Hur man skickar en dator med PostNord/Schenker utan att den går sönder?

Permalänk
Medlem

Hur man skickar en dator med PostNord/Schenker utan att den går sönder?

Hej!
Jag har köpt en oerhört fin dator, kan inte ens förstå hur jag haft sådan tur, som ska skickas till mig med antingen Schenker eller PostNord. Det är ett riktigt stabilt bygge av ett fractal-chassi och jag vill såklart att allt ska vara helt när det kommer fram.
Datorn är betald så nu vill han ha hjälp av mig att förpacka den och efter lite funderande så har jag insett att min kunskap om det är rätt begränsat...
Vi funderar om man ska låta allting utom grafikkortet vara i, fylla den med någon fyllning inuti (Kan vara en dum idé + onödigt, därför jag frågar), fylla på med något mellan datorn och kartongen så den står stabilt och förpacka grafikkortet riktigt ordentligt.

Har ni några tips?

Om det redan finns en tråd om det så ber jag om ursäkt, men jag har letat en del och hittar inte riktigt!

Mvh Jonte

Ändrade då man kunde missuppfattat en del av beskrivningen till den grad att tipsen kan bli fel.
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips - How to Not SMASH Your PC - Gaming Rig Packing & Moving Guide

https://www.youtube.com/watch?v=6meXiudFZcE

Permalänk
Sötast

Jag hade tagit ut cpukylare och grafikkort.

Det är de enda två komponenterna i chassit som flexar, väger och är höga och tunga.

Resten sitter redan fastmonterat med skruv mot plåt eller liknande (rör sig ej) och bör inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Vad är det för cpukylare?
Är det nån lite större/tyngre så montera bort den med, dom flesta butiker som bygger datorer monterar ej dessa då risken för skador är för stor för dom.
Och är risken för stor för dom så är den definitivt för stor för så gott som alla privatpersoner.
JAG skulle nog alltid montera bort cpukylare även om det är en lätt intel original (som inte har den bästa fästordningen)

Sen vad är det för fractalchassi är det ett av dom större så kan det med komponenter väga mer än 20kg vilket är gränsen för vad många (alla?) in/utlämningsställen behandlar och det är då lämna in/hämta ut på postens egna företags centrum (är väl vad dom heter om jag minns rätt) som gäller.
Vilket kan vara värt o tänka på om det kanske är lite längre (som tex för mig som ej har bil) för en/båda parter för att ta sig till posten o lämna in/hämta ut.

Sen så har (och jag tror fortfarande) säger att paket ska klara att skydda innehåll från fall från 1,5m (eller om det var 1m) ned på ett betonggolv.
Chassits original kartonger är INTE gjorda för att klara detta utan är gjorda för att bulk fraktas på pall.
Butiker skickar ju dock i chassits kartong helt enkelt för att det blir billigare för dom att ta kostnaden för eventuella skador dom få gånger det händer.

Allt som allt behöver man packa riktigt jävla ordentligt (=dyrt/tar tid/o blir tungt) för att ett paket med ett dator chassi i ska klara dessa krav.

Kom på HD kan sitta rätt dåligt beroende på vad det är för chassi och då oftas om det är ljuddämpande upphägningar, ractals är dock en av dom bättre o bör klara sig bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersknyffel

Mellan vilka orter ska datorn skickas & är det någon speciell tidsfrist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Hej!
Jag har köpt en oerhört fin dator, kan inte ens förstå hur jag haft sådan tur, som ska skickas till mig med antingen Schenker eller PostNord. Det är ett riktigt stabilt bygge av ett fractal-chassi och jag vill såklart att allt ska vara helt när det kommer fram.
Datorn är betald så nu vill han ha hjälp av mig att förpacka den och efter lite funderande så har jag insett att min kunskap om det är rätt begränsat...
Vi funderar om man ska låta allting utom grafikkortet vara i, fylla den med någon fyllning inuti (Kan vara en dum idé + onödigt, därför jag frågar), fylla på med något mellan datorn och kartongen så den står stabilt och förpacka grafikkortet riktigt ordentligt.

Har ni några tips?

Om det redan finns en tråd om det så ber jag om ursäkt, men jag har letat en del och hittar inte riktigt!

Mvh Jonte

Av ren nyfikenhet, vad är det för specifikationer på datorn och vad fick du betala?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att svara på alla er lite senare under kvällen då jag är upptagen nu. Ni anar inte hur mycket jag uppskattar alla svar. Mycket trevligt forum, trevligare än reddit överlag mvh och brb

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vad är det för cpukylare?
Är det nån lite större/tyngre så montera bort den med, dom flesta butiker som bygger datorer monterar ej dessa då risken för skador är för stor för dom.
Och är risken för stor för dom så är den definitivt för stor för så gott som alla privatpersoner.
JAG skulle nog alltid montera bort cpukylare även om det är en lätt intel original (som inte har den bästa fästordningen)

Sen vad är det för fractalchassi är det ett av dom större så kan det med komponenter väga mer än 20kg vilket är gränsen för vad många (alla?) in/utlämningsställen behandlar och det är då lämna in/hämta ut på postens egna företags centrum (är väl vad dom heter om jag minns rätt) som gäller.
Vilket kan vara värt o tänka på om det kanske är lite längre (som tex för mig som ej har bil) för en/båda parter för att ta sig till posten o lämna in/hämta ut.

