Permalänk
Medlem

Dags för ny spelburk? ~30k

Sitter idag på en gammal goding som inhandlades för ca 5 år sedan med GTX1080, i7 6700k och 48gb ram. Hon är en trotjänare som har hållt långt över förväntan, men nu går jag - framförallt - i Valve Index-tankar och då kommer inte prestandan att riktigt orka med. Det var ju dock ett tag sedan jag engagerade mig i hårdvara, så...

Utöver att spela sitter jag en del i After Effects, Photoshop och Premiere, streamar på Twitch och producerar musik (men jag har ett Steinberg R-22 så ingen anledning att fläska på med internt ljud).

Jag sitter med fyra skärmar (3st 144@1080 och en 60@1080). Eftersom Valve Index ska pluggas in i DP-port behöver jag således minst 3 DP-portar (en av 144-skärmarna kan gå på HDMI2.0b). Den fjärde skärmen pipar jag direkt från moderkortets HDMI eller DVI.

Det skulle givetvis vara enkelt att dynga i med en 3950X, RTX2080Ti, Samsung EVO 970 1TB och 64GB RAM, då går det att landa kring 32000 ungefär, men...

1) Är det värt att köpa RTX2080Ti nu, eller kommer release av RTX3000-serien trycka ner priserna? Tyckte ju inte att Titan-korten föll speciellt mycket över sin livstid. Är det jämförbart? Är alternativen (2080S?) prisvärda?

2) Är 3950X overkill? Det är ju en bra sexig best, men finns det något som är ungefär motsvarande i prestanda för det jag ägnar mig åt, men för en mindre prislapp (och ev mindre krävande kylning)?

3) Moderkort? Om jag ska gå AMD AM4 antar jag att det bara är X570 som gäller?

4) Jag tänker att jag ska trycka på "beställ"-knappen någon gång i mitten-slutet av September. Finns det något mer än RTX3000 jag ska hålla ögonen på fram tills dess?

5) Är EVO 970 värt pengarna, eller ska jag spara lite och skaffa något som inte har fullt så bisarr läs/skriv?

6) Vad sätter man för PSU i den här? Och i vilket chassi? Jag är helt obekymrad över bling-bling, LEDs och glas, jag vill bara ha bra kylning.

Tips och tankar mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Första tanken jag får är att många nya high-end processorer saknar inbyggd grafikdel, så att plugga in ena skärmen i moderkortet kommer inte funka. Kanske ett mindre problem när man handlar dator med din budget, men det vore surt om du inte får allt att lira när du väl köpt nya grejer.

Utöver det tycker jag definitivt du ska vänta in RTX3000-serien, har själv planer på att byta ut mitt GTX1060 men det får vänta tills facit kommer på RTX3000-prestandan.

Har en 970 Evo, helnöjd. Hade förvisso redan en 2TB sata-ssd redan när jag uppgraderade bootdisken och märker ingen större skillnad mellan de två i verklig användning. Men att slippa lyssna på oljudet från en snurrdisk är ljuvligt. Kör på en (eller flera) rejäla SSD!

PSU skulle jag ta nåt som rekommenderas, som t.ex. Corsairs RMx v2-serie. Antagligen räcker ~600w, jag köpte ett 850 när Webhallen hade bra rabatt på ett. Chassi köper de vad du gillar, kör FD define R4 och ser ingen anledning att byta. Ljuddämpat och enkel design tilltalar mig.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

3950X, skulle ju antagligen ge bättre prestanda i bild/video program, Men utan att tittat på Benchmarks, så bör 3900X ge bättre spelprestanda pga högre basklock? Båda cpuerna är ju bra för bild/video, och båda driver en stream samtidigt som du spelar utan några fps tapp antagligen.

Som Klirre redan nämner, AMD 4000 serien och Nvidia 3000 serie kommer ju snart.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@klirre: Du menar AMD 4000 serien.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@klirre: Du menar AMD 4000 serien.

Jag tänkte inte på Ryzen4000 alls faktiskt, skrev bara inte ut RTX och GTX på alla ställen så det blev kanske otydligt. Har redan en R7 3700X med 32GB ram så har inga planer på att byta processor inom de närmsta åren

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag tänkte inte på Ryzen4000 alls faktiskt, skrev bara inte ut RTX och GTX på alla ställen så det blev kanske otydligt. Har redan en R7 3700X med 32GB ram så har inga planer på att byta processor inom de närmsta åren

Haha sorry. Jag läste helt fel. Missade RTX!
Men jag håller med, jag väntar själv på RTX 3000 serien. Man vill ju gärna se ett kort kunna driva 4k@120hz bra, men de känns som att de kan bli dyrt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Köpa dyrt grafikkort just nu känns dumt. Vi vet ännu inte var RTX 3000 serien hamnar i fråga om prestanda och pris, men det det känns rätt sannolikt att du kommer få bättre pris/prestanda förhållande än med dagens kort. Antingen samma prestanda för lägre pris, eller högre prestanda för ungefär samma pris.

