Windows 10 fyller fem år

Permalänk
Medlem

@Stan Carley: Hur överlevde Microsoft Windows 8(1)? Man blev ju vansinnig på att lära sig om på nytt men när man behärskade det så kom enklare Windows 7 och det mesta återgick till det normala. Kom ihåg att jag då saknade massa jag lärt mig som fastnat i ryggmärgen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Vad jag inte gillar med Windows 10 är att *varenda* stora uppdatering har ställt till med problem i form av att den gör någon "soft reset" av ens inställningar. Jag håller mycket på att tweaka systemet och många inställningar ändras mystiskt tillbaka till "stock". Kan inte ens räkna på en hand hur många gånger jag varit tvungen att ominstallera Windows till följd av detta..

Jag har inte ominstallerat Windows på närmare 3 år nu. Har inte haft några problem när det gäller uppgraderingarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Vad jag inte gillar med Windows 10 är att *varenda* stora uppdatering har ställt till med problem i form av att den gör någon "soft reset" av ens inställningar. Jag håller mycket på att tweaka systemet och många inställningar ändras mystiskt tillbaka till "stock". Kan inte ens räkna på en hand hur många gånger jag varit tvungen att ominstallera Windows till följd av detta..

Varje "Feature Update" är i princip en helt ren ominstallation av Windows, där installationsprogrammet sedan migrerar inställningarna från den gamla installationen i efterhand. Men precis som du säger "glömmer" Microsoft ofta lite mer exotiska inställningar som man kanske gjort i registret m.m. Det har dock blivit bättre med åren, numera märker jag knappt när en ny feature update installerats. Men det känns ändå som dessa uppdateringar borde kunna göras smidigare...Känns som ett steg tillbaks till Windows 98-tiden, när man installerade om Windows var 6:e till 12:e månad.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

För mig har det blivit tvärtom, jag bara uppdaterar utan att göra ominstallationer, tror jag inte ens har formaterat en enda gång för Windows 10, uppdaterar iofs inte till varje ny feature update utan tar lite hopp då och då. Konstigt att det inte krånglat för mig alls. Förut när man var yngre och hade mera fritid osv. blev det ominstallationer ett par ggr i året t.o.m. som mest bara för att man ville hålla prestandan på topp (typ nån procent hit och dit), körde slipstreamat windows med nLite och massa tweaks.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Lol varför köra Windows när Linux finns?

Har hoppat fram och tillbaka mellan Linux och Windows i många år, oftast för att nåt spel inte funkade på Linux. Sen insåg jag att jag inte är 12 längre och spel inte borde styra vilket operativsystem jag använder.

Förstår inte sista meningen där riktigt.
Om man vill spela ett spel ofta som inte fungerar övh i Linux, eller får mycket sämre prestanda i linux är det ju inte värt att köra det över Windows om det är gaming man huvudsakligen gör på datorn.

Jag har senaste halvåret kört PopOs som semiprimärt OS bredvid Windows.
När jag under en 2-3 månaders period endast körde wow fungerade Linux dugligt.
Dock är ju prestandan märkbart sämre än i Windows för att inte tala om hur adaptiv skärmsynk inte fungerar alls när man har mer än en skärm.
Det sistnämnda var det som fick mig att, nu ikväll, ta bort linux-installationen tillslut.
Det andra hade jag kunnat leva med men hindra mig från att använda gsync när jag har mer än en skärm är ju bara pinsamt, å ja, jag vet att det är nvidias fel till stor del men har förstått det som att freesync inte heller fungerar när man har 2 skärmar och en av dem inte har adaptiv synk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

...Borg brukar säga "resistance is futile you will be assimilated".

Är jag en rogue borg nu då? 😉 Jag har nyligen migrerat från Windows 10 till Linux Manjaro som primärt operativsystem och är väldigt nöjd med bytet. Passar mig så mycket bättre, körde tidigare bara mina servrar på Linux och som sekundärt OS.

Av konsument Windows OS så är däremot 10 min favorit ur ett rent funktions perspektiv, men jag är inte särskilt nöjd med vissa beslut som gör att upplevelsen blir mer som att man delar dator med Microsoft.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

5 år och fortfarande i beta fasen.
Det finns inget att fira här.

Jag testade Win10 från 2018 till 2019 nästan ett helt år, och uppgraderade till Win7 Ultimate 63bit igen, då Win10 ställde till med problem och återställde mina inställningar i systemet varje gång det kom en uppdatering (vilket man inte kunde neka heller).
Och vem i helvet... tycker om kaklar i start menyn?
Eye cancer pure.

För mig var det klart att jag skulle byta till macOS helt, när Win7 supporten slutar.

När kommer Win10 stable ut förresten?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd

5 år av skam.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Man får väl gratulera även om Windows 10 är lite splittrat ifråga om personlighet. Debloatar man systemet och kör Classic Shell så man får en ordentlig startmeny blir det vettigt men utan dessa åtgärder kan det vara tämligen frustrerande (jag är definitivt inte överens med standardversionen av startmenyn). Borttagandet av transparenta Aero är också irriterande - då hade det varit bättre att helt enkelt låta användaren välja tema på samma vis som XP kunde växla mellan Classic och Luna.

Uppdateringarna är också väldigt beroende på version (Home är värst) medan Enterprise är OK. Får man önska sig något hade det varit att Microsoft inför en kanal mellan standard och LTSC (låt oss kalla den Classic Channel) där man t.ex får större uppdateringar vartannat år eller vart tredje och säkerhetspatchar emellan. Då skulle det sannolikt gå att finna en balans då mycket av problematiken legat i att snabbt pumpa ut två större feature-uppdateringar per år.

Något säger mig att mycket av strulandet med uppdateringarna beror på kombinationen Home Edition och bloatade datorer där tillverkarna lagt in en massa extra bös som skapar dubbla problem; användarna råkar då dels ut för brutala plötsliga uppdateringsinstallationer följt av problem orsakade av att det extrainstallerade programmet X som tillverkaren tyckte att man skulle ha inte är riktigt kompatibelt.

I vissa fall liknar Windows 10 (Home/Pro) en mobiltelefon köpt via en operatör som i all sin oerhörda visdom brandat den med extra appar och genvägar. Att "Pro" har sponsrade live tiles och Candy Crush är ett dåligt skämt. Där behövs bättring - Pro bör snarare motsvara Enterprise - eller så behövs Ultimate.

Det är mycket där strulet ligger: Windows 10 Home/Pro är sisådär vid första uppstarten - Enterprise nyinstallerat från dedikerad ISO ger ett helt annat och bättre intryck, samma med LTSC.

Så jag gratulerar Microsoft till fem årsjubileum för Enterprise men delar inte ut något för Home eller Pro. Där skall jag rent ut sagt säga att jag direkt föredrar Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jo visst tar det knappt par minuter men det är ju inte kul att se Windows tanka ner grejerna igen lika fort som man tagit bort det för att Windows ska updatera allt.
Mest det jag stör mig på och kommer fortsätta störa mig på det tills jag slipper ta bort det efter flera omgångar.
Fast jag har ju "lagg" problem med 10an efter att jag börjat köra senaste versionen vilket är mer störande

Du kan stänga av Windows consumer features. Det finns som en group policy i Enterprise och Education versionerna men ej i home/pro. Dock kan du editera registret och lägga till eller ändra nyckeln så du stänger av den även på de versionerna. Googla disable windows consumer features så hittar du hur du gör

När jag gör ny installation så gör jag alltid det utan internet, disablar consumer features, sedan pluggar jag i nätverks kabeln.

Är man riktigt jobbig kan man göra en installations media där denna ändring är inbakad också. Men Jo riktigt dåligt att oset kostar pengar och innehåller reklam och samlar data om oss....

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bytte till 10 (från 7) först när jag fick tag på LTSC-varianten. Kör 1809-versionen och är nöjd överlag även om W7 hade ett mycket trevligare och mer konsekvent interface.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bytte sent då Win7 funkade fint, Win10 är så bra att man inte märker av det längre. Kör tyvärr MacOs på bärbar och längtar till att bli av med detta

Permalänk
Medlem

Kör Linux privat men tvingas till Windows 10 på jobbet. Det positiva är att stödet för Linux blir bättre i Windows. Men senast igår märkte jag när jag körde ssh från powershell till linuxserver att enter buggade och inte funkade till exempel när man skulle spara en fil i nano så det blev att köra PuTTy igen.

Testade installera Rust programmeringsspråk i Windows 10. Den behövde ladda ner 1 GB minst för att få något bibliotek från Visual Studio som behövs för att kunna kompilera. Gjorde sedan samma sak på Linux. Installationen där gick på några sekunder.

