Permalänk

Behövs en Boxer TV Hub?

Hej,

har länge haft antenn-TV med ett Boxer Flex abonnemang, dags att uppgradera lite och vill ha HD kanaler (de fungerar tydligen INTE på antenn-TV), på Boxers hemsida står det att de kanalerna kräver fiber (det har jag, åtminstone fiber-internet på 100/100 Mbit/s) samt antingen en Boxer TV Hub alternativt "Egen utrustning".

Det är oklart vad "egen utrustning" innebär, men jag har en smart-TV (Panasonic TX-L55ET5Y) och vad jag läst om deras TV Hub verkar den inte fungera särskilt olikt från en smart-TV.

Kan jag få in deras fiberTV direkt in i TVn eller är jag tvungen att "hyr-köpa" deras TV Hub? I så fall, hur?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Hej,

har länge haft antenn-TV med ett Boxer Flex abonnemang, dags att uppgradera lite och vill ha HD kanaler (de fungerar tydligen INTE på antenn-TV), på Boxers hemsida står det att de kanalerna kräver fiber (det har jag, åtminstone fiber-internet på 100/100 Mbit/s) samt antingen en Boxer TV Hub alternativt "Egen utrustning".

Det är oklart vad "egen utrustning" innebär, men jag har en smart-TV (Panasonic TX-L55ET5Y) och vad jag läst om deras TV Hub verkar den inte fungera särskilt olikt från en smart-TV.

Kan jag få in deras fiberTV direkt in i TVn eller är jag tvungen att "hyr-köpa" deras TV Hub? I så fall, hur?

Tack för hjälpen!

Har du så du kan välja Boxers Fiber-TV i ditt fibernät?

När man kör tv genom Fiber så är det "i princip" att det streamas till dig och då måste du ha något som omvandlar det till en bild. Tror inte det finns några tv som klarar detta så en box från Boxer är nödvändig. Och du kan ju köpa en Boxer box beg. men du måste ju ändå prenumerera på kanalerna och då brukar man ju få hyra/låna/få en box om man tecknar sig.

Så boxen kopplas in med en nätverkskabel och ut kommer HDMI.

Edit: Och du måste teckna ett Fiber-tv avtal också om du kan det i din bostad.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Deras "egen utrustning" val betyder bara om du vill se TV från dator eller surfplatta via Boxer Play https://play.boxer.se/. Du får en inloggning dit bara. Men det går även köra chromecast eller airplay 2 till din TV vad jag vet. Jag hade Boxer tidigare men sa upp det. Kör istället Telia Play via Apple TV.

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Har du så du kan välja Boxers Fiber-TV i ditt fibernät?

När man kör tv genom Fiber så är det "i princip" att det streamas till dig och då måste du ha något som omvandlar det till en bild. Tror inte det finns några tv som klarar detta så en box från Boxer är nödvändig. Och du kan ju köpa en Boxer box beg. men du måste ju ändå prenumerera på kanalerna och då brukar man ju få hyra/låna/få en box om man tecknar sig.

Så boxen kopplas in med en nätverkskabel och ut kommer HDMI.

Edit: Och du måste teckna ett Fiber-tv avtal också om du kan det i din bostad.

Det kan vara möjligt, ja. Men formuleringen på Boxers hemsida verkar det inte vara helt klart om man faktiskt behöver IPTV eller fiber-tv avtal:

Citat:

För TV via antenn eller IPTV via Boxers fiber
Du behöver ett TV-paket via antenn eller IPTV via Boxers fiber. Om du har TV via antenn behöver du även bredband på minst 10 Mbit/s. Din TV behöver ha en HDMI-ingång.

Om du ska kunna titta i senaste bildformaten behöver din TV ha stöd för 4K och HDR samt bredband på minst 25 Mbit/s.

Det sista har ju TVn inte stöd för, varken 4K eller HDR.

Detta är till min farbror, han pratade med kundtjänst och de erbjöd honom detta, men vi ville kolla först om det gick att göra det via bara TVn då han redan har internet och antenn direkt in i TVn. Plus då spara de 1095kr (vilket var vad kundtjänst-snubben sa, men på hemsidan står det 500kr) för att köpa en sådan box.

Tack!

Skrivet av Lorault:

Deras "egen utrustning" val betyder bara om du vill se TV från dator eller surfplatta via Boxer Play https://play.boxer.se/. Du får en inloggning dit bara. Men det går även köra chromecast eller airplay 2 till din TV vad jag vet. Jag hade Boxer tidigare men sa upp det. Kör istället Telia Play via Apple TV.

Ah, okej, så är det säkert. Tackar

Permalänk
Rekordmedlem

Det sänds hdtv i marknätet så du bör snarare kolla vilka kanaler det handlar om för att få till den bästa lösningen för vad som ger bäst bild beror på vilken kanal, generellt är satellit det som ger överlägset bäst bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det kan vara möjligt, ja. Men formuleringen på Boxers hemsida verkar det inte vara helt klart om man faktiskt behöver IPTV eller fiber-tv avtal:
Det sista har ju TVn inte stöd för, varken 4K eller HDR.

Detta är till min farbror, han pratade med kundtjänst och de erbjöd honom detta, men vi ville kolla först om det gick att göra det via bara TVn då han redan har internet och antenn direkt in i TVn. Plus då spara de 1095kr (vilket var vad kundtjänst-snubben sa, men på hemsidan står det 500kr) för att köpa en sådan box.

Tack!

Ah, okej, så är det säkert. Tackar

För att få ut allt från din tv behöver du 4k och HDR, men fungerar ändå på en vanlig platt-tv. Det är nog om man ska använda tjänster som 4k Netflix och sådana tillval som det är en fördel med 4k och hdr. För vanlig sändning så spelar det ingen roll.

Om man inte är så tekniskt och kan datorer och teknik i övrigt och vill bara att det ska fungera så är mitt råd.

1. Kolla om du kan få hela Boxers TV-tjänst genom Fiber-nätet och byt abb och köp/hyr en box. Alltså inte en box där du får sändning från antenn och extratjänster från internet . Som är svaret på ditt fetstilta betyder.

2. Ha kvar Boxer genom antenn precis som det är.

2.1. Köp en Apple tv, Chromecast eller liknande där boxers app fungerar. Där kan du säkert få en del HD-kanaler. men han får då bara de kanalerna som ingår i sitt abb i hd om de streamas och även i HD. Sedan är ju inte dessa appar alltid så pålitliga och ibland måste man logga in igen, ibland hänger de sig, m.m.

Ni kan prova nu att koppla in en dator i tvn och prova lite hur kanalerna fungerar eftersom Boxer play ingår i alla abb. Kanske en bärbara med hdmi-ut.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact