Amazon bekräftar svenskt intåg – söker marknadsplatschef

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Kommer mest troligt fortsätta köpa min produkter på Inet

Samma butik som inte ens kan sänka priset på en produkt inom öppet köp när de har kampanj på samma vara utan tvingar en till att nyttja konsumentköplagen?

Visst Inet är bra men de är inte bäst.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.ehandel.se/har-ar-amazon-se-det-blir-en-helsvensk...

Ehandel.se kan avslöja att Amazon.se i princip är redo för lansering. E-handelsjätten behöver bara peka om domänen Amazon.se. Genom att själv peka Amazon.se till en av e-handlarens servrar på Irland så kan vi i skrivande stund surfa runt på en helt svensk Amazon.se-sajt.

För att vara på den säkra sidan testade vi även att logga in på Amazon.se med vårt internationella Amazon-konto, vilket fungerade perfekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Vet inte om det tagits upp, men väldigt länge ägdes domänen amazon.se av en svensk som inte ville sälja det till Amazon. Jag tror att det hejda Amazon väldigt länge till att etablera sig i Sverige, även om det kanske hade kunnat lösas på andra mindre smidiga sätt.

https://www.breakit.se/artikel/14021/hon-salde-domanen-amazon...

Permalänk
Medlem

Det som är trevligt är utbudet. Händer att man hittar saker som bara finns via amazon.

Sedan om konkurrensen är bra eller inte vet jag inte. Om de dumpar priserna kan nog någon lokal stryka på foten. Får lite känslan att deras hemsida är lite rörig, men hittar mest till produkterna via Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Men vad gör det att stora delar av sveriges näringsliv raserar om människor kan spara en hundring på sina gpu och led-slingor inköp?

Vadå? Arbetslöshet leder ju till ett stort arbetskraftsutbud och det är skitbra, det har sossarna sagt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Kommer aldrig någonsin att köpa något från det avskyvärda företaget.

Undrar om man som chef får lov att gå på toaletten när man vill och slippa kissa i en PET-flaska...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av flashen:

Jag kommer köpa var det är billigast, har noll heder gentemot företag som vill tjäna pengar

Och vad har du för arbetsplats?

Icke vinstdrivna och ineffektiva statliga företag/verksamheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Kommer aldrig någonsin att köpa något från det avskyvärda företaget.

Ingen, absolut ingen kommer att tvinga dig att göra det heller.

Permalänk
Medlem

Nej tack, går något sönder måste det skickas till Tyskland och tillbaka. Lättare att bara gå till Inet eller Webbis butik och lösa det på plats.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej tack, går något sönder måste det skickas till Tyskland och tillbaka. Lättare att bara gå till Inet eller Webbis butik och lösa det på plats.

Ja just det ja, alla har ju en datorbutik runt hörnet. Att jag inte tänkte på det?!

Undrar förresten om min lokala datorbutik har bromsbelägg till en Fiat Punto -97?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

De har grävt upp marken här bortom staden. På rullstensåsen finns redan ett grustag, ett antal industrier och en flygplats. Och nu sedan en tid ENORMA stålskelett. Byggnader som tycks rymma flera 10 000 kvm av lager. Välkommen till AMAZONAS!

Permalänk
Medlem

Det som är mest intressant för min del är om de nu kommer att öppna för leveranser av varor som idag inte säljs på Amazon.de till Sverige, jag tycker det är ofta man ser en röd varning om "this item cannot be shipped to your selected location", även om det finns andra säljare av samma vara som gör det.

Även prisskillnaden mot Tyskland kommer bli intressant, tex elektronikskatten. Kommer man fortfarande kunna handla utan denna skatt från den tyska sajten eller kommer dessa varor att vara de som spärras i fortsättningen?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej tack, går något sönder måste det skickas till Tyskland och tillbaka. Lättare att bara gå till Inet eller Webbis butik och lösa det på plats.

De gånger jag behövt använda deras kundservice (var ett par år sedan) så var deras policy att skicka ny vara med expressfrakt direkt utan att invänta returen. Ganska underbart, speciellt när man körde med gratis frakt själv. Hade önskat det blev standard i Sverige!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Puoti Pelkonen:

De har grävt upp marken här bortom staden. På rullstensåsen finns redan ett grustag, ett antal industrier och en flygplats. Och nu sedan en tid ENORMA stålskelett. Byggnader som tycks rymma flera 10 000 kvm av lager. Välkommen till AMAZONAS!

Det finns en rätt stor kåk i Skara och det är den alla sikar på att bräcka, observera skalan i nederkant på bilden

https://goo.gl/maps/Czvmxqe2Qzq5mqQc9

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

https://www.ehandel.se/har-ar-amazon-se-det-blir-en-helsvensk...

Ehandel.se kan avslöja att Amazon.se i princip är redo för lansering. E-handelsjätten behöver bara peka om domänen Amazon.se. Genom att själv peka Amazon.se till en av e-handlarens servrar på Irland så kan vi i skrivande stund surfa runt på en helt svensk Amazon.se-sajt.

För att vara på den säkra sidan testade vi även att logga in på Amazon.se med vårt internationella Amazon-konto, vilket fungerade perfekt.

Haha, vad kul. Undra vad som händer om man lägger beställning på en citruspress.

EDIT: Well, snart vet jag. Lade just beställning på de två sista USB-kablarna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Äsch, det där brukar bara vara riktlinjer ändå

Hur svårt kan det vara liksom? Jag jobbade lite med sälj för 15 år sedan. Kanske läge att söka? Jag är visserligen inte lika trevlig som Emil men jag kan slänga käft så det kan bli konkurrens ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja just det ja, alla har ju en datorbutik runt hörnet. Att jag inte tänkte på det?!

Undrar förresten om min lokala datorbutik har bromsbelägg till en Fiat Punto -97?

Fast t ex Webbhallen finns på rätt många ställen i Sverige och det är lättare att lämna in där än att skicka. Drar mig alltid ifrån att skicka tillbaka om jag inte måste.

Nej, det är sant att utbudet är större hos Amazonen.

Vet i övrigt inte vad jag ska tycka om Sverige lanseringen. Konkurrens är bra men monopol dåligt för konsumenten. Man får se vad som händer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Koyaanis:

Glad jag lämnade Kinnevik och köpte amazon aktier för några år sedan. All Hail Bezos!

Hahahaha ja EN aktie kostar väl en månadslön nu om har ett jobb som betalar bra efter skatt. Sen när man köpt den har man inte råd med mat eller hyra. De borde splittat den för längesen, men det finns väl nån strategi där till att inte göra det nu.

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

Och vad har du för arbetsplats?

Icke vinstdrivna och ineffektiva statliga företag/verksamheter?

Blir nyfiken – menar du att statliga företag/verksamheter generellt är mer ineffektiva kontra privata?
Jag jobbar statligt sen ett par år (privat innan) och upplever verksamheten som ungefär lika effektiv som när jag jobbade under privat regi.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter som om du skulle kolla in vad Ikea har för sortiment

Köpte mina batterier fortfarande för halva ikeas pris (varta)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Alexander Bard verkar ledig. Han skulle väl kunna passa bra ihop med Lex Luthor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

Köpte mina batterier fortfarande för halva ikeas pris (varta)

Men Ikeaas "Ladda" batterier är egentligen samma som Panasonic Eneloop pro vilket brukar räknas till ett av de allra bästa om inte det bästa laddbara batteri man kan köpa och Ikea tar en bråkdel av priset det kostar som andra varumärken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Slipper jag kemikalieskatten och betala maffiaorganisationer som Copyswed, så kan de få alla mina inköp
Kan ju alltid drömma...
Får iallafall hoppas på bra öppningserbjudanden...

Permalänk
Medlem

@Runqen: Flippa burgare, alla olika typer av lager, klippa gräs. Alla enkla jobb är en start in i arbetslivet.

Att ha haft ett jobb när man söker ett annat är 100000% bättre än att vara verifierad soff nötare

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem

Amazons svenska hemsida verkar redan ligga uppe, dock är domänen amazon.se inte kopplad ditt, enligt https://www.ehandel.se/har-ar-amazon-se-det-blir-en-helsvensk....

Testade, verkar fortfarande funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hur kommer detta påverka butiker/webbshoppar som erbjuder lägsta priset garantier?
Kommer dom även godta amazons priser så länge dom finns på .se domänen?

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Ett av världens sämsta företag sett till personalkvalite och även bland dem absolut största rörande skattefiffel.

Klart man vill vara med där, det finns väl inget ont som kan komma av detta.

Tyska detaljhandeln lider hårt sen Amazon kom till Tyskland.
Många butiker fick stänga pga det.
Sen är det ochså så att Amazon börjar sourca produkter själv när dom ser att säljare på Amazon får loss större mängder av vissa produkter.
Amazon tom tvingar säljare att kartlägga sina källor samt priser för produkter dom handlar in. Nekar dom, blir dom avstängda.
Dom som hurrar nu, kommer lära sig till slut.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lauchen:

Fast t ex Webbhallen finns på rätt många ställen i Sverige och det är lättare att lämna in där än att skicka. Drar mig alltid ifrån att skicka tillbaka om jag inte måste.

Nej, det är sant att utbudet är större hos Amazonen.

Vet i övrigt inte vad jag ska tycka om Sverige lanseringen. Konkurrens är bra men monopol dåligt för konsumenten. Man får se vad som händer.

Såvida man inte räknar samma städer, extremexemplet är 14 butiker i stockholm, så är det bara på fyra platser och södra Sverige.

https://www.webhallen.com/se/info/5-Vara-butiker

Inet har på typ samma ställen, men färre butiker:
https://www.inet.se/info/166/butiker-oppettider

För en stor del av Sveriges befolkning får man åka en bra bit för att åka en bra bit för att komma till närmaste butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en rätt stor kåk i Skara och det är den alla sikar på att bräcka, observera skalan i nederkant på bilden
https://i.imgur.com/sBon6mg.png
https://goo.gl/maps/Czvmxqe2Qzq5mqQc9

Som i dagsläget byggs ut med ytterligare 28000kvm 😎
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/jula-bygger-ut-lagre...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Förskräckligt att folk endast köper produkter på ett visst ställe på grund av priset. Betalar gärna 500 kronor mer för en produkt ifall jag blir välbemött och får bra service!

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare