Amazon bekräftar svenskt intåg – söker marknadsplatschef

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Japp, och de lyckades slå ut både On Off och Siba som båda var svenska aktiebolag.

Amazon har betydligt mer resurser än Mediamarkt hade, så jag är orolig för vad detta kommer leda till.

Det är ingen slump att Bezos var med och tvingades vittna i kongressen häromdagen tillsammans med Tim Cook, Sundar Pichai, och Zuckerberg över misstänkta brott mot konkurrenslagar.

Hittar inget om att siba konkade, däremot så ville moderbolaget att allt skulle samlas under samma namn alltså netonnet. det var när waldir som ägde siba köpte upp netonnet som de senare bestämde att allt skulle bli netonnet istället.

Det kommer leda till betydligt lägre priser tills amazon står som ensam vinnare och kan då höja priserna betydligt. vet inte om det finns något monopol skydd i sverige/eu?
USA har ett sådant tror jag. att om ett bolag ensamt dominerar marknaden och alla andra har slagits ut totalt så måste det bolaget dela sig i två.
Någon som vet mer får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Måtte vittrorna ta dem.

EDIT:

Skrivet av makatech:

Herregud vad mycket negativa kommentarer här, smått chockad över hur vissa uttrycker sig.

Ni som är negativa anser på allvar att Sverige borde förbjuda Amazon att etablera sig i Sverige? McDonald's, vad tycker ni om dem, borde slängas ut också?

Jag önskar helt enkelt att de inte kom hit utan att för den saken förbjuda dem. McDonald:s dumpar inte priser på andra hak, Amazon har historiskt dumpat priserna på hela segment för att de har råd att gå med förlust tills konkurenterna går omkull. Se historien om diapers.com, och se hur små marginaler många svenska butiker har. Tänk att många butiker utan en ordentlig nätbutik har gått sämre i coronatider så de är i ett ännu mer utsatt läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det kommer leda till betydligt lägre priser tills amazon står som ensam vinnare och kan då höja priserna betydligt. vet inte om det finns något monopol skydd i sverige/eu?

Det har inte hänt i något annat land så varför skulle det bli så här?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

Utan vinstdrivande företag så skulle inte samhället fungera.
Ett samhälle där staten äger och förvaltar alla företag är kommunism.
Statliga företag får gärna finnas men utan bidrag från våra pengar. Då spelar alla på samma plan.

Det finns privata skolor och universitet.

För att man använder skattepengar = någon annans pengar utanför verksamheten/företaget, det kan inte ett privat företag göra.
Det syns på skattetrycket istället.
Alternativt så håller man vinsten låg för "the greater good".

EDIT; det är för övrigt fritt fram att fortfarande besiktiga på statliga bilprovningen om man vill det.

Ett samhälle med enbart vinstdrivande företag tror jag inte heller hade fungerat så bra.
Menar du att privata skolor och universitet fungerar bättre än statliga?

Banker har vid flertalet tillfällen fått skattepengar när ekonomin varit dålig.

Som sagt tror jag privata företag också gynnas av statlig och gemensam verksamhet – de är inte två helt isolerade entiteter.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Varför är det samma gnöl varje gång någon ny kliver in på den svenska marknaden? vill folk fortfarande handla elektroniken på Expert och Pekka Nordins och handla maten från tempo och tanka på Esso..................

Permalänk
Medlem

Amazon har 4% av US retail enligt Jeff B. Verkar som många tror att svenskhandel kommer gå under på några månader.

Konkurrens är bra, nu får företag på svenska marknaden eld i röven och måste jobba hårdare för att ge sina kunder (oss) bättre erbjudanden, support och köpupplevelse.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det har inte hänt i något annat land så varför skulle det bli så här?

Det är kanske för att sånt här tar TID, i USA har du Amazon och Walmart kvar efter många år av aggressiva expansioner.
Och tro mig, koncernerna bakom t ex Mediamarkt och Elgiganten kommer inte bara att ge upp direkt.
De vann de förra fighterna när OnOff, Siba m.m fick kasta in handduken, då Elgiganten och de andra hade större koncerner bakom dom med mer resurser för att vinna ett priskrig.

