Microsoft Flight Simulator kommer till Steam den 18 augusti

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Flight Simulator kommer till Steam den 18 augusti

Inom kort lyfter Microsofts nya flygsimulator och tillgänglighet på Steam tillkommer nu, samtidigt som VR-stöd utlovas framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Säga vad man vill om detta år - spelåret 2020 blir riktigt grymt med Cyberpunk 2077, Watch Dogs: Legion, MFS, med flera!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Musikälskare

Är det värt om man är ganska novis på flygspel att köpa det? Behöver man olika kontroller och så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Är det värt om man är ganska novis på flygspel att köpa det? Behöver man olika kontroller och så

Det är en simulator och inget spel, så är du intresserad av att lära dig flyga så absolut! Vill du spela, så njäe.
Eftersom det är en simulator så vill man ha så realistiska kontroller som möjligt, men det går att komma igång med en enklare joystick också.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tummen upp för att de inte drar exklusivitets-kortet.

-Men, jag hoppas att de även släpper spelet(simulatorn) på andra butiksplattformar också!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Frågan är var man ska köpa den om man ska välja steam versionen eller microsoft store versionen? Kan gilla en stand alone version bättre

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Så räcker det att jag använder Steam eller måste jag ha nåt slags Xbox konto också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tummen upp för att de inte drar exklusivitets-kortet.

-Men, jag hoppas att de även släpper spelet(simulatorn) på andra butiksplattformar också!

Finns att beställa på dvd från aerosoft också...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Mindfighter:

Det är en simulator och inget spel, så är du intresserad av att lära dig flyga så absolut! Vill du spela, så njäe.
Eftersom det är en simulator så vill man ha så realistiska kontroller som möjligt, men det går att komma igång med en enklare joystick också.

Jag vill dra lite i handbromsen här. Det går jättebra att spela med en xbox-kontroller eller bara ett tangentbord som har numpad.

Det finns även färdiga scenarion där du får börja uppe i luften så det bara är att glida runt!

Vill man så går det att slå på hela fadderuttan, så du får sitta på asfalten en kvart innan du ens kan börja taxa ut.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag vill dra lite i handbromsen här. Det går jättebra att spela med en xbox-kontroller eller bara ett tangentbord som har numpad.

Jo, men det är inte några "vanliga" spelmoment.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns att beställa på dvd från aerosoft också...

Tänkte nog mer i de digitala banorna!

Fast är det en stand-alone (typ .exe/msi) version då?
-Eller bara en DVD med en glorifierad genväg till förladdad UWP-app alt. länk till Steam?

DVD är väl inte det smidigaste formatet år 2020, men för all del, här skall vi inte döma!
Finns ju säkert dem som fortfarande föredrar fys. media och även utrustar sina spelriggar med 32GB ram + DVD-spelare!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tänkte nog mer i de digitala banorna!

Fast är det en stand-alone (typ .exe/msi) version då?
-Eller bara en DVD med en glorifierad genväg till förladdad UWP-app alt. länk till Steam?

DVD är väl inte det smidigaste formatet år 2020, men för all del, här skall vi inte döma!
Finns ju säkert dem som fortfarande föredrar fys. media och även utrustar sina spelriggar med 32GB ram + DVD-spelare!

Blu Ray är det enda vettiga format ifall man vill ha spel filerna på ett fysiskt medium idag problemet är att Blu Ray läsare är hyfsat ovanliga på PC så inga tillverkare släpper större PC spel med filerna på skivan längre då DVD förmodligen skulle innebära 10 skivor till de större spelen om inte fler.

Edit Glömde komprimering av spel filerna så kanske inte 10 skivor men ifall ganska många skivor för de flesta större spel

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Har sett på HP Reverb G2 videos med filmer på linserna och det verkar som att dom *äntligen* kommit upp i acceptabel kvalite. Den är ljusår bättre än Index/Vive/Oculus etc. Ett spel som MSFS skulle vara ett man köpte ett VR set för, bara för att uppleva det...

Men sen såg jag att dom inte har någon som helst handtracking, bara traditionella kontrollers som är så basic dom kan vara.

2 steg framåt, 1 steg tillbaka.

Varför i helvete tog dom inte bara Index controllers och slängde på inside-out tracking, suck...

Permalänk
Inaktiv

Kommer garanterat plöja ner många timmar i detta. Saitek X52 Pro ska dammas av! Och blir VR med min Quest när stödet väl kommer. Lite jobbigt är att jag troligen saknar vettig internetanslutning när väl spelet släpps, 150GB+ över 4G blir inte optimalt... så... får se när det blir av på riktigt.

Spelet blir självklart från Microsoft Store då jag har Game Pass.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Printscreen:

Jag vill dra lite i handbromsen här. Det går jättebra att spela med en xbox-kontroller eller bara ett tangentbord som har numpad.

Det finns även färdiga scenarion där du får börja uppe i luften så det bara är att glida runt!

Vill man så går det att slå på hela fadderuttan, så du får sitta på asfalten en kvart innan du ens kan börja taxa ut.

Hmm ja tänkte de var lite så, man kanske kan börja spela och ha skoj och sen komma in mer i simulator-delen av spelet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Kommer garanterat plöja ner många timmar i detta. Saitek X52 Pro ska dammas av! Och blir VR med min Quest när stödet väl kommer. Lite jobbigt är att jag troligen saknar vettig internetanslutning när väl spelet släpps, 150GB+ över 4G blir inte optimalt... så... får se när det blir av på riktigt.

Spelet blir självklart från Microsoft Store då jag har Game Pass.

Det ska släppa en fysisk variant också om du inte vill ladda ner det, men det kommer på 10 DVD skivor!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikBengtsson:

Det ska släppa en fysisk variant också om du inte vill ladda ner det, men det kommer på 10 DVD skivor!

Den utgåvan är jag sugen på att köpa bara för att ha i hyllan faktiskt.

Ser ut att bli mobilt bredband, modell obegränsad från Tele2 så i värsta fallet får jag smsa som en galning för att få hem spelet. Bör ha indragen fiber inom tre månader. Inte optimalt.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot o få flyga helikopter över Manhattan i min pimax 5k+ 😎 bara fysiken är bra också

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Inaktiv

DFs klipp är som alltid sevärd med:

Permalänk
Medlem

Den är ju klart dyrare på Steam än på MS Store, typ 123:- extra.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Helt klart ett köp. Om inget annat än för att googla coola platser att flyga över. Hoppas VR stöd kommer snart.

Permalänk
Medlem

Sjukt tungdrivet enligt DFs video dvs inget för denna generation kort (om man slår på allt lull). Tur att nästa generation ligger väntar runt hörnet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka:

Japp, blir svårt att driva detta. Visst går det att spela på low settings, men känns som smärtgränsen går vid highsettings för att inte förlora magin.

Blir dock att vänta tills release och ser hur olika setups klarar sig, innan man slår till. Förståeligt att 4k är svårdrivet, men tanke på hans setup borde 1080p max settings gett mer fps.

Här är en annan setup:

I7 6700k
RTX 2080 S
32 gb RAM

Över london 40-60 fps på high.
Över Salt-lake city 84-90 på high

Kan nog redan nu glömma detta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Över london 40-60 fps på high.
Över Salt-lake city 84-90 på high

Kan nog redan nu glömma detta spel.

Det är en flygsimulator, inte en first person shooter. 30+ fps är toppen, man är inte beroende av reaktionsförmågan som man behöver i ett competitive-fps-spel och man får inte heller åksjukan man får av ett fps med för låg fps. Världen rör sig helt enkelt inte så snabbt när man sitter i ett flygplan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Sjukt tungdrivet enligt DFs video dvs inget för denna generation kort (om man slår på allt lull). Tur att nästa generation ligger väntar runt hörnet.

Hm, jag håller inte riktigt med. Ett 1070 klarar High (texturer på Ultra) i 1080p med oftast 40-55 fps. Det är i mina ögon inte illa alls för ett 4 år gammalt kort i ett "next-gen"-spel.
Det är tungdrivet i 4K + Ultra, men med 70% res scaling lyckades de få nära 60 fps även där med sin monsterrigg.

Ha i åtanke att det är väldigt vanligt att ligga runt 20-25 fps i flygsims. Över 30 anses bra -- många låser fps vid 30 för att minska varians i frametimes. Som ovan nämner är det inga millisekund-reaktioner som krävs i flygsims, och alla inputs är mjuka och försiktiga. 50 fps räcker lika bra här som >120 i snabba spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nöjd att jag köpte det via Microsoft Store. Bra sätt å stödja både Microsoft som vågar satsa och har en stor del med sitt tekniska bidrag och Asobo som av allt att döma, gjort en grym insats som utvecklare.

Ser ingen anledning å ge Steam 30% eller vad dom nu tar. Lite som när jag köpte Witcher 3 via GoG (kör Steam för andra spel)

Permalänk
Medlem

Jag konsumerar allt från Microsoft via Xbox Game Pass. Tycker det är så otroligt smidigt. Speciellt när det fortsatt endast kostar 10 kronor per månad.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Det här spelet kan växa till något stort! Dom kan exempelvis få in stridsflyg som simulatorer.

Ska bli intressant och se hur städerna ser ut på nära avstånd.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag håller inte riktigt med. Ett 1070 klarar High (texturer på Ultra) i 1080p med oftast 40-55 fps. Det är i mina ögon inte illa alls för ett 4 år gammalt kort i ett "next-gen"-spel.
Det är tungdrivet i 4K + Ultra, men med 70% res scaling lyckades de få nära 60 fps även där med sin monsterrigg.

Ha i åtanke att det är väldigt vanligt att ligga runt 20-25 fps i flygsims. Över 30 anses bra -- många låser fps vid 30 för att minska varians i frametimes. Som ovan nämner är det inga millisekund-reaktioner som krävs i flygsims, och alla inputs är mjuka och försiktiga. 50 fps räcker lika bra här som >120 i snabba spel.

Ser 70% resolution scaling bra ut så är det ju fint Testat det någon gång eller två och upplevt att det blivit "pixligt" men antar att det beror mycket på spelmotor.

Sen kanske det stämmer att lägre FPS är okej eftersom man inte rör kameran så mycket men hade personligen ändå stört mig på 30fps då jag är så van vid minst 60

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag håller inte riktigt med. Ett 1070 klarar High (texturer på Ultra) i 1080p med oftast 40-55 fps. Det är i mina ögon inte illa alls för ett 4 år gammalt kort i ett "next-gen"-spel.
Det är tungdrivet i 4K + Ultra, men med 70% res scaling lyckades de få nära 60 fps även där med sin monsterrigg.

Ha i åtanke att det är väldigt vanligt att ligga runt 20-25 fps i flygsims. Över 30 anses bra -- många låser fps vid 30 för att minska varians i frametimes. Som ovan nämner är det inga millisekund-reaktioner som krävs i flygsims, och alla inputs är mjuka och försiktiga. 50 fps räcker lika bra här som >120 i snabba spel.

Ryzen 7 4800h med 1660ti(80w) med bra kylning. Hur tror du det flyter?