Sony-patent inte DLSS-liknande funktion

Permalänk
Melding Plague

Sony-patent inte DLSS-liknande funktion

UPPDATERAD Ett patent från Sony antydde en AI-baserad uppskalningsfunktion, något som nu visar sig vara utan direkt spelkoppling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som det mer eller mindre är ett krav med liknande tekniker för att få 60+ fps i 4k med grafik som imponerar mer än late gen ps4 titlar.

Permalänk
Medlem

Ogillar alla dessa fuskmetoder som uppskalning eller lägre fov se till att använda bättre hårdvara istället! blir alltid nåt som blir lidande av dessa fuskmetoder ,men det fungerar ju med reklam & favvorism istället så en får väl se. Sen måste dom väl låsa plattformen ännu mer så deras exlusiva funktioner gör deras klenare konsoll exlusiv på nåt sätt.(förutom deras då sk snabba ssd)
P.S ska bli intressant & se om hårdvaran klarar av 4k 30fps utan uppskalning tevksam till detta själv.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Är inte detta lite konstigt? Känns som det är nånting som AMD skulle göra eftersom dom har hårdvaran. Och DirectX12 har DirectML som RDNA2 stöder, vilket är liknande DLSS... PS5 och XBOXSX är ju samma hårdvara... Skulle developers programmera om motorn för Sonys patenterade version i PS5 när dom kan köra samma "DLSS-liknande" funktion på båda?

Det enda sättet Sony skulle vara unikt involverat är om PS5 har nån typ av companion chip i konsolen som kan köra AI grejer. Vilket jag starkt tvivlar.

Permalänk
Medlem

Så det är alltså inte Native 4k60p som gäller, utan en typ av uppskalning.
Vem kunde ana det, tidsfråga innan xbox hänger på.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ogillar alla dessa fuskmetoder som uppskalning eller lägre fov se till att använda bättre hårdvara istället! blir alltid nåt som blir lidande av dessa fuskmetoder ,men det fungerar ju med reklam & favvorism istället så en får väl se. Sen måste dom väl låsa plattformen ännu mer så deras exlusiva funktioner gör deras klenare konsoll exlusiv på nåt sätt.(förutom deras då sk snabba ssd)
P.S ska bli intressant & se om hårdvaran klarar av 4k 30fps utan uppskalning tevksam till detta själv.

Om vi kollar på hur mycket bättre dlss 2.0 är jämfört med dlss 1.0 och hur det är 95% lika bra som originalet samtidigt som du får 50% mer prestanda så är det nog värt det i majoritetens ögon. Du ser endast skillnad om du är digital foundry och sitter och granskar en scen i 5 minuter. Digital foundry rekomenderar till och med dlss quality över originalet 4k med taa. Kan bara tänka mig hur bra Sonys egna AAA kommer att vara samt dlss 3.0

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

@danskung: Detta får mig bara att tänka på hur upphåsat prestandan sägs vara vi skalar upp grafiken så det ser bra ut på en tv. blir svaret

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Om vi kollar på hur mycket bättre dlss 2.0 är jämfört med dlss 1.0 och hur det är 95% lika bra som originalet samtidigt som du får 50% mer prestanda så är det nog värt det i majoritetens ögon. Du ser endast skillnad om du är digital foundry och sitter och granskar en scen i 5 minuter. Digital foundry rekomenderar till och med dlss quality över originalet 4k med taa. Kan bara tänka mig hur bra Sonys egna AAA kommer att vara samt dlss 3.0

Syftar på death stranding

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@danskung: Detta får mig bara att tänka på hur upphåsat prestandan sägs vara vi skalar upp grafiken så det ser bra ut på en tv. blir svaret

Ifall du vill ha "äkta" 4k så skulle alla behöva vänta 1 år till om konsolerna fortfarande ska ha ett rimligt pris runt 5k efter moms inkl extremt bra nvme samt zen 2 8 core. Själv kommer jag att köpa rtx 3080 ti och fortfarande använda dlss 3.0 för att få en konstant fps över 120 fps i 1440p i de spel som kräver det. Tror framtiden är ai oavsett om du vill det eller inte ai prestanda kommer att öka exponentiellt mycket snabbare en "vanlig" prestanda och jag vill inte ha Ray tracing om 10 år.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

@danskung: kommer inte köpa en konsoll den närmaste tiden, utan blir 3090 eller titan för min del (om inte amd eller Intel överraskar )
Utan blir en mediaspelare istället är endast detta jag använder nuvarande gen av konsoll till. Står ej ut att spela på den, utan ska jag spela då blir det på datorn.
Sen i nuläget tycker jag det är mjukvaran som ligger efter skulle gärna se någon spelmotor/spel som knäcker nuvarande hårdvara fullt ut.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@danskung: kommer inte köpa en konsoll den närmaste tiden, utan blir 3090 eller titan för min del (om inte amd eller Intel överraskar )
Utan blir en mediaspelare istället är endast detta jag använder nuvarande gen av konsoll till. Står ej ut att spela på den, utan ska jag spela då blir det på datorn.

Ja det blir ett 3090 för mig också samt en 4700x. Ps5 blir det också någon gång i framtiden när det finns tillräckligt med exclusives. De flesta spel kommer ändå inte finnas föränn 2022 så det känns onödigt att bara ha den liggandes. 2022 lär också vara ett utmärkt år att köpa en 4k 32 tums fald skärm med 1000 zoner för en billigare peng än 35k som det ligger på nu. Då kan man ha den både till datorn och konsolen.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Vilka lipsillar i tråden. DLSS 2.0 är ju det bästa som hänt på länge. Digital Foundry´s Death Stranding video visade det sig till och med att det ser bättre ut med DLSS påslaget än att köra med native 4k + att man får en väldigt bra prestanda boost!

Se videon från ca 15.45 och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Vilka lipsillar i tråden. DLSS 2.0 är ju det bästa som hänt på länge. Digital Foundry´s Death Stranding video visade det sig till och med att det ser bättre ut med DLSS påslaget än att köra med native 4k + att man får en väldigt bra prestanda boost!

Se videon från ca 15.45 och framåt.
https://www.youtube.com/watch?v=ggnvhFSrPGE

Vet inte om du syftade på mig men jag citerade också digital foundry I mitt citat och att de hävdar att dlss 2.0 är bättre än originalet med taa, vilket jag håller med om. Framtiden ser ljus ut då dlss 3.0 ryktas vara kompatibel med alla titlar som stödjer taa. Rtx 3000 lär vara svårt att slå för amd oavsett rdna 2 råa prestanda.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se vad detta kommer innebära i praktiken då vi redan har sett att DLSS kan fungera väldigt bra.

Skrivet av Ase:

Ogillar alla dessa fuskmetoder som uppskalning eller lägre fov se till att använda bättre hårdvara istället! blir alltid nåt som blir lidande av dessa fuskmetoder ,men det fungerar ju med reklam & favvorism istället så en får väl se. Sen måste dom väl låsa plattformen ännu mer så deras exlusiva funktioner gör deras klenare konsoll exlusiv på nåt sätt.(förutom deras då sk snabba ssd)
P.S ska bli intressant & se om hårdvaran klarar av 4k 30fps utan uppskalning tevksam till detta själv.

Frågan är inte om hårdvaran klarar 4k 30 fps eftersom det inte avgörs av hårdvaran utan av hur spelutvecklarna väljer att designa sina spel. Du kan göra ett spel som klarar 4k 120 fps på klen hårdvara, och du kan göra ett spel som ingen dator klarar av att ens driva i 1080p 30 fps.

Jag tycker de relevanta frågorna att ställa är hur spelutvecklarna kommer prioritera, samt om det kommer bli vanligare att få välja fokus på fps eller grafisk kvalitet hos konsolspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ogillar alla dessa fuskmetoder som uppskalning eller lägre fov se till att använda bättre hårdvara istället! blir alltid nåt som blir lidande av dessa fuskmetoder ,men det fungerar ju med reklam & favvorism istället så en får väl se. Sen måste dom väl låsa plattformen ännu mer så deras exlusiva funktioner gör deras klenare konsoll exlusiv på nåt sätt.(förutom deras då sk snabba ssd)
P.S ska bli intressant & se om hårdvaran klarar av 4k 30fps utan uppskalning tevksam till detta själv.

Fast det gäller ju att få ut så bra visuel effekt som möjligt från en given hårdvara.
Låt oss säga att man istället slänger på 50% snabbare hårdvara istället - då vill man ju ändå ha in "fusktekniker" som gör att det ser ännu bättre ut. Eller?
Jag skulle nog vilja påstå att det mesta av utvecklingen av en spelmotor (inkl hårdvara) handlar om att fuska så smart som möjligt. Att se till att utnyttja hårdvaruresurserna där spelaren märker det och inte bränna av av beräkningar i onödan. T.ex. genom att använda lägra upplösning på texturer på objekt som är längre bort, eller objekt som rör sig snabbt eller dit man antagligen inte tittar.

Permalänk
Medlem

Åh Åh! mänskligheten tog just ett kliv framåt.

Permalänk
Medlem

@e3henri: Håller med fullt ut det enda jag inte gillar är när man pga för klen hårdvara är tvungen att ta till metoder som fov begränsning uppskalning pga klen hårdvara sätta max till 30fps pga för klen hårdvara som jag skrev förut så är detta bara ett svar på att hårdvaran är för klen i kommande konsoller för att driva 4k 60fps + att de vill låsa playstation ännu mer på en dlss liknande patent så tycker det är negativt hela grejen ogillar personligen allt för låsta plattformar (vissa kallar det exlusivitet istället)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ogillar alla dessa fuskmetoder som uppskalning eller lägre fov se till att använda bättre hårdvara istället! blir alltid nåt som blir lidande av dessa fuskmetoder ,men det fungerar ju med reklam & favvorism istället så en får väl se. Sen måste dom väl låsa plattformen ännu mer så deras exlusiva funktioner gör deras klenare konsoll exlusiv på nåt sätt.(förutom deras då sk snabba ssd)
P.S ska bli intressant & se om hårdvaran klarar av 4k 30fps utan uppskalning tevksam till detta själv.

Om du ogillar fuskmetoder så antar jag att du uteslutande kör med 100% raytracing också och aldrig spelar de usla fuskspelen som använder raycasting med en mängd trolleriet för att fuska till en verklig bild?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas: ja har ett helt datacenter här hemma.
självklart så är all grafikhantering någon slags fusk/ optimering för att efterlikna verklighet eller liknande på så smart sätt som möjligt, men för det så behöver jag inte gilla begränsningen ändå,
(inte efter all hype om hur fantastiskt detta blir)
definitivt inte när det hamnar i en låst plattform med patent.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ogillar alla dessa fuskmetoder som uppskalning eller lägre fov se till att använda bättre hårdvara istället! blir alltid nåt som blir lidande av dessa fuskmetoder ,men det fungerar ju med reklam & favvorism istället så en får väl se. Sen måste dom väl låsa plattformen ännu mer så deras exlusiva funktioner gör deras klenare konsoll exlusiv på nåt sätt.(förutom deras då sk snabba ssd)
P.S ska bli intressant & se om hårdvaran klarar av 4k 30fps utan uppskalning tevksam till detta själv.

Man kan se det som smartare användning av hårdvaran också, istället för fuskmetoder, men jag förstår vad du menar. Jag har själv ganska svårt att se skillnad på native 4K och uppskalad DLSS 2.0 från 1080p eller ibland även 720p, om jag inte pausar och tittar noga.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

@Cloudstone: Är ie inte uppskalningen eller nya sätt som jag blir upprörd över utan att de som vanligt låser detta med ett patent till sony bra med nya sätt att göra grafik bättre men föredrar om det vore genom dx eller vulkan eller funktion i grafikmotor/grafikkort istället för i en låst plattform.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivmaskin

UPPDATERAD 2020-08-01 02:50
Det japanska PDF-dokumentet kopplat till patentet har nu även hittat ut i andra kanaler och översatts till engelska, där det står klart att det inte rör sig om en DLSS-liknande funktion. Den patenterade lösningen handlar istället om att med hjälp av fotografier av exempelvis människor träna ett AI-system att kunna återskapa material som saknas, samt skala och flytta detta. Ett möjligt användningsområde som anges är en digital receptionist.

Värt att nämna är dock att det är Sonys speldivision som står för patentet, varför det potentiellt kan få användning i spel på något sätt, men inte som en variant av DLSS. Huruvida Sony satsar på någon uppskalningsteknik med Playstation 5 för att hålla löften om bildfrekvens, effekter och upplösning får framtiden utvisa. Som påpekat i tillhörande kommentarstråd finns dock DLSS-liknande funktioner signerade AMD, i form av DirectML, där en variant av detta i så fall kan komma att bli aktuellt.

Permalänk
Medlem

Socially awkward penguin meme.png på de här två artiklarna i rad haha. Lite besviken ändå, tycker att nyare utförande av DLSS har visat rätt vettiga resultat på några jämförelser.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Vilka lipsillar i tråden. DLSS 2.0 är ju det bästa som hänt på länge. Digital Foundry´s Death Stranding video visade det sig till och med att det ser bättre ut med DLSS påslaget än att köra med native 4k + att man får en väldigt bra prestanda boost!

Se videon från ca 15.45 och framåt.
https://www.youtube.com/watch?v=ggnvhFSrPGE

What he said! När det till och med ser bättre ut än native 4K och med bra mycket bättre prestanda så är det ju en självklarhet. Blir ju dessutom bättre och bättre med tiden.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nästa Halo blev bekräftat gratis (multiplayer) och 4K med 120 fps. Om xbox klarar det borde ps5 också klara det. Behövs då dlss?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nästa Halo blev bekräftat gratis (multiplayer) och 4K med 120 fps. Om xbox klarar det borde ps5 också klara det. Behövs då dlss?

Är ju en kompromiss som allting annat. Så länge man väljer att dra ner på den grafiska detaljrikedomen så finns det inget tak när det kommer till upplösning och FPS. MS-röj är knappast svårt att driva i 8k och tusentals FPS.
Halo Infinite var ju inte direkt en grafisk revolution...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nästa Halo blev bekräftat gratis (multiplayer) och 4K med 120 fps. Om xbox klarar det borde ps5 också klara det. Behövs då dlss?

Ja, eftersom det inte finns något tak för hur bra det kan se ut och det handlar alltid om att kompromissa mellan avancerad grafik och flyt för spelutvecklarna (det handlar mindre om hårdvarans kapacitet och mer om hur man använder den). Om DLSS kan frigöra prestanda genom att spelet körs i lägre upplösning utan att se sämre ut så kan du använda den extra prestandan till att förbättra andra grafiska element och du får ett spel som flyter lika bra men ser ännu bättre ut. Så länge DLSS kan få en lägre upplösning att se lika bra ut som en högre så kommer det vara användbart oavsett hur kraftfull hårdvaran är.

Det återstår att se hur utvecklarna överlag kommer prioritera denna generation (såklart kommer det skilja beroende på spelgenre). Kommer de satsa mer på minst 60 fps, eller kommer de fortsätta med 30 fps för att göra spelen så snygga som möjligt? Kommer det kanske bli vanligare att skapa flera performance modes så man får välja om man vill fokusera på grafik eller flyt?

Permalänk
Datavetare

Ser på nätet att det ibland nästan sätts likhetstecken mellan DirectML och DLSS. Dessa två står mer i relation till varandra som DX12 och Unreal Engine än liknande teknik: d.v.s. DirectML kan användas för att skapa något likt DLSS som i sin tur kan användas i ett spel, precis som UE är en motor som kan använda DX12.

DLSS är en ramverk specifikt för att använda maskininlärning för att rendera i lägre upplösning för att sedan skala upp den. DLSS har en stor poäng på just Turing då det inte är jättemycket att man kan använda Tensor-kärnorna i spel.

DirectML är ett bibliotek som ger tillgång till de primitiver som används för att skapa "kernels"; parameters i deep-neural network och hur detta ska användas för att transformera indata till utdata. Något likt DLSS är en, av i princip ändligt antal, saker man kan göra med DirectML.

Finns två huvudpoänger med DirectML

1. det är ett abstraktionslager ovanpå existerande DX12 drivare (DX12 compute) skräddarsytt för maskinlärning
2. det är en utökning av DX12 så är enkelt att använda maskinsinlärning direkt på buffertar skapade av andra delar av DX12, vilket gör saker likt DLSS mer effektivt då man inte behöver kopiera data någonstans

Första punkten betyder bl.a. att om man råkar köra på Turing kommer Tensor-kärnor används, men om man kör på säg RDNA eller Pascal används de vanliga GPU-kärnorna då Tensor-kärnor saknas. DirectML stöds faktiskt av Kepler och framåt, GCN 1.0 och framåt samt Haswell iGPU (gen 7) och framåt.

Fråga är bara: på kort som saknar tensor-kärnor, vad är poängen för i det läget kommer resurserna för DLSS-liknande finesser tas från de vanliga GPU-kärnorna och därmed ge en tvivelaktig effekt på prestanda. Möjligen har RDNA2 någon form av specifik HW för Tensor-kärnor alt. så har konsolerna kisel för NPUer eller liknade. Ser inte riktigt värde av något likt DLSS utan Tensor-kärnor. Det fungerar väl på Turing just då Tensor-kärnorna endera gör DLSS eller så gör de ingenting i spel!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fascinerande uppdatering! Undrar om det här är applicerbart för utvecklare på något sätt. Kanske kan åldersbestämma individer och AIn lägger själv till rynkor, fåror och liknande på ansikten? Nej, jag fabulerar bara.