Men allt kommer ner till hur stora resurser dessa företag/koncerner har och Amazon är störst i världen just nu.
Så frågan är hur länge koncernerna bakom Elgiganten och Mediamarkt kommer att vilja försöka hålla ut i ett eventuellt priskrig.
Och när de kastar in handduken då har Amazon monopol, jag hoppas bara att politikerna ser längre än näsan räcker och väljer att gå in och styra upp när det scenariot väl håller på att inträffa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tancoll:

Bolaget bakom Siba lever kvar och de heter idag NetonNet istället.
Man valde att byta namn på alla butiker för att NetonNet hade ett bättre rykte än Siba.

Siba finns kvar men de är numera ett fastighetsbolag, när grundaren dog så gjorde barnen om företagen och Waldir använder NoN som varumärket för det som Siba var mest känt för förut, Waldir säljer elektronik och lurar på folk finansiering och försäkringar för att pressa upp sin vinst.
http://www.waldir.se/
Och Siba är ett fastighetsbolag som inte har nån verksamhet som har med detaljhandel att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det är kanske för att sånt här tar TID, i USA har du Amazon och Walmart kvar efter många år av aggressiva expansioner.
Och tro mig, koncernerna bakom t ex Mediamarkt och Elgiganten kommer inte bara att ge upp direkt.
De vann de förra fighterna när OnOff, Siba m.m fick kasta in handduken, då Elgiganten och de andra hade större koncerner bakom dom med mer resurser för att vinna ett priskrig.

Men allt kommer ner till hur stora resurser dessa företag/koncerner har och Amazon är störst i världen just nu.
Så frågan är hur länge koncernerna bakom Elgiganten och Mediamarkt kommer att vilja försöka hålla ut i ett eventuellt priskrig.
Och när de kastar in handduken då har Amazon monopol, jag hoppas bara att politikerna ser längre än näsan räcker och väljer att gå in och styra upp när det scenariot väl håller på att inträffa.

Finns massa annat i USA, visst är Amazon riktigt stora där, men de har inget monopol.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

@jetblack:

Utbud. Du kan knappt hitta något i Sverige. Finns så fruktansvärt mycket mer produkter utomlands.

Håller inte riktigt med. Vad saknar du som är omöjligt att köpa i Sverige? Du kan oftast hitta ett par varianter av det mesta. Från billiga varianter till dyra. Det som jag är beredd att hålla med om, är att det inte finns en miljon varianter av allt och inget som i t.ex. USA. Detta är inte något jag tycker är dåligt, utan bra. Tycker redan nu att det börjar bli för mycket av vissa saker, t.ex. ska jag köpa en grästimmer. Finns 5-6 tillverkare som tillverkar i princip samma sak, för samma peng med mycket små variationer. Det är inte sådant som hjälper mig som konsument att göra ett bra val. Snarare förvillar

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Inaktiv

Jag tror faktiskt att de företag som behöver vara oroliga är Aliexpress, Banggood, mfl eftersom Amazon lär fixa ett avtal som sköter momsen likt Wish för att ens få sälja på handelsplatsen. För min egen del så började jag handla på nätet för drygt 20 år sen. Varför knata in i en butik och få en försäljare på mig som vill sälja och pracka på mig produkter? Köper i princip allt på nätet.

Sen tänkte jag på företaget Apotea som är överlägset alla andra "apotek på nätet". Super bra service, snabba leveranser. Är det inte något man bör sträva efter? Beställer jag något idag, så får jag leverans utanför min dörr dagen efter. Det är rätt många bakåtsträvare här på Sweclockers. Vad är det som har hänt?

Permalänk
Medlem

@anon2110: Finns tredjepartssäljare på Amazon som fuskar, men meningen med amazon.se är nog att lyfta fram det som kommer finnas från svenska säljare, deras svenska lager och övriga lager i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag tror faktiskt att de företag som behöver vara oroliga är Aliexpress, Banggood, mfl eftersom Amazon lär fixa ett avtal som sköter momsen likt Wish för att ens få sälja på handelsplatsen. För min egen del så började jag handla på nätet för drygt 20 år sen. Varför knata in i en butik och få en försäljare på mig som vill sälja och pracka på mig produkter? Köper i princip allt på nätet.

Sen tänkte jag på företaget Apotea som är överlägset alla andra "apotek på nätet". Super bra service, snabba leveranser. Är det inte något man bör sträva efter? Beställer jag något idag, så får jag leverans utanför min dörr dagen efter. Det är rätt många bakåtsträvare här på Sweclockers. Vad är det som har hänt?

Apotea är ett svenskt företag, så att jämföra det med Amazon känns fel. Sen visst du får leverans från Apotea dagen efter eller så vågar du gå ut bland folk och få grejerna omgående och vips så har du gjort ett miljövänligt val - en frakt mindre och fått lite motion på köpet;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quorthon:

Apotea är ett svenskt företag, så att jämföra det med Amazon känns fel. Sen visst du får leverans från Apotea dagen efter eller så vågar du gå ut bland folk och få grejerna omgående och vips så har du gjort ett miljövänligt val - en frakt mindre och fått lite motion på köpet;)

Jag måste köra 4,5 mil för att besöka närmaste Apotek. Alltså betydligt miljövänligare att beställa via internet då transporterna samordnas med en bil för alla paket. Alla bor inte i städer.

Dessutom tillhör jag en riskgrupp gällande Covid-19 vilket är ytterligare en anledning att inte besöka ett trångt Apotek även om jag bott i storstad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Apotek finns inte lika tillgängligt som mataffärer, men tittade på lite statistik från Tillväxtverket. 91 % har mindre än mindre än 10 minuters bilväg, och det är bara drygt 37000 som har mer än 30 minuters bilväg. Så det är någonstans mellan 0,3-0,4 % som har längre avstånd än ca 3 mil till ett apotek, en liten minoritet av de som bor utanför storstad eller större kommuner.

Det sagt, även innan nätapoteken kom så var mataffärer i mindre orter apoteksombud så att beställa till ombud och slippa åka 15 min x 2 är inget konstigt varken nu eller innan avregleringen.

@anon2110: Vad det gäller Apotea har de då inte hemleverans för mig, hos Amazon kan jag däremot redan välja hemleverans.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

@MultiMan: Apotek finns inte lika tillgängligt som mataffärer, men tittade på lite statistik från Tillväxtverket. 91 % har mindre än mindre än 10 minuters bilväg, och det är bara drygt 37000 som har mer än 30 minuters bilväg. Så det är någonstans mellan 0,3-0,4 % som har längre avstånd än ca 3 mil till ett apotek, en liten minoritet av de som bor utanför storstad eller större kommuner.

Det sagt, även innan nätapoteken kom så var mataffärer i mindre orter apoteksombud så att beställa till ombud och slippa åka 15 min x 2 är inget konstigt varken nu eller innan avregleringen.

@darkshippo: Vad det gäller Apotea har de då inte hemleverans för mig, hos Amazon kan jag däremot redan välja hemleverans.

De flesta hemleveranstjänster är sämre än dåliga i praktiken och möjligen kan det bsra fås att fungera hjälpligt i städerna men jag tror inte de kan bli bra där heller för det skulle bli väldigt dyrt att kunna erbjuda det på tider när de flesta är hemma utan att behöva ta ledigt.
Är det inte pallfrakt så bör man undvika hemleveranser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Förskräckligt att folk endast köper produkter på ett visst ställe på grund av priset. Betalar gärna 500 kronor mer för en produkt ifall jag blir välbemött och får bra service!

500 kr på en bil för 250 000, visst. På en tallrik? Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hittar inget om att siba konkade, däremot så ville moderbolaget att allt skulle samlas under samma namn alltså netonnet. det var när waldir som ägde siba köpte upp netonnet som de senare bestämde att allt skulle bli netonnet istället.

Det kommer leda till betydligt lägre priser tills amazon står som ensam vinnare och kan då höja priserna betydligt. vet inte om det finns något monopol skydd i sverige/eu?
USA har ett sådant tror jag. att om ett bolag ensamt dominerar marknaden och alla andra har slagits ut totalt så måste det bolaget dela sig i två.
Någon som vet mer får gärna rätta mig om jag har fel.

http://www.konkurrensverket.se/

"Lagen innehåller två centrala bestämmelser, en som förbjuder konkurrensbegränsande samarbete mellan företag och en som förbjuder företag med en dominerande ställning att missbruka sin marknadsmakt."

