Amazon bekräftar svenskt intåg – söker marknadsplatschef

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Någon insatt som vet om de kommer att betala in svensk moms och svensk skatt eller kommer svenska Skatteverket att tillåta ett välkänt skattefifflande mångmiljardbolag att skatteplanera bort skatten genom att titta bort som de gör med den lilla ekonomiska föreningen IKEA?

Skatteverket stiftar inga lagar utan följer dem bara. Det är riksdagen som stiftar lagar. Om vi har lagar och regler som öppnar för skatteplanering så till den grad att man kan slippa att betala skatt i Sverige så får du anklaga politikerna som röstat för att reglerna ska se ut så, eller röstat emot att ändra dem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Såvida man inte räknar samma städer, extremexemplet är 14 butiker i stockholm, så är det bara på fyra platser och södra Sverige.

https://www.webhallen.com/se/info/5-Vara-butiker

Inet har på typ samma ställen, men färre butiker:
https://www.inet.se/info/166/butiker-oppettider

För en stor del av Sveriges befolkning får man åka en bra bit för att åka en bra bit för att komma till närmaste butik.

Jag bor inte i närheten av Stockholm, Göteborg eller annan storstad, ändå har jag inom 20 minuters bilresa tillgång till NetOnNet (där jag gör de flesta av mina dator-relaterade inköp), MediaMarkt, ElGiganten, Kjell&Co, Clas Ohlson, Biltema, Jula, Ikea med flera. Tycker det är väldigt bekvämt att kunna sätta sig i bilen, och inom en timme är man hemma igen med den prylen man behöver i handen, inte sällan till ett pris motsvarande ungefär det lägsta på prisjakt. Inte för att jag har något emot de två dagar man oftast får vänta ifall man beställer något på nätet, det fungerar bra det också. Jag hoppas inte Amazon kommer göra det allt för svårt för ovanstående nämnda kedjor, men jag är orolig för att åtminstone några av dem kommer försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Japp, och de lyckades slå ut både On Off och Siba som båda var svenska aktiebolag.

Siba finns kvar, de döpte om butikerna till Net on Net bara. On Off försvann, men det var innan e-handeln kom igång, jag skulle snarare påstå att de föll på eget grepp om något.

Permalänk

Finns ju fortfarande elektronikfirmor kvar i Tyskland och Storbrittannien, så några överlever nog även här i Sverige.
Särskilt när folk inser att de där riktigt löjligt billiga sakerna skeppas direkt från Kina och a) är av ryslig skitkvalitet, och 2) får ett redigt påslag av svenska tullen.

Permalänk
Medlem

@Runqen: När t om amerikaner reagerar på arbetsförhållanden, då vet man att det är riktigt riktigt illa.
Jag kommer inte stötta deras personalpolicies med ett ruttet lingon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Norge är inte med i EU, Danmark är troligen ointressant pga att det är så fysiskt litet och har landgräns mot Tyskland där de redan är etablerade.

Norge är med i EU's inre marknad eftersom de skrivit under EES-avtalet. Personligen tror jag Amazon ser etableringen i Sverige som en potentiell hubb som kan expanderas till våra nordiska grannar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maverickgoose:

Absolut, speciellt när det inte finns någon riktigt konkurrens.
Företag med vinstdrivande intresse (självfallet finns det "dåliga" företag också) kommer alltid vara mer effektiva jämfört med ett företag/verksamhet som spenderar skattepengar, dvs, någon annans pengar utanför företaget/verksamheten.

Privata företag skapar även mycket mer inkomster för staten.

Men är det verkligen så? Varför har det blivit nästan dubbelt så dyrt att besiktiga bilen efter att den branschen privatiserades t.ex.?

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Jag antar att du inte förstår skillnaden mellan en svensk lön, skattad och klar, och en amerikansk som ska täcka allt det som arbetsgivaravgifter i Sverige täcker?

Permalänk
Medlem

Herregud vad mycket negativa kommentarer här, smått chockad över hur vissa uttrycker sig.

Ni som är negativa anser på allvar att Sverige borde förbjuda Amazon att etablera sig i Sverige? McDonald's, vad tycker ni om dem, borde slängas ut också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Herregud vad mycket negativa kommentarer här, smått chockad över hur vissa uttrycker sig.

Ni som är negativa anser på allvar att Sverige borde förbjuda Amazon att etablera sig i Sverige? McDonald's, vad tycker ni om dem, borde slängas ut också?

Ja. Donken och PizzaHut (donkens variant av pizza) smakar bara skräp och bidrar bara med övervikt och fetma. Det räcker med mAx hamburgare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@makatech: Ehh ja? Föredrar små svenska hak med bra kvalité på maten. Men vi har förstått att du ser Sverige som ett stort köpcenter där vi bara går runt somt rotlösa konsumenter.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja just det ja, alla har ju en datorbutik runt hörnet. Att jag inte tänkte på det?!

Undrar förresten om min lokala datorbutik har bromsbelägg till en Fiat Punto -97?

Blir alltid lika förvånad när vissa anser att "it's my way or the highway". Kul för dig att Amazon kommer till Sverige, kul för mig att jag kan fortsätta gå till min lokala datorbutik. Problem med det?

Skrivet av Ibymafayhas:

De gånger jag behövt använda deras kundservice (var ett par år sedan) så var deras policy att skicka ny vara med expressfrakt direkt utan att invänta returen. Ganska underbart, speciellt när man körde med gratis frakt själv. Hade önskat det blev standard i Sverige!

Det är givetvis en helt otrolig returpolicy och, som du säger, fantastiskt om det är så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Har du levt under en sten de senaste 20 åren?

Nej. Däremot har jag varit med om neddragningar när jag har varit anställd av stora multinationella bolag (> 50k anställda) och vet du vad? Den svenska arbetsrätten följdes.

Skrivet av Bassen87:

Har du ej hört talas om skatteplanering?

På vilket sätt har skatteplanering (som givetvis är lagligt) något att göra med den svenska arbetsrätten?

Skrivet av Bassen87:

DU som arbetare har inga rättigheter i Sverige längre.

Jag tycker du skall byta arbetsgivare. Det finns gott om arbetsgivare som sköter sig exemplariskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja. Donken och PizzaHut (donkens variant av pizza) smakar bara skräp och bidrar bara med övervikt och fetma. Det räcker med mAx hamburgare.

På vilket sätt är Max hamburgare och pommes frites mer hälsosamma?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Uppmaning: Håll diskussioner sakliga, släpp icke-relevanta diskussioner!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Deras personalhantering är ju bristande på många platser men skulle det ens gå att göra i Sverige ? Facket osv tänker jag ?

Edit: Dum fråga, kom på hur hjälpsamt mitt eget fack är 😂

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

För min del kan det kvitta, har jag kunnat undvika Ryan Air hittills, så kan jag göra samma sak med Amazon..En vacker dag kommer Sverige att hitta ett sätt att stoppa utnyttjandet av utländska chaufförer för inrikestransporter och då lär Amazon och liknande företag att rasa som korthus och förhoppningsvis kan butikerna i städerna få vara kvar.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Nej. Däremot har jag varit med om neddragningar när jag har varit anställd av stora multinationella bolag (> 50k anställda) och vet du vad? Den svenska arbetsrätten följdes.

På vilket sätt har skatteplanering (som givetvis är lagligt) något att göra med den svenska arbetsrätten?

Jag tycker du skall byta arbetsgivare. Det finns gott om arbetsgivare som sköter sig exemplariskt.

Så för att du har anekdotiska bevis så betyder det att hela Sverige är frid och fröjd och alla företag följer den svenska arbetsrätten?

Skatteplanering bevisar hur våra folkvalda politiker banar väg för de stora företagen och gör det lagligt att smita undan skatt, något som varken du eller jag kan göra då vi hade ganska fort blivit satta bakom galler om vi försökt blåsa staten på skatteintäkter.

Har bytt arbetsgivare många gånger, mina anekdotiska bevis väger dock inte mycket även om jag stött på både bra och dåliga företag.

Det är välkänt att företag som vill använder sig av uppsagd pga arbetsbrist då det är ett hål i arbetsrätten man kan utnyttja.

Det är ju kul för dig att du hamnat hos ett bra företag.
Men det finns gott om exempel på att systemet inte fungerar för många andra och du kanske borde intressera dig för hur andra människor blir behandlade i landet, för vem vet det kanske blir du själv som blir utsatt för det en dag.

Men vem bryr sig om andra i detta landet, det är ju bara jag jag jag som gäller och så länge det inte händer mig så finns det inga problem ellerhur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Så för att du har anekdotiska bevis så betyder det att hela Sverige är frid och fröjd och alla företag följer den svenska arbetsrätten?

Nej. Men att inte följa arbetsrätten händer även hos den lokala pizzerian med 3 anställda. Dock ett sidospår så jag släpper detta.

Permalänk
Medlem

Amazon jag kan gärna ta tjänsten. Har ändå inget annat på G i höst.
Mitt enda krav är att jag ska ha bra morgonkaffe!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Det kan ju bli som en självuppfyllande profetia, om arbetstagare blir uppsagda pga fingerad arbetsbrist, och någon säger "det är fel, men arbetstagare har inga rättigheter i dag, så det är ingen idé att gå till facket". Så då går kanske inte arbetstagare till facket och får inte sin sak prövad, och företaget vinner automatiskt på walkover.

Men det betyder inte att arbetstagare inte har några rättigheter, det betyder bara att i det fallet blev det ingen förhandling, för det var ingen som ville eller orkade eller förstod att man kan strida för sina rättigheter och vinna. På något sätt behöver man bevaka sina rättigheter, man kan inte bara säga att man inte har några.

Det finns många som jobbar med arbetsrätt: experter, facket, jurister, advokater, tingsrätten, arbetsdomstolen. Att säga att hela systemet bara är ett spel för galleriet är ganska magstarkt, men alla har rätt att tycka vad de vill självklart. Men att alla arbetstagare alltid skulle förlora skulle jag säga är direkt felaktigt.

