Amazon bekräftar svenskt intåg – söker marknadsplatschef

Permalänk

Kommer mest troligt fortsätta köpa min produkter på Inet

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

Tråkigt men bra på samma gång. Tråkigt för att små men etablerade företag i sverige troligen inte kommer kunna vara kvar.

Jag tycker dock det är bra för jag kanske kan hitta alla obskyra saker till vettiga priser då.
Tex laddningsbara AA batterier på tyska amazon och kjell är sjuk skillnad. 4 gånger billigare för exakt samma batteri.
Eller att köpa en växtlampa på tyska amazon i jämförelse med en svensk försäljare. en ledstrip i sverige på 25cm=699kr. En 65x30 panel med 300 leds? 800kr på tyska amazon.

Låter som om du skulle kolla in vad Ikea har för sortiment

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan inte små företag sälja via Amazon? För Amazon har ju inte bara egna saker. En majoritet är ju tredjepart där amazon bara agerar plattform o tar en slant.

En av anledningarna till att man väljer att driva en egen butik, är entusiasm, eller nörd om man så vill. Dvs man brinner för det man vill sälja och därmed även ha full kontroll över hur affärerna drivs och sköts, samt inte minst kundkontakten. Men det är egentligen en annan diskussion, som inte riktigt hör till ämnet i tråden.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av The man swe 90:

Kommer mest troligt fortsätta köpa min produkter på Inet

Jag kommer köpa var det är billigast, har noll heder gentemot företag som vill tjäna pengar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har handlat lite på amazon i tyskland och man får väl hoppas betalningsalternativen blir bättre såsom swish och paypal. På Tyska amazon måste jag först gå in på internetbanken och låsa upp bankkortet för internetbetalningar eftersom de inte verka stödja säkra betalningar.

Edit: Kanske blir dyrare på amazon än innan om de officiellt börjar rikta sig mot Sverige? Tänker på kemikalieskatt, privatkopieringsavgifter och sådant som jag tror varit lägre när man beställt från utlandet.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är väldigt positivt. Dock absolut negativt i bemärkelsen avseende personal och arbetsmiljövillkor. Men i slutändan har jag aldrig stött på ett företag med lika bra och snabb service och support som Amazon har. Sedan tycker jag bara att det är trevligt att kunna beställa samtliga varor jag är ute efter på en och samma marknadsplats och samtidigt från olika företag.

Sitter nu i stunden och knopar ihop en lista med prylar jag måste inhandla inför en vecka i skogen senare i augusti och just nu kräver det att jag lägger 7 beställningar hos separata företag. Amazon kan underlätta enormt under dessa situationer.

Amazon erbjuder även tillgång till många småprylar som inte går att få tag på eller är snordyrt här i Sverige (reservdelar till olika slags elektronik, SMD-produkter, osv, till oslagbara priser). Har varit tvungen att beställa från Amazon.uk och Amazon.de många gånger på grund av Sveriges kassa utbud inom vissa försäljningsområden. Detta kan då underlätta beställningar inom Europa också vilket jag ser som extra trevligt.

Jag tycker detta ska bli oerhört spännande och ser fram mot deras etablering!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Jag kommer köpa var det är billigast, har noll heder gentemot företag som vill tjäna pengar

De tjänar ju ändå pengar, de flesta företag vill tjäna pengar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronnylov:

Har handlat lite på amazon i tyskland och man får väl hoppas betalningsalternativen blir bättre såsom swish och paypal. På Tyska amazon måste jag först gå in på internetbanken och låsa upp bankkortet för internetbetalningar eftersom de inte verka stödja säkra betalningar.

Edit: Kanske blir dyrare på amazon än innan om de officiellt börjar rikta sig mot Sverige? Tänker på kemikalieskatt, privatkopieringsavgifter och sådant som jag tror varit lägre när man beställt från utlandet.

Paypal lär inte hända för det är för släkt med konkurrenten Ebay.

Säkra betalningar lär inte hända för det är totalt ointressant för de tjänar inget på det, de lagrar ju tom betalinformation, ytterst oseriöst företag på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Proffsmoddare

Ser fram emot deras breda sortiment. Det mesta kommer jag dock fortsätta köpa hos svenska butiker även om det blir aningen dyrare

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan inte små företag sälja via Amazon? För Amazon har ju inte bara egna saker. En majoritet är ju tredjepart där amazon bara agerar plattform o tar en slant.

Och i många fall konkurrerar ut dem om de kan

Permalänk
Medlem

Känns som enda anledningen dom går till Sverige är för att de behöver någon som ska ersätta britterna efter de gick ur EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Känns som enda anledningen dom går till Sverige är för att de behöver någon som ska ersätta britterna efter de gick ur EU

Tyskland och Spanien är också i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Kommer aldrig någonsin att köpa något från det avskyvärda företaget.

Jag som aldrig har använt Amazon undrar varför företaget är avskyvärt?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Härligt, hoppas CDON blir först med att gå under.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

va?

Skrivet av Runqen:

Ett av världens sämsta företag sett till personalkvalite och även bland dem absolut största rörande skattefiffel.

Klart man vill vara med där, det finns väl inget ont som kan komma av detta.

Vilka bevis har du för det? Den extremt vinklade SVTplay videon?

Sverige behöver tusentals enkla jobb, förhoppningsvis kan Amazon ge några av dem.

Permalänk
Medlem

Tyvärr Amazon, @Emilakered är redan tagen.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av m4gnify:

Tyvärr Amazon, @Emilakered är redan tagen.

"En gedigen utbildning och minst tio års erfarenhet av e-handel hör till de grundläggande kraven"

Well, tror jag sätter 0/2 på den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"En gedigen utbildning och minst tio års erfarenhet av e-handel hör till de grundläggande kraven"

Well, tror jag sätter 0/2 på den.

Äsch, det där brukar bara vara riktlinjer ändå

Permalänk
Medlem

Ett nytt CDON , nej tack.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

@Runqen: Jobbat där själv med dåligt erfarenhet? Ge gärna exempel på vad du upplevde som dåligt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Om du inte längre vill besöka stadskärnan, så är det upp till dig.

Det handlar nog snarare om att företag som amazon (plus annat såklart) snarare ser till att det inte finns någon stadskärna att besöka.

Skrivet av Dread56:

@Runqen:
Hellre småfisar än en jättebrakare
Tänk lite som att störst är inte bäst eller ?

Förstår inte riktigt vad du menar här? Klart inte störst inte måste vara bäst men Amazon eliminerar ju sin konkurrens genom mindre etiska sätt för att sedan sätta ett pris dem tycker känns bra efter att konkurrensen är obefintlig.

Skrivet av Vexo:

Vilka bevis har du för det? Den extremt vinklade SVTplay videon?

Sverige behöver tusentals enkla jobb, förhoppningsvis kan Amazon ge några av dem.

Varför behöver Sverige tusentals enkla jobb och vad menar du ens med det? Jag tror inte Sverige behöver fler människor som lastar kartonger under dåliga villkor.

Bevis finns mer eller mindre överallt så jag länkar inte till någonting specifikt. Men sök och du skall finna och var såklart noga med att underöka källor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

"En gedigen utbildning och minst tio års erfarenhet av e-handel hör till de grundläggande kraven"

Well, tror jag sätter 0/2 på den.

Går man bara på det du citerat så specificeras ju inte vad utbildningen gäller utan bara den är "gedigen". Och har har du bara shoppat online någorlunda frekvent de senaste 10 tio åren så har du ju erfarenhet av e-handel. Sök vettja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Runqen: Jobbat där själv med dåligt erfarenhet? Ge gärna exempel på vad du upplevde som dåligt.

Nej men information om detta finns överallt. Det är ett känt faktum och vill du lära dig mer om det kan du bara söka upp informationen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Varför behöver Sverige tusentals enkla jobb och vad menar du ens med det? Jag tror inte Sverige behöver fler människor som lastar kartonger under dåliga villkor.

Speciellt nu i Corona-tider så finns det ju otroligt många arbetslösa. Skulle det inte vara bättre att dom lastar kartonger under dåliga villkor än att dom går på försörjningsstöd?

F.ö tror jag inte Amazon kommer ha samma dåliga villkor i Sverige som i resten av världen. Skulle inte gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Men vad gör det att stora delar av sveriges näringsliv raserar om människor kan spara en hundring på sina gpu och led-slingor inköp?

Dom får väl hitta ett nytt jobb helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Varför behöver Sverige tusentals enkla jobb och vad menar du ens med det? Jag tror inte Sverige behöver fler människor som lastar kartonger under dåliga villkor.

Enkla jobb är viktiga för dem som är nya på arbetsmarknaden (unga, nysvenskar, långtidsarbetslösa). Men du kanske tycker de ska sitta hemma och leva på bidrag istället för att få komma ut, tjäna pengar, betala skatt och få arbetslivserfarenhet?

Ett dåligt betalt jobb är ALLTID bättre än inget jobb.

Edit: Tillägg

Hoppas även de lanserar Kindle Unlimited här i samma veva!

Permalänk

Säger varken bu eller bä.
Handlar redan en del på tyska Amazon. Ända skillnaden om den är i Sverige och att jag får paketet snabbare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Speciellt nu i Corona-tider så finns det ju otroligt många arbetslösa. Skulle det inte vara bättre att dom lastar kartonger under dåliga villkor än att dom går på försörjningsstöd?

F.ö tror jag inte Amazon kommer ha samma dåliga villkor i Sverige som i resten av världen. Skulle inte gå.

Det hade väl vart bättre att dem gick tillbaka till jobben dem hade tidigare? Ifall man nu ska fantisera hejvilt? Alternativen är ju inte ”Amazon eller bidrag”.

Nej dem kommer förmodligen inte ha lika dåliga villkor som tex USA. Det största problemet kanske blir skattefifflandet (som Amazon inte är unika med, dock enorma) som gör att enormt mycket pengar hamnar i skatteparadis snarare än i vårt lands egna kassa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LocSin:

Enkla jobb är viktiga för dem som är nya på arbetsmarknaden (unga, nysvenskar, långtidsarbetslösa). Men du kanske tycker de ska sitta hemma och leva på bidrag istället för att få komma ut, tjäna pengar, betala skatt och få arbetslivserfarenhet?

Ett dåligt betalt jobb är ALLTID bättre än inget jobb.

Dåligt betalt är en sak men jobb som gör folk sjuka är oftast inte bättre för samhället så företag med tveksam moralkompass måste övervakas noga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Enkla jobb är viktiga för dem som är nya på arbetsmarknaden (unga, nysvenskar, långtidsarbetslösa). Men du kanske tycker de ska sitta hemma och leva på bidrag istället för att få komma ut, tjäna pengar, betala skatt och få arbetslivserfarenhet?

Ett dåligt betalt jobb är ALLTID bättre än inget jobb.

Edit: Tillägg

Hoppas även de lanserar Kindle Unlimited här i samma veva!

Meh, det är väl klart jag inte tycker. Jag hävdar däremot att bara för man är nysvensk eller ung så finns bättre arbeten än att flytta lådor åt Amazon. Man är väl inte dum bara för man är ung och/eller född på någon annan jordplätt?

Jag tror arbetslivserfarenheten Amazon bidrar med till 99,9% av dess anställda är försumbar.