Permalänk
Medlem

Hörde på radion i morse (tror det var P1 vetenskapsradio eller något sådant) att de kommit fram till att människor i länder som använder mask pillar sig mindre i ansiktet än där man inte använder mask under pandemin.

Googlade och försökte hitta undersökningen
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/...

Slutsatsen känns inte lika självklar som det lät i radion. "Individuals with masks in Western Europe and the US were too few to achieve reliable results on the association of mask-wearing and face-touching behaviors in those areas." Kan tänka mig de är mera vana med att ha mask på sig i Asien och kanske därför låter bli att pilla där?

Känns som det är mycket propaganda som cirkulerar för att lättare kunna tvinga folk att använda mask men mindre faktiska bevis att det fungerar. Dessutom fokuserar undersökningarna på någon liten detalj istället för att se helheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rayfix:

Jag tror att det är fortfarande effektivt att ha en mask i Sverige, för alla kommer automatiskt att hålla sig borta från den som bär masken och till och med bli rädda bort

Det tror inte jag.

Permalänk
Avstängd

Många restriktioner lyftes här idag som distansarbete och offentliga tillställningar med över 500 personer får arrangeras. Trevligt.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HandsomeT:

Många restriktioner lyftes här idag som distansarbete och offentliga tillställningar med över 500 personer får arrangeras. Trevligt.

Jag råder dig att stanna inne två veckor från och med idag så ska du se att det var riktigt "korkat" beslut från Pekka & Co!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Hörde på radion i morse (tror det var P1 vetenskapsradio eller något sådant) att de kommit fram till att människor i länder som använder mask pillar sig mindre i ansiktet än där man inte använder mask under pandemin.

Googlade och försökte hitta undersökningen
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/...

Slutsatsen känns inte lika självklar som det lät i radion. "Individuals with masks in Western Europe and the US were too few to achieve reliable results on the association of mask-wearing and face-touching behaviors in those areas." Kan tänka mig de är mera vana med att ha mask på sig i Asien och kanske därför låter bli att pilla där?

Känns som det är mycket propaganda som cirkulerar för att lättare kunna tvinga folk att använda mask men mindre faktiska bevis att det fungerar. Dessutom fokuserar undersökningarna på någon liten detalj istället för att se helheten.

Det är mycket möjligt att minskad ansiktsberöring kom som följd av längre pågående pandemi där fler vaknar upp och kommer i kapp med att följa rekommenderade riktlinjer för att minska smittspridningen. Dessutom är det precis som du säger: de verka missa helheten och bli helt besatta av detaljerna.

Jag förstår inte denna hets med masker då det är som känt innan effektivare att undvika att andra människor fysiskt och ge tusan i att befinna sig på offentliga platser vid minsta upplevda sjukdom. Att tvätta händerna+ansiktet regelbundet när man kommer in efter att ha varit utomhus eftersom man aldrig vet om viruspartiklar har landat på en.

Helheten med masker kan vara att alldeles för många blir plötsligt mindre försiktiga och lika oaktsamma som innan pandemin eller början på pandemin. Då kommer ett få antal att förstöra för alla andra som kämpar med de rekommenderade riktlinjerna att minska smittspridningen. Dessutom finns det en stor nackdel med masker: de täcker inte ögonen där viruset också kan ta sig in.

Exempelvis USA:s närmsta motsvarighet till Anders Tegnell, Anthony Fauci, har rekommenderat skidbrillor i kombination med mask: https://www.marketwatch.com/story/dr-fauci-recommends-wearing... om du verkligen vill täcka alla ingångar där viruset kan ta sig in. Att bara bära mask känns lite som att bara täcka ena pungen med pungskydd!

Kom även ihåg att om du skall peta dig i öronen efter att du har varit utomhus så skall du tvätta händerna efteråt eftersom viruset kan fastna i vaxet (men inte ta sig ned i öronen och ner till andningsorganen).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Blev en liten tramsrensning där.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Många restriktioner lyftes här idag som distansarbete och offentliga tillställningar med över 500 personer får arrangeras. Trevligt.

Det var i Finland som det gäller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är mycket möjligt att minskad ansiktsberöring kom som följd av längre pågående pandemi där fler vaknar upp och kommer i kapp med att följa rekommenderade riktlinjer för att minska smittspridningen. Dessutom är det precis som du säger: de verka missa helheten och bli helt besatta av detaljerna.

Jag förstår inte denna hets med masker då det är som känt innan effektivare att undvika att andra människor fysiskt och ge tusan i att befinna sig på offentliga platser vid minsta upplevda sjukdom. Att tvätta händerna+ansiktet regelbundet när man kommer in efter att ha varit utomhus eftersom man aldrig vet om viruspartiklar har landat på en.

Helheten med masker kan vara att alldeles för många blir plötsligt mindre försiktiga och lika oaktsamma som innan pandemin eller början på pandemin. Då kommer ett få antal att förstöra för alla andra som kämpar med de rekommenderade riktlinjerna att minska smittspridningen. Dessutom finns det en stor nackdel med masker: de täcker inte ögonen där viruset också kan ta sig in.

Exempelvis USA:s närmsta motsvarighet till Anders Tegnell, Anthony Fauci, har rekommenderat skidbrillor i kombination med mask: https://www.marketwatch.com/story/dr-fauci-recommends-wearing... om du verkligen vill täcka alla ingångar där viruset kan ta sig in. Att bara bära mask känns lite som att bara täcka ena pungen med pungskydd!

Kom även ihåg att om du skall peta dig i öronen efter att du har varit utomhus så skall du tvätta händerna efteråt eftersom viruset kan fastna i vaxet (men inte ta sig ned i öronen och ner till andningsorganen).

Håller med om masker är onödigt och distansering räcker men betvivlar att det skulle vara mycket virus i utomhusluft. Jag tvättar händerna om jag varit inomhus någon annanstans än hemma (typ i butiker) och tagit i saker. Utomhusluft är renare än inomhus så har jag bara tagit en promenad ute så känner jag mig ren. Jag brukar inte gå nära andra människor ens i vanliga fall.

Jag kanske är oförsiktig men lever i stort sett som vanligt. Går inte nära folk för deras skull men blir inte rädd om någon råkar komma nära mig. Tror att det är sämre för hälsan att oroa sig och vara rädd.

Jag oroar mig mer för vad själva restriktionerna får för effekter för vår frihet och ekonomin. Är det rimligt att stänga ner samhällen? Blir inte konsekvenserna värre än vad viruset hade orsakat? Människor är sociala och mår dåligt psykiskt av ensamhet. Kostnaderna blir enorma. Gäller att hitta en balans med rimliga åtgärder som har god effekt men ändå tillåter någorlunda normalt liv och utan att krascha ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det var i Finland som det gäller..

Ja, det står ju att han är i Finland. Här är där man är, där är där man inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Många restriktioner lyftes här idag som distansarbete och offentliga tillställningar med över 500 personer får arrangeras. Trevligt.

fast det borde förtydligas med att bara för aktiviteter där man, alltså utövare och publik inte får djupandas häftigt, skriker, gapar, sjunger - med öppen mun. Jag ser framför mig fotbollsspelare i försvarets skyddmask och publik alla med masker på sig om de skall böla och väsnans på som brukligt - den som gjort lumpen på 80-talet och tidigare vet hur det är att springa motionsrunda med skyddsmask...

det är vid dom stora tillställningar med den här typen av aktiviteter där folk djupandas man fått explosion med smittspridning bland många samtidigt - det gäller också sångkörer i tex kyrklig och religiös verksamhet, vilket var det som hände i Korea i början av epidemin...

och lite av det såg man när stora tennis-turneringar ställdes in och man försökte göra, lokala sådana med publik, och folk inklusive spelare själva blev smittade, eller om det var infekterade spelare som smittade varandra och publik just för att man i utövningen djupandades med öppen mun...

håller man foderluckan stängd och enbart andas genom näsan så är risken mycket mindre...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag råder dig att stanna inne två veckor från och med idag så ska du se att det var riktigt "korkat" beslut från Pekka & Co!

Det går att leva ganska normallt fast vi har en pandemi, har du tänkt att låsa in dig resten av livet, jag tycker du verkar helt desperat, hur klarar du ens vardagen, har du ett jobb, familj, barn osv,

Permalänk
Inaktiv

ahh, såg nu,m du höll ju på att flippa när det brann i birsta igår ochså, jaja, då förstår jag var nivån ligger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Det går att leva ganska normallt fast vi har en pandemi, har du tänkt att låsa in dig resten av livet, jag tycker du verkar helt desperat, hur klarar du ens vardagen, har du ett jobb, familj, barn osv,

"ganska normalt" är väldigt subjektivt och många tror tyvärr att ganska normalt är att bara bära munskydd och sedan leva som om COVID-19 aldrig inträffat. Delvis därför vi har en inofficiellt hög smittspridning just nu i Sundsvall (anonyma källor: enhetschef vid äldreboende och en ambulanschaffis som åker ut och testar folk för COVID-19 i Sundsvall).

De tre viktigaste pelarna är fysisk distansering (som få håller nu), inte gå ut när man är sjuk (vilket oxå få håller nu) och tvätta händerna ofta innan man får för sig att peta sig i ansiktet (vilket nog fler är bättre på nu). Själv går jag regelbundet till mataffären och besöker föräldrarna via bil (åker inte kollektivt längre).

Men fysiskt närgående sociala tillställningar där främlingar är närvarande har jag undvikit (krogen, klubbar, caféer) och då är jag ändå rätt sällan ute på sådana ställen om jag inte skall ragga på det motsatta könet vilket inte går nu på grund av strikta regler av att inte gå/springa runt på dessa ställen längre vad jag hört från andra som är där då och då.

Kalla mig desperat men jag tänker då fan inte låta det stå på min eller mina näras och käras dödsrunna: "Dödsorsak: någon fick för sig att hångla med en fladdermus på andra sidan jordklotet." Högst respektlöst mot en själv och andra. Inte heller tänker jag leva mina sista 50-70 år med permanenta men på grund av otur i genlotteriet i hur ens kropp klarar av ett eventuell svårt COVID-19-sjukdomsförlopp.

Skall jag behöva offra minst 1 år i väntan på ökad flockimmunitet, eventuellt vaccin, och/eller mer data på vilka och hur många av dessa som får permanenta komplikationer av COVID-19, så tycker jag det är värt utmaningen. Jag tycker även det är värt priset för att få leva ett par decennier till efteråt.

Att du kallar mig för desperat är olyckligt eftersom sådan attityd mot medmänniskor inte hjälper någon. Snarare uppmanar du delvis andra till att bli mer oaktsamma som själva kämpar med att försöka balansera "leva ganska normalt" och inte dö i förtid.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Det går att leva ganska normallt fast vi har en pandemi, har du tänkt att låsa in dig resten av livet, jag tycker du verkar helt desperat, hur klarar du ens vardagen, har du ett jobb, familj, barn osv,

Ja, lite så jag tycker också. Har inte påverkat mig så mycket överlag. Var hemma från jobbet ett tag men det är i princip allt. Glad över att jag inte bor i en storstad längre.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Jag ville bara önska alla en trevlig söndag och hoppas att alla tar hand om sig själva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PsyLO:

Hej alla,

Jag ville bara önska alla en trevlig söndag och hoppas att alla tar hand om sig själva.

Anmält för off topic!

Skoja. Tack detsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Anmält för off topic!

Skoja. Tack detsamma

hehe

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av AplAy:

Att bara bära mask känns lite som att bara täcka ena pungen med pungskydd!

Men.. hur många pungar har du haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu är jag lite förvirrad över vart du vill komma, men hursomhaver...

Rekommendationen nu är ju att stanna hemma när man känner sig det minsta sjuk, oavsett om man tror det är Covid-19 eller inte. Det korrekta är ju då att man vid minsta symptom på nånting ska se till att stanna hemma. Jag antar att rekommendationerna är utformade precis så just för att det är svårt att veta säkert om man har Covid-19 eller nånting annat.

Eftersom Covid-19 smittar före symtom så är det en rekommendation som är otillräcklig för att stoppa pandemin. Covid-19 är jämfört med ex. influensa betydligt mer smittsamt och en smittad person som inte själv har symtom kan smitta ett stort antal nya personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Eftersom Covid-19 smittar före symtom så är det en rekommendation som är otillräcklig för att stoppa pandemin. Covid-19 är jämfört med ex. influensa betydligt mer smittsamt och en smittad person som inte själv har symtom kan smitta ett stort antal nya personer.

