Snabbladda eller snigelladda ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är mest extremheterna som sliter på batteriet (dvs. att man bl.a låter batteriet gå ner till (väldigt) låg procent och sedan laddar fullt) inte att man laddar lite till och från under dagen när det gäller Lithium baserade batterier (vilket i stort sätt alla telefoner har idag).

Exakt!

Bättre att ladda ofta och ’lite’ än hela sträckan på en gång. Då undviker man snabba omställningar mellan fullt och tomt...

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle göra en app som skickar signal till något smart eluttag att stänga av när den når 80% batteri? Typ styra Home Assistant eller med MQTT via telefonen.

Jag har alltid trott att telefonen styrde laddningen av sig själv och att 100% är kalibrerat med säkerhetsmarginal för att inte slita på batteriet i onödan (telefonen kan visa 100% trots att de stoppar vid 80% eller vad de nu satt som marginal). Men visst de konkurrerar med batteritid så marginalerna är nog satt utan stora marginaler

Permalänk

Skulle vara trevligt om man kunde välja i mobilen om man vill ladda till 100/95/90/85/80% t.ex.
så den slutar när den når det. Borde inte vara helt omöjligt tycker man.

Permalänk
Medlem

Detta är kanske inte ett svar på ursprungliga frågan, men ändå något adekvat.

https://chargie.org/

Är en liten pryl man sätter i laddsladden i kombination med en app. Den ser till att laddningen helt upphör när batteriet är fulladdat. Är väl mest avsett för övernattladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Skulle vara trevligt om man kunde välja i mobilen om man vill ladda till 100/95/90/85/80% t.ex.
så den slutar när den når det. Borde inte vara helt omöjligt tycker man.

Ja, det är inte fel om man kan få välja själv. Jag hade valt 100% utan att tveka. Laddar alltid fullt.
Enligt AccuBattery är min Xiaomi Mi A1's hälsa 88% efter över 2 års användning, vilket jag tycker är bra.
Om telefonen fortfarande är fräsch när batteriet är slut, då köper jag ett nytt och monterar.

Permalänk
Skrivet av stelex:

Ja, det är inte fel om man kan få välja själv. Jag hade valt 100% utan att tveka. Laddar alltid fullt.
Enligt AccuBattery är min Xiaomi Mi A1's hälsa 88% efter över 2 års användning, vilket jag tycker är bra.
Om telefonen fortfarande är fräsch när batteriet är slut, då köper jag ett nytt och monterar.

Ja det är sant, min har inte slitits nämnvärt heller. Min Iphone är snart två år. Batterihälsan säger 99% (om det stämmer).
Tricket ligger nog i att jag aldrig låter den gå ur så den slocknar. Laddar oftast runt 15-20% batteri kvar. Snigelladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja det är sant, min har inte slitits nämnvärt heller. Min Iphone är snart två år. Batterihälsan säger 99% (om det stämmer).
Tricket ligger nog i att jag aldrig låter den gå ur så den slocknar. Laddar oftast runt 15-20% batteri kvar. Snigelladdning.

Tror att jag bara kört den helt tom så att den stängdes av 1 gång. Normalt brukar den ligga på ca 20 - 50% när jag pluggar i laddaren, det är kanske därför batteriet är i så pass bra kondition som det är?
Ja, 99% efter 2 år låter nog lite overkligt.
Ändra: Jag snigelladdar också oftast, kanske 2 gånger av 10 blir lite snabbare laddning.

Permalänk
Medlem

Har hittat en snigelladdare som laddar ca:25% per timme. Sen har jag en en avstängningstimer som sitter innan laddaren (som då alltid kan sitta i) som enkelt kan ställas på 1,2,3 eller 4 timmar. Har jag 47% laddning kvar ställer jag in timern på 2 timmar innan jag går & lägger mig. På morgonen har jag en telefon som inte har laddats hela natten men ändå är laddad till ca 96%.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av murre64:

Har hittat en snigelladdare som laddar ca:25% per timme. Sen har jag en en avstängningstimer som sitter innan laddaren (som då alltid kan sitta i) som enkelt kan ställas på 1,2,3 eller 4 timmar. Har jag 47% laddning kvar ställer jag in timern på 2 timmar innan jag går & lägger mig. På morgonen har jag en telefon som inte har laddats hela natten men ändå är laddad till ca 96%.

96 eller 100% är ju skit samma, orka hålla på med en timer. Hur många promille tjänar du på batteriets kondition under telefonens livslängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

96 eller 100% är ju skit samma, orka hålla på med en timer. Hur många promille tjänar du på batteriets kondition under telefonens livslängd

Det det handlar om är att mobilen då inte ligger på 100% resterande timmar som du sover och alltså utsätter mobilen för extremvärde under längre tid.

