Testpilot: Qnap TS-453D – funktionsrik NAS med 2,5 Gbps Ethernet

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Qnap TS-453D – funktionsrik NAS med 2,5 Gbps Ethernet

Testpiloten Björn Endre tar sig an Qnap TS-453D, en NAS-enhet med två 2,5 Gbps Ethernet, HDMI 2.0-utgång och utbyggnadsmöjlighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen här alls? Jag kanske missar något, men man kan ju få en Ryzen 3600 och ett moderkort och allt det andra som behövs med ett valfritt chassi etc för mindre pengar.

Visst gratis mjukvara kanske inte håller kvaliteten som deras eller något, men det tror jag mer är en smaksak?

Jag förstår inte det här alls i alla fall.

Den borde kosta 2-3000kr typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är poängen här alls? Jag kanske missar något, men man kan ju få en Ryzen 3600 och ett moderkort och allt det andra som behövs med ett valfritt chassi etc för mindre pengar.

Visst gratis mjukvara kanske inte håller kvaliteten som deras eller något, men det tror jag mer är en smaksak?

Jag förstår inte det här alls i alla fall.

Den borde kosta 2-3000kr typ?

Nja, jag är inte så insatt i detta och min egen nas som jag haft sedan slutet av 2014 med 2 slottar kostade mej då 1200 kr. Ingen direkt superhastighet att ladda upp/ner men jag har den också bara för hemmafilm och bilder.

Med det sagt så tänker jag att denna nasen kanske är för den kräsne och framför allt om man dessutom vill kunna bygga ut sitt hus med kameror och dylikt.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Bra sammanfattning...
Jag har tänkt att byta min ReadyNAS 526X men har inte hittat något bra att ersätta den med.
Vad jag har haft problem med då jag kört Qsnap är att deras användargränssnitt alltid varit ganska "klonky" så att säga. Segt och lite för mycket menyer att gå igenom.

Har de förbättrat detta avsevärt eller är det bättre än innan?
Problmet med Ready är att när man försöker att dra in data från ett stort antal enheter så sköter den inte det hela korrekt. och indexeringstabellerna blir lidande. (drar in mycket data från kamera etc från X antal lokationer)

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är poängen här alls? Jag kanske missar något, men man kan ju få en Ryzen 3600 och ett moderkort och allt det andra som behövs med ett valfritt chassi etc för mindre pengar.

Visst gratis mjukvara kanske inte håller kvaliteten som deras eller något, men det tror jag mer är en smaksak?

Jag förstår inte det här alls i alla fall.

Den borde kosta 2-3000kr typ?

Hel beroende på vad du ska använda datan till. Personligen så använder jag den till data storage, samt drar in videoövervakning från 2 hus, stuga samt båthus, då behöver man något som kan hantera det bättre.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är poängen här alls? Jag kanske missar något, men man kan ju få en Ryzen 3600 och ett moderkort och allt det andra som behövs med ett valfritt chassi etc för mindre pengar.

Visst gratis mjukvara kanske inte håller kvaliteten som deras eller något, men det tror jag mer är en smaksak?

Jag förstår inte det här alls i alla fall.

Den borde kosta 2-3000kr typ?

Man får skräddarsydd mjukvara och säkerhetsuppdateringar utan att tänka allt för mycket. Skräddarsydd ganska liten låda för att lätt byta diskar. Låg effektförbrukning 11w idle, 25w med diskar igång. Den står på i 24/7. Har själv en Qnap 239 Pro, 2-bay, Atom n270 som då kostade 4500:- utan diskar. Den är nu 10 år gammal och får fortfarande uppdateringar. (Dock stannat på QTS 4.2.6)

Det är paketeringen med HW, mjukvara(inkl säkerhetsuppdateringar) och supporten du betalar för.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajox:

Man får skräddarsydd mjukvara och säkerhetsuppdateringar utan att tänka allt för mycket. Skräddarsydd ganska liten låda för att lätt byta diskar. Låg effektförbrukning 11w idle, 25w med diskar igång. Den står på i 24/7. Har själv en Qnap 239 Pro, 2-bay, Atom n270 som då kostade 4500:- utan diskar. Den är nu 10 år gammal och får fortfarande uppdateringar. (Dock stannat på QTS 4.2.6)

Det är paketeringen med HW, mjukvara(inkl säkerhetsuppdateringar) och supporten du betalar för.

Lite som att köra apple vs linux alltså, got it!

Jag har aldrig fattat varför man inte bygger själv bara, men det är väl generellt den frågan som kommer överallt och alla har väl inte tid/ork att pilla?