Permalänk
Skrivet av Massy:

500 kr på en bil för 250 000, visst. På en tallrik? Nej tack.

Priset var ett exempelpris, inget fast pris oavsett produktkategori.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Frågan är ju ifall de kommer ett lager här i Sverige? Ifall det blir så att all logistik sker från Tyskland (om man beställer direkt från Amazon) så blir det ju inte mycket till skillnad annat än att de är en svenskspråkig site och kan erbjuda support på svenska. Möjligtvis att vi får se bekanta tredjepartsäljare såsom Inet och Computersalg ha listningar på site'n så det blir ju lite nytt men sånt ser vi ju redan på CDON och numera Elgiganten så blir inget nytt egentligen.

Jag har i alla fall upptäckt den senaste tiden när man beställer från tyska Amazon och väljer gratis leverans att ofta så sköter Postnord transporten hela vägen från Amazon's lager i Tyskland. Tidigare var det nästan alltid DHL's Deutsche Post som gjorde det. Leveranserna har gått snabbare på sista tiden, ibland kan man beställa på en fredag och ha varan redan på måndag där varorna rör på sig t.o.m på söndagen. Förr var det ofta så att leverans tog 4-5 dagar om man valde gratis-alternativet. kan det vara så att de snabbat på logistiken nu för att förbereda för Sverige lansering? Har fått det intrycket i alla fall.

För länge sedan försökte eBay slå sig in på den svenska marknaden men misslyckades kapitalt mot Tradera och andra amerikanska retail giganter såsom Walmart eller Home depot har aldrig vågat satsa på den svenska marknaden då de bedömer den som speciell och svårgenomtränglig. Ska bli intressant att se hur detta med Amazon.se kommer utveckla sig.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren: Som redan skrivits så etablerar sig troligen Amazons lagerpartner i Kjula utanför Eskilstuna i en 24000 kvm lokal med DHL som delar resterande del av fastigheten. Det sagt, varor kommer ju fortfarande komma från lager ute i Europa. Tredjepartsförsäljarna som idag finns på CDON, Fyndiq o.s.v. kommer också flytta in på Amazon i hög utsträckning och skicka från sina egna svenska lager.

PostNord har sedan tidigare avtal med Amazon och kommer fortsätta med det då ett nytt avtal nyligen tecknades.

Ebay köpte Tradera, lansera en dålig variant av Ebay, gav upp och satsade på Tradera, när Paypal och Ebay delades tog Paypal över Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Tråkigt men bra på samma gång. Tråkigt för att små men etablerade företag i sverige troligen inte kommer kunna vara kvar.

Jag tycker dock det är bra för jag kanske kan hitta alla obskyra saker till vettiga priser då.
Tex laddningsbara AA batterier på tyska amazon och kjell är sjuk skillnad. 4 gånger billigare för exakt samma batteri.
Eller att köpa en växtlampa på tyska amazon i jämförelse med en svensk försäljare. en ledstrip i sverige på 25cm=699kr. En 65x30 panel med 300 leds? 800kr på tyska amazon.

Det är lite knepigt. Å ena sidan kan man spara pengar på i stort sett samma grej, å andra sidan finns det otroligt mycket skräp och falskmärkta prylar på Amazon. Jag har köpt växtlampor på Amazon och i lokala affärer. Den från Amazon levererade hälften så mycket ljus som lovat, och ljusspektrumet var bristande och gav inte optimal växt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Finns massa annat i USA, visst är Amazon riktigt stora där, men de har inget monopol.