Om man kombinerar stanna hemma när man är sjuk med att hålla avstånd, tvätta händerna, jobba hemifrån om man kan och så vidare kan det kanske räcka? Ser ut på kurvorna att det har minskat rejält med de åtgärder vi redan har. Att det minskar betyder att allt färre blir smittade, det klingar av vilket är allt som behövs för att stoppa pandemin förutsatt att det fortsätter så.

Sedan om det beror på åtgärderna eller om det hade minskat ändå är svårt att veta. Kanske har viruset anpassat sig så att det inte längre är lika farligt? Eller har människornas motståndskraft ökat efter att ha varit utsatta för viruset en tid? Eller är det bara sommarvädret som gör att det minskat? Argumenten från de som kräver hårdare tag faller samman när data visar att smittan minskar ändå utan att vi har behövt ha hårdare tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

Eftersom Covid-19 smittar före symtom så är det en rekommendation som är otillräcklig för att stoppa pandemin. Covid-19 är jämfört med ex. influensa betydligt mer smittsamt och en smittad person som inte själv har symtom kan smitta ett stort antal nya personer.

Det där stämmer inte riktigt. Hade det varit så så hade i princip alla varit smittade nu, speciellt här där vi inte har isolerat oss så mycket, men så är inte fallet. Allt talar för att Corona inte är i närheten så smittsamt som influensa, inte minst antalet sjukdomsfall som är en bråkdel av en vanlig influensa men också hur spridningen breder ut sig (klustervis). Snarare verkar det som om det krävs hyfsat långvarig och nära exponering för att man ska bli smittad. Presymptomatiska personer verkar heller inte bidra till smittspridning i någon större utsträckning enligt allt jag har läst i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Presymptomatiska personer verkar heller inte bidra till smittspridning i någon större utsträckning enligt allt jag har läst i alla fall.

Kan inte hitta källan nu, men läste någon forskning tidigare där man tesen var att människor som inte uppvisar några symptom och ej heller kommer få några symptom (men som fortfarande är "smittade") inte sprider smittan vidare, medans smittade människor som ännu inte fått några symptom men som kommer få symptom vid ett senare tillfälle (X antal dagar senare) sprider smittan vidare.

Dvs:
- Smittad och visar inga symptom och kommer ej heller få några? Smittar inte vidare.
- Smittad och visar inga symptom (än) men kommer få? Smittar vidare även innan symptom utbryter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Eftersom Covid-19 smittar före symtom så är det en rekommendation som är otillräcklig för att stoppa pandemin. Covid-19 är jämfört med ex. influensa betydligt mer smittsamt och en smittad person som inte själv har symtom kan smitta ett stort antal nya personer.

Jag är nog mer benägen att hålla med @snajk och den forskning @MinscS2 skrev om.
Att man kan smitta när man är asymptomatisk, eller presymptomatisk, är det nog inget tvivel om, men knappast i samma omfattning som en person som har symptom. Om man varken är snorig eller hostar, utan känner sig fullt frisk, så tenderar man knappast att sprida viruset i samma omfattning som om man just hostar. Dvs den mängd virus man sprider vid normal aktivitet lär vara betydligt mindre och därmed smittar man inte lika mycket heller. De normala försiktighetsåtgärderna, dvs hålla distans, handhygien och stanna hemma om man känner sig sjuk ter sig som rimliga.

Givetvis finns det yrken och aktiviteter som kräver extra åtgärder, t.ex. mask.

Att smittsamheten hos sars-cov-2 skulle överstiga den hos t.ex. influensa tvista nog di lärde om, men den är i alla fall betydligt lägre än t.ex. för vinterkräksjukan, vars säsong tog slut i förtid tack vare de åtgärder vi vidtog mot sars-cov-2.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Kan inte hitta källan nu, men läste någon forskning tidigare där man tesen var att människor som inte uppvisar några symptom och ej heller kommer få några symptom (men som fortfarande är "smittade") inte sprider smittan vidare, medans smittade människor som ännu inte fått några symptom men som kommer få symptom vid ett senare tillfälle (X antal dagar senare) sprider smittan vidare.

Dvs:
- Smittad och visar inga symptom och kommer ej heller få några? Smittar inte vidare.
- Smittad och visar inga symptom (än) men kommer få? Smittar vidare även innan symptom utbryter.