Jag skulle känna mig extremt begränsad både sett till funktionalitet i hårdvara och mjukvara men också i uppgraderingspotential och max antal diskar.

Två diskar är ju knappt någon lagring kvar när det speglas, och även vid fyra tappar man en hel del procentuellt sett och bara en disk i redundans.

En raid för mig är minst 8 diskar med två i redundans. Helst ska alla vara från olika batcher och blandade fabrikat.

Jag tillhör inte målgruppen alls märker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är poängen här alls? Jag kanske missar något, men man kan ju få en Ryzen 3600 och ett moderkort och allt det andra som behövs med ett valfritt chassi etc för mindre pengar.

Visst gratis mjukvara kanske inte håller kvaliteten som deras eller något, men det tror jag mer är en smaksak?

Jag förstår inte det här alls i alla fall.

Den borde kosta 2-3000kr typ?

Den här är liten, portabel och allt är färdigt vad gäller mjukvara, OS och applikationer, raid-hantering, backup, flertalet färdiginstallerade tjänster ingår. Bara att göra sista konfigurationen och tuta och köra.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite som att köra apple vs linux alltså, got it!

Jag har aldrig fattat varför man inte bygger själv bara, men det är väl generellt den frågan som kommer överallt och alla har väl inte tid/ork att pilla?

Jag skulle känna mig extremt begränsad både sett till funktionalitet i hårdvara och mjukvara men också i uppgraderingspotential och max antal diskar.

Två diskar är ju knappt någon lagring kvar när det speglas, och även vid fyra tappar man en hel del procentuellt sett och bara en disk i redundans.

En raid för mig är minst 8 diskar med två i redundans. Helst ska alla vara från olika batcher och blandade fabrikat.

Jag tillhör inte målgruppen alls märker jag...

När man sitter och kodar hela dagarna så orkar man inte komma hem och joddla med utrustningen också. Man vill bara sitta hemma lite halvt apatisk

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Medlem

Hade bundling av NICen gett dig ökad hastighet? Jag antar att ditt speed test ändå har samma IP och macadress i båda ändarna så LACP hade ändå inte använt mer än en lina. Eller hur balancerar den lasten mellan NICen?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite som att köra apple vs linux alltså, got it!

Det du skriver här tycker jag är en bra sammanfattning, faktiskt. Det är en mycket enkel hemmaserver där det enda man behöver göra är att stoppa in ett antal hårddiskar, starta upp och följa en kort instruktion och voila! Allt funkar.

Dessutom passar de oftast in i en TV-bänk, både storleks- och estetikmässigt. Samt drar mycket lite ström och är tyst.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension!

Jag sitter själv med en enkel Synology NAS sedan några år tullbaka och funderar på att uppgradera så småningom. Tror nog att det blir att vänta ett tag till, tills 10Gbit blir vanligare. Instickskort är ju ett alternativ, men det blir så dyrt och jag skulle hellre ha en nvme ssd... Hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite som att köra apple vs linux alltså, got it!

Jag har aldrig fattat varför man inte bygger själv bara, men det är väl generellt den frågan som kommer överallt och alla har väl inte tid/ork att pilla?

Jag skulle känna mig extremt begränsad både sett till funktionalitet i hårdvara och mjukvara men också i uppgraderingspotential och max antal diskar.

Två diskar är ju knappt någon lagring kvar när det speglas, och även vid fyra tappar man en hel del procentuellt sett och bara en disk i redundans.

En raid för mig är minst 8 diskar med två i redundans. Helst ska alla vara från olika batcher och blandade fabrikat.

Jag tillhör inte målgruppen alls märker jag...

Sitter själv på en Supermicroburk som snart ska ersättas (min Qnap körs enbart för iscsi och backup) men ersättaren blir något med betydligt mindre footprint som dessutom genererar mindre värme.
Jag har kört med +8 disk i filservern under mer än 15 år men ser öht inte någon anledning längre nu när "nas"diskar finns med 14TB+
Bygger alltid burk själv men man väljer ju inte vilken skit som helst, skulle jag bygga ny filserver är det Xeon-D som är alternativet men då kostar det därefter.
Köper du en Qnap 4bay kan du enkelt haka på kabinett för att få plats med mer disk.
Qnaps gränssnitt är f.ö helt jäkla fenomenalt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

QNAP verkar ha fattat det här med att ha lite kul hårdvara i sina NAS:ar, känns som Synology förlitar sig på äldre grejer (men dock har överlägsen mjukvara, enligt mina erfarenheter).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Går det att backupa onedrive för flera konton på nasen?