Som vad?
Massa annat, vad är det?
Flygande grisar?
Myror?
Vilket annat företag förutom Amazon och Walmart äger nästan hälften av e-handeln i USA?
Monopol betyder inte 100% av marknaden direkt, för du hinner se effekterna lååååååååååååååångt innan de når 100% och förhoppningsvis blir de stoppade innan det hinner gå så långt.
Sen verkar du inte förstå effekterna när ett monopol håller på att skapas.
Massdöd av lokala affärer som får lägga ner för att de inte klarar av konkurrensen från Amazon längre?
När Amazon prissänker varor som ingen vanlig affär kan göra då de är för små så går de i konkurs eller lägger ner sin verksamhet.
Det handlar dessutom inte om en vanlig konkurrenskraft heller, det är inte så att Amazon bygger vad de nu säljer billigare samt effektivare och på så sätt kan sänka kostnaderna.
De sänker kostnaderna på varor och går i förlust medvetet för att de vet att deras konkurrenter inte klarar av att göra samma sak, det är inte vad den gemensamme medborgaren kallar konkurrens.
Konkurrens i folks huvud är: Företag X hittade ett sätt att tillverka varor som antingen är billigare att producera och/eller bättre kvalitet än sina konkurrenter.
Det är inte Företag X använde sina BIG DICK resurser och tvingade övriga företag till konkurs för att de inte kunde hålla ut lika länge.

2017 stod amazon för 44% av USAs totala e-handel, om det inte är siffror som skrämmer dig så kan jag inte hjälpa dig.
Det är inga normala siffror att ett företag börjar närma sig 50% i en marknad och de borde dela upp företaget nu innan det är försent.

Permalänk
Inaktiv

^bra inlägg

Ohämmad ultrakapitalism à la USA = världens största pyramidspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Massdöd av lokala affärer som får lägga ner för att de inte klarar av konkurrensen från Amazon längre?

Vad menar du med "lokala affärer"? Om du dock syftar på mindre inhemska aktörer inom E-handeln så kan jag dock förstå vad du menar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Vad menar du med "lokala affärer"? Om du dock syftar på mindre inhemska aktörer inom E-handeln så kan jag dock förstå vad du menar

Småföretag, mindre aktörer dvs företag utan stora resurser.
Inom e-handeln korrekt.

Permalänk
Medlem

Fast Amazon går väl med vinst eller? Varifrån kommer Amazons enorma resurser om inte för att de tjänar väldigt mycket pengar? Aktien går i alla fall som tåget på börsen.

Permalänk
Inaktiv

Norge tittar på med förskräckelse. "Nu sprider sig Amazon-cancern till Norden".
https://www.tek.no/nyheter/kommentar/i/OpGAxl/na-sprer-amazon...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Fast Amazon går väl med vinst eller? Varifrån kommer Amazons enorma resurser om inte för att de tjänar väldigt mycket pengar? Aktien går i alla fall som tåget på börsen.

Investerare lockas med argument som att "ta en kortsiktig förlust för att slå ut konkurrenterna, så gör vi vinst på längre sikt när vi kontrollerar marknaden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Frågan är ju ifall de kommer ett lager här i Sverige? Ifall det blir så att all logistik sker från Tyskland (om man beställer direkt från Amazon) så blir det ju inte mycket till skillnad annat än att de är en svenskspråkig site och kan erbjuda support på svenska. Möjligtvis att vi får se bekanta tredjepartsäljare såsom Inet och Computersalg ha listningar på site'n så det blir ju lite nytt men sånt ser vi ju redan på CDON och numera Elgiganten så blir inget nytt egentligen.

Jag har i alla fall upptäckt den senaste tiden när man beställer från tyska Amazon och väljer gratis leverans att ofta så sköter Postnord transporten hela vägen från Amazon's lager i Tyskland. Tidigare var det nästan alltid DHL's Deutsche Post som gjorde det. Leveranserna har gått snabbare på sista tiden, ibland kan man beställa på en fredag och ha varan redan på måndag där varorna rör på sig t.o.m på söndagen. Förr var det ofta så att leverans tog 4-5 dagar om man valde gratis-alternativet. kan det vara så att de snabbat på logistiken nu för att förbereda för Sverige lansering? Har fått det intrycket i alla fall.

För länge sedan försökte eBay slå sig in på den svenska marknaden men misslyckades kapitalt mot Tradera och andra amerikanska retail giganter såsom Walmart eller Home depot har aldrig vågat satsa på den svenska marknaden då de bedömer den som speciell och svårgenomtränglig. Ska bli intressant att se hur detta med Amazon.se kommer utveckla sig.

Ja, jag fick mitt paket från amazon.de idag, med POSTNORD, skickat från Spanien, amazon.es