Tim Sweeney pekar ut Apples ekosystem som världens mest orättvisa för utvecklare

Permalänk
Melding Plague

Tim Sweeney pekar ut Apples ekosystem som världens mest orättvisa för utvecklare

De mobila plattformarna bör öppna upp för fri konkurrens på mjukvara, menar Tim Sweeney i ett videosamtal med Bloomberg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Många "vanliga" användare har nog redan hört att "Apple har ett låst ekosystem", utan att förstå varför. Detta eftersom det inte är den vanliga användaren som är låst, utan det är utvecklarna som är låsta. Bra att fler försöker informera om detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Han framställs ju som Jesus här men han agerar mer likt Lenin gjorde, han skapar ju samma problem och låsningar som han säger sig kämpa emot...

Permalänk
Medlem

...säger hycklaren som mer än gärna har exklusiva titlar i EGS och som drar bort Rocket League från Steam.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att utvecklare för WeChat-plattformen eller Tencents Android MyApp App Store har det mindre rättvist än herr Sweeney har det i Apples App Store.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

...säger hycklaren som mer än gärna har exklusiva titlar i EGS och som drar bort Rocket League från Steam.

Inte riktigt samma sak som du frågar mig. Detta skulle snarare kunna efterlikna ett exempel där Microsoft hade en monopolbutik för alla nedladdningar som får göras på Windows. Nu är ju detta inte fallet och aktörer som Steam och Epic Games är ju tillåtna. Sen om en utvecklare väljer att enbart vara tillgänglig hos en aktör, är det upp till utvecklaren själv att avgöra. Precis som att Valves spel inte är tillgängliga hos Epic Games.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

...säger hycklaren som mer än gärna har exklusiva titlar i EGS och som drar bort Rocket League från Steam.

Men det handlar väl inte om att "exklusiva titlar" från Steam? Utan att försöka få Steam till att sänka sina höga avgifter? Att spelen sedan ryker från steam är ju en bieffekt tills nu Steam går med på det.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1555974-tim-sweeney-epic-games-skrotar-exklusiva-speltitlar-om-steam-matchar-avgifterna

Säger inte att det är rätt eller fel, men all pajkastning mot Epic börjar bli rätt tröttsamt nu

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Men det handlar väl inte om att "exklusiva titlar" från Steam? Utan att försöka få Steam till att sänka sina höga avgifter? Att spelen sedan ryker från steam är ju en bieffekt tills nu Steam går med på det.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1555974-tim-sweeney-epic-games-skrotar-exklusiva-speltitlar-om-steam-matchar-avgifterna

Säger inte att det är rätt eller fel, men all pajkastning mot Epic börjar bli rätt tröttsamt nu

Pajkastningen mot Epic lär nog fortsätta tills den dagen dom dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Säger inte att det är rätt eller fel, men all pajkastning mot Epic börjar bli rätt tröttsamt nu

Billiga likes, Sweeney-upproret 2.0.

Alla vet redan fram, bak, upp och ned gällande alla sidor runt Epic games store men missnöjet måste vädras dagligen eller minst varje gång tillfälle erbjuds. De kanske kan starta en tråd, spara den och sen vädra i grupp istället.

Funkar bra med andra pet peeves också, moderatorerna kanske kan hjälpa till och lägga dem på framsidan också för att hjälpa dem på traven, förhoppningsvid förbättrar det övrigt debattklimat.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Billiga likes, Sweeney-upproret 2.0.

Alla vet redan fram, bak, upp och ned gällande alla sidor runt Epic games store men missnöjet måste vädras dagligen eller minst varje gång tillfälle erbjuds. De kanske kan starta en tråd, spara den och sen vädra i grupp istället.

Funkar bra med andra pet peeves också, moderatorerna kanske kan hjälpa till och lägga dem på framsidan också för att hjälpa dem på traven, förhoppningsvid förbättrar det övrigt debattklimat.

Problemet här tycker jag snarare är att skriva nyheter om honom varje dag, men jag gissar att det leder till klick och engagement.

Jag fick ’the Witness’ gratis på Epic Store, resten av hela den här grejen bryr jag inte så mycket om. Känns mest som att han säger en grej och gör en annan

Permalänk
Medlem

Det är nog enbart en tidsfråga innan Apple tvingas låsa upp sin plattform (en ren magkänsla från min sida).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Men det handlar väl inte om att "exklusiva titlar" från Steam? Utan att försöka få Steam till att sänka sina höga avgifter? Att spelen sedan ryker från steam är ju en bieffekt tills nu Steam går med på det.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1555974-tim-sweeney-epic-games-skrotar-exklusiva-speltitlar-om-steam-matchar-avgifterna

Säger inte att det är rätt eller fel, men all pajkastning mot Epic börjar bli rätt tröttsamt nu

Målet tycks ända sedan Epic Games Store vara att bryta att Valve dikterar villkoren för spelandet på PC. Tycka vad man vill om honom eller vad han gör, men han gör något och vet vad han gör.

Med Epic Games och Microsofts Game Pass har det senaste året har mitt Steam-konto använts mindre och mindre. Hade Valve fungerat som de borde hade de reagerat och försökt konkurrera. Nu försöker de bara rida ut revolutionen.

Sedan är det många som fått för sig att Steam är den enda plattformen för PC. PC är plattformen, Steam är bara en tjänst som kan köras i framförallt Windows. Valves Steammachines tokfloppade, finns distron ens kvar? Valve är ju inte kända för att jobba utan att dra in pengar på andras arbete. Epic har gjort mycket för att få spel som tidigare var Playstationexklusiva titlar till PC. Och deras jobb har sedan gjort att dessa kan köpas på exempelvis Steam. Valve släpper inte sina spel på GOG, EGS, Uplay, Origin och vad allt det nu finns, där kan vi snacka om exklusivitet för den egna tjänsten.

Sedan bryr jag mig personligen inte så mycket om appbutikerna i telefonerna, jag spelar inte på mina telefoner. Men att Tim Sweeney även är där och rör upp är bra. Microsoft tar inte ut avgifter för att någon släpper mjukvara till deras operativsystem, finner det orimligt att Apple och Google skulle komma undan med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Målet tycks ända sedan Epic Games Store vara att bryta att Valve dikterar villkoren för spelandet på PC. Tycka vad man vill om honom eller vad han gör, men han gör något och vet vad han gör.

Med Epic Games och Microsofts Game Pass har det senaste året har mitt Steam-konto använts mindre och mindre. Hade Valve fungerat som de borde hade de reagerat och försökt konkurrera. Nu försöker de bara rida ut revolutionen.

Sedan är det många som fått för sig att Steam är den enda plattformen för PC. PC är plattformen, Steam är bara en tjänst som kan köras i framförallt Windows. Valves Steammachines tokfloppade, finns distron ens kvar? Valve är ju inte kända för att jobba utan att dra in pengar på andras arbete. Epic har gjort mycket för att få spel som tidigare var Playstationexklusiva titlar till PC. Och deras jobb har sedan gjort att dessa kan köpas på exempelvis Steam. Valve släpper inte sina spel på GOG, EGS, Uplay, Origin och vad allt det nu finns, där kan vi snacka om exklusivitet för den egna tjänsten.

Sedan bryr jag mig personligen inte så mycket om appbutikerna i telefonerna, jag spelar inte på mina telefoner. Men att Tim Sweeney även är där och rör upp är bra. Microsoft tar inte ut avgifter för att någon släpper mjukvara till deras operativsystem, finner det orimligt att Apple och Google skulle komma undan med detta.

100% this. Men "haters gonna hate"

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av DeadMeat1234:

Funkar bra med andra pet peeves också, moderatorerna kanske kan hjälpa till och lägga dem på framsidan också för att hjälpa dem på traven, förhoppningsvid förbättrar det övrigt debattklimat.

Mja, vi moderatorer har inte hand om publiceringen, det sköter redaktionen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

Problemet här tycker jag snarare är att skriva nyheter om honom varje dag, men jag gissar att det leder till klick och engagement.