Vore fint om det gick att ha backup på både mina bilder där samt sambons onedrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Hade bundling av NICen gett dig ökad hastighet? Jag antar att ditt speed test ändå har samma IP och macadress i båda ändarna så LACP hade ändå inte använt mer än en lina. Eller hur balancerar den lasten mellan NICen?

Tänkte samma.
Är det inte så att det enda man får om man använder båda portarna samtidigt att, man får redundans på uppkopplingen och att två klienter kan båda skicka filer med full hastighet (i detta fallet 2,5Gbps).
Man får ju inte ur dubbla hastigheten.

Intressant enhet dock, men hade varit smutt med ett par m.2 platser som standard på moderkortet för cache, alltså inte behöva något extra kort för det.

I övrigt en bra recension!!

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen av en intressant enhet.
Jag har samma Synology 1512+ (5 bay) NAS som du, men även om den är väl fungerande börjar den kännas gammal. Drar för mycket ström i idle, fläkten låter för mycket, i praktiken begränsad till 1GbE...
Problemet jag har med den testade routern är primärt priset. Den är en helt normal 4 bay NAS, det enda nya är de två 2,5GbE portarna. Det känns som att vi betalar "novelty tax" för dem, och att NASen annars borde ligga på 5000:- ungefär.

2,5GbE är mycket välkommet, så jag ventilerar väl mest min frustration med att tillverkarna inte kan låta bli att ta hämmande mycket betalt ens för snikversionen av snabbare Ethernet. !&@$#!
Vilket bara innebär att det kommer att ta ännu längre tid för utveckling att hända för trådat nätverk för konsumenter. Synology, de segpropparna, har ju inget vettigt alls på den fronten, det känns som att de snöper sina budgetalternativ för att styra över köpare till sina dyrare produkter. Konsekvensen av de trötta nätverksalternativen blir att privatpersoner och företag lika gärna kan använda molntjänster nu när 1Gb internetuppkopplingar är brett tillgängliga. NAS + diskar kostar en del, och man får ändå inte samma säkerhet i lagringen som de stora molntjänsterna erbjuder.

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna mot Synologys DS420+ och DS920+? En nackdel med Synology är att de valt att fortsätta med 1 GbE istället för 2,5 eller 5 GbE som många konkurrenter gått över till, men sen en lång till tillbaka så har jag föredragit DSM. Någon som gått över från Synology till Qnap på sistone som varit nöjd med bytet? Och går det att synka en Qnap och Synology på ett smidigt sätt?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning.
Kollade på denna åt mor men alldeles för dyr.
Även Synologys nya DS920+ och DS420+.

Blir DS420+ för "våran" del. Känns som mest prisvärd med ett pris på 5000:- och mer än tillräckligt till allt hon ska ha den till, nämligen bildhantering.

1Gbps känns som det räcker mer än väl för det. Hela hennes nätverk är ändå bara 1Gbps och har inga problem med att hastigheterna skulle vara lidande av det genom utdelning på nätverket idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Trevlig läsning.
Kollade på denna åt mor men alldeles för dyr.
Även Synologys nya DS920+ och DS420+.

Blir DS420+ för "våran" del. Känns som mest prisvärd med ett pris på 5000:- och mer än tillräckligt till allt hon ska ha den till, nämligen bildhantering.

1Gbps känns som det räcker mer än väl för det. Hela hennes nätverk är ändå bara 1Gbps och har inga problem med att hastigheterna skulle vara lidande av det genom utdelning på nätverket idag.

Om hon bara ska ha den till bilder så borde du kolla in DS420j. Kostar drygt 3000kr på Amazon.de just nu, eller 3500kr på svenska marknaden. Ett minus med j-serien är dock att de inte stöder BTRFS, men bitröta är väldigt sällsynt, och frågan är om det är värt 2000 kr extra?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om hon bara ska ha den till bilder så borde du kolla in DS420j. Kostar drygt 3000kr på Amazon.de just nu, eller 3500kr på svenska marknaden. Ett minus med j-serien är dock att de inte stöder BTRFS, men bitröta är väldigt sällsynt, och frågan är om det är värt 2000 kr extra?

Exakt en sådan fråga som gör att jag inte fattar varför man vill köpa färdigt utan möjlighet att välja mjukvaran...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Exakt en sådan fråga som gör att jag inte fattar varför man vill köpa färdigt utan möjlighet att välja mjukvaran...

För det är så mycket enklare?