Sen så har (och jag tror fortfarande) säger att paket ska klara att skydda innehåll från fall från 1,5m (eller om det var 1m) ned på ett betonggolv.
Chassits original kartonger är INTE gjorda för att klara detta utan är gjorda för att bulk fraktas på pall.
Butiker skickar ju dock i chassits kartong helt enkelt för att det blir billigare för dom att ta kostnaden för eventuella skador dom få gånger det händer.

Allt som allt behöver man packa riktigt jävla ordentligt (=dyrt/tar tid/o blir tungt) för att ett paket med ett dator chassi i ska klara dessa krav.

Kom på HD kan sitta rätt dåligt beroende på vad det är för chassi och då oftas om det är ljuddämpande upphägningar, ractals är dock en av dom bättre o bör klara sig bra.

Det är en noctua, så rätt stor därav kommer han lossa den!
Jag inser att den behöver skickas från terminal och det kommer gå på 550kr efter att jag har betalat försäkringen (vilken ger mig hela värdet + 10% typ). Men datorn är så bra att det är hur värt det som helst.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Inet skickar väl färdigbyggda hela tiden, det är bara med enorma kylare dom inte hör det.

Men även om du har enorm kylare så borde man kunna "hålla fast" den på något sätt så den klarar frakt tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Av ren nyfikenhet, vad är det för specifikationer på datorn och vad fick du betala?

Jag får det för 6000+frakt och det är sparsamt använt i 2.5 år.
Det är tex Asus rog Strix GTX 1070 och ett modulärt guldpläderat nätaggregat. Mycket fint iallafall! Men jag återkommer.
Chassit är fractal design define mini c utan glas.

Osäker på priset nytt när jag tänker efter.
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ta ur grafikkort och kylare sama alla liknande tunga saker. Sen lägger du den på halvpall i sin originalkartong och bandar/plastar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ta ur grafikkort och kylare sama alla liknande tunga saker. Sen lägger du den på halvpall i sin originalkartong och bandar/plastar den

Bra idé. Den kommer skickas från terminal så det kommer att bli så ändå

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vad är det för cpukylare?
Är det nån lite större/tyngre så montera bort den med, dom flesta butiker som bygger datorer monterar ej dessa då risken för skador är för stor för dom.
Och är risken för stor för dom så är den definitivt för stor för så gott som alla privatpersoner.
JAG skulle nog alltid montera bort cpukylare även om det är en lätt intel original (som inte har den bästa fästordningen)

Sen vad är det för fractalchassi är det ett av dom större så kan det med komponenter väga mer än 20kg vilket är gränsen för vad många (alla?) in/utlämningsställen behandlar och det är då lämna in/hämta ut på postens egna företags centrum (är väl vad dom heter om jag minns rätt) som gäller.
Vilket kan vara värt o tänka på om det kanske är lite längre (som tex för mig som ej har bil) för en/båda parter för att ta sig till posten o lämna in/hämta ut.

Sen så har (och jag tror fortfarande) säger att paket ska klara att skydda innehåll från fall från 1,5m (eller om det var 1m) ned på ett betonggolv.
Chassits original kartonger är INTE gjorda för att klara detta utan är gjorda för att bulk fraktas på pall.
Butiker skickar ju dock i chassits kartong helt enkelt för att det blir billigare för dom att ta kostnaden för eventuella skador dom få gånger det händer.

Allt som allt behöver man packa riktigt jävla ordentligt (=dyrt/tar tid/o blir tungt) för att ett paket med ett dator chassi i ska klara dessa krav.

Kom på HD kan sitta rätt dåligt beroende på vad det är för chassi och då oftas om det är ljuddämpande upphägningar, ractals är dock en av dom bättre o bör klara sig bra.

Chassit väger 6.9kg utan allt i, så vi räknar på 10-12kg!
Fractal design define mini c utan härdat glas.
CPU-kylaren är en noctua som är hyffsat stor. Den sitter dock väldigt väldigt tajt så att packa in den som i Youtube-videon någon länkade är en bättre idé för just denna dator. Det är som sagt ett väldigt litet chassi!

La till svaret på en fråga jag glömt svara på!
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jonhed:

Bra idé. Den kommer skickas från terminal så det kommer att bli så ändå

Vet inte om det är säkert att den pallas så länge den väger under 30 kg. Finns det som tillval så kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

Mellan vilka orter ska datorn skickas & är det någon speciell tidsfrist?

Det är mellan Göteborg och Skåne!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Säljaren från blocket, som har varit grym, stoppade datorn med en massa kartong så ingeting kunde röra på sig inuti chassit.
Allting fick sitta kvar, även sladdarna, och det klarade sig helt och hållet.
Han lindade även in datorn i oerhörda mängder bubbelplast och sen satte den i en större låda som han fyllde med 6kg kartong (äggkartonger, vinboxar, tidningsbollar osv).
Tack så mycket för hjälpen. Tipset kom från den länkade youtube-videon med Linus!

Mvh jonte

Stavfel.
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64