att diskuttera till och med folk som ringer för att skämta så folk har nästan slutat att ange sitt telefon nummer.

Så det finns anledningar varför man väljer bort kommentarstråden

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Rauf:

Intressant hur många som verkar vara kommunister här. Trodde fri marknad var något som i princip alla utbildade människor håller som något positivt.

Men om ni föredrar kontrollerade priser och användare som medvetet, godtyckligt eller taktiskt skrämmer iväg potentiella köpare så visst... Kanske bäst om varje annons börjar med en publik omröstning om vad startbud och köp nu pris ska vara.

Snarare extrem liberatism, "jag har rätt att uttrycka mina åsikter precis hur och när som helst om ämnen som inte rör mig oavsett hur mycket andra drabbas av det". Kommunism vore om det var centralt styrda priser av sweclockers...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jättebra tråd tycker jag.

Har reagerat på prissättningen många gånger och ett fåtal gånger påpekat ett överpris vilket jag anser är sund för en bra marknad.

Har ett exempel där en person sålde ram och då länkade till Netonett där det var dyrast av alla sidor, för att ligga 100 kr mindre på flertalet andra sidor. För mig är det att medvetet försöka lura köparen, då säljaren i princip ville ha nypris för ram minnet, Varför ska jag då inte tex köpa det som fyndvara billigare via butiker?

Tycker man ser denna typ av sälj ofta eller att man ska ha nypris på sina saker bara för att man använt det 3-4 månader. det spelar ingen roll om du köpte ditt ramminne för 1000 kr om det idag kostar 700 kr nytt. då bör du få ca 500 kr för det max.

har själv såld saker. om jag inte är nöjd med priset eller inte får det bud jag vill ha så säljer jag inte, men folk är välkommna att påpeka om jag har en orimlig prissättning, Om jag inte kan ta den kritiken så kanske jag har en agenda med mitt sälj som inte gynnar köparen, man märker ju direkt att en del personer blir irriterade när dom blir synade.