Min router blir långsammare med tiden.

Permalänk

Min router blir långsammare med tiden.

Hej!

Jag har precis uppgraderat min Bahnhof router mot en
D-LINK AX1500 Wi-Fi 6 Router (DIR-X1560)
Den är svinbra de första timmarna/dagen sen blir den långsammare och långsammare. Den tappar i hastighet helt enkelt.
Efter jag har startat om den fungerar den bra igen några timmar men blir snabbt långsam igen.

Har någon något tips att komma med?

Permalänk
Medlem

Någon använder din router?

Permalänk
Medlem

Om man har objudna gäster så brukar man kunna se det på vilka MAC-adresser som den upptäckt.

Men kolla också så att den har senaste firmware.

Ett annat alternativ är att den helt enkelt blir för varm - den måste vara placerad så att den får bra luftväxling.

Permalänk

Nej, jag har använt den nu över en tid. Det blir inte varm och vi har inte objudna gäster. Efter omstart ligger den på, enligt bredbandskollen, på 250 mbit/s och efter några dagar går den ner till 50-70 mbit/s.

Permalänk
Skrivet av gunillamork:

Nej, jag har använt den nu över en tid. Det blir inte varm och vi har inte objudna gäster. Efter omstart ligger den på, enligt bredbandskollen, på 250 mbit/s och efter några dagar går den ner till 50-70 mbit/s.

hur kollade du om den blir varm?

att bara känna med handen på plastskalet kan fortfarande kännas relativt sval men hårdvaran vara långt över vad chipen gillar värmemässigt.

ska du kolla värme på den får du antingen operera in en tempsensor i den eller ännu bättre eller kolla med värmekamera.

såvida den inte har någon form av hårdvaruövervakning i mjukvaran

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som nått som kan bero på minnesbrist (för temperaturpåverkan tar normalt inte dygn att uppträda) Det har ju hänt förut att routrar inte har frigjort ram utan fortsatt att behålla gamla inaktiva anslutningar tills minnet har tagit slut och de endera har kraschat och startat om eller så har nån städrutin startat men inte förrän man förbrukat allt ram, alla routrar har ju en gräns för hur många anslutningar de kan ha igång och man måste städa bort gamla inaktiva på ett vettigt sätt.
Det är sånt som borde kunna fixas med firmwareuppdateringar och har man en ny modell så är det inte så osannolikt att det är nått som tillverkaren inte upptäckt vara ett problem i testningen men när det upptäckts vid verklig drift kommer det att fixas med nån uppdatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av gunillamork:

Nej, jag har använt den nu över en tid. Det blir inte varm och vi har inte objudna gäster. Efter omstart ligger den på, enligt bredbandskollen, på 250 mbit/s och efter några dagar går den ner till 50-70 mbit/s.

Hur mäter du? Är det via wifi så finns det en uppsjö av inställningar som påverkar, såsom placering, kanalval, bandbredd mm mm

Mäter du ”trådat” så kolla upp vilka enheter som använder routern just då. Koppla ur allt förutom mätdatorn

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord