Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Haha, men om jag kan så ska jag välja wkl till nästa köp.

Man tenderar ju till att påverka när man är positiv till det man själv gillar.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av Khers:

Norbauer next? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Norbauer next? 😁

Absolut inte! Gillar varken hans estetik eller tekniska lösningar.

Ett HHKB HG vore drömmen; hoppas de gör någonting liknande till 25 årsjubileet nästa år för OG är helt omöjligt att få tag på.

Permalänk
Skrivet av Khers:

Absolut inte! Gillar varken hans estetik eller tekniska lösningar.

Ett HHKB HG vore drömmen; hoppas de gör någonting liknande till 25 årsjubileet nästa år för OG är helt omöjligt att få tag på.

😮 Det va oväntat att höra! 🙂
Men menar du tekniska lösningar för den kommande HHKB eller alla hans kreationer?

Och vad står HG för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

😮 Det va oväntat att höra! 🙂
Men menar du tekniska lösningar för den kommande HHKB eller alla hans kreationer?

Och vad står HG för?

Den kommande HHKB-lösningen är väl den mest inspirerade hitintills, men hans designer är i alltför hög grad optimerade för att vara billiga att tillverka och saknar finess jämfört med övriga spelare, samtidigt som han säljer dem dyrt. Riktigt dyrt. $650 för hans HHKB-case är närmast att betrakta som ett – riktigt dåligt – skämt.

HHKB HG var en jubileumsmodell som PFU släppte för att fira HHKBs tioårsjubileum 2006. Den finns i två versioner, en med vanliga tangenter och en HG Japan med usushi-lackade tangenter. Tyvärr såldes väldigt få, antagligen på grund av den väl tilltagna prislappen, så att hitta ett idag är inte det lättaste. Jag har aldrig sett ett till salu. Vad HG står för är, vad jag vet, inte känt.

Permalänk
Medlem

http://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Är det någon som testat swerty som layout? Hade ju kunnat vara en fin kompromiss mellan ISO-se och ansi. Trist att man fortfarande hade behövt köpa ett norde-kit för ÅÄÖ bara.

Permalänk
Medlem

@Icetec: man behöver ju inte titta på tangentbordet när man skriver.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@nick-li: aesthetics!

Man behöver ju inte betala 1200kr för ett tangentbordschassi heller men om man gör det för att man tycker det är kul så vill man (jag) ju löpa linan ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

http://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Är det någon som testat swerty som layout? Hade ju kunnat vara en fin kompromiss mellan ISO-se och ansi. Trist att man fortfarande hade behövt köpa ett norde-kit för ÅÄÖ bara.

Kör swerty på mina de två ansi-brädor jag har just nu, och tycker att det är helt okej. Alltså, jag tycker inte ansi är så välsignat mycket bättre, ens för programmering, än iso. Det känns som att enda gången ansi är bättre är om man verkligen inte behöver skriva ÅÄÖ. Då kan man använda det som det är tänkt. Men annars måste man kompromissa på något sätt, hur man än gör.

I iso-världen är det {[]} som är jobbiga, men funderar på köra alt gr på en annan key för att göra det lättare. Sen är iso snyggast i alla layouter förutom hhkb.

Antar att det jag försöker säga är att det finns för- och nackdelar med båda layouterna, ingen är perfekt. Men om jag var tvungen att bara välja en, skulle det vara iso. Men ibland har man inget val, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

http://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Är det någon som testat swerty som layout? Hade ju kunnat vara en fin kompromiss mellan ISO-se och ansi. Trist att man fortfarande hade behövt köpa ett norde-kit för ÅÄÖ bara.

Jag kör det uteslutet och kör med HHKB, har kört ISO i nästan 30 år och för 5 månader sedan skulle jag testa ANSI och det var jobbigt för att jag kände att jag saknade ÖÄÅ och ville inte ha de i något annat lager. Symbolerna fick jag bara lära mig och hade printed i början men efter ett tag vart man relativt van med de symbolerna man brukar använda så då vart det att hoppa över till blanka keycaps igen. Jag skulle säga att det finns en gnutta lärningskurva som är olika beroende på person till person men jag såg det som en utmaning. Tidigare föredrog jag ISO men idag gillar jag mer ANSI. Men detta är återigen subjektivt

Fråga mig gärna ifall ni har några fler frågor gällande Swerty

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

http://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Är det någon som testat swerty som layout? Hade ju kunnat vara en fin kompromiss mellan ISO-se och ansi. Trist att man fortfarande hade behövt köpa ett norde-kit för ÅÄÖ bara.

Jag hoppade över till ~ANSI för ca sex år sedan när jag köpte mitt första HHKB som visade sig vara tangentbordet – men framförallt layouten – för mig. Sedan dess kör jag någonting lite snarlikt swerty, men tvärt om. Jag når Å, Ä och Ö mha Alt Gr, medan baslagret är standard US ANSI. Använder mestadels mac som hanterar Opt som Windows Alt Gr, så jag kan använda vänsterhanden till Opt och höger för Å, Ä och Ö. På Linux och Windows har jag mina tangentbord programmerade så båda Alt funkar som Alt Gr med vanliga Alt förpassat till ett funktionslager. Jag tycker det funkar hur bra som helst och några NorDe-kit bemödar jag mig inte med att köpa, men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Behöver ett tangentbord till jobbet. Har eget rum så ljudnivån kan man leva med men vill ändå kunna sitta med öppen dörr. Gillar taktila brytare så MX Browns är väl det bästa alternativet? Använder numpad dagligen men kan köpa en separat i värsta fall. Har aldrig använt annat än 100% men kan säkert vänja mig vid ett mindre. Skriver mycket så komfort är viktigt. Kan lägga upp till 1800-2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davmann:

Behöver ett tangentbord till jobbet. Har eget rum så ljudnivån kan man leva med men vill ändå kunna sitta med öppen dörr. Gillar taktila brytare så MX Browns är väl det bästa alternativet? Använder numpad dagligen men kan köpa en separat i värsta fall. Har aldrig använt annat än 100% men kan säkert vänja mig vid ett mindre. Skriver mycket så komfort är viktigt. Kan lägga upp till 1800-2000.

Leopold eller Varmilo för de pengarna. Skippa Ducky.

https://en.varmilo.com/keyboardproscenium/

Du kan beställa ett lite mer custom från Varmilo om du vill ha mer brytare att välja på. Möjligt att Kailh är bättre än Cherry. Många kommentarer om Cherry Brown. Jag har inte testat Kailh själv men det är enorm skillnad på de jag har nu och Cherrys bruna. Med det sagt har jag ett varmilo med bruna cherry på jobbet och tycker det funkar fin-fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Leopold eller Varmilo för de pengarna. Skippa Ducky.

https://en.varmilo.com/keyboardproscenium/

Du kan beställa ett lite mer custom från Varmilo om du vill ha mer brytare att välja på. Möjligt att Kailh är bättre än Cherry. Många kommentarer om Cherry Brown. Jag har inte testat Kailh själv men det är enorm skillnad på de jag har nu och Cherrys bruna. Med det sagt har jag ett varmilo med bruna cherry på jobbet och tycker det funkar fin-fint.

OK - ser att Varmilo bara erbjuder 80% eller 110%. Blir osäker på om jag vågar skippa numpad eller inte men deras 110% ser ju förjäkliga ut..

Leopold ser mer intressanta ut tycker jag men hittar de inte med ISO-NOR någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davmann:

OK - ser att Varmilo bara erbjuder 80% eller 110%. Blir osäker på om jag vågar skippa numpad eller inte men deras 110% ser ju förjäkliga ut..

Leopold ser mer intressanta ut tycker jag men hittar de inte med ISO-NOR någonstans.

Skippa numpaden.

Du skulle kunna hoppa till 65%

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av davmann:

OK - ser att Varmilo bara erbjuder 80% eller 110%. Blir osäker på om jag vågar skippa numpad eller inte men deras 110% ser ju förjäkliga ut..

Leopold ser mer intressanta ut tycker jag men hittar de inte med ISO-NOR någonstans.