Men jämfört med andra versioner av Windows så är Windows 10 det bästa. Men det har lång väg kvar att komma ikapp Linux. Windows ger mig massor av frustration så det är väl därför jag undviker det om jag kan. Säger samma sak om MacOSX men där funkar åtminstone terminalen på någorlunda vettigt sätt.

Permalänk
Medlem

5 år och det känns fortfarande som en beta... 🙄

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Du kan stänga av Windows consumer features. Det finns som en group policy i Enterprise och Education versionerna men ej i home/pro. Dock kan du editera registret och lägga till eller ändra nyckeln så du stänger av den även på de versionerna. Googla disable windows consumer features så hittar du hur du gör

När jag gör ny installation så gör jag alltid det utan internet, disablar consumer features, sedan pluggar jag i nätverks kabeln.

Är man riktigt jobbig kan man göra en installations media där denna ändring är inbakad också. Men Jo riktigt dåligt att oset kostar pengar och innehåller reklam och samlar data om oss....

Det är ju något man får kolla upp senare under dagen.
Är ganska glad att jag inte "köpte" Windows 10 utan kör på nycklarna från 7an och har flyttat med dom mellan varje burk istället

Permalänk

Windows 10 fick mig att byta till Mac efter att ha använt Windows sedan Windows 3.1. Kommer aldrig byta tillbaka. Windows är sämst!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Jag personligen överlevde 8:an genom att använda classic Shell redan då
Enda gångerna jag tycker windws 8 eller 10 fungerar bra utan modifiering är på datorer med pekskärm för då ligger plötsligt alla saker på "rätt plats"

Minns att jag såg en film där barn som aldrig använt en windowsdator kunde orientera sig problemfritt genom Windows 8 när dom hade pekskärm, det var som att alla saker låg där barnen förväntade sig att dom skulle ligga.
Tyvärr kändes det som tvärt om för mig som inte hade en dator med pekskärm, allt låg på ställen där jag minst hade anat det.

Permalänk
Medlem

5år äre inte dags för Windows 12 nu?
(11 kan ju krocka med 3.11)

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

@yrfhar: Jag personligen överlevde 8:an genom att använda classic Shell redan då

Samma här. Fick tips om Classic Shell via någon dator-tidning redan innan jag installerade 8:an och CS har definitivt varit min räddning. De där panelerna har jag aldrig förstått mig på när det gäller stationär dator utan pekskärm. På en mobiltelefon eller surfplatta är det OK eller kanske tom önskvärt.

Bäst hade varit om man kunde välja, åtminstone på laptops och stationära. Fast W10 är väl stendött på mobilsidan numera?

Personligen ominstallerar jag W10 ngn gång om året för att rensa bort all skit jag hållit på med

Men visst är W10 det bästa OS:et hittills från Gate-land?

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Men visst är W10 det bästa OS:et hittills från Gate-land?

Jag tyckte betydligt bättre om Windows 95 OSR 2, dvs innan Internet Explorer blev inbakat i systemet. Körde även Windows 98 Second Edition med Explorer.exe från 95:an för att göra det mer lättrullat.

Windows XP SP3 var en annan favorit och Windows 8.1 Update 1 (med Classic Start) är min favorit på senare tid.

Tyvärr har däremot Microsoft gjort allt de kunnat för att tvinga över folk till Windows 10, vilket gör att jag numera blivit tvingad att köra ett OS som jag mer eller mindre avskyr pga all bloat och oönskade funktioner. Windows 8.1 stöds tyvärr inte längre av exempelvis Adobe.

Tur att Linux och macOS finns!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av philipborg:

Är jag en rogue borg nu då? 😉 Jag har nyligen migrerat från Windows 10 till Linux Manjaro som primärt operativsystem och är väldigt nöjd med bytet. Passar mig så mycket bättre, körde tidigare bara mina servrar på Linux och som sekundärt OS.

Av konsument Windows OS så är däremot 10 min favorit ur ett rent funktions perspektiv, men jag är inte särskilt nöjd med vissa beslut som gör att upplevelsen blir mer som att man delar dator med Microsoft.

Du får nog klassas som rouge, kanske läge att byta namn från Philip till Rouge?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Windows 10 använder fortfarande gamla utforskaren. Det är bevis nog hur lata Microsoft är med designen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag kör numera Windows 10, och har gjort det ett bra tag. Men jag var faktiskt mer nöjd med Win 7.

Saker jag inte tycker om med Windows 10 är mycket designen. Inställningar tex, ja Kontrollpanelen finns fortfarande men den är ganska gömd.
Appar i startmenyn? Finns det nån som gillar det ens?

Gömd?
Går ju att få samma ikon på skrivbordet som i 7an

Ingen större skillnad egentligen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte ominstallerat Windows på närmare 3 år nu. Har inte haft några problem när det gäller uppgraderingarna

Inte jag heller.Var värre med tidigare Windows
Windows 10 bara tuffar på i min dator utan problem.
Köpte datorn 2018 och har fortfarande samma Windows 10 installation.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Gick över helt till Linux (Lubuntu) från win 7 i april 2019, det bästa jag har gjort - saknar inte windows det minsta, speciellt inte steam och proton för de fåtal spel jag spelar.

Tyvärr är jag förvisad till win 10 på jobbdatorn men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Lol varför köra Windows när Linux finns?

Har hoppat fram och tillbaka mellan Linux och Windows i många år, oftast för att nåt spel inte funkade på Linux. Sen insåg jag att jag inte är 12 längre och spel inte borde styra vilket operativsystem jag använder.

Intressant logik. På vilket sätt är det bättre att låta ditt operativsystem styra vilka intressen du har eller vilken underhållning du konsumerar?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Körde Win7 när det var aktuellt och gillade Win7, har kört nu Win10 till och från sen lansering och gillar det, saknar inte Win7 alls. Visst är det tråkigt att behöva rensa systemet och optimera det efter en ominstallation men det tar max 1 timma och det kan jag leva med. Har testat Linux men eftersom min stationära PC är byggd för spel då faller Linux bort pga allt strul och kompabilitet. Har en laptop med Win10 där jag funderar starkt att slänga in Linux men den används av dottern för att spela Roblox och då får jag avvakta med Linux installation på den. Win10 är definitivt bättre på alla punkter (även spionage) än Win7 men det är bara min åsikt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Vad jag inte gillar med Windows 10 är att *varenda* stora uppdatering har ställt till med problem i form av att den gör någon "soft reset" av ens inställningar. Jag håller mycket på att tweaka systemet och många inställningar ändras mystiskt tillbaka till "stock". Kan inte ens räkna på en hand hur många gånger jag varit tvungen att ominstallera Windows till följd av detta..

Det har varit en hel del problem med varje ny uppdatering, men jag har undvikit det genom att vänta så länge som möjligt innan jag installerat (och det har dessutom hänt att jag har hoppat över helt).

Min första 10-installation var 1511, har aldrig installerat om (för det har inte behövts), och är nu uppe på 1909. Så totalt sett måste jag säga att Microsoft ändå lyckats rätt bra. Så länge som man som sagt inte kastar in en ny uppdatering direkt utan låter den marinera och lagas under några månader först (vilket jag nuförtiden använder Sledgehammer för, JAG bestämmer när en uppdatering ska installeras, INTE Microsoft).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kör än så länge fortfarande Win 7.
Blänger ofta avundsjukt på Win10 funktioner, nog mest DX12.
Kommer någon dag att behöva byta, men Win10 känns bara så fruktansvärt snuskigt!
Reklam i start menyn. Vårdslöst påträngande uppdateringar. Data insamling...
Windows 7 är en lojal hund som står vid dig i våt och tort.
Windows 10 är kattfan som smyger in i sovrummet och skiter på kudden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

@yrfhar: Jag personligen överlevde 8:an genom att använda classic Shell redan då
Enda gångerna jag tycker windws 8 eller 10 fungerar bra utan modifiering är på datorer med pekskärm för då ligger plötsligt alla saker på "rätt plats"

Minns att jag såg en film där barn som aldrig använt en windowsdator kunde orientera sig problemfritt genom Windows 8 när dom hade pekskärm, det var som att alla saker låg där barnen förväntade sig att dom skulle ligga.
Tyvärr kändes det som tvärt om för mig som inte hade en dator med pekskärm, allt låg på ställen där jag minst hade anat det.

Jo, jag hade en tablet med Windows 8 och fungerade enormt smidigt och håller med dig om det där med rätta stället. Men så kom tvångsuppdateringen till Windows 10 och plattan fungerade inte alls sedan utan mus och tangentbord. Användes som mini-server ett tag men var ganska långsam för detta så blev elektronikåteranvändning på närmaste miljöstation. Och nej, det gick inte backa tillbaka utan att förlora pekfunktionen. 2800 kr i papperskorgen för att kineserna har noll support.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]