Sedan att förutspå att ett relativt stort företag som Amazon alltid ska göra fel och aldrig behöva få sina fall prövade, och om de får dem prövade alltid kommer att vinna i arbetsdomstolen, innan företaget ens startat sin verksamhet i Sverige, ja det är kanske lite väl pessimistiskt.

Permalänk
Medlem

nice då är det bara att hoppas man kan köpa hela alexa utbudet via den svenska siten, deras nya 8" är jäkligt snabb jämfört med förra årets modell. (jag kör dom fast monterade i huset och responsen på alexa kommandon är som dag och natt mot förra modellen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Vilken tur då att allting av värde i livet inte enbart handlar om pengar.
Det finns också en aspekt av människan som handlar om nyfikenhet och utveckling och att resultatet av att lägga tid på dessa kan ge en tillfredsställelse som pengar inte kan. Själv har jag alltid sett större värde i att ha åstadkomit något själv jämfört med att ha kapital och kunna köpa saker, även om det senare absolut har ett värde det med.

Sen att det blir helt utan konkurrans bara för att det är statlig verksamhet håller jag inte med om. Den statliga verksamheten kan ju ändå jämföra sig med privata diton och det finns även en jämförelse mellan olika kommuner liksom olika universitet jämför sig med varandra och på sätt och vis konkurrerar om studenterna.

Vill tillägga att många av studenterna som gått på statliga universitet så klart börjar arbeta inom den privata sektorn, så att de båda skulle vara isolerade från varandra rent ekonomiskt blir också lite skevt att säga.

Utan vinstdrivande företag så skulle inte samhället fungera.
Ett samhälle där staten äger och förvaltar alla företag är kommunism.
Statliga företag får gärna finnas men utan bidrag från våra pengar. Då spelar alla på samma plan.

Det finns privata skolor och universitet.

Skrivet av anon78208:

Men är det verkligen så? Varför har det blivit nästan dubbelt så dyrt att besiktiga bilen efter att den branschen privatiserades t.ex.?

För att man använder skattepengar = någon annans pengar utanför verksamheten/företaget, det kan inte ett privat företag göra.
Det syns på skattetrycket istället.
Alternativt så håller man vinsten låg för "the greater good".

EDIT; det är för övrigt fritt fram att fortfarande besiktiga på statliga bilprovningen om man vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

@makatech: Ehh ja? Föredrar små svenska hak med bra kvalité på maten. Men vi har förstått att du ser Sverige som ett stort köpcenter där vi bara går runt somt rotlösa konsumenter.

Jag ville få ditt inlägg raderat eftersom jag inte ville lockas sjunka lika lågt som dig, men jag misslyckades tyvärr.

Vad f-n vet du egentligen om vad jag anser i frågan? Du hävdar att jag tycker något som jag aldrig ens skrivit eller påstått?

"Men vi har förstått att du ser Sverige som ett stort köpcenter där vi bara går runt somt rotlösa konsumenter."

Min kommentar: Vilka j-vla "vi" dillar du om egentligen och vad är det som du tror dig förstått? Jag kan säga dig att du har inte förstått ett endaste skit. Visst jag är för fri konkurrens men självklart enligt de regler och lagar som vi har i Sverige.

Säg mig också, fungerar det bra att inleda dina konversationer med ett drygt stönande "Ehhh ja?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

@makatech: Ehh ja? Föredrar små svenska hak med bra kvalité på maten. Men vi har förstått att du ser Sverige som ett stort köpcenter där vi bara går runt somt rotlösa konsumenter.

Även svenska restauranger har dåliga arbetsförhållanden. Dåliga arbetstider, inget schema, inget friskvårdsavtal, usel lön, ingen tjänstepension etcetera.

Så bara för att något är svenskt behöver det inte vara bra.

Permalänk
Medlem

@maverickgoose: Nej, det är statskapitalism. För övrigt så driver inte företag samhället framåt utan enbart ekonomin och den förs både framåt och bakåt.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Japp, och de lyckades slå ut både On Off och Siba som båda var svenska aktiebolag.

Bolaget bakom Siba lever kvar och de heter idag NetonNet istället.
Man valde att byta namn på alla butiker för att NetonNet hade ett bättre rykte än Siba.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Men är det verkligen så? Varför har det blivit nästan dubbelt så dyrt att besiktiga bilen efter att den branschen privatiserades t.ex.?

Ser det här ibland, men får inte ihop det.
Jag betalade 395:- sist jag besiktade bilen. När jag tog körkort år 2000 och senare det året besiktade en bil har jag för mig det kostade 350. Möjligen kan det varit 290.
Det var defintivt inte så billigt som under 200 iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan väl inte bli mer officiellt än detta? Bild på Amazon.se

https://www.ehandel.se/har-ar-amazon-se-det-blir-en-helsvensk...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Första gången på länge jag känner mig hype'ad på länge! 😁