Du har ju CU80 just nu som har ISO hot swap.

https://caps-unlocked.com/cu80-round-3/

Personligen älskar jag storleken på mitt Idobao ID80, det skall komma med ISO om ett tag som jag förstått det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få tag på ett tgb med cherry mx greens eller motsvarande från annan tillverkare i fullstort format med iso-layout och bakgrundsbelysning? wasdkeyboards verkade inte vilja skicka till sverige. Budgeten är ganska flexibel men smärtgränsen går nog runt 2,5k om det är ett riktigt kvalitetsbygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Någon som vet om man kan få tag på ett tgb med cherry mx greens eller motsvarande från annan tillverkare i fullstort format med iso-layout och bakgrundsbelysning? wasdkeyboards verkade inte vilja skicka till sverige. Budgeten är ganska flexibel men smärtgränsen går nog runt 2,5k om det är ett riktigt kvalitetsbygge.

Tror att det bästa är att köpa detta plus lösa mx green + keycaps. Finns keycaps för svensk iso-layout på samma sida tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Någon som vet om man kan få tag på ett tgb med cherry mx greens eller motsvarande från annan tillverkare i fullstort format med iso-layout och bakgrundsbelysning? wasdkeyboards verkade inte vilja skicka till sverige. Budgeten är ganska flexibel men smärtgränsen går nog runt 2,5k om det är ett riktigt kvalitetsbygge.

Förutom svaret du fick gällande GMMK så har du ju DROP ALT och DROP CTRL också som är dyrare än GMMK men med samma princip och säkert lite bättre känsla i. Då får du däremot vänta till i slutet av september innan det skickas.

EDIT: Nä förlåt, det är TKL som störst. Då är det nog GMMK som är det bästa alternativet och sen köpa lösa switchar och keycaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Förutom svaret du fick gällande GMMK så har du ju DROP ALT och DROP CTRL också som är dyrare än GMMK men med samma princip och säkert lite bättre känsla i. Då får du däremot vänta till i slutet av september innan det skickas.

Dom finns inte som iso, tyvärr - inte än iallafall.

Skrivet av davmann:

OK - ser att Varmilo bara erbjuder 80% eller 110%. Blir osäker på om jag vågar skippa numpad eller inte men deras 110% ser ju förjäkliga ut..

Leopold ser mer intressanta ut tycker jag men hittar de inte med ISO-NOR någonstans.

Bara nyfiken, varför tycker du den ser förjäklig ut?
Nu vill jag inte ha ett fullstort tangentbord men om jag hade velat det så skulle jag definitivt velat ha dom där fyra extra knapparna.

Varmilo eller Leopold är de du kommer att bli mest nöjd med kvalitetsmässigt. Du kan ju alltid komplettera med korrekta svenska keycaps sen.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av IDOBAO?
De har just startat ett GB på deras nya ID80v2 (75%) tangentbord med ISO (!) stöd och hot swap. Jag gillar det verkligen både layout och designmässigt men vet inte så mycket om just IDOBAO. Någon som har erfarenheter av dessa tangentbord?

Länk: https://www.idobao.net/products/idobao-id80v2-75-hot-swappabl...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör varmilo med kbdfans keycaps?

Undrar lite på passform gentemot stock keycaps.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Skrivet av maniac:

Någon som har erfarenhet av IDOBAO?
De har just startat ett GB på deras nya ID80v2 (75%) tangentbord med ISO (!) stöd och hot swap. Jag gillar det verkligen både layout och designmässigt men vet inte så mycket om just IDOBAO. Någon som har erfarenheter av dessa tangentbord?

Länk: https://www.idobao.net/products/idobao-id80v2-75-hot-swappabl...

https://cdn.shopifycdn.net/s/files/1/0382/1348/4675/files/04_5320849f-7c43-4b8d-ad05-56f1bb1fc13e.jpg?v=1596417178

Det är ju ett riktigt företag och så. Sedan råder det ju delade meningar om hur bra deras produkter är, men skräp är det inte. Jag hade definitivt skaffat en om den hade funnits för ett halvår sedan.
Nu så är det ett kanske då jag har andra saker på G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är ju ett riktigt företag och så. Sedan råder det ju delade meningar om hur bra deras produkter är, men skräp är det inte. Jag hade definitivt skaffat en om den hade funnits för ett halvår sedan.
Nu så är det ett kanske då jag har andra saker på G.