Jag fick ’the Witness’ gratis på Epic Store, resten av hela den här grejen bryr jag inte så mycket om. Känns mest som att han säger en grej och gör en annan

Varje dag är helt klart en överdrift och den bakomliggande anledningen är inte "för att det är Tim Sweeney". I den här och förra lördagens Tim Sweeney-kopplade nyhet talar han om situationen som råder på mjukvarumarknaden för mobiltelefoner, en marknad som berör många och som är relevant även för SweClockers användare. När andra profiler såsom Bill Gates eller Linus Torvalds intervjuas eller skriver om teknikrelaterade områden brukar även detta uppmärksammas i artiklar på sajten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Varje dag är helt klart en överdrift och den bakomliggande anledningen är inte "för att det är Tim Sweeney". I den här och förra lördagens Tim Sweeney-kopplade nyhet talar han om situationen som råder på mjukvarumarknaden för mobiltelefoner, en marknad som berör många och som är relevant även för SweClockers användare. När andra profiler såsom Bill Gates eller Linus Torvalds intervjuas eller skriver om teknikrelaterade områden brukar även detta uppmärksammas i artiklar på sajten.

Det var inte menat som personlig kritik, han har bara dykt upp mer än vanligt och jag har nog fastnat en del i dessa trådar och antagligen därför blivit påmind mer än om bara artiklarna...

Jag har inget emot nyheterna eller att man pratar om Epic och andra saker heller, men jag tycker nog inte han är i samma dignitet som de andra du nämner, men det är väldigt subjektivt...

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

Det var inte menat som personlig kritik, han har bara dykt upp mer än vanligt och jag har nog fastnat en del i dessa trådar och antagligen därför blivit påmind mer än om bara artiklarna...

Jag har inget emot nyheterna eller att man pratar om Epic och andra saker heller, men jag tycker nog inte han är i samma dignitet som de andra du nämner, men det är väldigt subjektivt...

Nej, det förstår jag Jag ville bara flika in med tankegången bakom artiklarna. Därtill stämmer det att han nog har synts mer än vanligt de senaste veckorna, i och med att han uttalat sig två gånger om Apple/Google, men även i samband med gratis Rocket League och GOG Galaxy-stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Pajkastningen mot Epic lär nog fortsätta tills den dagen dom dör

Ändras när dom inför kundvagn

Permalänk
Medlem

Tror aldrig att man kan tvinga Apple att öppna upp sitt system. Dom äger ju hela kedjan, från mjukvara till färdig produkt. Varför skulle dom inte få göra som dom vill med en produkt som är 100% deras? Däremot tror jag att det blir svårt att i fortsättningen kräva 30% av intäkterna. När AppStore introducerades av Steve Jobs sades det att dessa intäkter täckte driften och att det för Apple inte handlade om att göra vinst på försäljningen i butiken, vilket troligen inte är fallet numera. Man talar iallafall inte om det längre.

Permalänk

Jag känner mig nöjd över att inte veta vem Tim är.

Apple känner jag till däremot och ingen är väl tvingad att skriva appar dit, så jag förstår inte riktigt problematiken. Vore Apple ensam på marknaden hade det varit ett problem men nu är det inte så.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Den dagen jag tankar ned epics klient, är ni fria att skjuta mig.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Man får väl ta fram popcornen när Apples ARM datorer lanseras och man måste köpa alla appar i appstore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Tror aldrig att man kan tvinga Apple att öppna upp sitt system. Dom äger ju hela kedjan, från mjukvara till färdig produkt. Varför skulle dom inte få göra som dom vill med en produkt som är 100% deras? Däremot tror jag att det blir svårt att i fortsättningen kräva 30% av intäkterna. När AppStore introducerades av Steve Jobs sades det att dessa intäkter täckte driften och att det för Apple inte handlade om att göra vinst på försäljningen i butiken, vilket troligen inte är fallet numera. Man talar iallafall inte om det längre.

Appstore och all mjukvara kring iOS är en av Apples största inkomstkällor vad jag vet. Att utveckla appstore från grunden kostade nog en del, men nu kan det knappast vara frågan om att 30% är rimligt längre. Men kanske pengarna går till Xcode och Swift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Man får väl ta fram popcornen när Apples ARM datorer lanseras och man måste köpa alla appar i appstore.

Du menar väl köpa appar i GeforceNow nu när Nvidia köper ARM

Permalänk
Medlem

Avskyr proffshycklaren Tim Sweeney, men i det här fallet har han inte fel. Gillar inte Apple eller Google heller, så the enemy of my enemy ...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Man får väl ta fram popcornen när Apples ARM datorer lanseras och man måste köpa alla appar i appstore.

En myt som bekräftats falsk.

Permalänk
Medlem

Förväntningarna på att börsnoterade bolag skall sätta andra vinstdrivande företags behov i fokus känns ganska omotiverat. Att låsta ekosystem även har enorma fördelar för användarna glöms lätt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Appstore och all mjukvara kring iOS är en av Apples största inkomstkällor vad jag vet. Att utveckla appstore från grunden kostade nog en del, men nu kan det knappast vara frågan om att 30% är rimligt längre. Men kanske pengarna går till Xcode och Swift?

Kostnaden för utveckling av App Store och annan övrig mjukvara är småpengar i förhållande till vad butiken faktiskt generar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet här tycker jag snarare är att skriva nyheter om honom varje dag, men jag gissar att det leder till klick och engagement.

Tyvärr en utveckling som råder. Nu är inte sweclockers lika illa som systersiten fz eller andra spelsidor där var och varannan artikel handlar om att piska upp flame wars mellan xbox och PlayStation fanboys. Ger tydligen många klick och kommentarer.

Skrivet av anon5930:

Målet tycks ända sedan Epic Games Store vara att bryta att Valve dikterar villkoren för spelandet på PC. Tycka vad man vill om honom eller vad han gör, men han gör något och vet vad han gör.

Med Epic Games och Microsofts Game Pass har det senaste året har mitt Steam-konto använts mindre och mindre. Hade Valve fungerat som de borde hade de reagerat och försökt konkurrera. Nu försöker de bara rida ut revolutionen.

Sedan är det många som fått för sig att Steam är den enda plattformen för PC. PC är plattformen, Steam är bara en tjänst som kan köras i framförallt Windows. Valves Steammachines tokfloppade, finns distron ens kvar? Valve är ju inte kända för att jobba utan att dra in pengar på andras arbete. Epic har gjort mycket för att få spel som tidigare var Playstationexklusiva titlar till PC. Och deras jobb har sedan gjort att dessa kan köpas på exempelvis Steam. Valve släpper inte sina spel på GOG, EGS, Uplay, Origin och vad allt det nu finns, där kan vi snacka om exklusivitet för den egna tjänsten.

Sedan bryr jag mig personligen inte så mycket om appbutikerna i telefonerna, jag spelar inte på mina telefoner. Men att Tim Sweeney även är där och rör upp är bra. Microsoft tar inte ut avgifter för att någon släpper mjukvara till deras operativsystem, finner det orimligt att Apple och Google skulle komma undan med detta.

Mycket bra skrivet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Målet tycks ända sedan Epic Games Store vara att bryta att Valve dikterar villkoren för spelandet på PC. Tycka vad man vill om honom eller vad han gör, men han gör något och vet vad han gör.

Du och andra kan ju fortsätta låtsas som att det inte var Steam som gjorde PC-spelandet tillgängligt för massorna, men det är fortfarande inte sant.

Att sen välja att tro att de attackerar Steams inkomster av omtanke för utvecklarna är ju rent komiskt.

Skrivet av anders190:

Sedan är det många som fått för sig att Steam är den enda plattformen för PC.

Vem har sagt det? Tänker du på alla AAA-spelutvecklare som valde att släppa sina spel på Steam under lång tid p.g.a. att Steam erbjöd (och erbjuder) en infrastruktur som billigare ripoff-tjänster fortfarande inte lyckas erbjuda?

Skrivet av anders190:

Valve är ju inte kända för att jobba utan att dra in pengar på andras arbete.

Steam-klienten är en av deras stora, framgångsrika affärsidéer, som förändrade PC-spelandet i grunden från mitten av 2000-talet. Antar att du förstår konceptet med att hyra ut ett persistent digitalt bibliotek med molnlagring och omedelbar tillgänglighet till att köpa en stor mängd spel på vidhängande digitala marknadsplats?

Skrivet av anders190:

Valve släpper inte sina spel

Hur många och relevanta spel har Steam nu? Vad är det för efterfrågan på Half-Life och Portal som alla och deras farmor redan spelat igenom?

Skrivet av anders190:

finner det orimligt att Apple och Google skulle komma undan med detta.

Det avgör dock inte du utan de kunder som väljer att fortsätta betala.

Det finns inget moment av att "komma undan" med någonting.

§1 /Kent, moderator