Har man inga symptom, varken hosta eller nysningar så har man ju redan där kraftigt begränsat smittan. Med tanke på att det verkar som man måste spendera ganska lång tid med den smittade för att bli sjuk själv så låter det ju som att asymptomatiska inte borde vara någon större oroskälla.

Permalänk
Medlem

Varför håller inte folk avstånd ? ser dagligen fullpackat på uteserveringar osv.... förstår inte ? ingen bryr sig längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför håller inte folk avstånd ? ser dagligen fullpackat på uteserveringar osv.... förstår inte ? ingen bryr sig längre

Det är helt okej med fullsatta uteserveringar. Borden ska dock stå lagom långt ifrån varandra.

Sen är spridningen inte så stor i Sverige längre, så vad folk gör verkar duga för att hålla sjukvården vid acceptabla nivåer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Det är helt okej med fullsatta uteserveringar. Borden ska dock stå lagom långt ifrån varandra.

Ja, det här verkar folk ha svårt att förstå.

Permalänk
Lego Master

@anon42512:
Har sett flera ställen där restaurangen har gjort vad de kan för att se till att folk håller avstånd (bara stolar på vartannat bord osv), men där gästerna sen flyttar runt stolar värre än ungar som leker hela havet stormar och fullständigt fuckar upp hela konceptet.

Varför får man inte uppfostra vuxna människor med våld? Barn kan jag förstå, men fullt vuxna människor SOM BORDE VETA BÄTTRE? Stryk ska dom ha.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nu ökar det igen i flera av de länder som låste ner hårt i våras:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/112-bekraeftet-smittet-med-...

Samtidigt som vi ligger rätt lågt i Sverige. Kommer säkerligen att öka även i Sverige i höst, men blir ”intressant” att se om inte vi kommer ligga på en långsammare ökningstakt trots allt eftersom vi började ”riva av vårt plåster” redan i våras i kontrast till de länder som låste ner (och dumförklarade sverige).

Kanske Tegnell får rätt i val av strategi!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu ökar det igen i flera av de länder som låste ner hårt i våras:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/112-bekraeftet-smittet-med-...
Samtidigt som vi ligger rätt lågt i Sverige. Kommer säkerligen att öka även i Sverige i höst, men blir ”intressant” att se om inte vi kommer ligga på en långsammare ökningstakt trots allt eftersom vi började ”riva av vårt plåster” redan i våras i kontrast till de länder som låste ner (och dumförklarade sverige).

Sverige har bra mycket mindre smittspridning än tidigare, men fortfarande ungefär lika mycket som Danmark efter stor uppgång har nu (i nationellt snitt). Det ska absolut bli intressant att följa utvecklingen med tanke på att de restriktioner som finns i nuläget i Sverige och Danmark liknar varandra ganska mycket. En skillnad är att en mycket högre andel i Sverige har en genomgången infektion med förmodad immunitet. Exakt hur stor är svårt att uppskatta, men troligen så stor att det har en signifikant effekt.

Skrivet av Mindfighter:

Kanske Tegnell får rätt i val av strategi!

Låt mig utveckla lite det du skriver. Jag har hela tiden tyckt att Sverige har valt en bra väg (förutom att vara långsamma i starten och haft för låg kvalité på beredskapen inklusive äldrevården), men meningen var aldrig att "riva av plåstret snabbt". Skillnaden mellan nedstängning och den svenska strategin har överdrivits - många områden med hård nedstängning har drabbats minst lika hårt som områden i Sverige.

Jag tror därför att lättandet av restriktioner bara är en mindre del av förklaringen till att man ser dessa utbrott i områden som tidigare varit förskonade. Istället tror jag att det beror på hur sjukdomen sprids klustervis och slumpmässigt, så att det i princip överallt där det finns kontakter med områden där smitta förekommer föreligger en risk för ett utbrott. Skillnaden är att områden där många haft en genomgången infektion är mer skyddade genom hög andel immunitet.

Detsamma gäller i Sverige, så att vi framöver kan förvänta oss fler av dessa utbrott i t.ex. Skåne än i Stockholm, trots i det närmaste identiska restriktioner. Turistkommuner är också känsliga, särskilt de som hittills varit relativt förskonade (som Gotland).