Kollade runt lite på Reddit, det verkar vara ett helt ok tangentbord för priset.
Jag har någon vecka på mig att bestämma om det blir köp eller inte, men skulle tro att jag trillar dit ändå.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

Kollade runt lite på Reddit, det verkar vara ett helt ok tangentbord för priset.
Jag har någon vecka på mig att bestämma om det blir köp eller inte, men skulle tro att jag trillar dit ändå.

Jag känner mer och mer sug, men vet inte. 😬

Permalänk

@maniac: Jag har ett Idobao ID80 och det låter fruktansvärt ihåligt utan modifieringar. Jag fyllde bottensklet med skumdämpning, så mycket att jag fick trycka lite när jag skulle dra i skruvarna. Sen satte jag möbeltassar mellan PCB och den integrerade platen, hittade en klippbar variant på ClasOhlson men annars säljer KBDfans en färdig variant.
Nu låter det betydligt bättre!
Jag har varit med i Idobaos discord och det känns som att de lyssnat på vad som önskats så v2 borde kunna bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjugofetmon:

@maniac: Jag har ett Idobao ID80 och det låter fruktansvärt ihåligt utan modifieringar. Jag fyllde bottensklet med skumdämpning, så mycket att jag fick trycka lite när jag skulle dra i skruvarna. Sen satte jag möbeltassar mellan PCB och den integrerade platen, hittade en klippbar variant på ClasOhlson men annars säljer KBDfans en färdig variant.
Nu låter det betydligt bättre!
Jag har varit med i Idobaos discord och det känns som att de lyssnat på vad som önskats så v2 borde kunna bli riktigt bra.

Intressant! Är inte så rädd för att experimentera med olika ljuddämpningsmattor. Men det låter bra att de verkar uppdatera chassit.
Är du nöjd med tangentbordet annars? Vad använder du för brytare?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

@maniac: För 130 USD är det ju ett fantastiskt hot-swap tangentbord. Jag hade smorda NK Creams i mitt ID80.
199 USD för v2 med ISO hot-swap, mässingsvikt och akrylbotten låter verkligen som ett kap. KBDfans Bella ska också komma med ISO hot-swap men det väntas kosta minst 300USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Är det någon som kör varmilo med kbdfans keycaps?

Undrar lite på passform gentemot stock keycaps.

Svarar på min egna fråga, dom är lite lite högre än varmilos egna keycaps, men det rör sig om en, max två millimeter.

Det vart ett helt annat ljud från hel tangentbordet nu, vet inte hur pass stor skillnad det är i tjocklek men dom här känns bastantare på något sätt.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjugofetmon:

@maniac: För 130 USD är det ju ett fantastiskt hot-swap tangentbord. Jag hade smorda NK Creams i mitt ID80.
199 USD för v2 med ISO hot-swap, mässingsvikt och akrylbotten låter verkligen som ett kap. KBDfans Bella ska också komma med ISO hot-swap men det väntas kosta minst 300USD.

Jag har sneglat lite på Bella från KBDfans men det verkar inte ha något releasedatum ännu. Sen vet jag inte om jag gillar brytarverktyget på baksidan. Och som du säger så verkar priset bli 300USD.
Dessa faktorer gör som sagt att ID80 tangentbordet bara blir mer och mer intressant. Nu låter det iofs som om jag övertygat mig själv haha!

Ska undersöka vilka linjära brytare som jag kan tänkas gilla. Beställde röda inks till mitt KBD8X MK2 (som borde skickas snart). Så vid ett ev köp av ett 75% tangentbord blir det att testa andra brytare än röda inks. Sett många nämna NK creams, alpaca och tangerine när det gäller linjära brytare. Men vissa verkar vara sjukt svåra att så tag på.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850