Det kommer absolut göra skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

väldigt olika på batterikvalitet - en del är när på odödliga trots stor misshandel - andra kroknar och är nära odugliga redan innan 2 år passerat och utan särskilt mycket användning - framförallt ser man det på powerpack att det sprider oerhört. är det typ Panasonic, Samsung Sony så brukar det hålla bra - LG inte fullt lika bra - sedan är det riktig rutschkana till de riktig dåliga

Har upplevt precis samma sak, det är väldigt olika.

Alla myter och konfliktande information om hur man egentligen ska bära sig åt tyder också på att det stämmer, och idag går väl knappast diskrepansen att skylla på olika batteritekniker längre, alla kör väl samma teknik i den sortens applikationer vi snackar här sen åratal tillbaka.

Fanns det ett sätt som alltid fungerade hade det funnits en tydlig gemensam röd tråd i alla tips.

Jag kör bara på, laddar med den laddare som råkar finnas tillgänglig, utan någon särskild plan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Vad jag har läst så är långsam laddning till 80% att föredra, utöver det så sätter det mer stress på batteriet än vad som är önskvärt.
Tar också längre tid att ladda 80-100% än 20-80% i de flesta fall.

Man ska helst inte låta det ladda ut för långt heller.

Att ladda under natten, till 100% och lite till, så kallad 'trickle-charging' har jag hört sliter väldigt mycket med.

Ingen laddare laddar batteriet till 100% utan avbryter vid ca 80-85%. 100% som står påmobilen är alltså att laddaren laddat mobilen till 80-85% och är 100% klar.
Det finns heller ingen mobil som tömmer batteriet till 0% utan det är alltid 10-20% kvar även om mobilen visar typ 1%.
Mobiltillverkarna gör så här för att folk inte skall döda sina batterier i förtid.
Man behöver alltså inte jobba sig ded detta längte utan det sköts automatiskt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Ingen laddare laddar batteriet till 100% utan avbryter vid ca 80-85%. 100% som står påmobilen är alltså att laddaren laddat mobilen till 80-85% och är 100% klar.
Det finns heller ingen mobil som tömmer batteriet till 0% utan det är alltid 10-20% kvar även om mobilen visar typ 1%.
Mobiltillverkarna gör så här för att folk inte skall döda sina batterier i förtid.
Man behöver alltså inte jobba sig ded detta längte utan det sköts automatiskt.

Källa?
Viss marginal kan jag tänka mig men inte så stora. Om det vore så skulle det inte spela nån roll hur man laddar överhuvudtaget typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har upplevt precis samma sak, det är väldigt olika.

Alla myter och konfliktande information om hur man egentligen ska bära sig åt tyder också på att det stämmer, och idag går väl knappast diskrepansen att skylla på olika batteritekniker längre, alla kör väl samma teknik i den sortens applikationer vi snackar här sen åratal tillbaka.

Fanns det ett sätt som alltid fungerade hade det funnits en tydlig gemensam röd tråd i alla tips.

Jag kör bara på, laddar med den laddare som råkar finnas tillgänglig, utan någon särskild plan

Det finns absolut koncensus hos de som gör riktiga tester och inte bara ’detta fungerar för mig’. Jag kan vara övertygad om att den pyramid jag har över telefonen när jag laddar hjälper mitt batteri, det betyder inte att den gör någon skillnad, kanske råkar jag hålla batteriet svalt och inom vettigt intervall bara av ren tur och därmed får bättre resultat. Eller så märker jag helt enkelt inte av degraderingen eftersom det är så liten skillnad varje cykel.

Problemet är att batterier som var laddningsbara innan litium blev populärt betedde sig väldigt annorlunda. NI-MH med deras minnesproblematik eller bly-batterier som nästan inte bryr sig alls om hur man beter sig. Detta är sådant som tidigare generationer växt upp med och behövt lära sig att hantera med olika liknelser och andra förklaringar.

Det som skiljer mellan olika tillverkare är algoritmerna hur batteriet ska laddas och hur man håller koll på hälsan över tid. Och vi ska komma ihåg att en mobiltillverkare inte har batteriets långlevnad i åtanke när de bestämmer parametrarna.

Hur elak man än är mot ett batteri så håller det helt okej i två år (~500 cykler), och det är allt som krävs för att konsumenter inte ska bli galna. Skillnaden är om batteriet har kvar 95% eller 60% kapacitet efter den tiden.

Om batteriet bara har 70% kapacitet kvar då är det bara bra för tillverkarna eftersom många kommer lösa det med en ny telefon. För bara några år sedan var det standard att kunna köpa lösa batterier och byta själv.

@KingCobra: jag vill gärna se en källa jag med. Vad jag vet är det mindre än 5% buffert totalt och oftast bara i nedre delen. Kanske är olika för olika tillverkare dock. Tesla till exempel varnar ju användare från att ladda över 90% till exempel...

Permalänk

Jag laddar min Galaxy S8+ efter ögonblickets nyck. Livet är för kort för att följa laddningsrekommendationer. Jag betalar inte mer än en tusenlapp för en smartphone ändå.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag laddar min Galaxy S8+ efter ögonblickets nyck. Livet är för kort för att följa laddningsrekommendationer. Jag betalar inte mer än en tusenlapp för en smartphone ändå.

Hur går "inte mer än en tusenlapp" och "Galaxy S8+" ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Ladda inte under 20%, och inte över 80%. Då håller batteriet sig längre.

Lätt sagt, men då vill jag kunna tala om för laddlogiken att stanna vid 80% när jag laddar. Ingen idé att sitta och fånglo på telefonen när den laddar.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Hur går "inte mer än en tusenlapp" och "Galaxy S8+" ihop?

Köpa begagnat då telefonen är 2-3 år gammal. Har haft den i ungefär ett år och laddat vårdslöst och batteriet håller bra. Om ett år är det kanske dags att kolla efter en S10 på liknande sätt.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Köpa begagnat då telefonen är 2-3 år gammal. Har haft den i ungefär ett år och laddat vårdslöst och batteriet håller bra. Om ett år är det kanske dags att kolla efter en S10 på liknande sätt.

’håller bra’ är ju väldigt relativt dock

Hur stor degradering har det skett sedan ny och sedan du fick tag i den? Är batteriet bytt? Hur mycket av batteriet använder du varje dag?

Permalänk
Skrivet av medbor:

’håller bra’ är ju väldigt relativt dock

Hur stor degradering har det skett sedan ny och sedan du fick tag i den? Är batteriet bytt? Hur mycket av batteriet använder du varje dag?

Har inte jämfört och jag har inte bytt batteriet i alla fall. Men den håller en hel dag vid flitigt användande och kanske tre dagar vid sparsamt användande och det tycker jag är bra Det verkar vara så otroligt många personer som säger i ögonblicket "fan jag har bara 13 %", "nej kan du kolla upp det i stället, jag har bara 4 %". Har typ aldrig funnit mig i den situationen.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Sista 30% av laddningen till fullt går på normal fart eller lägre av den enkla anledningen att batteriet inte tar emot laddning fortare i det läget - det är en mättnings-laddning (saturations-charge) - dvs. man har 4.35 Volt över polspänning och strömmen är mycket mer än de 5% av batteriets mAh i ström brukar vara brytpunkten för att avsluta laddningen och i det avseende liknar det väldigt mycket blybatterier i beteende.

Från nära 0 - till 60% så är det sk. bulkladdning - batteriet tar emot så mycket ström som skickas på den utan att spänningen når upp till 4.35 Volt som tex. samsung har i sin kemi och här handlar det om att det inte får bli för varmt under processen.

Men samtidigt får inte batteriet vara för kall heller då värme ger snabbare rörliga joner och lithiumet interscalerar snabbare in i grafiten på anoden då vid för låg temperatur är denna process för långsam och det kan utvecklas metallisk Lithium - därför går inte laddning fort när telefonen är nära 0 grader varm och stoppas helt vid minusgrader. Med andra ord en viss värme lite över rumstemperatur är bra om batteriet skall ladda snabbt just för att det blir högre jonrörlighet och därmed mindre interna förluster (som ger värme) under laddningen.

Snabbladdningen sker bara upp till ca 60% av batteriets kapacitet om telefonen inte hinner bli för varm innan dess (och drar ned i laddningsström) medans ovanför detta går det lika segt som med en 'dum' laddare på 2 A kapacitet till telefonen.

Och i en telefon är det inte batteriet som värmer sig utan laddningselektroniken producerar det mesta av värmen - även med dagens QC3/PD-kretsar - det är halvledare (FET-trissor för switchning och likriktardioder) och drosslar som avger det mesta av värmen i en telefon förutom att telefonen själv bidrar med värme genom att dra ström då den är ganska aktiv när den känner av att den är matad utifrån.

Detta vet alla som försöker ladda med solceller på tex vandring att telefonen bör vara helt avstängd om man skall ladda med solceller - om det skall bli laddat alls...

