Den icke framtidssäkra datorn, hur ser den ut?

Permalänk
Medlem

Den icke framtidssäkra datorn, hur ser den ut?

Tycker att jag väldigt ofta ser önskemål om en framtidssäker dator i trådar som söker stöd med inköp. Det kan vara så vagt som att den helt enkelt ska vara just framtidssäker till distinkta krav om att klara sig i minst 5 år framåt.

Min fundering är nu vad som gör en dator framtidssäker egentligen? Med tanke på att äldre hårdvara ofta försvinner från prominenta placeringar hos återförsäljare kan det ju vara småkrångligt att ens få tag på utrustning som inte är någorlunda modern. 7700K skulle nog de flesta klassa som relativt ok även i dagsläget, trots sitt "låga" antal trådar, en sådan kan du inte ens få tag på via de flesta återförsäljarna längre.

När jag ser ordet framtidssäker användas verkar det ofta handla om att datorn ska gå att uppgradera i framtiden när eventuella framtida inkomster tillåter det. Således köper man färre men större RAM-stickor och kanske ett kraftfullare nätaggregat. Ett moderkort som har etablerat sig som att ha en bra VRM-lösning kan också vara relevant. Detta förhindrar att man måste "dubbelhandla" i framtiden och kan uppgradera t.ex. RAM-minnet utan att byta ut komponenter. I mångt och mycket handlar det om en framtida kostnadseffektivisering.

Den riktigt stora grej jag kan hitta för tillfället verkar vara debatten om B450 mot B550 och det är måhända ett av de största valen när det kommer till just framtidssäkerhet som finns idag? Intel byter chipset mest hela tiden men så länge du inte ligger i det absoluta toppskiktet av hårdvara kommer andrahandsmarknaden troligen innehålla uppgraderingar för dig ändå.

Vad jag försöker komma till här är att även om du idag köper en i3'a på sockel 1200 med 4x2GB RAM, ett 350W nätaggregat och ett GT710 som grafikkort kommer du fortfarande ha uppgraderingsvägar framför dig, datorn är således i någon grad framtidssäker så länge du planerar att uppgradera inom de närmaste åren. Det behöver däremot inte vara det mest konstnadseffektiva valet eftersom dina uppgraderingar kommer handla om att köpa om delar du redan har snarare än komplettera.

Läsaren noterar troligen att jag inte lyft något alls om grafikkort ovan då dessa är en hel kunskap i sig själva och nog snarare handlar om kunskap om när nästa "stora grej" ska komma ut. Ska du uppgradera grafikkortet kommer det nästan alltid handla om ett byte av befintlig hårdvara.

Jag inser att denna tråd troligen kommer få massor av roliga exempel i sig på icke framtidssäkra datorer så jag drar till med en egen som första exempel. Visserligen är 3999Kr billigt för en dator med Windows 10 Pro installerat men hårdvaran 8 GB DDR3, INTEL CORE I5-3470 3.2 GHZ, 500 GB 3,5", NVIDIA GEFORCE GT 1030 2 GB GDDR5 är sannerligen inte så spännande. Problemet med denna dators framtidssäkerhet skulle jag klassa som att den inte kommer vara kostnadseffektiv att uppgradera då hela innanmätet i princip kommer behöver bytas ut.

Mitt argument är alltså följande: Om du inte anstränger dig för att aktivt välja komponenter som är riktigt gamla/har dåligt rykte så går det knappt att bygga en icke framtidssäker dator idag. Det är däremot möjligt att bygga en dator som kostar mer än det smakar och ordet framtidssäker handlar primärt om att göra ett kostnadseffektivt val.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Vilken macbook som helst? ;)

För de flesta så räcker det ju att man uppgraderar grafikkortet för att burken ska hålla fem år.
Om inte en ny CPU håller i mer än fem år för dig så har du nog så pass höga krav att fem år är orealistiskt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Precis som med så många andra "buzzwords" som används här så ligger mycket av svårigheten i att det inte finns någon universell definition, utan uttryckets innebörd är högst subjektivt och därmed varierar också innebörden av det som skrivs kraftigt.

Vissa använder "framtidssäker" som ett uttryck för att de skall kunna köra spel så länge som möjligt på så höga inställningar som möjligt utan att uppgradera, medan just uppgraderingsmöjligheten är helt central i begreppet för andra. För många andra så slängs ordet in utan att avsändaren egentligen verkar ha funderat på innebörden, utan bara snappat upp det i andra trådar och tycker det låter klatschigt.

Det viktiga är därmed att det är bättre att förklara vad man menar istället för att använda specifika nyckelord.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Tycker att jag väldigt ofta ser önskemål om en framtidssäker dator i trådar som söker stöd med inköp. Det kan vara så vagt som att den helt enkelt ska vara just framtidssäker till distinkta krav om att klara sig i minst 5 år framåt.

Min fundering är nu vad som gör en dator framtidssäker egentligen?

Ingenting. Det finns egentligen inga framtidssäkra datorer - eller så är nästan alla framtidssäkra beroende på hur man ser det.

Men, när folk frågar efter en framtidssäker dator så brukar de egentligen mena en av två saker:
1) En dator som kan användas i X antal år framåt utan problem.
2) En dator som går att uppgradera någorlunda enkelt och billigt när datorn börjar bli föråldrad.

Fall 1) löses enklast genom att köpa en ordentligt kraftfull dator. Då brukar den kunna hänga med rätt länge innan den är så pass föråldrad att den behöver bytas ut eller uppgraderas.
Fall 2) är lite knepigare. Viss uppgradering går ju nästan alltid att göra, men efter en viss tid så räcker det inte med att bara byta t.ex. CPU för att få någonting bra, utan då behöver du byta CPU+moderkort+RAM. Vi ser det i flera frågor här när folk sitter på äldre system med DDR3 minne och vill uppgradera.

Är en dator väl tillräckligt gammal så tenderar en uppgradering bestå av att byta ut hela innanmätet.

Sen så är det ju så att om man inte har alltför höga krav på prestandan så hänger en dator med närmare 10 år prestandamässigt nuförtiden. En 10 år gammal dator blir visserligen rätt rejält omkörd av en ny, men den duger fortfarande fint för enklare sysslor som websurfning, ordbehandling, betala räkningar, och liknande. Den klarar antagligen även enklare spel.
Enda problemet med att använda en och samma dator så länge är att i en så pass gammal dator så är risken stor att någonting går sönder utan förvarning, och det är svårt att hitta reservdelar till en 10 år gammal dator.

Men ja, du har rätt i att om man inte köper billigast möjliga skräp så kan alla datorer betraktas som framtidssäkra i någon mån.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13958813

såhär ser den färdigbyggda från inet ut, sjukt dåliga uppgraderingsmöjligheter

ramet kommer ta slut, lagringsplatsen kommer ta slut, grafikkortet är helt värdelöst och CPU'n är helt klart rätt för denna datorn utan några uppgraderingsmöjligheter.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

För de flesta så räcker det ju att man uppgraderar grafikkortet för att burken ska hålla fem år.
Om inte en ny CPU håller i mer än fem år för dig så har du nog så pass höga krav att fem år är orealistiskt.

Som ägare av en MBP late 2013 håller jag med om din rubrik

Kanske är det inte realistiskt att tänka att den billigaste 2-kärniga celeronen ska hänga med för fullt i fem år men i övrigt håller jag med.

Skrivet av twit:

Precis som med så många andra "buzzwords" som används här så ligger mycket av svårigheten i att det inte finns någon universell definition, utan uttryckets innebörd är högst subjektivt och därmed varierar också innebörden av det som skrivs kraftigt.

Vissa använder "framtidssäker" som ett uttryck för att de skall kunna köra spel så länge som möjligt på så höga inställningar som möjligt utan att uppgradera, medan just uppgraderingsmöjligheten är helt central i begreppet för andra. För många andra så slängs ordet in utan att avsändaren egentligen verkar ha funderat på innebörden, utan bara snappat upp det i andra trådar och tycker det låter klatschigt.

Det viktiga är därmed att det är bättre att förklara vad man menar istället för att använda specifika nyckelord.

Det är lite detta jag är ute efter, det känns som att ordet "framtidssäker" har blivit ett ord som saknar innebörd. Eftersom jag gillar att skriva för att bena ut mina tankar startade jag då denna tråden om just detta.

Min förhoppning är att vi ska få till en diskussion om vad tusan vi egentligen menar för idag kan man ju mena lite vad som helst.

Just att spela spel så länge som möjligt är ett spännande exempel, jag kan fortfarande spela med mitt HD7970 så länge du väljer rätt spel. BF4 på High/Ultra är inga problem men BF V däremot vet jag inte ens om det går att starta eftersom jag inte provat. Även där finns det alltså en hel del subjektivitet.

En anekdot är mina föräldrars synnerligen framtidssäkra dator som kör en 4670K och har gjort det i princip sen den kom. De använder den inbyggda gpun och parar det med 16GB ram och en ssd. Såtillvida det inte dyker upp något nytt strömmat videoformat som kräver hårdvarukompabilitet lär den datorn hålla flera år till utan problem. Har tagit bort en fläkt en gång efter att den dog och började ge ifrån sig missljud. Snacka om framtidssäker dator!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Imo är en framtidssäker dator är en som är bra idag men även duger om några år. Grafikkort

Så en dator som inte är framtidssäker (för gaming eller tyngre arbete/server) innehåller i dagsläget imo en i3 eller sämre. 16GB ram eller mindre, ett dåligt nätagg och har under 500GB NVME SSD.

Behöver man uppgradera något annat än GPU så har man imo handlat fel från början eller har så höga krav att man hamnar inom top 1%.

Skrivet av Daz:

En anekdot är mina föräldrars synnerligen framtidssäkra dator som kör en 4670K och har gjort det i princip sen den kom. De använder den inbyggda gpun och parar det med 16GB ram och en ssd. Såtillvida det inte dyker upp något nytt strömmat videoformat som kräver hårdvarukompabilitet lär den datorn hålla flera år till utan problem. Har tagit bort en fläkt en gång efter att den dog och började ge ifrån sig missljud. Snacka om framtidssäker dator!

Det är ju förfan en helt ny burk!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tänker inte så mycket på uppgraderingsmöjligheter som delar anpassade för framtida behov. När alla menade på att Core2Quad var onödigt så var dessa framtidssäkra (och höll långt efter att Core2Duo blev mossiga). Samma gäller grafikkorten, RTX2060 ger prestanda för dagen men kommer börja kännas otillräcklig om något år på samma sätt som alla tidigare (X)X60-kort åldrats som mjölk.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nyckeln till en framtidssäker dator är moderkortet.

Skulle man idag köpa ett billigt lågkvalitets B350 moderkort så är det en rätt dålig investering då en sådan knappt klarar av en 3700x utan att throttle pga hög vrm temp. Stödjer inte Ryzen 4000 heller. Finns även några B450/X570 som har otroligt dålig vrm kylning.

Rätt modell på moderkortet är väldigt viktigt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350