Samlingstråd för oss på jakt efter Ryzen 4000-laptops

Permalänk

Villen/vila av alla ryzen 4000 laptops är mest jämförbar med MacBook air I byggkvalitet och storlek?

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

@trisse_123: Mest lik i utseende och form = Mechrevo S2 Air, kineslaptop som snart kommer till Europa under namnet KDE Slimbook 14. Byggkvalitén verkar dock vara under all kritik.

Bäst byggkvalité idag i liknande formfaktor som en Macbook Air är troligtvis Thinkpad X13, ännu inte släppt i Sverige dock.

Edit: Hittade även Lenovo IdeaPad S540 13.3" som ser ut att kunna tävla med Macbook Air i både byggkvalité & formfaktor. Med bl.a. 16:10(!) aspect ratio och 4800U med dubbla fläktar.

Recension på Intelmodellen hittas här: https://laptopmedia.com/review/lenovo-ideapad-s540-13-review-...

Engelsk recension på modellen med 4800u( med jämförelse mot intel : https://next.lab501.ro/notebook/english-lenovo-ideapad-s540-1...

Unboxing/Jämförelse med en Macbook(kinesiska): https://youtu.be/0jG_TuEWyyM

PSREF: https://psref.lenovo.com/Product/IdeaPad/IdeaPad_S54013ARE

Edit2: Ytterligare en video med många benchmarks, stresstests samt teardown(kinesiska): https://youtu.be/iedvEL4FK9g

Kan vara en vinnare!

P.S. Hans senaste video med T14 innehåller benchmarks där han har jämfört 4600u/4700u/4750u/4800u samt 4800h.

Edit3: S540-13ARE (4800u/16GB/512GB) finns att förhandsboka på en nederländsk butik för drygt 1000€.
Förhoppningsvis går det att få den för runt 8500:- efter studentrabatt hos Lenovo.

La till ytterligare en dator,länkar.
Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Hur upplever du batteritiden? Har läst lite olika recensioner där de flesta nämner 10+h vid normal användning, dock har jag läst av ett par användare runtomkring 6h.

mer än 10 timmar vid normal användning verkar stämma bra i min erfarenhet

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Så Yoga Slim 7 har 2 fläktar kopplade till en heatpipe, det är ju nice. Stämmer följande:
1. Den har Två m.2-slots men bara en går att använda.
2. Den har Freesync-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Så Yoga Slim 7 har 2 fläktar kopplade till en heatpipe, det är ju nice. Stämmer följande:
1. Den har Två m.2-slots men bara en går att använda.
2. Den har Freesync-skärm.

2. ja med range 40-60hz

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Så Yoga Slim 7 har 2 fläktar kopplade till en heatpipe, det är ju nice. Stämmer följande:
1. Den har Två m.2-slots men bara en går att använda.
2. Den har Freesync-skärm.

1. Fel
https://www.youtube.com/watch?v=Ewsqux6Td6E

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

2. ja med range 40-60hz

Lysande! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

@trisse_123: Mest lik i utseende och form = Mechrevo S2 Air, kineslaptop som snart kommer till Europa under namnet KDE Slimbook 14. Byggkvalitén verkar dock vara under all kritik.

Intressant. Mechrevon är ju den 15" som väger minst av de maskiner som knystats om hittills. Och den har enormt batteri och 100% sRGB. Det gjorde den väldigt intressant i mina ögon (men också litet skeptisk p.g.a. det låga priset och för mig okända märket).

Jag skickade f.ö. precis en förfrågan till Lenovo om en IdeaPad 5 15 med 100% sRGB och 70Wh batteri. Den maskin som går att konfigurera på hemsidan har okänd skärm och snurrdisk som inte går att välja bort.

EDIT: Det blev en no-go på den. "Sorry – 15” is out of stock but will be back soon". Något kryptiskt eftersom det finns 15" att konfigurera på hemsidan. Men han menade nog den modell jag var ute efter. Oavsett vilket, får jag vänta på nåt annat alternativ. /EDIT

Uppdaterade status på IdeaPad 5 15
Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Någon som vet när hp/dell släpper sina g5 respektive omen med ryzen processorer så vi får tillgång till dem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Någon som vet när hp/dell släpper sina g5 respektive omen med ryzen processorer så vi får tillgång till dem ?

Svarar mig själv, hittade:
HP omen 15,6 https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/174714...

Dock endast 8 gb ram, det roliga är att tar du 16 gb nedgraderas hårdisken till 256gb samt priset ökar med 2500 kr. Förstår verkligen inte det, haha.

Permalänk
Medlem

Lenovo flex 5 något att ha? R5-4500U, 8gb ram och 512gb, 7500kr lite billigare variant än vad som har tagits upp i tråden men passar in på budgeten. Vill gärna ha 2-1 för att chilla i sängen och att anteckna enklare.

Enda nojjiga är att fått höra från en polare som jobbar på webhallen att de kanske inte kommer köpa in den igen,såfall kostar den 8500kr hos de andra affärerna.

Kan ju annars ta en Ideapad 5 med R7 4700U, 16gb ram och 512gb för 7700kr men utan operativ och förlorar 2-1.

Permalänk
Medlem

@joarwar: https://www.youtube.com/watch?v=j_1XN7jwXMw&feature=emb_title
Den enda andra 2-i-1 med AMD är HP Envy 360 men då får du lägga på några tusen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

@Exydia: Blev Lenovo flex 5, köpte sista för 6700kr på webhallen, var dock fyndvariant men de närmsta låg på 8000kr med mindre ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joarwar:

Kan ju annars ta en Ideapad 5 med R7 4700U, 16gb ram och 512gb för 7700kr men utan operativ och förlorar 2-1.

Imponerande pris/prestanda på den rackaren, svårslaget.

Permalänk
Medlem

Inet tar in r7 4800h med 2060.

Lite info för er som intresserande av Lenovo 5 legion AMD.

Pratade med inet idag och de tar in Lenovo 5 legion ryzen 7 4800h med både 1660ti och 2060 nu i augusti. Har vi tur blir de tillgängliga för förbokning om runt 1 vecka.

Priset väntas landa på 13-14.000 för r7 4800h med 1660ti.

Permalänk
Medlem

Efter jag har övervakat denna tråden i några veckor blev det till slut en Lenovo Thinkpad T14s för mig, med 4750U, 32GB RAM, 1TB SSD och 400 nit low power panel. Beställde direkt från Lenovos hemsida och det tog 8 arbetsdagar från beställning till leverans (UPS från Kina). Datorn verkar byggas på beställning om man ändrar specifikation som jag gjorde (beställt 19 juli, byggdatum 23 juli). Den blev ganska dyr trots 10% rabattkod jag fick om man jämför med andra modeller som Thinkpad E14 eller IdeaPads, men jag har hela mitt liv ägt billiga och plastiga laptops från Acer och HP, tänkte nu när man tjänar bra med pengar kan jag unna mig något med bättre kvalité som håller längre.

Blev helt förvånad hur liten och lätt den är och hur bra touchpaden känns i jämförelse med andra laptops jag ägd tidigare. Den är tyst, sval (idle är det runt 40*C på CPU och då är fläkten avstängd) och Windows säger att batteriet räcker till ca 9 timmar av surfning. Linux estimerar c:a 20 minuter längre under liknande belastning.

Dessvärre vann jag inte skärmpanel lotteriet och fick B140HAN05.7 panelen från AU Optronics. Man kan se ghosting ganska tydligt när något rör sig snabbt, det blir extra störigt om man är van med 144Hz skärmar med låg respons som jag har vid min stationära datorn. Men det här är ju ingen gaming maskin direkt och jag slipper i alla fall PWM med denna panel som man får med dom andra. Man kan läsa mer om detta här: https://www.notebookcheck.net/Lenovo-s-Panel-Lottery-continue...

Mycket nöjd med prestandan än så länge, dock hade jag förväntat mig att det inbyggda Vega grafikkortet hade varit lite snabbare då jag har läst på flera hål hur den är lika bra eller bättre än någon low end *dedikerad* Geforce kort. Från min benchmark är det ingen höjdare, men jag testade Minecraft Win10 Edition och EVE Online och det funkade helt OK faktiskt, definitivt OK för enklare spel.

Jag dual bootar Windows 10 och Debian testing med XFCE och kernel 5.7, det var lite strul med installation av Debian, behövde installera AMDs grafik drivrutiner manuellt då den grafiska miljön startade inte efter installationen. Behövde också ladda ner firmware filer för WiFi kortet från Intels hemsida, dom verkar inte finnas med i Debians egna non-free firmware arkiv ännu. Efter det funkar det fint.

Benchmark här: https://www.userbenchmark.com/UserRun/31162537

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Underbar tråd att följa detta! Tanken var att slå till nu efter lönen men åkt på att köpa både soffa och säng så får nog skjuta lite på det, om jag inte nallar på en av mina buffertar. Rätt sugen på Yoga 7 Slim men efter @Rollese inlägg ovan suktar jag åter efter ThinkPad. Skulle jag snåla så hade det varit Ideapad.

Batteritiden är ju fenomenal! Sitter här med min gamla Intel Ideapad i knäet och får inte ens ut två timmar ur denna. Det tråkiga är att den på många vis fungerar rätt bra i övrigt, annars hade det varit lättare att lägga ut 10 000kr.

Permalänk
Medlem

@Rollese: Tack för att du delar med dig! Har själv varit sugen på en T14s, så det var väldigt intressant att höra hur du upplever den. Kände t.ex. inte till att det fanns ett skärmlotteri.

@anon5930: Inte för att försöka hålla dig borta från Ryzen, men kan det vara idé att kontakta Lenovo om batteribyte på den gamla?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

2. ja med range 40-60hz

Hej.
Var hittar jag inställningarna för freesync?
Jag ser inte dem, "Not supported" i Radeon Software.
Jag har en yoga slim 7, 4800u med matt skärm (ej glas).

Men däremot, något helt annat jag kan köra min skärm på min slim 7 i 75/77hz utan problem.
Vid 80hz får jag 6bit färg och märker att färgerna blir lite sämre.

Permalänk
Medlem

@Rollese: Skickades den från Kina?? Och du åkte inte på någon importavgift?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av charanko:

Hej.
Var hittar jag inställningarna för freesync?
Jag ser inte dem, "Not supported" i Radeon Software.
Jag har en yoga slim 7, 4800u med matt skärm (ej glas).

Men däremot, något helt annat jag kan köra min skärm på min slim 7 i 75/77hz utan problem.
Vid 80hz får jag 6bit färg och märker att färgerna blir lite sämre.

Med reservation för att jag inte helt förstår de olika varianerna av radeon software. I Radeon settings Lite ser det ut så här för mig (matt skärm här med):

Nu måste jag googla lite på hur man gör en custom resolution för en amd GPU. Är det så att man inte kan göra det i radeon settiings Lite kanske? Funkar CRU eller använder jag bättre ngt annat? (Jag vill nog helst undvika installera full blown radeon settings tror jag, det verkar vara lite bloated)

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Med reservation för att jag inte helt förstår de olika varianerna av radeon software. I Radeon settings lite ser det ut så här för mig:
https://i.imgur.com/PeAE3oU.jpg

Nu måste jag googla lite på hur man gör en custom resolution för en amd GPU. Är det så att man inte kan göra det i radeon settiings lite? Funkar CRU eller använder jag bättre ngt annat? (Jag vill nog helst undvika installera full blown radeon settings tror jag, det verkar vara lite bloated)

Hittade själv aldrig något officiellt sätt att överklocka skärmen på min lenovo e495, oberoende vilken radeon settings jag hade installerat. Körde CRU för att få upp min skärm till 69Hz, över det blev skärmen mindre skarp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lincoln:

@Rollese: Tack för att du delar med dig! Har själv varit sugen på en T14s, så det var väldigt intressant att höra hur du upplever den. Kände t.ex. inte till att det fanns ett skärmlotteri.