Permalänk

Har haft min iPhone i 3 år snart 96% av batteriets kapalicitet kvar. Laddar med en 500maH laddare . Brukar ha 20-30% på kvällen och runt 80-90% när jag vaknar laddaren orkar inte ladda upp batteriet helt men laddar ibland med original laddaren om jag vet att jag behöver fullt batteri snabbt , oftast blir det på helgerna . Dags att pensionera iPhonen tror jag den börjar bli seg och mikrofonen är dålig .

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Har haft min iPhone i 3 år snart 96% av batteriets kapalicitet kvar. Laddar med en 500maH laddare . Brukar ha 20-30% på kvällen och runt 80-90% när jag vaknar laddaren orkar inte ladda upp batteriet helt men laddar ibland med original laddaren om jag vet att jag behöver fullt batteri snabbt , oftast blir det på helgerna . Dags att pensionera iPhonen tror jag den börjar bli seg och mikrofonen är dålig .

Det är det jag menar, det är inte mycket lönt att lägga någon energi på att sköta batteriet. Telefonen behöver oftast ändå bytas mot en ny innan batteriet är förbrukat.

Permalänk

@stelex: Ja får bli att kolla på ny mobil mycket smårepor i skärm och kamera lins . Samt ena högtalaren skorrar och laddporten är lite glapp ibland. Mobilen har gjort sitt och vart extremt nöjd med den 👍

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Det är det jag menar, det är inte mycket lönt att lägga någon energi på att sköta batteriet. Telefonen behöver oftast ändå bytas mot en ny innan batteriet är förbrukat.

Några jag känner som har iPhone X har ca 80% hälsa kvar

Permalänk
Medlem

Köpt ny telefon med snabbladdare, en Realme 6. Med snabbladdaren laddar jag när jag äter frukost istället för över natten och kan ladda till strax under 100%. Det jag tänker på är att ställa telefonen luftigt så den inte blir för varm när jag laddar. Man kanske borde ha en fläkt som kyler?

Permalänk
Inaktiv

Haft min Huawei P30 nu en dryg månad och jag brukar ladda den före de går under 20% och den laddar upp till 80% otroligt snabbt och sedan bromsar den upp mellan 80 och 100 men de tar oftast mindre en 30 min att ladda den helt full.
Och just snabbladdningen älskar jag eftersom jag använder mobilen mycket, min gamla P20 tog evigheter att ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Köpt ny telefon med snabbladdare, en Realme 6. Med snabbladdaren laddar jag när jag äter frukost istället för över natten och kan ladda till strax under 100%. Det jag tänker på är att ställa telefonen luftigt så den inte blir för varm när jag laddar. Man kanske borde ha en fläkt som kyler?

min trådlösa samsung snabbladdare har en fläkt inbyggd som kyler ned laddare och telefonen, kanske din också har det?

har folk ens kvar sin telefon så länge att batteriet blir problemet? laddar alltid min mobil över natten och har gjort det sen urminnes tider och alltid brukar jag ha mina telefoner en bit över 3 år och aldrig märkt någon nämnbar degradering. dagens batterier är väldigt känsliga så laddarna och skyddskretsen på batteriet vet vad de gör. det jag skyddar den emot är värme, det äter moderna batterier. glöm inte mobilen i din svarta bil en het sommar dag då kanske du aldrig får liv i den igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

min trådlösa samsung snabbladdare har en fläkt inbyggd som kyler ned laddare och telefonen, kanske din också har det?

har folk ens kvar sin telefon så länge att batteriet blir problemet? laddar alltid min mobil över natten och har gjort det sen urminnes tider och alltid brukar jag ha mina telefoner en bit över 3 år och aldrig märkt någon nämnbar degradering. dagens batterier är väldigt känsliga så laddarna och skyddskretsen på batteriet vet vad de gör. det jag skyddar den emot är värme, det äter moderna batterier. glöm inte mobilen i din svarta bil en het sommar dag då kanske du aldrig får liv i den igen.

Nej jag fick bara med en rejäl nätadapter som kunde leverera 30W via kabel. Den har inte trådlös laddning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Haft min Huawei P30 nu en dryg månad och jag brukar ladda den före de går under 20% och den laddar upp till 80% otroligt snabbt och sedan bromsar den upp mellan 80 och 100 men de tar oftast mindre en 30 min att ladda den helt full.
Och just snabbladdningen älskar jag eftersom jag använder mobilen mycket, min gamla P20 tog evigheter att ladda.

Låter som det var nåt fel på din P20 isf, min laddade nästan lika fort som P30:n.