Permalänk
Medlem

Blandat race, blandade känslor. Hamilton behöver man inte säga så mycket om, Bottas körde bättre än vad jag trott före racet. Norris och Perez återhämtning efter kvalet är imponerande, ska bli kul och se Ungern för att se om det är bilen som passar banan eller om de har kommit så här pass långt under vintern.

Tycker att domarna var lite väl veka mot Stroll, han klarade inte av att ta kurvan och tvingade Ricc av banan, samt övertog Ricc utan att vara på banan. Antingen lämna tillbaka platsen eller 5s, men det är bara min åsikt.

Ferrari vet jag inte om man behöver säga så mycket om, Leclerc har redan tagit på sig kraschen. Olyckligt, hade varit kul och se om de hade kunnat återskapa något liknande från förra helgen, eller i alla fall topp 4.

Men en vecka till nästa race, jag älskar back to back to back races, men kan tänka mig att det tär på teamen.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Renault har ledsnat efter att åkt på pumpen av Racing point. De står att Renault har protesterat 4 punkter gällande kylkanalerna till bromsarna.

Renault lämnar in protest mot den rosa mercan

Länk till protesten i pdf från FIA

De säger att kylkanalerna till bromsarna inte är Racing points egna utan en del som är identisk till föregående års merca. Jag vet att FIA har lagt sprängskisser och ritningar över varandra för att på det sättet kontrollera att det är egna designer med influenser från merca, men kan tänka mig att det är svårt att kontrollera varenda del av bilen.

Personligen tror jag inte att merca är intresserade av att lämna ut sina tidigare ritningar till andra team, svårt att se att de skulle vara värt att hjälpa RP på ett sådant sätt för dom.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Sånt är ju svårt att bara fota av så har de lyckats skapa något identiskt så lär det ju va någon läcka någonstans eller kanske kommer naturligt om resten av karossen är samma? Tråkigt att Alpha Tauri, RP, haas mm att de bara kopierar. Så länge de gör det kan de aldrig komma ikapp

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Renault har ledsnat efter att åkt på pumpen av Racing point. De står att Renault har protesterat 4 punkter gällande kylkanalerna till bromsarna.

Renault lämnar in protest mot den rosa mercan

Länk till protesten i pdf från FIA

De säger att kylkanalerna till bromsarna inte är Racing points egna utan en del som är identisk till föregående års merca. Jag vet att FIA har lagt sprängskisser och ritningar över varandra för att på det sättet kontrollera att det är egna designer med influenser från merca, men kan tänka mig att det är svårt att kontrollera varenda del av bilen.

Personligen tror jag inte att merca är intresserade av att lämna ut sina tidigare ritningar till andra team, svårt att se att de skulle vara värt att hjälpa RP på ett sådant sätt för dom.

Det som sticker lite extra i ögonen är väl i grunden att Racing Point är Mercedes-kunder, köper motorer och växellådor, hyr Mercedes vindtunnel, osv, och sedan då helt öppet kopierar Mercedes förra bil.
Detta då i kombination med att vi vet att RP kommer heta Aston Martin från och med nästa år, en biltillverkare där Toto Wolff gått in som delägare personligen och där Daimler/Mercedes både är delägare och leverantör av motorer till gatbilarna.

Dvs, det ser väl ut som att det kan finnas ett strategiskt intresse för Mercedes att hjälpa RP "lagom mycket", är kanske inte heller helt osannolikt att RP/AM kan komma att knytas än närmare Mercedes (kanske inte lika benhårt som Toro Rosso/AlphaTauri är knutet till RedBull, men kanske liknande som hur Sauber/Alfa Romeo är knutet till Ferrari).

Just de här bromsdelarna är ju nya tillägg i listan över delar man måste ha designat själv för säsongen 2020, Renault verkar ju ha skjutit in sig på just dessa delar utifrån att de inte riktigt går att observera för utomstående på samma sätt som en vinge eller liknande och en förmodan att Racing Point skulle ha kommit över (köpt?) designen förra året och använder den i år (eventuellt något modifierad) trots regeländringen.

Se t.ex. https://www.autosport.com/f1/news/150550/why-racing-point-bra...

Skrivet av oqvist:

Sånt är ju svårt att bara fota av så har de lyckats skapa något identiskt så lär det ju va någon läcka någonstans eller kanske kommer naturligt om resten av karossen är samma? Tråkigt att Alpha Tauri, RP, haas mm att de bara kopierar. Så länge de gör det kan de aldrig komma ikapp

Ja, det känns som en del som skulle vara svår att kopiera utifrån att bara ha sett bilen i garaget/på banan. Så OM den är mer eller mindre identisk så kan man ju verkligen undra om det kanske ligger något i Renaults anklagelser.

Mittfältsteamen kan väl skapa fördelar sinsemellan (vilket inte är oviktigt) men nej, de kommer ju aldrig ifatt toppteamen genom att bara härma...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nytt race i helgen, nu på Hungaroring i Ungern. Helt annan bana än Österrike, får se hur det påverkar.
https://www.formula1.com/en/racing/2020/Hungary.html

Permalänk
Medlem

Nu var det bara första träningen, men ser likadant ut som förra loppet. Hamilton bästa tid på hard, alla andra i top-10 på medium eller soft.

Permalänk
Medlem

Mercedes 1 och 2 ingen direkt skräll där, men intressant att även den rosa mercedesen kommer in på 3 och 4.

Permalänk
Skrivet av Fredmannen:

Mercedes 1 och 2 ingen direkt skräll där, men intressant att även den rosa mercedesen kommer in på 3 och 4.

Håller med helt, dock vill jag att Ferrari fixar till Charles Leclerc"s trampbil jävligt fort, så han utmanar Hamilton och Vettel på allvar.
Charles ska man inte räkna bort den killen kan komma väldigt långt, men något känns konstigt han får ej till det nu.

Permalänk
Medlem

Tyvärr för oss som håller på Ferrari, det krävs mirakel om någon ska klå Hamilton och Bottas.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Var väl ett race som förväntat. Kanske litet oklart vad som hände Bottas i starten, men det är sånt som händer ibland.

I alla fall F1-relaterat.

Permalänk
Medlem

Inte helt som förväntat alls! Annat än Mercedes i topp naturligtvis. Knepig bestraffning Haas åkte på. Teamen får instruera förarna en massa under race men får inte kommunicera alls under formationsvarvet tydligen.

Tycker Red Bull kunde få bonuspoäng för att få ut Max bil i tid.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tycker Red Bull kunde få bonuspoäng för att få ut Max bil i tid.

Snarare Verstappen som ska ge lite av sin lön till mekanikerna i bonus för att han tabbade sig.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Fick kika i efterhand på GP:t. Som var rätt okej. Rätt synd att Bottas sumpade starten.

Satt och hoppades på mer regn, så det skulle bli en enda röra alltihopa. Nah när Ham varvade Vettel så förstod man vilken bil Mercedes har. Nog för att Hamilton har fått alla fördelar att åka där allra längst fram.

Verstappen gjorde iaf ett jättejobb i Budapest, varför inte sätta han i cockpit bredvid Hamilton så vi får lite riv och nöje? Som när Rosberg hängde i hans bakficka. Bottas är inte alls dålig... men han känns lite för skön.

För övrigt så är det kul att se att showen F1 evolverats. Mycket har ju hänt på senaste med sändningarna och dess innehåll. Rent grafiskt t ex.

Permalänk
Medlem

Det var med stor marginal det tråkigaste racet denna säsong, väntade på regnet som aldrig kom. Börjar att bli tröttsamt att se LH och Mercedes dominera så pass att han har tid med ett depåstopp utan att bilen på P2 hinner ikapp.

När de andra teamen inte klarar av att komma ikapp Mercedes prestandamässigt tänker jag mig att ett ballast system som i FIA WEC vore på sin plats för att göra saker mer jämt.

Det enda som är intressant i F1 just nu är mittfältet. Tex fighten mellan NOR och LEC, tänka sig att man kan köra hjul mot hjul utan att krascha ut någon.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Den (antagligen) bästa föraren i den bästa bilen på en bana han brukar vara bra på, det kunde inte slutat på ett annat sätt på Hungaroring. Krävs tekniskt misstag eller oförutsägbart väder för att ge Hamilton en match.

Bottas är bra men inte tillräckligt bra för att utmana Hamilton varje race.
Verstappen gör säkert underverk med sin Red Bull, men bilen räcker inte riktigt till.
Ferrari är som Ferrari varit senaste åren, hittar alltid sätt at förlora.
Racing Point är nära men kommer alltid vara ett steg efter Merc med förra årets design.
Övriga lag klarar inte av att utmana toppen mer än under något enstaka race per år.

Mindre skillnader mellan bilarna skulle hela sporten må bra av, mer fokus på hur bra föraren är än hur bra bilen är. Måste kunna gå att lösa utan att hämma den tekniska utvecklingen.
Att låta designen av förra årets bil bli tillgänglig för andra team att köpa året efter kan vara ett bra steg, vi ser ju hur bra RP blivit.
I kombination med minskad utveckling mellan säsongerna så kanske vi landar på en skillnad mellan förra årets bil och årets bil som kan kompenseras med förarnas skicklighet och bra race-strategi.

Permalänk
Medlem

Vikthandikapp låter i alla fall som en ganska enkelt, bortsett från att det måste finnas utrymme att montera det, vilket betyder omdesign av bilen.

Sedan tror jag mera på att ha poängavdrag men stopp så att man inte kommer under noll för byte av motor och växellåda så att de team som inte har poäng kan experimentera mera. Låt det vara på teamnivå, så att om en förare kör in något enstaka poäng så skall denne inte straffas för att det blev ett motorbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Den (antagligen) bästa föraren i den bästa bilen på en bana han brukar vara bra på, det kunde inte slutat på ett annat sätt på Hungaroring. Krävs tekniskt misstag eller oförutsägbart väder för att ge Hamilton en match.

Bottas är bra men inte tillräckligt bra för att utmana Hamilton varje race.
Verstappen gör säkert underverk med sin Red Bull, men bilen räcker inte riktigt till.
Ferrari är som Ferrari varit senaste åren, hittar alltid sätt at förlora.
Racing Point är nära men kommer alltid vara ett steg efter Merc med förra årets design.
Övriga lag klarar inte av att utmana toppen mer än under något enstaka race per år.

Mindre skillnader mellan bilarna skulle hela sporten må bra av, mer fokus på hur bra föraren är än hur bra bilen är. Måste kunna gå att lösa utan att hämma den tekniska utvecklingen.
Att låta designen av förra årets bil bli tillgänglig för andra team att köpa året efter kan vara ett bra steg, vi ser ju hur bra RP blivit.
I kombination med minskad utveckling mellan säsongerna så kanske vi landar på en skillnad mellan förra årets bil och årets bil som kan kompenseras med förarnas skicklighet och bra race-strategi.

Samtidigt som jag tycker det är kul att se stallen komma med ny teknik som bidrar till att de kan vinna börjar jag känna mig väldigt mätt på Mercedes dominans, särskilt med Hamilton som praktiskt taget bara hoppat från överlägsen bil till överlägsen bil. Ska bli spännande att se hur det blir med kommande förändringar. Till dess förväntar jag mig inget särskilt, kul att se Racing Point göra framsteg och alltid intressant att se på vilket sätt Ferrari lyckas förstöra sina chanser till seger.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Vore kul att göra en SweClockers-liga på F1 2020 om det är fler som spelar det

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av edvinnn:

Vore kul att göra en SweClockers-liga på F1 2020 om det är fler som spelar det

Jag lirar en del F1 2020 men håller mest på med My Team. Vore roligt att få ihop ett par race någon gång

Permalänk
Medlem

Skapade en stängd SweC liga, men inser nu att jag inte kan dela någon länk utan måste bjuda in från mina vänner (Steam). Så de som vill vara med kan skriva till mig så lägger jag in er. Gjorde med start nästa vecka på söndag klockan 09:30 med 30 min träning, one-hot lap kval & 25% race. Det går att ändra formatet, starttider o.dyl... så blir vi några stycken kan vi ändra genom diskussion i förslagsvis sweclockes discord?

Spelar mest själv karriärläget, men vore kul att testa köra liga... har ingen erfarenhet av det men vi kan se om vi blir några stycken och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Samtidigt som jag tycker det är kul att se stallen komma med ny teknik som bidrar till att de kan vinna börjar jag känna mig väldigt mätt på Mercedes dominans, särskilt med Hamilton som praktiskt taget bara hoppat från överlägsen bil till överlägsen bil. Ska bli spännande att se hur det blir med kommande förändringar. Till dess förväntar jag mig inget särskilt, kul att se Racing Point göra framsteg och alltid intressant att se på vilket sätt Ferrari lyckas förstöra sina chanser till seger.

De bästa förarna hammar oftast i de bättre bilarna, så jag förstår inte problemet med att Hamilton är överlegsen. Hans lägsta nivå är få som har.

Jag gillar däremot inte Merc och självklart vill jag se mer blandade toppstriden.

Brukar hålla på Redbull.

Permalänk
Medlem

Dagens drama; Lewis Hamilton postade en länk till en antivaccinationsvideo med konspirationsteorier om Bill Gates på sin Instragram. Där var all hans goodwill borta på ett ögonblick.

https://metro.co.uk/2020/07/27/lewis-hamilton-shares-anti-vax...

Permalänk

Perez ute ur helgens GP, testade positivt för COVID19. Ryktas om att det blir Hulkenberg som ersätter. Han verkar redan vara på plats hos racing point. Kan det bli ett podium trots allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Perez ute ur helgens GP, testade positivt för COVID19. Ryktas om att det blir Hulkenberg som ersätter. Han verkar redan vara på plats hos racing point. Kan det bli ett podium trots allt?

Hulkenberg är bekräftad förare.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Hulkenberg är bekräftad förare.

Kul! Vi får se om han ligger trea hela racet och kör av på sista varvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Kul! Vi får se om han ligger trea hela racet och kör av på sista varvet.

Lugnt, han krashar in i Stroll i kurva 1.

Permalänk
Medlem

Hulkenberg har fått upp farten nu, ligger på samma tider som Stroll i träning 3 (plats 4-5 efter Mercedes och Verstappen).

Permalänk
Medlem

Mclaren ser bra ut också. Albon är stressad och gör direkt ett misstag på sitt första varv efter att ha fått vänta till slutet av sessionen med att komma ut.

Permalänk
Medlem

Så snälla sätt spoliers om ni måste kommentera resultat eller tider.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Hülkenberg inte startar dagens race. Tydligen problem med bilen.