Att ha en allt i ett lösning med flera appar som stöd till mobila enheter, stabilt bland annat.
Finns massvis med fördelar med en allt i ett lösning.

Är man en hardcore poweruser kanske det är bättre att bygga egen ja. Men för en smidig lösning som enkelt går att sköta och hantera ifrån alla enheter nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om hon bara ska ha den till bilder så borde du kolla in DS420j. Kostar drygt 3000kr på Amazon.de just nu, eller 3500kr på svenska marknaden. Ett minus med j-serien är dock att de inte stöder BTRFS, men bitröta är väldigt sällsynt, och frågan är om det är värt 2000 kr extra?

Jag vill förstärka den här rekommendationen. Prestanda kommer för hennes del att vara begränsad av 1GbE i vilket fall som helst, 420j drar väldigt lite ström och är TYST. Hade en av dess föregångare, och den körde i elva år innan en rejäl strömspik hade ihjäl den. Deras nya, bättre PSU hade nog klarat den. Funderar allvarligt på att byta min 1512+ till en sådan, men vill faktiskt ha en snabbare nätverksuppkoppling i så fall. Men det är inte värt ytterligare 3000+ kronor för den här testade QNAPen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Exakt en sådan fråga som gör att jag inte fattar varför man vill köpa färdigt utan möjlighet att välja mjukvaran...

Det är lite så med det mesta. Bygger man eget så kan man välja och vraka bland hårdvara och mjukvara, och oftast komma undan med ett lägre pris. Fördelarna med att välja färdiga är, förutom enkelheten, att de oftast är väldigt kompakta, energisnåla och fungerar out of the box. Bygger du eget så krävs det planering och undersökning av dina val. Hittar du ett litet och kompakt chassi så är det inte säkert att det går ihop med det nätagg eller processorkylare som du tänkt använda. Moderkortet kanske strular mycket med FreeNAS men fungerar bra med Unraid osv.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är lite så med det mesta. Bygger man eget så kan man välja och vraka bland hårdvara och mjukvara, och oftast komma undan med ett lägre pris. Fördelarna med att välja färdiga är, förutom enkelheten, att de oftast är väldigt kompakta, energisnåla och fungerar out of the box. Bygger du eget så krävs det planering och undersökning av dina val. Hittar du ett litet och kompakt chassi så är det inte säkert att det går ihop med det nätagg eller processorkylare som du tänkt använda. Moderkortet kanske strular mycket med FreeNAS men fungerar bra med Unraid osv.

Samtidigt är man inte låst till några års mjukvaru-uppdateringar eller vilka funktioner OEM tycker du förtjänar och vad som ska kosta extra. Bygger man eget kan man ju ändra i takt med marknaden om man vill och kommer #aldrig bli förlegad.

Jag förstår charmen med färdigt, jag har själv en iPhone, men för något så viktigt som lagring vill jag veta exakt hur allt är uppsatt så jag kan rädda det när det skiter sig, känns läskigt med färdigt och uppbyggt för dataförlust.

Permalänk
Inaktiv

Köpte en för nån vecka sedan efter jag läste om den på Sweclockers. Har ett lab hemma med många serverar hemma men en sak jag aldrig orkat riktigt bry mig om är storage. Allt jag behöver är två mirrorade diskar och ssd för caching och detta har funkat riktigt bra. Kör bara på två 1 GbE Ethernet i LACP mode, men tänkte byta till en snabbare switch i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är poängen här alls? Jag kanske missar något, men man kan ju få en Ryzen 3600 och ett moderkort och allt det andra som behövs med ett valfritt chassi etc för mindre pengar.

Visst gratis mjukvara kanske inte håller kvaliteten som deras eller något, men det tror jag mer är en smaksak?

Jag förstår inte det här alls i alla fall.

Den borde kosta 2-3000kr typ?

Jag förstår hur du tänker och ja det går att bygga en bättre NAS med bättre prestanda för de pengarna. Däremot får du sätta upp ett eget os för det, tex ready nas eller liknanade. Det är för oss lite mer tekniskt kunniga personer inte så svårt.

Men betänk att en svensson som inte vet vad skillnaden mellan WEP och WPA kan köpa en sån här, kopplar upp den i sitt nätverk och det fungerar iprincip plug and play.

Varför tror du apple har blivit så stora? De göra alla sådana saker underhuven automatiskt så konsumenter slipper tänka så mycket. Sen passar sådana produkter inte alla människor men den större massan.

Oavsett om det finns NAS som är bättre och billigare så bygger jag gärna min egen mest för att det är roligt. Så tror jag många andra här inne gör också