Ny dator för programmering, skola och spel (15k-17k) + Bra skärm för arbete?

Permalänk
Medlem

Ny dator för programmering, skola och spel (15k-17k) + Bra skärm för arbete?

Skall börja läsa till IT-Civilingenjör nu om en månad och hade tänkt investera i en stationär dator.

Har sneglat en del på denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1602746-gamingdator-vi...

Då även jag, likt trådskaparen i ovan, endast tänkt inhandla komponenter på Inet eller Webbhallen tycker jag många förslag på byggen i tråden verkar bra. Skulle bara höra med er kunniga om det är något jag bör tänka på om jag kommer jobba mycket med spelmotorer så som Unity och Unreal (dock ingen tung 3D-grafik)?

Sedan tänkte jag också vara fräck och se om någon har tips på en skärm som skall vara trevlig att jobba med texter i. Jag vill alltså prioritera hög upplösning framför bilduppdatering. Endast rört mig med laptops innan så är helt grön på dator monitorer.

Budgeten i rubriken är endast för själva datorn!

Permalänk
Sötast

Snåla inte på ram-minne om du ska arbeta i tyngre motorer, 16GB äts upp väldigt snabbt när man renderar material, arbetar i 3D och liknande.

Skärmar är ju delvis subjektivt och delvis objektivt, vilken prisklass?
Går man högt så får man ju både hög upplösning, bra färg samt hög uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Snåla inte på ram-minne om du ska arbeta i tyngre motorer, 16GB äts upp väldigt snabbt när man renderar material, arbetar i 3D och liknande.

Skärmar är ju delvis subjektivt och delvis objektivt, vilken prisklass?
Går man högt så får man ju både hög upplösning, bra färg samt hög uppdateringsfrekvens

Tack! Skall ha det i åtanke!

Jag tänker kanske 5k för skärmen, men det kanske är alldeles för lågt? Upplösning och färg får gärna ges företräde framför uppdateringsfrekvens!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för fler skärmar, beroende på preferens kan det vara olika storlekar. Jag har en 25” Dell 2518D som kör 2560x1440 och har bra färgåtergivning. Kör varierande zoom på det mesta och älskar skärpan som fås. En 27 skulle troligen inte passa i utrymmet jag har så denna var ett fynd för mig. Kör en 24” med 1920x1200 på varje sida. Har aldrig använt en ultrawide men det kan tänkas att det är nästa steg.

Körde min första programmeringskurs på en bärbar 13”, den andra nu på dessa skärmar och det är natt och dag i skillnad.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Vill slå ett slag för fler skärmar, beroende på preferens kan det vara olika storlekar. Jag har en 25” Dell 2518D som kör 2560x1440 och har bra färgåtergivning. Kör varierande zoom på det mesta och älskar skärpan som fås. En 27 skulle troligen inte passa i utrymmet jag har så denna var ett fynd för mig. Kör en 24” med 1920x1200 på varje sida. Har aldrig använt en ultrawide men det kan tänkas att det är nästa steg.

Körde min första programmeringskurs på en bärbar 13”, den andra nu på dessa skärmar och det är natt och dag i skillnad.

Tack! Övervägde faktiskt inte ens att ha två skärmar men är klart ett alternativ!

Grymt! Tusen tack!