@anders190: Inte för att försöka hålla dig borta från Ryzen, men kan det vara idé att kontakta Lenovo om batteribyte på den gamla?

Definitivt ett alternativ! Min modell i dess orginalutförande hade max 4 timmar så även med ett nytt batteri så blir det inga 10+ timmar. Datorn kommer fortfarande användas, men inte som en portabel dator utan troligen köksdator eller liknande. Var inne på en Asus PN50 men när den är byggd och klar är det bara någon tusenlapp till de billigaste Yoga Slim-modellerna. Då kan jag lika väl köra laptop istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

@Rollese: Skickades den från Kina?? Och du åkte inte på någon importavgift?

Ja, skickades från Kina med UPS. Inga extra kostnader. Jag vet inte exakt hur det fungerar, men om man beställer från den svenska Lenovo sidan så betalar man moms och dylikt redan vid beställning, kanske därför behövs ingen tulldeklaration?

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av charanko:

Hej.
Var hittar jag inställningarna för freesync?
Jag ser inte dem, "Not supported" i Radeon Software.
Jag har en yoga slim 7, 4800u med matt skärm (ej glas).

Men däremot, något helt annat jag kan köra min skärm på min slim 7 i 75/77hz utan problem.
Vid 80hz får jag 6bit färg och märker att färgerna blir lite sämre.

Laddar man ner mjukvaran från AMD så känner den inte igen skärmen som en freesync-skärm.

Antingen avinstallerar du adrenalin och installerar Lenovos drivrutiner igen, därefter kan du uppgradera till senaste drivrutin via device manager om du vill. (Använd have disk och peka på var senaste adrenalin packats upp) Freesync-stödet blir då kvar. Radeon settings lite som du hade förut finns i microsoft store.

Eller så behåller du adrenalin och lägger in freesync-stödet själv. Följ då instruktionen på https://youtu.be/zebMjmyRNq4

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Laddar man ner mjukvaran från AMD så känner den inte igen skärmen som en freesync-skärm.

Antingen avinstallerar du adrenalin och installerar Lenovos drivrutiner igen, därefter kan du uppgradera till senaste drivrutin via device manager om du vill. (Använd have disk och peka på var senaste adrenalin packats upp) Freesync-stödet blir då kvar. Radeon settings lite som du hade förut finns i microsoft store.

Eller så behåller du adrenalin och lägger in freesync-stödet själv. Följ då instruktionen på https://youtu.be/zebMjmyRNq4

Hoppas verkligen en smidigare lösning dyker upp framöver. Men bra med en nödlösning helt klart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Hoppas verkligen en smidigare lösning dyker upp framöver. Men bra med en nödlösning helt klart.

För min del krånglar jag gärna om det innebär färre MB Amd-mjukvara på datorn. Förstår inte vilken sorts tjära de röker för deras mjukvara har varit hemsk sedan jag ägde ett ATI FireGL 8800 AGP. Ati settings lite borde vara det som installeras som standard.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Laddar man ner mjukvaran...

Tydligt, kunnigt, hjälpsamt. Grym post helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Någon här som köpt https://www.komplett.se/product/1155180/datorer/datorer-barba... ?

Har den matt skärm, mailade komplett för 4 dagar sedan utan svar så ja "jippi komplett support".

Det enda som står är "Egenskaper Bländskydd, 100 % sRGB färgskala, Dolby Vision"
Aldrig hört att matt kallas "bländskydd" men kan de tolkas som matt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Någon här som köpt https://www.komplett.se/product/1155180/datorer/datorer-barba... ?

Har den matt skärm, mailade komplett för 4 dagar sedan utan svar så ja "jippi komplett support".

Det enda som står är "Egenskaper Bländskydd, 100 % sRGB färgskala, Dolby Vision"
Aldrig hört att matt kallas "bländskydd" men kan de tolkas som matt?

Ja, den har en matt skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3