3950X känns som lite overkill om du inte faktiskt behöver så många kärnor. 3900X är nästan lika maffig, men några tusenlappar billigare.

X570 eller B550 moderkort. Med den där budgeten så är det väl lika bra att gå på ett X570 moderkort - se bara att till att läsa på lite så du undviker modeller med dålig VRM lösning.

Samsung Evo 970 Plus är snabb och bra, och dyr. Ta en titt på Kingston A2000 istället. Nästan lika snabb, för lite drygt halva priset.

Vad gäller PSU så är Seasonic Focus GX serien ett bra alternativ. Hög kvalitet och bra pris.

Chassi är ju i hög grad en smaksak vad man tycker är snyggt. Sen beror det ju på om man vill ha ett som klarar full-ATX moderkort, eller om microATX duger.
Ett som du kan titta på är Fractal Design Meshify C. Om det är rätt chassi för dig vet jag inte, men det är ett bra chassi.

Permalänk
Medlem

@TheSkaz:
1. Nej, 2080Ti är verkligen inte värt priset, framförallt inte när 30-serien ryktas komma i just September.
Köp ett 5700XT (Sapphire Nitro+) är det bästa, men Sapphire Pulse är också bra för en femhundring mindre oftast, eller som sagt vänta.

2. Ja 3950X är overkill för vanliga användare och för folk som behöver så många kärnor brukar threadripper vara ett bättre val. 3900X är dock inte alls dum.

3. B550 korten är i princip lika bra som X570.

4. Håll utkik efter Big navi/RDNA2 och Zen 3, jag tror dock inte de kommer släppas innan oktober.

5. Behöver du inte ha så snabb disk välj en ordinär SATA disk.

6. 650W Brons räcker, om nu inte Nvidias 30-serie kommer med en ny 12Pin sladd till PCI-E som ska ge enbart grafikkortet 600W.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Jag kommer vänta på RTX3000-serien åtminstone, om det verkligen är augusti/september den kommer så lär det väl hända något på marknaden, om inte annat lär prestandan vara ännu bättre. Kanske till och med ska vänta till RDNA2 kommer i början av Oktober. Har varit team blå/grön så länge jag kan minnas, men det kanske är tronskifte på G... skärmarna mina är ju dessutom FreeSync-kompatibla, så... puh.

Processormässigt har jag fått lite kli i huvudet för alla sjunger ju lovsånger till AMD, men när jag kikar på de facto jämförelser ser ju 10900K ut att outperforma åtminstone 3900XT på ganska många områden. Nackdelen med Intel är väl att minneshastigheten per standard går ner till 2666/2933 och att det inte finns stöd för PCIE4x för m2-diskar (finns en trevlig en på Inet för strax under 3000 pix med ca 5000MB läs/skriv). Å andra sidan har Intel integrerad grafik så jag kan plugga in min extramonitor där utan att behöva koppla i/ur DP varje gång jag vill köra VR. Hm.

3950X vrålas det om att det krävs vattnekylning p.g.a. 7nm-strukturen, är det samma sak för 3900XT? Medan det borde funka med luftkylning för en Intel-CPU som fortfarande ligger på 14nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkaz:

3950X vrålas det om att det krävs vattnekylning p.g.a. 7nm-strukturen, är det samma sak för 3900XT? Medan det borde funka med luftkylning för en Intel-CPU som fortfarande ligger på 14nm?

Det funkar inte så. Nej, det blir inte större behov av vattenkylning för att en CPU är tillverkad med en 7nm-process istället för en 14nm process.
Snarare tvärtom - det är enklare att hålla nere temperaturerna med en mer avancerad tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkaz:

Tack för tipsen!

Jag kommer vänta på RTX3000-serien åtminstone, om det verkligen är augusti/september den kommer så lär det väl hända något på marknaden, om inte annat lär prestandan vara ännu bättre. Kanske till och med ska vänta till RDNA2 kommer i början av Oktober. Har varit team blå/grön så länge jag kan minnas, men det kanske är tronskifte på G... skärmarna mina är ju dessutom FreeSync-kompatibla, så... puh.

Processormässigt har jag fått lite kli i huvudet för alla sjunger ju lovsånger till AMD, men när jag kikar på de facto jämförelser ser ju 10900K ut att outperforma åtminstone 3900XT på ganska många områden. Nackdelen med Intel är väl att minneshastigheten per standard går ner till 2666/2933 och att det inte finns stöd för PCIE4x för m2-diskar (finns en trevlig en på Inet för strax under 3000 pix med ca 5000MB läs/skriv). Å andra sidan har Intel integrerad grafik så jag kan plugga in min extramonitor där utan att behöva koppla i/ur DP varje gång jag vill köra VR. Hm.

3950X vrålas det om att det krävs vattnekylning p.g.a. 7nm-strukturen, är det samma sak för 3900XT? Medan det borde funka med luftkylning för en Intel-CPU som fortfarande ligger på 14nm?

En 10900K är det bästa du kan köpa för pengar sett till spelprestanda, men är å andra sidan redigt överprissatt sett till att en lätt överklockan 10600K slår den eller är likvärdig i nästan alla spel. Tittar man dock till produktivitet, vilket jan antar är viktigt för dig om du ens överväger en 3950X, så sopar ju en 3900X mattan med en 10900K samtidigt som det är relativt marginell skillnad i spel. Jag hade definitivt kört på en 3900X

Vad gäller chassi så handlar ju allt om preferenser, men är du ute efter bästa möjliga kylning, kolla in denna video: https://www.youtube.com/watch?v=XsMNu0gWlZw

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

En 10900K är det bästa du kan köpa för pengar sett till spelprestanda, men är å andra sidan redigt överprissatt sett till att en lätt överklockan 10600K slår den eller är likvärdig i nästan alla spel. Tittar man dock till produktivitet, vilket jan antar är viktigt för dig om du ens överväger en 3950X, så sopar ju en 3900X mattan med en 10900K samtidigt som det är relativt marginell skillnad i spel. Jag hade definitivt kört på en 3900X

Vad gäller chassi så handlar ju allt om preferenser, men är du ute efter bästa möjliga kylning, kolla in denna video: https://www.youtube.com/watch?v=XsMNu0gWlZw

Tack för tips + video, kollar nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

En 10900K är det bästa du kan köpa för pengar sett till spelprestanda, men är å andra sidan redigt överprissatt sett till att en lätt överklockan 10600K slår den eller är likvärdig i nästan alla spel. Tittar man dock till produktivitet, vilket jan antar är viktigt för dig om du ens överväger en 3950X, så sopar ju en 3900X mattan med en 10900K samtidigt som det är relativt marginell skillnad i spel. Jag hade definitivt kört på en 3900X

Vad gäller chassi så handlar ju allt om preferenser, men är du ute efter bästa möjliga kylning, kolla in denna video: https://www.youtube.com/watch?v=XsMNu0gWlZw

Jag vet att det generellt sett är så att 3900XT (som är den senare varianten av 3900X) är bättre än 10900K när det kommer tilll multitrådad rendering, men för arbetsflöde i t.ex. Premiere och Photoshop är det faktiskt 10900K som tar ledningen: https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900xt/10.html

Jag lutar dock åt en 3900XT, den verkar riktigt nice för pengen!

Permalänk
Medlem

@TheSkaz: 3900X är mer prisvärd än XT som bara ger lite bättre prestanda för ett högre pris.

Däremot ser ju tom den betydligt billigare 10600k ut att vara snabbare än 3900XT i programmen du nämner i posten och i de flesta spel.

Ett tråkigt tips är ju att köpa RTX3000 när den kommer och se om din nuvarande CPU är bra nog för Valve Index om du kör med en hög upplösning.

Permalänk
Medlem

Lite nekromanti så här på torsdags natt mot fredag... För den som inte orkar läsa trådstarten så är grundbehovet:

"Utöver att spela sitter jag en del i After Effects, Photoshop och Premiere, streamar på Twitch och producerar musik (men jag har ett Steinberg R-22 så ingen anledning att fläska på med internt ljud)."

Jag vill också vara VR-säker och hyfsat framtidssäkrad för 3-4 år framåt (mitt normalintervall mellan datorköp).

Efter moget övervägande har jag nu väntat 3 månader, men nu kliar det i spenderbyxorna, så det börjar dra ihop sig.

Jag har två huvudspår
1) 5900X / RTX3080 / 64gb 3600Mhz CL16
https://www.inet.se/datorbygge/b1200780/amd

Fördelar

  • AMD 5900X har överlägsen prestanda på alla områden

  • PCIE Gen4

  • Framtidssäker

Nackdelar

  • Dyr(are)

  • AMD + NVIDIA (?) leker kanske inte bäst med varandra

2) i9-10900KF / RTX3080 / 64gb 3200Mhz CL16
https://www.inet.se/datorbygge/b1200786/intel

Fördelar

  • Billigare än alternativ 1

  • Det går att skrämma upp 10900KF ordentligt

  • Extremt bra prestanda (om än inte "bäst")

Nackdelar

  • Intel 10th gen börjar redan kännas lite övermoget

  • Långsammare RAM

  • PCIE Gen3 är väl inte heller purfärskt

Jag står helt ärligt i valet och kvalet. Till syvende och sist handlar det kanske om när jag realistiskt kan få tag i delar. Bara 3080 ligger ju förmodligen hyfsat långt bort, men det kanske är jämförbart med 5900X så det är värt att vänta in? Har ju inte lust att sitta och tugga i 6 månader och så släpper Intel nytt lagom tills jag får den nya burken...

Någon som har åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkaz:

Lite nekromanti så här på torsdags natt mot fredag... För den som inte orkar läsa trådstarten så är grundbehovet:

"Utöver att spela sitter jag en del i After Effects, Photoshop och Premiere, streamar på Twitch och producerar musik (men jag har ett Steinberg R-22 så ingen anledning att fläska på med internt ljud)."

Jag vill också vara VR-säker och hyfsat framtidssäkrad för 3-4 år framåt (mitt normalintervall mellan datorköp).

Efter moget övervägande har jag nu väntat 3 månader, men nu kliar det i spenderbyxorna, så det börjar dra ihop sig.

Jag har två huvudspår
1) 5900X / RTX3080 / 64gb 3600Mhz CL16
https://www.inet.se/datorbygge/b1200780/amdhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1200780/amd

Fördelar

  • AMD 5900X har överlägsen prestanda på alla områden

  • PCIE Gen4

  • Framtidssäker

Nackdelar

  • Dyr(are)

  • AMD + NVIDIA (?) leker kanske inte bäst med varandra

2) i9-10900KF / RTX3080 / 64gb 3200Mhz CL16
https://www.inet.se/datorbygge/b1200786/intelhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1200786/intel

Fördelar

  • Billigare än alternativ 1

  • Det går att skrämma upp 10900KF ordentligt

  • Extremt bra prestanda (om än inte "bäst")

Nackdelar

  • Intel 10th gen börjar redan kännas lite övermoget

  • Långsammare RAM

  • PCIE Gen3 är väl inte heller purfärskt

Jag står helt ärligt i valet och kvalet. Till syvende och sist handlar det kanske om när jag realistiskt kan få tag i delar. Bara 3080 ligger ju förmodligen hyfsat långt bort, men det kanske är jämförbart med 5900X så det är värt att vänta in? Har ju inte lust att sitta och tugga i 6 månader och så släpper Intel nytt lagom tills jag får den nya burken...

Någon som har åsikter?

Jag hade nog sett till att ha en komplett dator redo när du får ditt 3080, så resonerade jag. Dvs får du ett 3080 nu, ta en processor som går att få direkt (hade dock satsat på 10850k). Tar det längre tid, vänta på 5900x, om den finns tillgänglig.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas:

Jag hade nog sett till att ha en komplett dator redo när du får ditt 3080, så resonerade jag. Dvs får du ett 3080 nu, ta en processor som går att få direkt (hade dock satsat på 10850k). Tar det längre tid, vänta på 5900x, om den finns tillgänglig.

Tack för tipset!

Jag gjorde faktiskt så, efter mycket ågren och övervägande, att jag snodde åt mig ett 3090 istället för att få det direkt -- och så tog jag en 10850K istället för 10900KF. Blir bra för då får jag intel-grafik så jag kan köra sekundära skärmen på den (och ha en fri DP till VR) och så blir det också ännu kraftfullare.

Sjukt mycket dyrare också, men jag tänker att det får kosta lite så lär det räcka i många år framöver!

(Sjukt lång kö på 5900X överallt och ingen vet varken när nya kommer eller hur många det blir. Verkar som att de bara vill ha in en massa förbeställningar innan jul, men beställer man idag lär man inte få någon CPU förrän 2021).